abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214662978
Atleet klaagt over slechte kwaliteit van gewonnen brons op Olympische Spelen: 'Het lijkt alsof de medaille in oorlogsgebied is geweest'

Nog maar een week oud, maar nu al verkleurd. Skateboarder Nyjah Huston onthulde zijn bronzen medaille op Instagram en liet zien in wat voor een staat de plak verkeert. Het brons glimt in ieder geval niet meer.

https://sportnieuws.nl/ol(...)F%2Fwww.google.nl%2F
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:41:26 #2
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214663227
Tja Fransen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_214663287
Ja, noem maar iets wat Fransen produceren wat wel van hoge kwaliteit is…
pi_214663299
`Nyja zeg! :(
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_214663551
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 19:44 schreef WAvanBuren het volgende:
Alstom is vaak wel ok
Airbus van betere kwaliteit dan Boeing de laatste tijd
pi_214663664
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 20:00 schreef V-for-Vendetta het volgende:

[..]
Alstom is vaak wel ok
Airbus van betere kwaliteit dan Boeing de laatste tijd
Alstom zegt mij niks. Airbus is niet persé Frans, toestellen worden welliswaar in Toulouse geassembleerd maar onderdelen komen uit allerlei Europese landen.
pi_214663675
quote:
Champagne
pi_214663707
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 20:05 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Champagne
Ja, eensch.
pi_214663748
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 20:05 schreef WAvanBuren het volgende:

[..]
Alstom zegt mij niks. Airbus is niet persé Frans, toestellen worden welliswaar in Toulouse geassembleerd maar onderdelen komen uit allerlei Europese landen.
Meeste Europese treinen zijn van Alstom of Bombardier. Iig beter dan AnsaldoBreda
pi_214663876
quote:
Kaas? 🧀
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:39:22 #11
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214664379
quote:
Citroën auto's
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214664388
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 20:39 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Citroën auto's
:') .
pi_214665390
quote:
Het Vrijheidsbeeld in NY
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:25:15 #14
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_214665658
quote:
Ik :P
pi_214665725
quote:
Alizée
pi_214665769
Heeft die het niet gewoon met het verkeerde schoonmaakmiddel geprobeerd te poetsen
pi_214667116
quote:
omelette du fromage
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_214667271
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 21:27 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Alizée

True
Cindy De Vuyst
pi_214667292
In een Belgisch artikel zei hij dat hij het aan al zijn vrienden had gegeven.
Ik zag ook dat er best wel wat krasjes in zaten, dus volgens mij heeft hij hem proberen opblinken?
Cindy De Vuyst
  zondag 11 augustus 2024 @ 01:04:56 #20
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_214668747
Is dit die gast die z'n medaille gelijk dag en nacht had omgedaan? :D Daar is zo'n ding natuurlijk niet voor bedoeld. Die moet gewoon ergens in een vitrinekastje bij papa en mama.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_214668950
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 20:05 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Champagne
Cognac en camembert. Wat hebben ze met de letter C?
pi_214668956
Had ‘ie maar goud moeten winnen.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_214669532
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2024 02:37 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:

[..]
Cognac en camembert. Wat hebben ze met de letter C?
Croissant
pi_214670463
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 08:36 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Croissant
De hele cuisine eigenlijk
pi_214670531
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2024 02:39 schreef KillemWieft het volgende:
Had ‘ie maar goud moeten winnen.
Inderdaad, het enige wat telt is goud en in mindere mate zilver. Later hebben ze dan maar de derde ook beloond omdat het vaak huilie huilie was. Dat is dan het goedkope brons geworden.

Er zijn zelfs geruchten dat er tijdens de Spelen in Los Angeles in 2028 een nieuwe eremedaille zal geïntroduceerd worden voor de 4de winnaar (nl. koper). Maar de eerste testen waren niet zo positief, dat koper wordt groen na verloop van tijd. Daar proberen ze nu nog een oplossing voor te vinden.
Cindy De Vuyst
  zondag 11 augustus 2024 @ 10:42:27 #26
319979 Fok-it
All is well
pi_214672070
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 09:38 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Er zijn zelfs geruchten dat er tijdens de Spelen in Los Angeles in 2028 een nieuwe eremedaille zal geïntroduceerd worden voor de 4de winnaar (nl. koper). Maar de eerste testen waren niet zo positief, dat koper wordt groen na verloop van tijd. Daar proberen ze nu nog een oplossing voor te vinden.
Bron?

Dat zou wel heel absurd zijn :')
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_214676927
quote:
Vrouwen.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:26:42 #28
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_214699966
quote:
Net thuis en bronzen medaille nu al versleten: Nederlandse olympiërs willen nieuwe

Het glimmende stuk metaal zou ze voor altijd moeten herinneren aan hun fantastische prestatie, maar nog maar net terug uit Parijs moeten de bronzenmedaillewinnaars het doen met een beschadigde plak. Verschillende olympische sporters zeggen tegen RTL Nieuws dat hun bronzen medaille nu al slijtageplekken heeft.

"Hij heeft er wel beter uitgezien ja", zegt roeier Simon van Dorp. Nog maar tien dagen geleden haalde Van Dorp zijn bronzen plak binnen in de skiff. Vanuit de Thalys onderweg naar Nederland vertelt hij wat er nog over is van zijn medaille.

Coating laat los
"Je ziet wel dat hij een paar leuke avonden heeft gehad", zegt Van Dorp. De olympiër nam zijn eremetaal mee naar onder meer de huldiging in het TeamNL huis, naar de huldiging bij de Eiffeltoren en naar de sluitingsceremonie.

Volgens de roeier lijkt het erop dat de coating loslaat. "En hij is een beetje groen aan het worden. Het gaat heel hard. Ik denk dat als ik hem later aan mijn kleinkinderen laat zien, hij er niet meer uitziet zoals nu."

Ook de medaille van windsurfer Luuc van Opzeeland vertoont kuren. Een dag voor Van Dorp haalde Van Opzeeland de derde plaats met windsurfen. Het was in de eindstrijd de vraag welke kleur zijn medaille zou hebben: goud, zilver of brons. Nu blijkt het binnenkort groen te worden.

"Hij gaat langzaamaan kapot ja", vertelt de watersporter. "Het lijkt alsof ze er een laklaag overheen hebben gedaan die loslaat. Dat terwijl ik er helemaal niet zo veel mee heb rondgelopen als andere sporters. Het is wel matig."

'Geen enkele bronzen medaille is nog netjes'
Bij de medaille van Van Opzeeland slijt vooral de kant met de tekening snel. "Alle winnaars van bronzen medailles hebben het. Ik ken geen enkele bronzen medaille die nog netjes is." Om er grappend aan toe te voegen: "We hadden het gewoon beter moeten doen denk ik." De zilveren en gouden medailles zouden in betere staat verkeren.

Het brons van kitefoilster Annelous Lammerts hangt nog maar drie dagen om haar nek. Nu al 'ziet hij er niet meer zo mooi uit'. Ja, ze geeft toe, al haar vrienden en familie hebben hem vast- en omgehad. "Maar we hebben niets geks gedaan. De dag na de huldiging zag ik al dat er een laagje vanaf kwam. Daaronder heeft het een hele gehavende kleur."

Ze baalt ervan: "Als dit nou over een paar jaar zou gebeuren zou ik het niet erg vinden. Maar hij zou er niet nu al zo uit moeten zien. Het wordt ook alleen maar erger." Ook zwemmer Caspar Corbeau zei eerder al tegen RTL Nieuws dat zijn medaille was beschadigd.

Omruilen
De organisatie van de Olympische Spelen 2024 zegt dat ze op de hoogte zijn van het probleem. Na klachten van de Amerikaanse skater Nyjah Huston zei een woordvoerder tegen het Amerikaanse blad TIME dat de beschadigde medailles kunnen worden omgeruild. Nu zou nog niet duidelijk zijn waarom de plakken zo snel achteruit gaan.

"Parijs 2024 werkt nauw samen met de instelling die verantwoordelijk is voor de productie en kwaliteitscontrole van de medailles, en met het Nationaal Olympisch Comité van de betrokken atleet om de medaille te beoordelen en de oorzaak van de schade te achterhalen."

"Hij zou er niet nu al zo uit moeten zien", zegt Annelous Lammerts over haar bronzen medaille.

De organisatie van de Olympische Spelen laat niets los over de materialen waarmee de medailles precies zijn gemaakt. Volgens investeringsplatform Saxo zouden de bronzen medailles zijn gemaakt van afgerond 415 gram koper, 22 gram zink en 18 gram oud ijzer uit de Eiffeltoren. Een bronzen medaille zou daarmee nog geen vier euro waard zijn.

Bronsgieter Thies van Metaalgieterij van Gilst in Zuid-Limburg ziet daarmee direct het probleem. "Koper en zink. Dan krijg je geen brons, maar messing." Thies zou de medailles 'in zijn handen moeten hebben' om het zeker te weten, maar: "Het kan zijn dat ze dat materiaal hebben gebruikt, en er vervolgens een brons kleurtje op hebben gezet."

Laagje brons
Dat gebeurt vaker, volgens de bronsgieter. "Dan is het van ander materiaal gemaakt en is er wat brons overheen gespoten. Dan staat er in kleine letters bij: verbronst. Het ziet ernaar uit dat hier de coating loslaat." Wat daar de oorzaak van is, blijft gissen.

De bronzen plak van Simon van Dorp.

Een woordvoerder van NOC*NSF zegt in een reactie 'het heel vervelend te vinden voor de sporters'. "Het is heel mooi dat de medailles kunnen worden omgeruild. Was dat niet het geval dan zouden we daar actie op hebben ondernomen. Het is goed dat ze zo snel duidelijkheid hebben."

Annelous Lammerts, Luuc van Opzeeland en Caspar Corbeau gaan hun medaille laten omruilen. Simon van Dorp denkt daar niet aan: "Ik vind het ook wel karakter hebben. Dit is de medaille die ik na de winst heb gekregen. Dit is de medaille die overal mee naartoe is gegaan. Hij is emotioneel veel waard."
https://www.rtl.nl/nieuws(...)he-spelen-snel-kapot
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_214700360
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 09:38 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Inderdaad, het enige wat telt is goud en in mindere mate zilver. Later hebben ze dan maar de derde ook beloond omdat het vaak huilie huilie was. Dat is dan het goedkope brons geworden.

_O- :D
pi_216283246
Olympiërs sturen massaal hun verroeste medailles van Spelen Parijs terug

quote:
Hun prestaties zijn voor de eeuwigheid, maar dat geldt niet bepaald voor de medailles die ze afgelopen zomer veroverden op de Olympische Spelen van Parijs. Die zijn nu al beschadigd en verroest en worden door de atleten massaal teruggestuurd.

Volgens het Frans medium La Lettre hebben al meer dan honderd teleurgestelde sporters hun beschadigde medaille teruggestuurd. De directie van Monnaie de Paris, verantwoordelijk voor de productie, is inmiddels ontslagen.

Al tijdens de Spelen bleek dat de medailles van inferieure kwaliteit waren. De Amerikaanse skateboarder Nyjah Huston klaagde in augustus al over de kwaliteit van zijn brozen medaille. ‘Het lijkt erop dat die medaille naar oorlogsgebied is geweest en weer terug’, klaagde hij op Instagram. Bij de Nederlandse waterpolster Iris Wolves ging het al na één dag mis.

De Franse zwemmer Yohann Ndoye-Brouard deed eind vorige maand op X zijn beklag en toonde daarbij foto's van zijn medaille, die er bijna antiek uitziet.

https://www.ad.nl/andere-(...)rijs-terug~a9644f4e/
pi_216314032
Misschien een raar idee, maar: je zou een bronzen medaille ook van brons kunnen maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')