abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214640699
quote:
‘Humo’ haalt ophefmakende column van Herman Brusselmans offline, en dat wordt zelfs door internationale media opgepikt

Humo heeft de ophefmakende column van Herman Brusselmans van zijn website gehaald. Het blad zegt dat het ‘nooit de bedoeling is geweest om de Joodse gemeenschap te kwetsen’. Het nieuws werd intussen internationaal opgepikt: het Amerikaanse CNN bericht over de zaak.

Humo communiceerde eerder dat de tekst van Brusselmans, die dinsdag in het weekblad verscheen, deel uitmaakt van een satirische column, en niet van een journalistiek artikel of een interview. In de column schrijft Brusselmans dat “het beeld van een schreeuwend Palestijns jongetje om zijn onder het puin liggende moeder - zijn eigen vriendin en zoon in gedachten houdend - hem zo woedend maakt dat hij iedere Jood die hij tegenkomt een puntig mes door de keel wil rammen”.

Vooral die passage zette kwaad bloed bij de Joodse gemeenschap. Volgens de European Jewish Association (EJA) zou de auteur hiermee “aanzetten tot moord” en de organisatie spande daarom een rechtszaak aan. Ook gelijkekansencentrum Unia wilt een klacht indienen tegen Humo en Brusselmans.

Intussen heeft het blad de column offline gehaald. “Ik begrijp dat mensen die Humo of de stijl van Herman Brusselmans onvoldoende kennen en zonder context met dit citaat geconfronteerd worden, schrikken. Het is vanzelfsprekend nooit de bedoeling geweest om de Joodse gemeenschap te kwetsen”, zegt adjunct-hoofdredacteur Matthias Vanderaspoilden in een artikel op de Humo-website. “Daarom hebben we uiteindelijk ook beslist om de column offline te halen.”

Intussen werd het nieuws over de ophefmakende column ook internationaal opgepikt. Op de website van Politico werd donderdag bericht over de zaak. Ook de Amerikaanse nieuwszender CNN wijdde een uitgebreid artikel aan de heisa. “Belgische uitgever verwijdert opiniestuk waarin werd gesproken over een drang om ‘elke Jood’ neer te steken vanwege Gaza”, kopte de nieuwszender.

https://www.demorgen.be/s(...)a-opgepikt~b94baf8c/
Je vraagt je soms toch af wat voor een soort figuren er voor zo'n blad werken.

De column via WaybackMachine: https://web.archive.org/w(...)g-op-komst~b38b455f/

[ Bericht 3% gewijzigd door GoldenAge op 09-08-2024 13:29:06 ]
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:33:04 #2
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_214640727
Het oude nieuws van deze tijden en Het einde van mensen in 1967 zijn topboeken van Herman, maar daar gaat dit topic dus niet over.
Yea, she's on crack.
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:39:12 #3
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_214640812
Kijk, Herman, dit is nou satire:

“Iedere Jood een puntig mes door de keel rammen” is dat niet.
Op maandag 30 december 2024 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Jij en Domni is een gevaarlijke combi... Dat rijmt *O*
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:40:21 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214640824
Ik heb vrijwel al zijn boeken gelezen. Als je hem niet kent dan kun je je de pleuris schrikken soms.

Ik neem de man totaal niet serieus en lees alles met een lach.

En zeker als je ziet hoeveel de man schrijft en geschreven heeft; naast een een zestigtal boeken veel wekelijkse columns, dan valt het eigenlijk nóg mee hoe weinig controverse hij heeft opgeroepen.

Is het goed wat hij hier geschreven heeft? Nee.

Maar is het alle ophef waard? Dat valt nog te bezien.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_214640826
Want een onmeetbare randdebiel.
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:44:44 #6
504895 Bofjijff
AJAXGODENZONEN SUPERJODEN
pi_214640873
Rare kronkels heb je dan als je dit schrijft.
pi_214640921
Wellicht omringt die zich constant met gelijkgestemden en creëert ie zo een bubbel waarin hij denkt dat dit zomaar kan.
pi_214640930
Hij zal er wel mee wegkomen. Palliewappies worden meestal gematst door de rechter.
pi_214640968
Ah, de verheven joods-christelijke intellectueel ontwikkelde satire. Prachtig, bis bis!
  Moderator vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:55:23 #10
441859 crew  Lenny77
pi_214641006
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 12:44 schreef Bofjijff het volgende:
Rare kronkels heb je dan als je dit schrijft.
Je bent niet bekend met hem? Hij schrijft alleen maar grof en schoppend, al jaaaaren lang. En geen enkele Vlaming neemt dat serieus want Brusselmans en zijn gitzwarte soort humor. De Humo is ook een erg leuk magazine, beetje op de grens van wat mag/kan. Wokies zullen het niet lezen :')

Ongeveer elke soort mens/dier is door hem reeds tot op het bot beledigd, ter dood gewenst, zeer vrouwonvriendelijk,... Neemt geen blad voor de mond.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_214641057
Saaie ophef. Hij is altijd van dit soort absurde overdrijvingen. Dat zou je weten als je ooit een boek van hem hebt gelezen.

Maar lobbyclubjes voor een bepaalde subgroep zijn altijd hetzelfde wat dit betreft. Heel gevoelig.
pi_214641113
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 12:40 schreef thedeedster het volgende:
Ik heb vrijwel al zijn boeken gelezen. Als je hem niet kent dan kun je je de pleuris schrikken soms.

Ik neem de man totaal niet serieus en lees alles met een lach.

En zeker als je ziet hoeveel de man schrijft en geschreven heeft; naast een een zestigtal boeken veel wekelijkse columns, dan valt het eigenlijk nóg mee hoe weinig controverse hij heeft opgeroepen.

Maar is het alle ophef waard? Dat valt nog te bezien.
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 12:55 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Je bent niet bekend met hem? Hij schrijft alleen maar grof en schoppend, al jaaaaren lang. En geen enkele Vlaming neemt dat serieus want Brusselmans en zijn gitzwarte soort humor. De Humo is ook een erg leuk magazine, beetje op de grens van wat mag/kan. Wokies zullen het niet lezen :')

Ongeveer elke soort mens/dier is door hem reeds tot op het bot beledigd, ter dood gewenst, zeer vrouwonvriendelijk,... Neemt geen blad voor de mond.
Wat is hier grappig of satire aan, of wat is het doel van deze column? Serieuze vraag, want ik snap het niet, maar ik zou het graag willen begrijpen.
pi_214641154
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 13:04 schreef oblo het volgende:

[..]
[..]
Wat is hier grappig of satire aan, of wat is het doel van deze column? Serieuze vraag, want ik snap het niet, maar ik zou het graag willen begrijpen.
Of iets grappig is, is arbitrair. Ik vind er ook weinig grappig aan. Maar als het doel provocatie was, dan is dat geslaagd. Toch wel ironisch, gezien het richting een groep was die bekend staat om hun intelligentie.
pi_214641156
Column offline gehaald, ondertussen hebben meer mensen dan ooit van zijn paupercolumn gehoord en heeft het zelfs CNN gehaald.
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:08:21 #15
504895 Bofjijff
AJAXGODENZONEN SUPERJODEN
pi_214641172
quote:

[..]

ik ben allesbehalve woke.

Maar leuke satire :')
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:09:07 #16
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214641184
Ja we noemen het satire, dan kan je roepen dat je iedere jood neer wil steken. :|W
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:09:24 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214641188
quote:

[..]
[..]
Zucht.

Waar schrijf ik dat dit grappig was? Kun je dat even aangeven?
Wat is hier;
quote:
Onduidelijk aan?

Punt is; dit is een schrijver met een nogal provocerende stijl, het is geen politicus, het is geen Sander Schimmelpenninck en geen gevaarlijke extremist.

Laat het maar gewoon voor de rechter komen, ofschoon ik denk dat er veel serieuzere zaken zijn die absoluut voorrang verdienen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_214641211
quote:

[..]

Daar is niets mis mee maar geweldsvergelijking gaat wel wat verder dan beledigen.
pi_214641220
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 13:06 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Of iets grappig is, is arbitrair. Ik vind er ook weinig grappig aan. Maar als het doel provocatie was, dan is dat geslaagd. Toch wel ironisch, gezien het richting een groep was die bekend staat om hun intelligentie.
Als dat het doel van zijn column was dan snap ik het wel. Ik zou graag van mensen willen horen die de column hebben gelezen en kennis hebben van deze columnist. Misschien verandert dat mijn perspectief wel.

Heeft iemand nog een link naar de column? Ondanks dat ie verwijderd is.
pi_214641271
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 13:09 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Zucht.

Waar schrijf ik dat dit grappig was? Kun je dat even aangeven?
Wat is hier;
[..]
Onduidelijk aan?

Punt is; dit is een schrijver met een nogal provocerende stijl, het is geen politicus, het is geen Sander Schimmelpenninck en geen gevaarlijke extremist.

Laat het maar gewoon voor de rechter komen, ofschoon ik denk dat er veel serieuzere zaken zijn die absoluut voorrang verdienen.
Waarom zucht je? Ik beschuldig je van niks, vraag je gewoon of je deze column in context wil plaatsen. Wat is het doel? Alleen provoceren? Misschien is dit zwarte humor voor bepaalde mensen? Ik heb geen idee.
  Moderator vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:13:23 #21
441859 crew  Lenny77
pi_214641280
quote:

[..]
[..]
Er is geen doel, dat is het m net.
Hij schrijft over letterlijk alles wat hij maar ziet/hoort.
Volgende week kan het over bloemkoolkopende domme vrouwen gaan die dringend door 28 mannen gepakt moeten worden.
Er IS geen doel, er is zelfs geen doelbewuste provocatie. Het is gewoon non stop schoppen tegen letterlijk alles. Het is een zeer zwart depri typetje neerzetten.

Nu begrijp ik dat dit wel even over het randje is omdat er genoeg volk rondloopt wat het echt wil doen maar dat geldt voor al zijn boeken en artikels.. die zijn allemaal over de rand.
Mensen die er niet tegen kunnen lezen het niet.
  Moderator vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:14:28 #22
441859 crew  Lenny77
pi_214641303
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 13:10 schreef takura het volgende:

[..]
Daar is niets mis mee maar geweldsvergelijking gaat wel wat verder dan beledigen.
Nuja en dat doet hij dus altijd..
Met alles.
En iedereen.

Nu is gewoon weer een groep boos
pi_214641312
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 13:13 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Er is geen doel, dat is het m net.
Hij schrijft over letterlijk alles wat hij maar ziet/hoort.
Volgende week kan het over bloemkoolkopende domme vrouwen gaan die dringend door 28 mannen gepakt moeten worden.
Er IS geen doel, er is zelfs geen doelbewuste provocatie. Het is gewoon non stop schoppen tegen letterlijk alles. Het is een zeer zwart depri typetje neerzetten.

Nu begrijp ik dat dit wel even over het randje is omdat er genoeg volk rondloopt wat het echt wil doen maar dat geldt voor al zijn boeken en artikels.. die zijn allemaal over de rand.
Mensen die er niet tegen kunnen lezen het niet.
Oke, bedankt voor je antwoord. Nu snap ik in ieder geval de context.
pi_214641334
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 13:14 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nuja en dat doet hij dus altijd..
Met alles.
En iedereen.

Nu is gewoon weer een groep boos
Niet bij de islam of moslims. Zo hypocriet is hij dan ook wel weer.
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:15:42 #25
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214641335
Schrijft die ook dat die kinderen wil verkrachten dan, lijkt mij meer bij hem passen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')