abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 september 2025 @ 11:35:46 #201
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218890984
Goed dat Lubach benoemt dat als je een overtreding begaat dat niet automatisch betekent dat elke straf gerechtvaardigd is.

400 plus euro voor aan je telefoon zitten? Hoge boetes voor geringe snelheidsovertredingen? Raakt kant noch wal en is is niet serieus te nemen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zondag 28 september 2025 @ 11:37:28 #202
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218890999
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2025 11:35 schreef phpmystyle het volgende:
Goed dat Lubach benoemt dat als je een overtreding begaat dat niet automatisch betekent dat elke straf gerechtvaardigd is.

400 plus euro voor aan je telefoon zitten? Hoge boetes voor geringe snelheidsovertredingen? Raakt kant noch wal en is is niet serieus te nemen.
De boete op aan je telefoon zitten zou hoger moeten zijn dan dat inderdaad.

Kijk bij elke slingerende auto maar eens naar binnen, of hoogbejaard of telefoon.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 28 september 2025 @ 11:40:26 #203
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218891020
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 11:37 schreef Caland het volgende:

[..]
De boete op aan je telefoon zitten zou hoger moeten zijn dan dat inderdaad.

Kijk bij elke slingerende auto maar eens naar binnen, of hoogbejaard of telefoon.
Ja, op slingerend gedrag moet je sowieso boetes schrijven.
Steeds meer auto's hebben adaptieve cruise control of LKA waarmee eigenlijk een groot deel van de risico's al gemitigeerd worden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218891026
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2025 11:35 schreef phpmystyle het volgende:

De boetes zijn zo hoog omdat je de medeweggebruikers in levensgevaar brengt met je ondoordacht rijgedrag. De boetes mogen dus best wel hoger gemaakt worden.
  zondag 28 september 2025 @ 11:43:17 #205
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218891044
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2025 11:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja, op slingerend gedrag moet je sowieso boetes schrijven.
Steeds meer auto's hebben adaptieve cruise control of LKA waarmee eigenlijk een groot deel van de risico's al gemitigeerd worden.
Ah, in dat geval kan je prima appen tijdens het rijden
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 28 september 2025 @ 11:43:49 #206
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218891045
D
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 11:41 schreef torentje het volgende:

[..]
De boetes zijn zo hoog omdat je de medeweggebruikers in levensgevaar brengt met je ondoordacht rijgedrag. De boetes mogen dus best wel hoger gemaakt worden.
De meeste verkeersovertredingen kunnen leiden tot ongevallen. Dat klopt. Wil je daaraan ontkomen dan moet je niet deelnemen aan het (auto)verkeer.
Boetes zijn prima, maar ze moeten wel redelijk zijn.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 28 september 2025 @ 11:44:15 #207
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218891047
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 11:43 schreef Caland het volgende:

[..]
Ah, in dat geval kan je prima appen tijdens het rijden
In de modernere auto's is dat zeker het geval ja. Technisch zijn veel risico's ondervangen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 28 september 2025 @ 11:45:59 #208
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218891055
Ik ben ook tegen overschrijding van de toegestane hoeveelheid alcohol inname in het verkeer, en ik ben voor sanctionering daarvan. Maar Ik zou er geen voorstander van zijn om iemand gelijk ¤20.000 boete te geven of lijfstraffen. Want als je de redenering van sommigen volgt is elke sanctie wel toegestaan 'want jah, levensgevaarlijk'.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 28 september 2025 @ 11:47:45 #209
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218891065
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2025 11:45 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben ook tegen overschrijding van de toegestane hoeveelheid alcohol inname in het verkeer, en ik ben voor sanctionering daarvan. Maar Ik zou er geen voorstander van zijn om iemand gelijk ¤20.000 boete te geven of lijfstraffen. Want als je de redenering van sommigen volgt is elke sanctie wel toegestaan 'want jah, levensgevaarlijk'.
De boete voor dronken rijden zit gemiddeld rond de 1000 euro geloof ik, wat mij betreft trekken we appen tijdens het rijden of telefoongebruik daarin redelijk gelijk.

Niemand heeft het over 20.000 euro
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218891074
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2025 11:43 schreef phpmystyle het volgende:
D
[..]
De meeste verkeersovertredingen kunnen leiden tot ongevallen. Dat klopt. Wil je daaraan ontkomen dan moet je niet deelnemen aan het (auto)verkeer.
Er zouden flinke lijfstraffen gegeven moeten worden aan de automobilisten die door hun ondoordacht rijgedrag het leven van medeweggebruikers in gevaar brengen.
Dat zou pas redelijk zijn.
pi_218891104
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2025 11:43 schreef phpmystyle het volgende:
D
[..]
Je moet dus als verkeersdeelnemer accepteren dat je te maken kunt krijgen met letselschade, omdat andere deelnemers de regels negeren.

En het kunnen negeren van verkeersregels moet mogelijk zijn, door boetes in het redelijke te houden...

Helder!
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 28 september 2025 @ 12:14:05 #212
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218891178
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 11:57 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je moet dus als verkeersdeelnemer accepteren dat je te maken kunt krijgen met letselschade, omdat andere deelnemers de regels negeren.

En het kunnen negeren van verkeersregels moet mogelijk zijn, door boetes in het redelijke te houden...

Helder!
Nee.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 28 september 2025 @ 12:44:31 #213
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218891335
Heel telegraaf lezend Nederland roept om hogere straffen, strenger straffen. Tot ze een boete krijgen omdat ze te snel rijden of aso parkeren.
Heel Volkskrant lezen Nederland roept om hogere boetes voor mensen die meer verdienen.
Ik heb een beter idee, een puntenrijbewijs zoals in Duitsland.
Nederland 476 verkeersdelicten per 1.000 inwoners
Duitsland 59 verkeersdelicten per 1.000 inwoners
Nederland ziet verkeersboetes als belangrijke bron van inkomsten

[ Bericht 23% gewijzigd door Jan_Onderwater op 28-09-2025 12:55:10 ]
pi_218891416
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 12:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heel telegraaf lezend Nederland roept om hogere straffen, strenger straffen. Tot ze een boete krijgen omdat ze te snel rijden of aso parkeren.
Heel Volkskrant lezen Nederland roept om hogere boetes voor mensen die meer verdienen.
Ik heb een beter idee, een puntenrijbewijs zoals in Frankrijk.
Ik heb een beter idee, namelijk Nederland inrichten tot tevredenheid van links, zodat er minder tot geen gevaarlijk en lawaaiig gemotoriseerd verkeer zou zijn in de verstedelijkte gebieden.
pi_218891426
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 12:54 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik heb een beter idee, namelijk Nederland inrichten tot tevredenheid van links, zodat er minder tot geen gevaarlijk en lawaaiig gemotoriseerd verkeer zou zijn in de verstedelijkte gebieden.
Oh, dat hebben we hier al.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 28 september 2025 @ 12:56:27 #216
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218891430
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 12:54 schreef torentje het volgende:

[..]
Heb je zelf door dat dit een totaal andere discussie is?
pi_218891490
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 12:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heb je zelf door dat dit een totaal andere discussie is?
Klopt, dat is een geheel andere discussie, maar ik vond het toch relevant om daar de aandacht op te vestigen.
  zondag 28 september 2025 @ 13:29:11 #218
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218891627
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 13:07 schreef torentje het volgende:

[..]
Klopt, dat is een geheel andere discussie, maar ik vond het toch relevant om daar de aandacht op te vestigen.
1. Open er een topic over
2. Wat jij roept is al beleid, wat sinds de jaren 70 steeds verder wordt ingevoerd.
pi_218892063
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 12:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Puntenrijbewijs of een andere vorm van progressief straffen bij herhaaldelijk overtreden van regels zou inderdaad een goed idee zijn.

Je zou er dan zelfs aan kunnen denken om de eerste boete voor een 'kleine' overtreding elke 3 of 5 jaar goedkoper te maken, zodat de sanctie bij een echte onopzettelijke overtreding van iemand die doorgaans braaf rijdt minder groot is. Maar dat bij meerdere overtredingen de sancties dus nog groter worden dan ze nu zijn.

Daarnaast zou het ook enorm helpen dat bij elke ontzegging van de rijbevoegdheid voor diezelfde periode óók het voertuig in beslag genomen wordt. En dan geen mitsen of maren wanneer de bestuurder niet de eigenaar is. Gewoon tijdelijke inbeslagname van het voertuig. Wat de inzittenden op dat moment kunnen dragen mogen ze nog uit het voertuig halen en voor de rest kunnen ze wachten tot het voertuig weer wordt vrijgegeven.
Met name voor zakelijke rijders zal zoiets een stevige stok achter de deur zijn. Ga maar eens aan je werkgever vertellen dat je voorlopig niet mag rijden én je bedrijfswagen voorlopig ook niet beschikbaar is...

Maar ook voor patsertjes die toch al lak hebben aan elke regel en rustig zonder rijbewijs achter het stuur stappen van veelal geleende of gehuurde dure auto's is het zuur als de patser-wagen ineens niet meer beschikbaar is en niet tijdig retour eigenaar kan. Valt er niks meer te patsen en loopt de rekening flink op of krijgt de vriendschap een flinke deuk.

Verkeers hufters horen nu eenmaal niet op de weg thuis. Auto's zijn in combinatie met roekeloos rijgedrag immers moordwapens.
  zondag 28 september 2025 @ 14:16:58 #220
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218892073
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 12:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Klonk vast heel leuk in je hoofd zeker deze onzin.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  maandag 29 september 2025 @ 15:29:56 #221
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218898683
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 22:13 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Voor alle burgers. En de meeste daarvan willen veilig over straat kunnen en zich veilig in het verkeer kunnen begeven.
Precies, en bewezen is dat het sterk verhogen van verkeersboetes daar niet aan bijdraagt.
Sterker nog, mensen komen in de schulden door een 'fout'.

Ikzelf heb twee jaar geleden ook de fout gemaakt ergens in en uit te rijden wat niet mocht. Bedrag van 500 euro mogen neerleggen voor tweemaal dezelfde overtreding. Mijn fout, natuurlijk. Maar redelijk? absoluut niet.

Nu kan ik het gelukkig maar betalen, anders had dat 750 EUR of anders 1.500 EUR geworden.

En nu?
Lachen joh.
  maandag 29 september 2025 @ 15:32:27 #222
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218898699
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 15:29 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Precies, en bewezen is dat het sterk verhogen van verkeersboetes daar niet aan bijdraagt.
Sterker nog, mensen komen in de schulden door een 'fout'.

Ikzelf heb twee jaar geleden ook de fout gemaakt ergens in en uit te rijden wat niet mocht. Bedrag van 500 euro mogen neerleggen voor tweemaal dezelfde overtreding. Mijn fout, natuurlijk. Maar redelijk? absoluut niet.

Nu kan ik het gelukkig maar betalen, anders had dat 750 EUR of anders 1.500 EUR geworden.

En nu?
Daarvoor heeft het CJIB betalingsregelingen, dan had je die 500 bijvoorbeeld in 12 termijnen van zo'n 40 euro mogen aftikken.

Als je daardoor in de schulden komt moet je het denk ik niet bij het CJIB zoeken.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 september 2025 @ 16:08:56 #223
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218898883
quote:
14s.gif Op maandag 29 september 2025 15:32 schreef Caland het volgende:

[..]
Daarvoor heeft het CJIB betalingsregelingen, dan had je die 500 bijvoorbeeld in 12 termijnen van zo'n 40 euro mogen aftikken.

Als je daardoor in de schulden komt moet je het denk ik niet bij het CJIB zoeken.
Dat het uberhaupt 500,00 euro is is al bizar, en er zijn zat mensen die een betalingsregeling dood eng vinden omdat ze dan in een schuldregeling komen.

Afijn ik ben zeker niet de enige die dit denkt :https://nos.nl/nieuwsuur/(...)nnen-verdriedubbelen

Nergens zijn de boetes zo als bij Het Rijk, en kennelijk mogen zij als enige wel zulke praktijken uitvoeren.
Lachen joh.
  maandag 29 september 2025 @ 16:25:41 #224
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218898992
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 16:08 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Dat het uberhaupt 500,00 euro is is al bizar, en er zijn zat mensen die een betalingsregeling dood eng vinden omdat ze dan in een schuldregeling komen.
Voorheen kon je dat soort bedrag gewoon in één keer aftikken, gok dat daar net wat meer mensen over aan het zeiken waren en dat was uiteindelijk wél terecht.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 september 2025 @ 16:45:44 #225
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218899143
quote:
10s.gif Op maandag 29 september 2025 16:25 schreef Caland het volgende:

[..]
Voorheen kon je dat soort bedrag gewoon in één keer aftikken, gok dat daar net wat meer mensen over aan het zeiken waren en dat was uiteindelijk wél terecht.
Of iets terecht of niet is is arbitrair.
Omdat iemand bepaald dat een boete 500 is is dat OK?

Je hebt er mee te dealen en anders zie je consequenties ,maar of het terecht is of niet is iets heel anders.
Lachen joh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')