quote:
Docu over Tour de France toont ontwapenende Georges van Aert: “Ga je nog winnen, papa?”
Visma-Lease a Bike begon met het volle geloof in (minstens één) ritzege voor Wout van Aert (29) en een derde eindzege voor Jonas Vingegaard (27) aan de voorbije Tour, hoewel beide kopmannen met vraagtekens startten na hun valpartijen in het voorjaar. Dat zien we in een docu van de Nederlandse wielerploeg over hun voorbije Tour.
De docu A True Renaissance - Inside The Beehive is online te bekijken op het YouTube-kanaal van Visma-Lease a Bike. Het is een inhouse docu over de voorbije Tour de France die het logischerwijs meer van de emoties, beelden en muziek moet hebben dan van verrassende onthullingen – die zijn er niet en daarvoor is het wachten op de Netflix-docu.
Wel krijgen we duidelijk te zien en horen dat Visma-Lease a Bike met steile ambities aan de Tour begon, ondanks de gebrekkige voorbereiding van de kopmannen, Wout van Aert na zijn val in Dwars door Vlaanderen, Jonas Vingegaard na zijn smak in de Ronde van het Baskenland, waardoor hij met amper anderhalve maand training Tadej Pogacar moest bekampen.
Het plan was van meet af aan om met Vingegaard in te zetten op de derde week. “Onze tijd start vanaf rit 14”’, zegt ploegmanager Merijn Zeeman vooraf. “We geloven dat we de Tour kunnen winnen.”
Emotionele boodschap van Van Hooydonck
Tijdens de voorbereidende stage in Tignes kregen de renners een boodschap van Nathan van Hooydonck te horen, die Van Aert en Vingegaard tot tranen toe bewoog. “Ik wilde eerst een filmpje opnemen, maar dan zou ik het niet droog houden”, zei modelhelper Van Hooydonck, die vorig jaar na de Tour moest stoppen door hartproblemen. “Toen ik jullie zag vallen, wilde ik dat ik het was die daar lag in jullie plaats, zodat jullie verder konden gaan voor jullie doelen”, zei Van Hooydonck.
De ambitie met Wout van Aert in de Tour was om minstens één rit te winnen. “We hebben hier de Belgische master bij ons”, aldus Zeeman. “We beginnen met te mikken op één ritzege voor Wout. Uiteraard hopen we zelfs op meer.”
Ook zoontje Georges van Aert was mee in dat verhaal en vroeg zijn papa geregeld of het ervan zou komen. “Papa was vandaag te moe om te winnen”, analyseerde Georges tijdens de vijfde etappe, waarin Van Aert uiteindelijk besloot niet mee te sprinten. “De waarheid komt uit de kindermond”, lachte Wout. We zien hoe Wout van Aert zelf de call maakt om niet mee te sprinten, een combinatie van “benen van beton” en onvoldoende vertrouwen. “Toen er werd gewrongen, begon ik schrik te krijgen”, bekende Van Aert op de massagetafel. “Ik speelde mijn vertrouwen kwijt en dat is frustrerend.”
Toen Van Aert na zijn val in de tiende etappe met Georges belde, wilde zijn jongste opnieuw weten hoe het met die ritzege zat. “Ga je nog winnen papa?” “Dat weet ik niet, ik heb nu effe pijn.”
All-in richting Isola 2000
Tot de op twee na laatste rit met aankomst in Isola 2000 geloofde Vingegaard dat het mogelijk was om Pogacar te kraken. “We hebben het nog al gezien dat het lang duurt eer hij uiteindelijk kraakt.”
In die 19de etappe was het plan om met een vroege aanval op de voorlaatste klim, de Cime de la Bonette, “de Tour op zijn kop te zetten”, maar Vingegaard stelde onderweg vast dat hij de benen niet had.
“Als je ziet wat ik voor en tijdens de Tour allemaal heb meegemaakt, dan was deze Tour bijna een grotere verwezenlijking dan Tourwinst wanneer alles volgens plan gaat”, besloot Vingegaard.
Wat ook duidelijk is: Wout van Aert trekt naar de Vuelta met een openstaande rekening. De ritzege waar hij in de Tour naast greep, wil hij zoontje Georges cadeau doen vanuit Spanje.
De nieuwe Georges van Aert is uit.