abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214678778
AMSTERDAM - De Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam heeft aangifte gedaan van vlaggendiefstal. Maandagochtend verdween onder andere een inclusieve regenboogvlag. De daders hesen vervolgens de VOC-vlag.

Medewerkers van de Vrije Universiteit keken na het weekend gek op toen opeens het oranje-blanje-bleu wapperde bij de entree van de Amsterdamse onderwijsinstelling. De vlag had het symbool van de VOC en hing aan de mast waar normaal gesproken de progress-vlag voor lhbtiq+’ers te zien is.

Niet alleen de regenboogvlag blijkt gestolen, ook een vlag die oproept om het geweld tegen vrouwen te stoppen was verdwenen. „Degene die dit heeft gedaan heeft in plaats daarvan een VOC-vlag opgehangen. Zodra dit is opgemerkt is de vlag verwijderd en is er aangifte gedaan”, zegt een woordvoerder van de universiteit. De VU heeft geen idee wie er achter de actie zit.

’Verschrikkelijk symbool’
Medewerkers en oud-studenten discussiëren op sociale media over de VOC-vlag. Hoewel iemand opmerkt dat die ’prachtig’ is, blijkt niet iedereen dat met hem eens. „Een verschrikkelijk symbool, fijn dat het verwijderd is”, schrijft een medewerker van de universiteit.

De VOC-vlag lijkt steeds meer omstreden in Amsterdam. Ook op de replica van het VOC-schip Amsterdam bij het Scheepvaartmuseum zijn de vlaggen inmiddels ingewisseld voor kunstzinnigere varianten.

Diversiteit en inclusie
De Vrije Universiteit heeft veel werk gemaakt van diversiteit en inclusie, maar dat stuit een deel van de studenten ook tegen de borst. Bij de afgelopen verkiezingen voor de universiteits- en faculteitsraden won de ’anti-woke en cancelcultuur’-partij VSP flink. Die voerde onder meer campagne met de slogan dat je gewoon moet kunnen zeggen dat er volgens jou maar twee genders zijn.

Voorzitter Marlon Uljee laat aan deze krant weten het verdonkeremanen van een regenboogvlag af te keuren, maar de actie wel enigszins te begrijpen omdat er door de universiteit geen gehoor wordt gegeven aan de toenemende bezwaren tegen het ’woke beleid’. „Het streven naar inclusie is een mooi streven, maar de obsessieve benadering van de woke-cultuur leidt tot een conflict tussen twee extremen. Als je iets door iemand zijn strot duwt is het logisch dat men gaat kokhalzen.”

Van AT5: De gebruikte vlag waar de afkorting VOC opstaat ziet eruit als de Nederlandse vlag, maar de bovenste baan is oranje in plaats van rood. Het zijn de kleuren van de zogenoemde Prinsenvlag en die is omstreden. De vlag werd tijdens de Twee Wereldoorlog door de NSB gebruikt. Later maakten rechts-extremistische groep als de Nederlandse Volks-Unie (NVU) gebruik van de vlag.

Tevens is een vlag verwijderd die anti geweld tegen vrouwen voorstaat.

twitter

https://www.telegraaf.nl/(...)iversiteit-amsterdam

Eens met Uljee.
pi_214678855
quote:
18s.gif Op zondag 11 augustus 2024 17:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat dan? En te jouwer info: Ik ben afgestudeerd maritiem historicus. Ik bn vaker in het Scheps geweest dan jij je vriend hebt geneukt.
Applaus voor fucking jou.

En de vergelijking die je maakt: dat kan snel. Aan een vriend neuken doe ik namelijk niet aan waar ik geen homo ben.

En voor de rest: doe je studie maar lekker over. Je hebt wat gemist blijkbaar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_214678946
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2024 17:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Oh, zeker wel, alleen is het geïndexeerd naar de huidige geldwaarde.
In die tijd was het 70 miljoen, zo uit mijn hoofd.
Ja, maar dan moet je dat wel goed berekenen. Een of ander Canadees mediabedrijfje heeft wat in elkaar geknutseld tot clickbait en dat is nu al zowat tot feit verheven.

quote:
Anyway, de VOC is natuurlijk niet in zijn eentje verantwoordelijk voor de welvaart en rijkdom van Nederland.
Die is daar in het geheel niet verantwoordelijk voor.

quote:
Maar het heeft wel een belangrijke rol gespeeld in het op de kaart zetten van Nederland als handelsland,
Nee, dat stond al op de kaart.

quote:
jarenlang de monopolie gehad op handel in bepaalde goederen uit Azië, en pionier op de effectenbeurs.
Alleen het Nederlands monopolie, en het was nog steeds een jaar zeilen, heen een jaar en terug een jaar. De aandelenbeurs heeft juist de aandelen verplaatst van gewone mensen naar de rijksten, de VOC wilde groeien en dus de winsten herinvesteren, door het aandeel te verkopen konden mensen toch rendement krijgen. De rijken waren toch al aan vermogensopbouw aan het doen, aan generational wealth, die konden wel 30 jaar wachten op winstuitkeren. Maar hele rijke mensen geven maar heel weinig van hun inkomen uit, dus dragen nauwelijks bij aan de economie.

Het hielp Amsterdam wel ietsje meer een wereldstad te maken, maar het belangrijkste daarin was de Amsterdamse wisselbank en de dominantie van de Europese handel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_214679569
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 17:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, maar dan moet je dat wel goed berekenen. Een of ander Canadees mediabedrijfje heeft wat in elkaar geknutseld tot clickbait en dat is nu al zowat tot feit verheven.
[..]
Die is daar in het geheel niet verantwoordelijk voor.
[..]
Nee, dat stond al op de kaart.
[..]
Alleen het Nederlands monopolie, en het was nog steeds een jaar zeilen, heen een jaar en terug een jaar. De aandelenbeurs heeft juist de aandelen verplaatst van gewone mensen naar de rijksten, de VOC wilde groeien en dus de winsten herinvesteren, door het aandeel te verkopen konden mensen toch rendement krijgen. De rijken waren toch al aan vermogensopbouw aan het doen, aan generational wealth, die konden wel 30 jaar wachten op winstuitkeren. Maar hele rijke mensen geven maar heel weinig van hun inkomen uit, dus dragen nauwelijks bij aan de economie.

Het hielp Amsterdam wel ietsje meer een wereldstad te maken, maar het belangrijkste daarin was de Amsterdamse wisselbank en de dominantie van de Europese handel.
Ik ben heel benieuwd naar jouw berekening ^O^
  zondag 11 augustus 2024 @ 18:26:13 #5
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214679651
Saillant detail; Nederland had een monopolie op de handel met Japan.

Dat was omdat ze hun geloof en normen & waarden niet wilden opdringen.

Opdat wij hier allen van leren.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_214680175
Ik heb een opmerkelijke mededeling die ik waarschijnlijk ga berouwen, maar ik ben het eens met Weltschmerz. De VOC was min of meer de bitcoin van zijn tijd.

En het Nederlandse economie was al zwaar rijk voor ze bedachten dat er meer zee was dan de Noordzee en de Oostzee.
pi_214680438
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2024 18:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik ben heel benieuwd naar jouw berekening ^O^
Jij deed een claim, dan moet jij met een degelijke berekening komen. Dan moet je kijken naar wat toen de aandeelhouderswaarde was, en dan kijken wat je daarvoor toen in Nederland kon kopen.

quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 19:13 schreef HiZ het volgende:
Ik heb een opmerkelijke mededeling die ik waarschijnlijk ga berouwen, maar ik ben het eens met Weltschmerz. De VOC was min of meer de bitcoin van zijn tijd.

En het Nederlandse economie was al zwaar rijk voor ze bedachten dat er meer zee was dan de Noordzee en de Oostzee.
En dan was er de Middellandse Zee, de Atlantische kust,de grote rivieren, de haringvisserij die in de 15e eeuw al bijna gemonopoliseerd was en een veel groter afzetgebied had dan alleen de Nederlandse haringkramen. Meer dan de helft van Europa's boeken werden in Nederland gedrukt, de textielindustrie was enorm, Leiden was niet de enige stad die daarop draaide, wapens, instrumenten, meubels, pigmenten en schilderijen, aardewerk, er was buiten de handel ook nog flinke maakindustrie.

Het was het economische wonder van zijn tijd, terwijl de Duke of Leicester al in de late 1500's verzuchtte 'ik dacht dat dit land in oorlog was?'.geconfronteerd met zoveel brede welvaart. Vandaar ook dat je in de (beperkte) economische cijfers het moment dat de VOC winst ging uitkeren of de WIC de slavernij in ging totaal niet kunt terugvinden.
  zondag 11 augustus 2024 @ 19:41:01 #8
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_214680446
Laat maar.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_214680475
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2024 17:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Oh, zeker wel, alleen is het geïndexeerd naar de huidige geldwaarde.
In die tijd was het 70 miljoen, zo uit mijn hoofd.

Anyway, de VOC is natuurlijk niet in zijn eentje verantwoordelijk voor de welvaart en rijkdom van Nederland.
Maar het heeft wel een belangrijke rol gespeeld in het op de kaart zetten van Nederland als handelsland, jarenlang de monopolie gehad op handel in bepaalde goederen uit Azië, en pionier op de effectenbeurs.
Herstel: de Republiek.

Nederland als zodanig bestond niet, daarom voel ik mij als Brabander ook totaal niet betrokken bij alles wat met prinsenvlaggen, VOC of Gouden Eeuw te maken heeft. Wellicht omdat Brabant zelf wingewest was.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 11 augustus 2024 @ 19:47:01 #10
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_214680507
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nederland als zodanig bestond niet, daarom voel ik mij als Brabander ook totaal niet betrokken bij alles wat met prinsenvlaggen, VOC of Gouden Eeuw te maken heeft.
Klopt. En in de 15-16de eeuw (voor de VOC) waren veel Belgische steden juist goed in het drijven van handel, zoals Gent en Brugge. En die hoorden bij de republiek.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_214680915
quote:

[..]

Nederland als zodanig bestond niet, daarom voel ik mij als Brabander ook totaal niet betrokken bij alles wat met prinsenvlaggen, VOC of Gouden Eeuw te maken heeft. Wellicht omdat Brabant zelf wingewest was.
Ik ben daar pragmatischer in, wat mij betreft delen we allemaal het verleden van het gebied dat we nu kennen als Nederland.
pi_214681021
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 19:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Jij deed een claim, dan moet jij met een degelijke berekening komen. Dan moet je kijken naar wat toen de aandeelhouderswaarde was, en dan kijken wat je daarvoor toen in Nederland kon kopen.
[..]
En dan
Ik doe geen claim, ik herhaal wat in diverse bronnen terug te vinden is.

Jij claimt dat dat niet klopt.

Maar daar is kennelijk geen grondslag voor.

quote:
was er de Middellandse Zee, de Atlantische kust,de grote rivieren, de haringvisserij die in de 15e eeuw al bijna gemonopoliseerd was en een veel groter afzetgebied had dan alleen de Nederlandse haringkramen. Meer dan de helft van Europa's boeken werden in Nederland gedrukt, de textielindustrie was enorm, Leiden was niet de enige stad die daarop draaide, wapens, instrumenten, meubels, pigmenten en schilderijen, aardewerk, er was buiten de handel ook nog flinke maakindustrie.

Het was het economische wonder van zijn tijd, terwijl de Duke of Leicester al in de late 1500's verzuchtte 'ik dacht dat dit land in oorlog was?'.geconfronteerd met zoveel brede welvaart. Vandaar ook dat je in de (beperkte) economische cijfers het moment dat de VOC winst ging uitkeren of de WIC de slavernij in ging totaal niet kunt terugvinden.
Er wordt beweerd dat de 80-jarige oorlog voornamelijk werd betaald met accijns uit de handel van het VOC.
  zondag 11 augustus 2024 @ 20:35:44 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214681138
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2024 20:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik ben daar pragmatischer in, wat mij betreft delen we allemaal het verleden van het gebied dat we nu kennen als Nederland.
Ja, daarom: Brabant deed tussen 1648 en 1795 niet mee als volwaardig gewest. Zelfde verleden, andere contexten.

Te vaak schakelt men HOLLAND gelijk aan NEDERLAND.

De VOC was primair een Hollandse, Utrechtse en Zeelandse aangelegenheid. En dan vooral voor de zeer gegoede lieden, voornamelijk behorende tot de 'bevoorrechte' religie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214685835
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2024 20:27 schreef Wantie het volgende:

[..]

[..]
Er wordt beweerd dat de 80-jarige oorlog voornamelijk werd betaald met accijns uit de handel van het VOC.
Knappe theorie, aangezien de VOC pas 44 jaar na het begin van de 80-jarige oorlog werd opgericht. En 8 jaar later het vechten 12 jaar sterk afnam. Iemand anders wil vast wel vertellen in welk deel van de oorlog die theorie een beetje zou kunnen kloppen.
pi_214686020
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 18:26 schreef thedeedster het volgende:
Saillant detail; Nederland had een monopolie op de handel met Japan.

Dat was omdat ze hun geloof en normen & waarden niet wilden opdringen.

Opdat wij hier allen van leren.
Het is nog leuker; dat opdringen van normen en waarden en meer ruimte voor zending valt ook ongeveer samen met het moment dat ze door kregen dat er geen droog brood te verdienen was met kolonialisme.

Dat truukje hadden de Britten wel door; die hebben de Indiërs compleet in het pak genaaid.
pi_214688153
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 23:28 schreef HiZ het volgende:

[..]
Knappe theorie, aangezien de VOC pas 44 jaar na het begin van de 80-jarige oorlog werd opgericht. En 8 jaar later het vechten 12 jaar sterk afnam. Iemand anders wil vast wel vertellen in welk deel van de oorlog die theorie een beetje zou kunnen kloppen.
Als ik jouw begrijp is dat dus in de laatste helft van de oorlog.
pi_214689441
quote:

[..]

Dit dus als er ook uitkeringen voor nazaten van slaven komen dan wil ik ook claimen.
Mijn overgrootouders hebben het niet heel veel makkelijker gehad rond 1600.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214689458
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2024 08:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
lees eens wat er staat.... :')
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_214689785
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 11:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
lees eens wat er staat.... :')
de VOC pas 44 jaar na het begin van de 80-jarige oorlog werd opgericht

Dus die oorlog duurde daarna nog 36 jaar ongeveer.
pi_214689886
quote:

[..]
quote:
Als begin van de Tachtigjarige Oorlog wordt over het algemeen de Slag bij Heiligerlee van 23 mei 1568 aangehouden
historiek.net

quote:
Op 20 maart 1602 verleenden de Staten-Generaal een octrooi aan de VOC op voorwaarde dat de Spanjaarden en Portugezen zoveel mogelijk benadeeld zouden worden

De inkomsten die de VOC in de vorm van allerlei belastingen en accijnzen voor de staat zou genereren, werden voor het land van groot belang geacht voor de financiering van de Tachtigjarige Oorlog. Dat bleek in de praktijk ook zo te zijn
wikipedia

VOC werd 34 jaar na 1568, begin van de 80-jarige oorlog, opgericht
En de VOC veroverde rond de Indische oceaan vestingwerken en gebieden onder controle van Spanje/Portugal
pi_214689910
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2024 11:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
de VOC pas 44 jaar na het begin van de 80-jarige oorlog werd opgericht

Dus die oorlog duurde daarna nog 36 jaar ongeveer.
Je hebt gelijk, zelf niet goed gelezen :') .
pi_214690067
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2024 20:27 schreef Wantie het volgende:

[..]

Jij komt met de clickbait van een clickbaitbron aan.

quote:
Er wordt zoveel beweerd, vaak ideologisch. De republiek stond bekend om zijn vele verschillende belastingen.
pi_214691238
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 12:26 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Jij komt met de clickbait van een clickbaitbron aan.
[..]
Wikipedia

quote:
Er wordt zoveel beweerd, vaak ideologisch. De republiek stond bekend om zijn vele verschillende belastingen.
pi_214691429
quote:

[..]

quote:
Oranje boven
De Nederlandse driekleur is ontstaan omstreeks 1630, tijdens de tachtigjarige oorlog met Spanje. Vóór 1630 hadden de Nederlandse rebellen, de watergeuzen, een vlag met horizontale oranje-wit-blauwe banen. De strijdkreet "Oranje Boven" van de watergeuzen verwijst zowel naar de vlag als naar hun leider, Prins Willem van Oranje.
Wat nou als je refereert aan de watergeuzen? Ipv NSB?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 12 augustus 2024 @ 19:28:04 #25
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214694116
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 14:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
[..]
Wat nou als je refereert aan de watergeuzen? Ipv NSB?
Ook daar heb ik niks mee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 12 augustus 2024 @ 19:31:01 #26
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_214694143
Jammer. Ik dacht dat er nog zon lgbtqnazivlag gestolen was maar het is gewoon een nieuw topic voor één vlag. Hopelijk worden er meer vlaggen gestolen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Twiitch op 12-08-2024 19:36:03 ]
pi_214694409
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2024 14:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wikipedia
[..]

Ja, hoeveel dan? Het is altijd hetzelfde gelul met die VOC de laatste jaren, het is altijd veel, heel veel en nog meer, maar nooit concreet.
pi_214694948
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 19:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, hoeveel dan? Het is altijd hetzelfde gelul met die VOC de laatste jaren, het is altijd veel, heel veel en nog meer, maar nooit concreet.
Hoeveel wat?
Ik gaf een beurswaarde geïndexeerd naar huidige waarde, jij zegt dat die te hoog is en verwijt mij een click bait bron te gebruiken.
Ik heb het van Wikipedia.
pi_214695178
quote:
6s.gif Op maandag 12 augustus 2024 19:31 schreef Twiitch het volgende:
Jammer. Ik dacht dat er nog zon lgbtqnazivlag gestolen was maar het is gewoon een nieuw topic voor één vlag. Hopelijk worden er meer vlaggen gestolen.
Want .... je hebt een hekel aan homo's ?
pi_214695185
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 20:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Want .... je hebt een hekel aan homo's ?
Ze komt aandacht te kort.
  maandag 12 augustus 2024 @ 20:53:00 #31
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214695204
Wantie, als dit deel 3 is bijvoorbeeld, wil je dat dan in de TT zetten?
pi_214695595
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2024 20:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hoeveel wat?
Ik gaf een beurswaarde geïndexeerd naar huidige waarde, jij zegt dat die te hoog is en verwijt mij een click bait bron te gebruiken.
Nee, je kwam met een clickbaitberekening aan.

quote:
En dat geeft dus geen concrete informatie.
pi_214695662
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 21:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, je kwam met een clickbaitberekening aan.
[..]
Citeer eens mijn berekening.

quote:
En dat geeft dus geen concrete informatie.
Die hebben dat van een bron.
En ik stel niet dat de berekening accuraat is..
Jij stelt dat die niet klopt.
Tja, dan ga ik er van uit dat jij zelf een berekening hebt.

En dat blijkt van niet.

Dus jij kunt niets met mijn getal, maar ik kan ik niets met jouw reactie daarop.
  maandag 12 augustus 2024 @ 21:28:44 #34
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214695724
Jammer dat je niet even reageert Wantie. Je zult wel een kloon zijn.
pi_214696315
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2024 21:24 schreef Wantie het volgende:

[..]
Citeer eens mijn berekening.
Ik ben dat bedrag al eerder tegengekomen en het is een onzinberekening uit een droevige bron voor de clickbait, ik hoef die echt niet te weerleggen. Jij had hem niet moeten plaatsen.

quote:
Die hebben dat van een bron.
Die er dus zelf niet is en niet verder komt dan 'er werd gedacht' en 'veel'.
pi_214698033
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 22:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik ben dat bedrag al eerder tegengekomen en het is een onzinberekening uit een droevige bron voor de clickbait, ik hoef die echt niet te weerleggen. Jij had hem niet moeten plaatsen.
[..]
Die er dus zelf niet is en niet verder komt dan 'er werd gedacht' en 'veel'.
Tja,je onderbouwt het niet, dus ik kan er niets mee..
pi_214698764
quote:

[..]
Laatste kwart maximaal.
pi_214698836
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2024 20:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hoeveel wat?
Je mag af en toe zelf ook nadenken hoor. Over de vraag of bepaalde cijfers wel passen bij andere gegevens. En dan lijkt het er wel heel erg op dat de premisse is dat heel het gebied dat nu Indonesië was het eigendom was van de VOC. Wat gewoon niet het geval was. Zelfs in de gebieden waar de VOC dominant was bezaten ze vaak relatief weinig. Om nog maar te zwijgen dat er helemaal geen Indonesië was en zonder de VOC ook niet zou zijn geweest.
pi_214699513
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 09:08 schreef HiZ het volgende:

[..]
Je mag af en toe zelf ook nadenken hoor. Over de vraag of bepaalde cijfers wel passen bij andere gegevens. En dan lijkt het er wel heel erg op dat de premisse is dat heel het gebied dat nu Indonesië was het eigendom was van de VOC. Wat gewoon niet het geval was. Zelfs in de gebieden waar de VOC dominant was bezaten ze vaak relatief weinig. Om nog maar te zwijgen dat er helemaal geen Indonesië was en zonder de VOC ook niet zou zijn geweest.
Jij sleept er van alles bij.
Ik heb het over de beurswaarde van het VOC, niet over Indonesië.
pi_214699715
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 10:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Jij sleept er van alles bij.
Ik heb het over de beurswaarde van het VOC, niet over Indonesië.
En waar is die beurswaarde op gebaseerd in die periode?
pi_214701806
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 10:58 schreef HiZ het volgende:

[..]
En waar is die beurswaarde op gebaseerd in die periode?
Op het geld dat ze hadden binnen geharkt.
pi_214701980
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
Op het geld dat ze hadden binnen geharkt.
En jij denkt dat ze puur op winst genoeg geld bijelkaar hadden gehakt om 7 keer het huidge BNP van Nederland te vertegenwoordigen?

Het cijfer past mooi in het onzin verhaal dat vaak wordt gecreëerd dat onze volledige welvaart uit kolonialisme komt. De realiteit was natuurlijk dat zwaar rijke Nederlanders zochten naar een gunstig handeltje en daarmee een paar mooie kersen op hun taart hebben gezet.
pi_214702177
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:52 schreef HiZ het volgende:

Het cijfer past mooi in het onzin verhaal dat vaak wordt gecreëerd dat onze volledige welvaart uit kolonialisme komt.
Hoe vaak ? Dagelijks..... honderdduizenden?
Het wordt wel eens geroepen en geschreven . Ook op FOK! Maar meer wordt het niet zo gezegd.

quote:
De realiteit was natuurlijk dat zwaar rijke Nederlanders zochten naar een gunstig handeltje en daarmee een paar mooie kersen op hun taart hebben gezet.
De hele Nederlandse bevolking heeft geprofiteerd van de koloniale rooftochten. Bijv: De bouw van het spoorwegennet in Nederland werd betaald door Javaanse boeren te dwingen in het cultuurstelsel van de 19e eeuw.
Allerlei producten werden naar Nederland gebracht...en gekocht door de consumenten. En handel is werkgelegenheid, dus loon voor de arbeiders.
pi_214708758
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Hoe vaak ? Dagelijks..... honderdduizenden?
Het wordt wel eens geroepen en geschreven . Ook op FOK! Maar meer wordt het niet zo gezegd.
[..]
De hele Nederlandse bevolking heeft geprofiteerd van de koloniale rooftochten. Bijv: De bouw van het spoorwegennet in Nederland werd betaald door Javaanse boeren te dwingen in het cultuurstelsel van de 19e eeuw.
Allerlei producten werden naar Nederland gebracht...en gekocht door de consumenten. En handel is werkgelegenheid, dus loon voor de arbeiders.
Niet echt; mijn Brabantse katholieke voorouders leefden tot ca. 1900 in bittere armoede.

Maar goed, Brabantse katholieken waren dan ook tijdens die 'Gouden Eeuw' tweederangsburgers en verkregen pas gelijke rechten in 1795. Religieuze vrijheid pas in 1853.

Maar toe, vertel me, hoe Brabant geprofiteerd heeft terwijl het zelf niet eens een afvaardiging had in de Staten-Generaal. Doe hetzelfde even voor Limburg.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214710473
[quote]0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 01:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

quote:
Maar toe, vertel me, hoe Brabant geprofiteerd heeft terwijl het zelf niet eens een afvaardiging had in de Staten-Generaal.
Om te beginnen voor brabanders die hun best doen hun niet bestaande schuld te ontlopen. door zich te profileren als Belg, en niet als Nederlander, zodoende de Nederlandse geschiedenis niet erkennen als horend bij de nationale identiteit.
https://www.brabantserfgo(...)nij-in-noord-brabant

PS.... Ben je Belg... was er niet iets met Kongo ?
pi_214720264
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 10:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Om te beginnen voor brabanders die hun best doen hun niet bestaande schuld te ontlopen. door zich te profileren als Belg, en niet als Nederlander, zodoende de Nederlandse geschiedenis niet erkennen als horend bij de nationale identiteit.
https://www.brabantserfgo(...)nij-in-noord-brabant

PS.... Ben je Belg... was er niet iets met Kongo ?
Belgica is de oude benaming van de Lage Landen... Had je wat meer echte interesse gehad in de geschiedenis van Nederland had je dat geweten.

Verder treurig dat je wederom met deze website moet komen: die heb ik al een paar keer gefileerd:

https://forum.fok.nl/topic/2691793/1/999#p210782267

Je hebt dus welgeteld drie mensen, waarvan twee ex-pats van boven de rivieren met een stulp in Brabant. Rest één Tilburger met een niet-Brabantse vader uit Wijchen (uiteraard niet katholiek, zoals het gros der Brabanders dat wel was en bleef, aangezien men destijds geen rechten had als zodanig, laat staan carrière kon maken voor de Staat om villa's te kopen in andere gewesten).

Je eigen kennis van 'nationale identiteit' en de Nederlandse geschiedenis is abominabel, en meer gedreven door ras-geobsedeerde ideologie dan interesse.

Dus ik herhaal: hoe hebben mijn Brabantse voorouders precies geprofiteerd van de VOC?

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 15-08-2024 14:34:49 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214720520
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 06:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja,je onderbouwt het niet, dus ik kan er niets mee..
Mijn onderbouwing is dat we vrij precies weten hoeveel koopvaardijschepen de VOC maximaal in de vaart had en we weten ook van de enorme Nederlandse handelsvloot in Europa ook uit buitenlandse bronnen. We hebben de Oresund, we hebben een Engelsman uit die tijd die het op 25.000 schatte, we hebben een internationale consensus dat de Nederlandse handelsvloot groter was dan die van de rest van Europa samen. We zien ook geen pieken in de ontwikkeling van de economie toen de VOC eindelijk winst ging uitkeren.
pi_214720934
VU minder woke dan UVA
graag op anoniem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')