Applaus voor fucking jou.quote:Op zondag 11 augustus 2024 17:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat dan? En te jouwer info: Ik ben afgestudeerd maritiem historicus. Ik bn vaker in het Scheps geweest dan jij je vriend hebt geneukt.
Ja, maar dan moet je dat wel goed berekenen. Een of ander Canadees mediabedrijfje heeft wat in elkaar geknutseld tot clickbait en dat is nu al zowat tot feit verheven.quote:Op zondag 11 augustus 2024 17:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, zeker wel, alleen is het geïndexeerd naar de huidige geldwaarde.
In die tijd was het 70 miljoen, zo uit mijn hoofd.
Die is daar in het geheel niet verantwoordelijk voor.quote:Anyway, de VOC is natuurlijk niet in zijn eentje verantwoordelijk voor de welvaart en rijkdom van Nederland.
Nee, dat stond al op de kaart.quote:Maar het heeft wel een belangrijke rol gespeeld in het op de kaart zetten van Nederland als handelsland,
Alleen het Nederlands monopolie, en het was nog steeds een jaar zeilen, heen een jaar en terug een jaar. De aandelenbeurs heeft juist de aandelen verplaatst van gewone mensen naar de rijksten, de VOC wilde groeien en dus de winsten herinvesteren, door het aandeel te verkopen konden mensen toch rendement krijgen. De rijken waren toch al aan vermogensopbouw aan het doen, aan generational wealth, die konden wel 30 jaar wachten op winstuitkeren. Maar hele rijke mensen geven maar heel weinig van hun inkomen uit, dus dragen nauwelijks bij aan de economie.quote:jarenlang de monopolie gehad op handel in bepaalde goederen uit Azië, en pionier op de effectenbeurs.
Ik ben heel benieuwd naar jouw berekeningquote:Op zondag 11 augustus 2024 17:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar dan moet je dat wel goed berekenen. Een of ander Canadees mediabedrijfje heeft wat in elkaar geknutseld tot clickbait en dat is nu al zowat tot feit verheven.
[..]
Die is daar in het geheel niet verantwoordelijk voor.
[..]
Nee, dat stond al op de kaart.
[..]
Alleen het Nederlands monopolie, en het was nog steeds een jaar zeilen, heen een jaar en terug een jaar. De aandelenbeurs heeft juist de aandelen verplaatst van gewone mensen naar de rijksten, de VOC wilde groeien en dus de winsten herinvesteren, door het aandeel te verkopen konden mensen toch rendement krijgen. De rijken waren toch al aan vermogensopbouw aan het doen, aan generational wealth, die konden wel 30 jaar wachten op winstuitkeren. Maar hele rijke mensen geven maar heel weinig van hun inkomen uit, dus dragen nauwelijks bij aan de economie.
Het hielp Amsterdam wel ietsje meer een wereldstad te maken, maar het belangrijkste daarin was de Amsterdamse wisselbank en de dominantie van de Europese handel.
Jij deed een claim, dan moet jij met een degelijke berekening komen. Dan moet je kijken naar wat toen de aandeelhouderswaarde was, en dan kijken wat je daarvoor toen in Nederland kon kopen.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd naar jouw berekening
En dan was er de Middellandse Zee, de Atlantische kust,de grote rivieren, de haringvisserij die in de 15e eeuw al bijna gemonopoliseerd was en een veel groter afzetgebied had dan alleen de Nederlandse haringkramen. Meer dan de helft van Europa's boeken werden in Nederland gedrukt, de textielindustrie was enorm, Leiden was niet de enige stad die daarop draaide, wapens, instrumenten, meubels, pigmenten en schilderijen, aardewerk, er was buiten de handel ook nog flinke maakindustrie.quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:13 schreef HiZ het volgende:
Ik heb een opmerkelijke mededeling die ik waarschijnlijk ga berouwen, maar ik ben het eens met Weltschmerz. De VOC was min of meer de bitcoin van zijn tijd.
En het Nederlandse economie was al zwaar rijk voor ze bedachten dat er meer zee was dan de Noordzee en de Oostzee.
Herstel: de Republiek.quote:Op zondag 11 augustus 2024 17:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, zeker wel, alleen is het geïndexeerd naar de huidige geldwaarde.
In die tijd was het 70 miljoen, zo uit mijn hoofd.
Anyway, de VOC is natuurlijk niet in zijn eentje verantwoordelijk voor de welvaart en rijkdom van Nederland.
Maar het heeft wel een belangrijke rol gespeeld in het op de kaart zetten van Nederland als handelsland, jarenlang de monopolie gehad op handel in bepaalde goederen uit Azië, en pionier op de effectenbeurs.
Klopt. En in de 15-16de eeuw (voor de VOC) waren veel Belgische steden juist goed in het drijven van handel, zoals Gent en Brugge. En die hoorden bij de republiek.quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Herstel: de Republiek.
Nederland als zodanig bestond niet, daarom voel ik mij als Brabander ook totaal niet betrokken bij alles wat met prinsenvlaggen, VOC of Gouden Eeuw te maken heeft.
Ik ben daar pragmatischer in, wat mij betreft delen we allemaal het verleden van het gebied dat we nu kennen als Nederland.quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nederland als zodanig bestond niet, daarom voel ik mij als Brabander ook totaal niet betrokken bij alles wat met prinsenvlaggen, VOC of Gouden Eeuw te maken heeft. Wellicht omdat Brabant zelf wingewest was.
Ik doe geen claim, ik herhaal wat in diverse bronnen terug te vinden is.quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij deed een claim, dan moet jij met een degelijke berekening komen. Dan moet je kijken naar wat toen de aandeelhouderswaarde was, en dan kijken wat je daarvoor toen in Nederland kon kopen.
[..]
En dan
Er wordt beweerd dat de 80-jarige oorlog voornamelijk werd betaald met accijns uit de handel van het VOC.quote:was er de Middellandse Zee, de Atlantische kust,de grote rivieren, de haringvisserij die in de 15e eeuw al bijna gemonopoliseerd was en een veel groter afzetgebied had dan alleen de Nederlandse haringkramen. Meer dan de helft van Europa's boeken werden in Nederland gedrukt, de textielindustrie was enorm, Leiden was niet de enige stad die daarop draaide, wapens, instrumenten, meubels, pigmenten en schilderijen, aardewerk, er was buiten de handel ook nog flinke maakindustrie.
Het was het economische wonder van zijn tijd, terwijl de Duke of Leicester al in de late 1500's verzuchtte 'ik dacht dat dit land in oorlog was?'.geconfronteerd met zoveel brede welvaart. Vandaar ook dat je in de (beperkte) economische cijfers het moment dat de VOC winst ging uitkeren of de WIC de slavernij in ging totaal niet kunt terugvinden.
Ja, daarom: Brabant deed tussen 1648 en 1795 niet mee als volwaardig gewest. Zelfde verleden, andere contexten.quote:Op zondag 11 augustus 2024 20:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik ben daar pragmatischer in, wat mij betreft delen we allemaal het verleden van het gebied dat we nu kennen als Nederland.
Knappe theorie, aangezien de VOC pas 44 jaar na het begin van de 80-jarige oorlog werd opgericht. En 8 jaar later het vechten 12 jaar sterk afnam. Iemand anders wil vast wel vertellen in welk deel van de oorlog die theorie een beetje zou kunnen kloppen.quote:Op zondag 11 augustus 2024 20:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik doe geen claim, ik herhaal wat in diverse bronnen terug te vinden is.
Jij claimt dat dat niet klopt.
Maar daar is kennelijk geen grondslag voor.
[..]
Er wordt beweerd dat de 80-jarige oorlog voornamelijk werd betaald met accijns uit de handel van het VOC.
Het is nog leuker; dat opdringen van normen en waarden en meer ruimte voor zending valt ook ongeveer samen met het moment dat ze door kregen dat er geen droog brood te verdienen was met kolonialisme.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:26 schreef thedeedster het volgende:
Saillant detail; Nederland had een monopolie op de handel met Japan.
Dat was omdat ze hun geloof en normen & waarden niet wilden opdringen.
Opdat wij hier allen van leren.
Als ik jouw begrijp is dat dus in de laatste helft van de oorlog.quote:Op zondag 11 augustus 2024 23:28 schreef HiZ het volgende:
[..]
Knappe theorie, aangezien de VOC pas 44 jaar na het begin van de 80-jarige oorlog werd opgericht. En 8 jaar later het vechten 12 jaar sterk afnam. Iemand anders wil vast wel vertellen in welk deel van de oorlog die theorie een beetje zou kunnen kloppen.
Dit dus als er ook uitkeringen voor nazaten van slaven komen dan wil ik ook claimen.quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nederland als zodanig bestond niet, daarom voel ik mij als Brabander ook totaal niet betrokken bij alles wat met prinsenvlaggen, VOC of Gouden Eeuw te maken heeft. Wellicht omdat Brabant zelf wingewest was.
lees eens wat er staat....quote:Op maandag 12 augustus 2024 08:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als ik jouw begrijp is dat dus in de laatste helft van de oorlog.
de VOC pas 44 jaar na het begin van de 80-jarige oorlog werd opgerichtquote:Op maandag 12 augustus 2024 11:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
lees eens wat er staat....
quote:Op maandag 12 augustus 2024 08:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
historiek.netquote:Als begin van de Tachtigjarige Oorlog wordt over het algemeen de Slag bij Heiligerlee van 23 mei 1568 aangehouden
wikipediaquote:Op 20 maart 1602 verleenden de Staten-Generaal een octrooi aan de VOC op voorwaarde dat de Spanjaarden en Portugezen zoveel mogelijk benadeeld zouden worden
De inkomsten die de VOC in de vorm van allerlei belastingen en accijnzen voor de staat zou genereren, werden voor het land van groot belang geacht voor de financiering van de Tachtigjarige Oorlog. Dat bleek in de praktijk ook zo te zijn
Je hebt gelijk, zelf niet goed gelezenquote:Op maandag 12 augustus 2024 11:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
de VOC pas 44 jaar na het begin van de 80-jarige oorlog werd opgericht
Dus die oorlog duurde daarna nog 36 jaar ongeveer.
Jij komt met de clickbait van een clickbaitbron aan.quote:Op zondag 11 augustus 2024 20:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik doe geen claim, ik herhaal wat in diverse bronnen terug te vinden is.
Jij claimt dat dat niet klopt.
Maar daar is kennelijk geen grondslag voor.
Er wordt zoveel beweerd, vaak ideologisch. De republiek stond bekend om zijn vele verschillende belastingen.quote:Er wordt beweerd dat de 80-jarige oorlog voornamelijk werd betaald met accijns uit de handel van het VOC.
Wikipediaquote:Op maandag 12 augustus 2024 12:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij komt met de clickbait van een clickbaitbron aan.
[..]
quote:Er wordt zoveel beweerd, vaak ideologisch. De republiek stond bekend om zijn vele verschillende belastingen.
quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat nou als je refereert aan de watergeuzen? Ipv NSB?quote:Oranje boven
De Nederlandse driekleur is ontstaan omstreeks 1630, tijdens de tachtigjarige oorlog met Spanje. Vóór 1630 hadden de Nederlandse rebellen, de watergeuzen, een vlag met horizontale oranje-wit-blauwe banen. De strijdkreet "Oranje Boven" van de watergeuzen verwijst zowel naar de vlag als naar hun leider, Prins Willem van Oranje.
Ook daar heb ik niks mee.quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
Wat nou als je refereert aan de watergeuzen? Ipv NSB?
Ja, hoeveel dan? Het is altijd hetzelfde gelul met die VOC de laatste jaren, het is altijd veel, heel veel en nog meer, maar nooit concreet.quote:
Hoeveel wat?quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, hoeveel dan? Het is altijd hetzelfde gelul met die VOC de laatste jaren, het is altijd veel, heel veel en nog meer, maar nooit concreet.
Want .... je hebt een hekel aan homo's ?quote:Op maandag 12 augustus 2024 19:31 schreef Twiitch het volgende:
Jammer. Ik dacht dat er nog zon lgbtqnazivlag gestolen was maar het is gewoon een nieuw topic voor één vlag. Hopelijk worden er meer vlaggen gestolen.
Ze komt aandacht te kort.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Want .... je hebt een hekel aan homo's ?
Nee, je kwam met een clickbaitberekening aan.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoeveel wat?
Ik gaf een beurswaarde geïndexeerd naar huidige waarde, jij zegt dat die te hoog is en verwijt mij een click bait bron te gebruiken.
En dat geeft dus geen concrete informatie.quote:Ik heb het van Wikipedia.
Citeer eens mijn berekening.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, je kwam met een clickbaitberekening aan.
[..]
Die hebben dat van een bron.quote:En dat geeft dus geen concrete informatie.
Ik ben dat bedrag al eerder tegengekomen en het is een onzinberekening uit een droevige bron voor de clickbait, ik hoef die echt niet te weerleggen. Jij had hem niet moeten plaatsen.quote:
Die er dus zelf niet is en niet verder komt dan 'er werd gedacht' en 'veel'.quote:Die hebben dat van een bron.
Tja,je onderbouwt het niet, dus ik kan er niets mee..quote:Op maandag 12 augustus 2024 22:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben dat bedrag al eerder tegengekomen en het is een onzinberekening uit een droevige bron voor de clickbait, ik hoef die echt niet te weerleggen. Jij had hem niet moeten plaatsen.
[..]
Die er dus zelf niet is en niet verder komt dan 'er werd gedacht' en 'veel'.
Laatste kwart maximaal.quote:Op maandag 12 augustus 2024 08:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je mag af en toe zelf ook nadenken hoor. Over de vraag of bepaalde cijfers wel passen bij andere gegevens. En dan lijkt het er wel heel erg op dat de premisse is dat heel het gebied dat nu Indonesië was het eigendom was van de VOC. Wat gewoon niet het geval was. Zelfs in de gebieden waar de VOC dominant was bezaten ze vaak relatief weinig. Om nog maar te zwijgen dat er helemaal geen Indonesië was en zonder de VOC ook niet zou zijn geweest.quote:Op maandag 12 augustus 2024 20:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoeveel wat?
Ik gaf een beurswaarde geïndexeerd naar huidige waarde, jij zegt dat die te hoog is en verwijt mij een click bait bron te gebruiken.
Ik heb het van Wikipedia.
Jij sleept er van alles bij.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:08 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je mag af en toe zelf ook nadenken hoor. Over de vraag of bepaalde cijfers wel passen bij andere gegevens. En dan lijkt het er wel heel erg op dat de premisse is dat heel het gebied dat nu Indonesië was het eigendom was van de VOC. Wat gewoon niet het geval was. Zelfs in de gebieden waar de VOC dominant was bezaten ze vaak relatief weinig. Om nog maar te zwijgen dat er helemaal geen Indonesië was en zonder de VOC ook niet zou zijn geweest.
En waar is die beurswaarde op gebaseerd in die periode?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 10:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij sleept er van alles bij.
Ik heb het over de beurswaarde van het VOC, niet over Indonesië.
Op het geld dat ze hadden binnen geharkt.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 10:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
En waar is die beurswaarde op gebaseerd in die periode?
En jij denkt dat ze puur op winst genoeg geld bijelkaar hadden gehakt om 7 keer het huidge BNP van Nederland te vertegenwoordigen?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Op het geld dat ze hadden binnen geharkt.
Hoe vaak ? Dagelijks..... honderdduizenden?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:52 schreef HiZ het volgende:
Het cijfer past mooi in het onzin verhaal dat vaak wordt gecreëerd dat onze volledige welvaart uit kolonialisme komt.
De hele Nederlandse bevolking heeft geprofiteerd van de koloniale rooftochten. Bijv: De bouw van het spoorwegennet in Nederland werd betaald door Javaanse boeren te dwingen in het cultuurstelsel van de 19e eeuw.quote:De realiteit was natuurlijk dat zwaar rijke Nederlanders zochten naar een gunstig handeltje en daarmee een paar mooie kersen op hun taart hebben gezet.
Niet echt; mijn Brabantse katholieke voorouders leefden tot ca. 1900 in bittere armoede.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 15:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe vaak ? Dagelijks..... honderdduizenden?
Het wordt wel eens geroepen en geschreven . Ook op FOK! Maar meer wordt het niet zo gezegd.
[..]
De hele Nederlandse bevolking heeft geprofiteerd van de koloniale rooftochten. Bijv: De bouw van het spoorwegennet in Nederland werd betaald door Javaanse boeren te dwingen in het cultuurstelsel van de 19e eeuw.
Allerlei producten werden naar Nederland gebracht...en gekocht door de consumenten. En handel is werkgelegenheid, dus loon voor de arbeiders.
Om te beginnen voor brabanders die hun best doen hun niet bestaande schuld te ontlopen. door zich te profileren als Belg, en niet als Nederlander, zodoende de Nederlandse geschiedenis niet erkennen als horend bij de nationale identiteit.quote:Maar toe, vertel me, hoe Brabant geprofiteerd heeft terwijl het zelf niet eens een afvaardiging had in de Staten-Generaal.
Belgica is de oude benaming van de Lage Landen... Had je wat meer echte interesse gehad in de geschiedenis van Nederland had je dat geweten.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Om te beginnen voor brabanders die hun best doen hun niet bestaande schuld te ontlopen. door zich te profileren als Belg, en niet als Nederlander, zodoende de Nederlandse geschiedenis niet erkennen als horend bij de nationale identiteit.
https://www.brabantserfgo(...)nij-in-noord-brabant
PS.... Ben je Belg... was er niet iets met Kongo ?
Mijn onderbouwing is dat we vrij precies weten hoeveel koopvaardijschepen de VOC maximaal in de vaart had en we weten ook van de enorme Nederlandse handelsvloot in Europa ook uit buitenlandse bronnen. We hebben de Oresund, we hebben een Engelsman uit die tijd die het op 25.000 schatte, we hebben een internationale consensus dat de Nederlandse handelsvloot groter was dan die van de rest van Europa samen. We zien ook geen pieken in de ontwikkeling van de economie toen de VOC eindelijk winst ging uitkeren.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 06:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja,je onderbouwt het niet, dus ik kan er niets mee..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |