FTFYquote:Op woensdag 14 augustus 2024 12:45 schreef BMW1993 het volgende:
Maar eerlijk is eerlijk, zo'n Yaris ziet er in het straatbeeld ontzettend gedateerd uit, als je kijkt tegenwoordig wat er allemaal voor mooie grote auto's lelijke, lompe SUV's op de snelweg rijden, dan is zo'n Yaris natuurlijk lachwekkend zo gek nog niet.
Swifts zijn ook topauto's hoor..quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:49 schreef dick_laurent het volgende:
Een gouden auto die het altijd doet en betrouwbaar is geweest willen wegdoen voor een of ander modern zielloos apparaat dat volgestouwd zit met chips en electronica die kunnen (en uiteindelijk zullen) falen.
TOP IDEE
100% mee eens.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 13:06 schreef Vincent_student het volgende:
De jaren 90 en begin jaren 2000 waren de gouden kwaliteitsjaren voor Toyota. Starlets, Corolla's, Yarissen en Camry's uit die tijd zijn onverwoestbaar. Starletjes uit de jaren 90 rijden nog steeds rond. Zonder problemen, onvoorstelbaar.
Er zijn maar weinig Toyota's uit die tijd met problemen en ik denk dat die Yaris nog met gemak vijf jaar er aan vast plakt. Het plaatwerk en lak van die auto's zijn gewoon superkwaliteit.
Wel is het zo dat er altijd dingen slijten die niet altijd goedkoop zijn. Denk aan remschijven. Waar je ook op moet letten is de waterpomp. Bij deze Toyota's uit die tijd gaat die lekken zo tussen de 150K en 220K. Ik weet niet of die bij deze al vervangen is. Kijk ook even naar de uitlaat. Grote kans dat de originele er nog onder zit. Bij de APK kijken ze er altijd wel naar en waarschuwen ze je wel op tijd. Vaak is een stuk aan vervanging toe rond de 2 ton/20-jarige leeftijd. Dat zijn prijzige ingrepen. Nog een ander typisch Toyota-dingetje: de koplampen worden dof (polijsten is dan het devies).
Ik zou gewoon blijven rijden. Dit soort auto's is niet volgestouwd met computerchips, en dat is alleen maar voordeel en die VVTi-motoren zijn niet kapot te krijgen. Nog een voordeel: bij Toyota hoef je nooit het oliepeil te checken.
Ik schat in dat er voorlopig geen grote kosten komen. En omdat zo'n auto een dagwaarde heeft van ronduit 1.000 euro, hoef je hem alleen WA te verzekeren. En als er iets kapot gaat, is het ook beter om geen originele Toyota-onderdelen te kopen die twee keer zo duur zijn dan merkloze. Die auto zit toch in de avond van zijn leven, dus investeren doe je er niet meer in.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 22:56 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
100% mee eens.
Hiervoor had ze een Citroën ZX en die had gigantisch hoeveelheden aan olie nodig.![]()
Ik denk inderdaad dat ze het beste nog even kan doorrijden, want veel inruil zal ze toch niet krijgen voor deze Yaris, dus een jaartje of 2 extra in rijden kost wat dat betreft ook geen afschrijving.
Prachtig toch, als je als auto de avond van je leven hebtquote:Op donderdag 15 augustus 2024 09:17 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Die auto zit toch in de avond van zijn leven, dus investeren doe je er niet meer in.
Mijn Starlets uit 1980 en 1984 deden het ook altijd prima, hoor.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 21:49 schreef einzeinz het volgende:
Zo'n ding raak je aan de straatstenen niet kwijt.
Ja, die Toyota rijdt lekker want is Aziatisch en alles tussen 1995 en 2010 deed het goed.
Eerlijk gezegd is het nieteens zo dat deze onderdelen zo duur zijn, maar dat de dagwaarde van de auto te laag is.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 13:06 schreef Vincent_student het volgende:
De jaren 90 en begin jaren 2000 waren de gouden kwaliteitsjaren voor Toyota. Starlets, Corolla's, Yarissen en Camry's uit die tijd zijn onverwoestbaar. Starletjes uit de jaren 90 rijden nog steeds rond. Zonder problemen, onvoorstelbaar.
Er zijn maar weinig Toyota's uit die tijd met problemen en ik denk dat die Yaris nog met gemak vijf jaar er aan vast plakt. Het plaatwerk en lak van die auto's zijn gewoon superkwaliteit.
Wel is het zo dat er altijd dingen slijten die niet altijd goedkoop zijn. Denk aan remschijven. Waar je ook op moet letten is de waterpomp. Bij deze Toyota's uit die tijd gaat die lekken zo tussen de 150K en 220K. Ik weet niet of die bij deze al vervangen is. Kijk ook even naar de uitlaat. Grote kans dat de originele er nog onder zit. Bij de APK kijken ze er altijd wel naar en waarschuwen ze je wel op tijd. Vaak is een stuk aan vervanging toe rond de 2 ton/20-jarige leeftijd. Dat zijn prijzige ingrepen. Nog een ander typisch Toyota-dingetje: de koplampen worden dof (polijsten is dan het devies).
Ik zou gewoon blijven rijden. Dit soort auto's is niet volgestouwd met computerchips, en dat is alleen maar voordeel en die VVTi-motoren zijn niet kapot te krijgen. Nog een voordeel: bij Toyota hoef je nooit het oliepeil te checken.
Boeiend, je rijd er dan toch nog steeds in?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 14:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Driekwart is ook nog niet eens van hunzelf maar van de baas/leasemaatschappij.
betaaltquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 10:04 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Boeiend, je rijd er dan toch nog steeds in?
Vroeger vond ik daar ook echt wat van, niet je eigen auto bezitten. Ondertussen is het alleen maar beter, tenzij je een absurde bijtelling betaald.
Fake news.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 10:04 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Boeiend, je rijd er dan toch nog steeds in?
Vroeger vond ik daar ook echt wat van, niet je eigen auto bezitten. Ondertussen is het alleen maar beter, tenzij je een absurde bijtelling betaald.
Je rijdt er in maar het is niet van jou. Geeft als privebezitter een vertekend beeld van het wagenpark/de wereld als je je dat niet realiseert.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 10:04 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Boeiend, je rijd er dan toch nog steeds in?
Vroeger vond ik daar ook echt wat van, niet je eigen auto bezitten. Ondertussen is het alleen maar beter, tenzij je een absurde bijtelling betaald.
Ik ben er anders over na gaan denken.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 10:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
betaalt
Maar waarom is het ondertussen alleen maar beter vergeleken met vroeger?
Vanuitgaande dat je private leased, ik moet eigenlijk zeggen dat ik uit ging van lease vanuit de werkgever.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 10:31 schreef SOG het volgende:
[..]
Fake news.
Ik noem ff wat mogelijkheden:
- Hoge financieringskosten waardoor direct kopen voordeliger is.
- Hoge leasebedragen waardoor je veel duurder uit bent met leasen evt icm lage jaarlijkse kilometerbeperkingen vergeleken met kopen.
- prive dik in de schulden zitten en geen auto kunnen financieren, dan maar een kvk nummer bekomen en dan wel zonder enige moeite een auto kunnen financieren, zonder enige vorm van het aantonen van draagkracht.
Ja er zijn mooie lease deals als je goed zoekt maar het is niet allemaal hosanna.
Excuses aanvaard.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:00 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Ik ben er anders over na gaan denken.
Excuus ben niet zo goed in werkwoordspelling.
je modrquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Excuses aanvaard.
Vrijstelling voor werkwoordspelling dien je nog wel aan te vragen bij @:maily als je dat nog niet hebt gedaan.
Mooi verhaal. Eerst filmpje is ook leuk die race-Yaris. Wist niet dat daar een klasse van bestond. Dat tweede flimpje doet me pijn aan mijn autohart. Wat wordt daar even een mooie Yaris compleet afgeragd. De tranen schieten me in de ogen. Goed dat het kenteken zichtbaar is, weet je in ieder geval dat je deze niet moet kopen als die te koop staat.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 12:01 schreef Visualthinker het volgende:
Ze blijven gaan! De in Frankrijk gebouwde Yarissen vallen iets eerder uit dan de in Japan gebouwde exemplaren, niet veel, maar de Japanners zijn net iets hoger van kwaliteit. In Japan werden alleen de T sport versies gebouwd en de eerste typen van het standaard model, het gros kwam uit Frankrijk. De standaard Yaris word nu opgereden, maar de T sport heeft een grote fanbase en zijn oa nog populair in de rallysport en bij hobbyïsten Een standaard T sport is al een leuk gooi en smijt autotje, maar je heb ook een versie met compressor, en een turbo uitvoering, maar die zijn zo zeldzaam dat je ze maar weinig tegenkomt..
Mijn T sport uit 2004 heb ik onlangs aan mijn nichtje geschonken, als zij hem goed onderhoud dan kan hij nog 10 jaar mee, er is gewoon niets op aan te merken.. Ik heb een nieuwe Mazda3 Sedan gekocht, maar ik mis de Yaris nog regelmatig, niet het model, maar het rondcrossen alsof je in een kart zit. Het is een ouderwetse Hot Hatch, erg leuk.
Klopt, dat is een risico wel. Bij dit soort auto's kun je niet voorspellen wat er aan komt. Of je zou een goede vriend met veel autokennis er eens goed naar laten kijken, dan weet je al heel wat meer.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 12:43 schreef TAmaru het volgende:
Ik had ook een vergelijkbare auto, maar die begon de laatste jaren toch wat aan onderhoud te kosten. Uitlaat lek, remmen, noem maar op. Ik denk dat je zo'n auto het best kunt verkopen nu hij nog goed is en voordat hij bakken met geld gaat kosten. Vermoedelijk is een Suzuki Swift ook in de mrb wat goedkoper.
Ik denk dat je moet rekenen op ietsje minder, zeker met meer dan 200k aan kilometers.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:33 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Klopt, dat is een risico wel. Bij dit soort auto's kun je niet voorspellen wat er aan komt. Of je zou een goede vriend met veel autokennis er eens goed naar laten kijken, dan weet je al heel wat meer.
Ik zie trouwens dat een Yaris uit 2003 op de tweedehandsmarkt al snel rond de 2.500 a 3.000 euro opbrengt. Dat is niet verkeerd.
Ik zie zelfs Yarissen staan uit 1999 voor 1.000 euro, zelfs eentje voor 3.500.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:24 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik denk dat je moet rekenen op ietsje minder, zeker met meer dan 200k aan kilometers.
Ik moet wel zeggen dat ik ook niet weet wat er normaal is qua onderhoudskosten per jaar voor een nieuwere auto. Bij mijn auto uit 2003 had ik 750-800 euro per jaar de afgelopen jaren.
De tweede is ook een originele Turbo uitvoering, daar moet je aan sleuren, ze zijn er voor gemaakt, als je dat niet doet dan zal je nooit weten waar deze auto toe in staat is. Met sommige word al 20 jaar geragd en die rijden en zien er nog uit als nieuw (zie video want die is ook 20+ jaar oud) daarom zijn ze ook zo populair onder de liefhebbers, het is echt niet kapot te krijgen. Ik zou hem zo kopen, als ex eigenaar van een TS, omdat ik weet dat dat optrekken als een gek nog 20 jaar gaat met een TS.. Het zijn geen museumstukken maar hele leuke gooi en smijt autosquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:30 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Mooi verhaal. Eerst filmpje is ook leuk die race-Yaris. Wist niet dat daar een klasse van bestond. Dat tweede flimpje doet me pijn aan mijn autohart. Wat wordt daar even een mooie Yaris compleet afgeragd. De tranen schieten me in de ogen. Goed dat het kenteken zichtbaar is, weet je in ieder geval dat je deze niet moet kopen als die te koop staat.
Waarom? Als ie je van A naar B brengt..quote:Op woensdag 14 augustus 2024 13:04 schreef Fer het volgende:
Een Toyota doorrrijden tot ie vanzelf kapot gaat. Dan heb je echt een hekel aan jezelf.
Ik rij ook nog altijd rond in mn starlet’jequote:Op woensdag 14 augustus 2024 13:06 schreef Vincent_student het volgende:
De jaren 90 en begin jaren 2000 waren de gouden kwaliteitsjaren voor Toyota. Starlets, Corolla's, Yarissen en Camry's uit die tijd zijn onverwoestbaar. Starletjes uit de jaren 90 rijden nog steeds rond. Zonder problemen, onvoorstelbaar.
Er zijn maar weinig Toyota's uit die tijd met problemen en ik denk dat die Yaris nog met gemak vijf jaar er aan vast plakt. Het plaatwerk en lak van die auto's zijn gewoon superkwaliteit.
Wel is het zo dat er altijd dingen slijten die niet altijd goedkoop zijn. Denk aan remschijven. Waar je ook op moet letten is de waterpomp. Bij deze Toyota's uit die tijd gaat die lekken zo tussen de 150K en 220K. Ik weet niet of die bij deze al vervangen is. Kijk ook even naar de uitlaat. Grote kans dat de originele er nog onder zit. Bij de APK kijken ze er altijd wel naar en waarschuwen ze je wel op tijd. Vaak is een stuk aan vervanging toe rond de 2 ton/20-jarige leeftijd. Dat zijn prijzige ingrepen. Nog een ander typisch Toyota-dingetje: de koplampen worden dof (polijsten is dan het devies).
Ik zou gewoon blijven rijden. Dit soort auto's is niet volgestouwd met computerchips, en dat is alleen maar voordeel en die VVTi-motoren zijn niet kapot te krijgen. Nog een voordeel: bij Toyota hoef je nooit het oliepeil te checken.
Je ziet ze nog vrij regelmatig op de weg. Terwijl de Carina E helemaal uit het straatbeeld is verdwenen. Die komt uit dezelfde reeks, dezelfde tijd en had ook een onverwoestbaar imago. Maar er waren Carina's uit Engeland en uit Japan (serienummers van Japanse Carina E's begonnen met een J). Die met een J waren onverwoestbaar. Laten die in Nederland nou net uit de Britse fabriek komen...quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 19:17 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ik rij ook nog altijd rond in mn starlet’jegaan niet stuk nee.
De Carina E's waren ook populair voor export. De Britse Carina's waren wel slechter dan de Japanse maar nog altijd goed ten opzichte van de concurrentie.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 09:03 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Je ziet ze nog vrij regelmatig op de weg. Terwijl de Carina E helemaal uit het straatbeeld is verdwenen. Die komt uit dezelfde reeks, dezelfde tijd en had ook een onverwoestbaar imago. Maar er waren Carina's uit Engeland en uit Japan (serienummers van Japanse Carina E's begonnen met een J). Die met een J waren onverwoestbaar. Laten die in Nederland nou net uit de Britse fabriek komen...
Ah ja natuurlijk, dat is wat er gebeurd is. Ik heb er zelf ook één gehad. Toen ik die verkocht ging hij gelijk naar Afrika, waarschijnlijk als taxi. Was een uitstekende auto. Enig puntje van kritiek: die van mij was nogal saai. De enige accessoire die er op zat was centrale deurvergrendeling. En het was een 1.6, te lichte motor voor zo'n zware auto. Reed als een bejaarde. Maar hij mankeerde nooit wat.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 09:09 schreef Sometimes het volgende:
De Carina E's waren ook populair voor export.
Ik had een 1.8 met leanburn. Vlot als het moest en 1 op 17 als je rustig deed.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 09:16 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ah ja natuurlijk, dat is wat er gebeurd is. Ik heb er zelf ook één gehad. Toen ik die verkocht ging hij gelijk naar Afrika, waarschijnlijk als taxi. Was een uitstekende auto. Enig puntje van kritiek: die van mij was nogal saai. De enige accessoire die er op zat was centrale deurvergrendeling. En het was een 1.6, te lichte motor voor zo'n zware auto. Reed als een bejaarde. Maar hij mankeerde nooit wat.
Dan had je hem waarschijnlijk nog gehad. Ze roestten ook niet. Ik kwam er per ongeluk één tegen, omdat ik een automaat zocht. Ik keek eigenlijk naar auto's in het c-segment voor het dagelijks woon-werkverkeer, en had geen zin in schakelen. Nergens een automaat te vinden, en toen stond deze er. Ik dacht, ok, dan neem ik het extra benzineverbruik maar als minpuntje mee, maar dat bleek erg mee te vallen.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 09:19 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik had een 1.8 met leanburn. Vlot als het moest en 1 op 17 als je rustig deed.
Spijt dat ik die weggedaan heb.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |