Bronquote:Europese Commissie waarschuwt Elon Musk: "Regels verspreiding gevaarlijke inhoud gelden ook voor u"
De Europese commissaris voor de Interne Markt Thierry Breton waarschuwt Elon Musk, de eigenaar van socialemediasite X, dat hij er zich tijdens zijn interview met de Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump voor moet hoeden om geen gevaarlijke inhoud te verspreiden. Breton wijst Musk erop dat de bepalingen van de Europese richtlijn rond digitale diensten (DSA) ook voor hem gelden. Musk heeft intussen op een bijzondere manier gereageerd op die waarschuwing.
Vannacht houdt Elon Musk een live-interview met Donald Trump. Dat zal hij delen op X. Tijdens deze verkiezingscampagne in de Verenigde Staten steunt hij openlijk de Republikeinse presidentskandidaat. Het gesprek zal ook te volgen zijn in de Europese Unie. Breton verwijst naar de Europese bepalingen over de moderatieverplichtingen op sociale media. Die gelden niet alleen voor de gebruikers van X, maar ook voor u, waarschuwt Breton.
"Mijn diensten en ik zullen zeer waakzaam zijn voor inbreuken op de DSA-wetgeving", schrijft Breton aan Musk. "We zullen niet aarzelen om de middelen die we hebben te gebruiken, zoals het nemen van tijdelijke maatregelen om Europese burgers te beschermen tegen ernstige schade."
Illegale inhoud
De zogenoemde Digital Services Act (DSA) verplicht alle platformen om problematische inhoud, die bijvoorbeeld aanzet tot geweld, haat of racisme, te kunnen laten signaleren. Illegale inhoud moet ook zo snel mogelijk verwijderd worden of ontoegankelijk gemaakt worden, zodra het platform daarvan op de hoogte is.
Nadat Musk Twitter in 2022 had gekocht voerde hij een massale ontslagronde door bij de teams die verantwoordelijk zijn voor moderatie van het sociale netwerk.
Breton richt zich tot Musk naar aanleiding van de recente rellen in het Verenigd Koninkrijk. Na het nieuws over de gewelddadige extreemrechtse rellen in het land zei de techmiljardair dat "een burgeroorlog onvermijdelijk is". Het geweld was volgens hem het gevolg van "massamigratie en open grenzen".
In december vorig jaar opende Europa al een onderzoek naar X op verdenking van het niet nakomen van de verplichtingen in de strijd tegen desinformatie.
Reactie Elon Musk
Intussen heeft Musk via X gereageerd op een nogal ongebruikelijke manier. "Om eerlijk te zijn wilde ik eigenlijk reageren met deze meme uit 'Tropic Thunder' (komediefilm uit 2008, red.), maar ik zou nooit zoiets onbeleefd en onverantwoordelijk doen!", klinkt het spottend.
Mensen waarschuwen dat ze de wet moeten volgen. Verschrikkelijk inderdaad.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:24 schreef MoreDakka het volgende:
Totale absurditeit dit natuurlijk. Die Breton is zo mogelijk een nog grotere mafketel dan Musk.
Tornado cash is in essentie een manier om cryptobetalingen volledig anoniem te kunnen doen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben niet zo in de materie thuis, waar gaat het hier precies mis?
X én Twitter? Nou, jij durft!quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nou, EU. Niet over je heen laten lopen door Musk. Geen woorden maar daden. Alle internet providers sommeren om x en twitter te blokkeren. Dan zijn we er van af.
Von der Leyen, Valdis Dombrovskis en andere neoliberale EU commissarissen dronken met macht doen het voornamelijk in hun broek voor Trump. Het is met Joe Biden, Antony Blinken, Jake Sullivan en Kurt Campbell heel eenvoudig: voer onze buitenlandse politiek uit en we doen jullie niks aan. We zijn dikke vrienden. Trump is wat onduidelijker op dat gebied en wil misschien zelfs strafheffingen op Europese export naar de VS gaan invoeren. Musk geeft hem een enorme platform en steunt hem (geen idee of het klopt) met campagnegeld. Hij heeft dus invloed op Trump.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nou, EU. Niet over je heen laten lopen door Musk. Geen woorden maar daden. Alle internet providers sommeren om x en twitter te blokkeren. Dan zijn we er van af.
Ben je echt zo’n eng ventje, of ben je aan het trollen nu?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
Je maakt je zorgen om de opmerkingen van FOK!ers?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:47 schreef MichaelScott het volgende:
Oei, buitenlandse inmenging in de Amerikaanse verkiezingen.
Een significante speler qua politiek de mond snoeren is natuurlijk nooit een goede zaak.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Trump en Musk de mond snoeren is natuurlijk per definitie een goede zaak.
In het geval van deze twee megalomane narcisten uiteraard wel.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:50 schreef MadJackthePirate het volgende:
Een significante speler qua politiek de mond snoeren is natuurlijk nooit een goede zaak.
Jij ziet liever het idee van deze mensen de media beheersen dan de daadwerkelijke uitspraken?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
In het geval van deze twee megalomane narcisten uiteraard wel.
Ik heb geen idee wat je probeert te zeggen.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:52 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Jij ziet liever het idee van deze mensen de media beheersen dan de daadwerkelijke uitspraken?
Dat de ophemeling van deze mensen enkel bevestigd wordt wanneer ze hun domme ideeën niet mogen spuwen. Maar ik ben wel bekend met jouw gebrek aan inlevingsvermogen, dus geen zorgen.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat je probeert te zeggen.
Wat vond je van de reactie van Musk?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ben je echt zo’n eng ventje, of ben je aan het trollen nu?
Dit is onzin.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:57 schreef MadJackthePirate het volgende:
Dat de ophemeling van deze mensen enkel bevestigd wordt wanneer ze hun domme ideeën niet mogen spuwen.
Ik denk niet dat het in Amerika goed zou aflopen als 'men' het zou verbieden dat Trump interviews gaf.quote:
En als hij daarbij oproept tot haat of geweld moet hij ze censureren voordat hij ze hier in de EU mag laten zien.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 21:02 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het in Amerika goed zou aflopen als 'men' het zou verbieden dat Trump interviews gaf.
Ik had het niet over de EU, maar over de VS. Maar dat is mogelijk inderdaad.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 21:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En als hij daarbij oproept tot haat of geweld moet hij ze censureren voordat hij ze hier in de EU mag laten zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |