![Menno+van+gorp.jpeg]()
Breaking is de laatste sport die nog mag beginnen op deze Spelen, en het is voorlopig ook meteen voor de laatste keer want in LA staat dit niet meer op de agenda.
Bij sommige users, maar ook een aantal break dancers zelf, is deze sport lichtelijk controversieel. Toch gaan we allemaal enthousiast toekijken wat er allemaal gaat gebeuren en of WE een medaille kunnen pakken.
Hoe werkt het?Bij breaking dansen twee breakers om de beur tegen elkaar. Aan het eind van de battle bepaalt een jury wie de meeste punten pakt en dus wint.
Waar wordt er dan op beoordeeld?
• Creativiteit: Hoe meer unieke en originele moves er worden uitgevoerd, hoe meer punten dit oplevert.
• Techniek: De moves moeten technisch zo correct mogelijk worden uitgevoerd, waarbij kracht en souplesse erg belangrijk zijn
• Muzikaliteit: De DJ begint muziek te draaien dat voor de breakers onbekend is. Dat betekent dat ze zullen moeten improviseren om zo goed mogelijk te synchronizeren met de muziek.
• Presentatie: Een goede houding en interactie met het publiek en de tegenstander wordt door de jury ook gewaardeerd.
Wacht, interactie met de tegenstander? Jazeker, het is een battle. Als een breaker aan het dansen is, dan kan de andere breaker met gebaren proberen de jury en de tegenstander te beïnvloeden. Een voorbeeld hiervan is aangeven dat een move herhaald wordt of dat er teveel tijd nodig is om alle moves te doen. De focus moet dus niet alleen op de danser liggen.
Qua moves zijn er allerlei termen als toprock, downrock, power moves, freezes, transitions en spins. Ik reken op een goede commentator die het prima kan uitleggen.
Het toernooi formatIn Parijs doen er 16 B-boys en 16 B-girls een gooi naar historisch goud. Hoewel, 16. Bij de B-girls is er eerst nog een pre-qualifier omdat er 17 deelnemers zijn. Ik heb werkelijk geen idee waarom. In deze pre-qualifier is nou net onze Nederlandse India geseed, dus ze moet een extra wedstijd afleggen. Dit zou geen enkel probleem moeten zijn.
De 16 deelnemers werken eerst een groepsfase af. Diezelfde dag nog gaan de nummers 1 en 2 naar de kwarfinale waar via een standaard knock-out systeem de winnaars bekend gaan worden.
De NederlandersVoor Nederland hebben we twee B-boys en een B-girl.
Zoals eerder gezegd moet
India eerst door de pre-qualifier heen omdat ze seed 16 heeft. Ik heb me laten vertellen dat de groepsfase waar ze daarna in terecht komt zeer moeilijk is. Het wordt dus lastig, maar als wereldkampioen uit 2022 zal ze niet volkomen kansloos zijn. Favorieten lijken uit Japan te komen.
Bij de mannen hebben we
Lee (seed 11) en
Menno (seed 5). B-boy Lee heeft de twee kwalificatietoernooien gewonnen en lijkt dus goed in vorm te zijn. B-boy Menno is de oudgediende met drie wereldkampioenschappen en meerdere titels uit het verleden.
Hier zal de concurrentie uit landen als de VS, Canada en Japan komen.
||
FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! ||
Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! ||
Mijn concertstatistieken ||