![Klasikoa_logo.png]()
Kaixo! Ik kan me amper voorstellen dat iemand naar deze koers gaat kijken aangezien de olympische spelletjesdagen nog bezig zijn, maar deze koers hoort hoe dan ook een eigen topic te hebben natuurlijk. Tussen het zaklopen en het koekhappen door kunt u kijken naar de Donostiako Klasikoa, een koers die vroeger ook wel de Clásica San Sebastián werd genoemd. De Spaanse naam erkennen we alleen niet meer, dus noemt u de koers bij voorkeur simpelweg de Klasikoa. Een koers die de laatste jaren gedomineerd werd door Remco Evenepoel, een renner die de afgelopen tijd nog het een en ander gewonnen schijnt te hebben. Hij komt vaak solo aan, maar vorig jaar kreeg hij het niet voor elkaar om Pello Bilbao te lossen. Ik maakte me toen al op voor een glorieuze zege van Bilbao in de sprint, maar de Bask liet het pijnlijk afweten en zo boekte Evenepoel zijn derde zege in de Klasikoa. Daarmee kwam hij gelijk te staan met Marino Lejarreta, die hem na afloop de txapela uitreikte.
![1469631017-kRND--1920x1080@Diario%20Vasco.jpg]()
De Klasikoa is een relatief jonge koers, want pas sinds 1981 staat deze wedstrijd op de kalender. Doorgaans een week na de Tour, maar de OS hebben ervoor gezorgd dat er nu iets meer tijd tussen die twee koersen zit. Het zorgt ook meteen voor een ander deelnemersveld, zo is Evenepoel er dit jaar niet bij. Krijgen we een keer een andere winnaar, erg mooi. Alhoewel, de laatste keer dat hij niet won ging Powless met de txapela lopen, dat was ook niet echt ideaal. Gezien de locatie op de kalender is de Klasikoa een koers die vaak door een outsider wordt gewonnen, het is vaak een beetje de vraag wie er nog zin in heeft na de Tour. Ook nu kan er zomaar een verrassende naam met de winst gaan lopen. Al moet je hoe dan ook over klimmersbenen beschikken, zeker dit jaar. We zijn gewend aan een stevige muur aan het eind, maar dit jaar is de muur aan het eind van de koers nog net iets steviger.
![Klasikoa-2024.png.webp]()
![P36yleK.jpeg]()
quote:
The route has changed again due to road disruptions and safety concerns. Riders must cover 236 km this year, 6 km more than last year, to clinch the txapela in Zurriola. The race will include 7 scoring mountain passes and a few surprises: Andazarate, Azkarate, Urraki, Alkiza, Jaizkibel, Erlaitz and Pilotegi. The latter is a new climb that will début at the Clásica, replacing Murgil. Pilotegi, with slopes of up to 27%, is even more demanding than Murgil or Bordako tontorra. This edition will include 2 intermediate sprints: one at the first finish line checkpoint, and the other at the reverse finish line checkpoint at 219.5 kilometres.
Een andere route, omdat allerlei redenen. Al blijft het grootste deel van de koers gelijk, het draait vooral om de finale, waarin we eerst over de Jaizkibel gaan en daarna de zeer zware Erlaitz beklimmen. Doorgaans reden we daarna over de steile Murgil Tontorra, maar dit jaar gaan we over Pilotegi. Een andere weg omhoog naar dezelfde plek, er wordt nog steeds geklommen naar Monte Igeldo, net buiten Donostia, maar het geitenpad dat ze nu hebben gevonden is helemaal hilarisch. Pilotegi, alwaar de renners tijdens de verkenning 7,5

kg aan het trappen waren om met amper 11 kilometer per uur naar boven te kruipen. Er zijn taferelen aanstaande waarvoor u het olympische schouwspel wel even mag onderbreken.
![GSNB7xDWEAA8i4K?format=jpg&name=large]()
![hq206yE.jpeg]()
![9HgtN6U.jpeg]()
![qrz4hVq.jpeg]()
![VCEGufv.jpeg]()
We noteren twee kilometer aan 11,7%, met vooral een laatste kilometer die hilarisch is. In het tweede deel van de klim gaat het doodleuk aan 17% omhoog, met een piek tot 27%. Onderweg komen we schitterend geribbeld beton tegen, dan weet je wel hoe laat het is. Sowieso een smalle weg, maar dat zijn we gewend, Murgil was ook smal. Ik zou wel even inschakelen als de renners hieraan gaan beginnen, voorzichtige tip. Na deze klim is de koers al bijna voorbij, even in een rotvaart afdalen richting Donostia en daarna amper vlak werk tot de finish. Op deze klim valt de beslissing ongetwijfeld, al hebben we in andere edities gezien dat de beslissing ook al eerder kan vallen. Op de andere klimmetjes die we goed kennen, maar die we voor de volledigheid toch even tonen:
![EAKG3YdXUAE4FQw?format=jpg&name=4096x4096]()
Ik zou verder heel veel over de koers of over het Baskenland kunnen vertellen, maar dat lijkt me zeker nu verspilde moeite. Het grootste deel van de koers is überhaupt niet eens te zien, zoals altijd eigenlijk. Pas om 15:00 zijn er beelden, terwijl de renners rond 11:00 al beginnen. Het hele toeristische rondje langs de kust en in het binnenland missen we ieder jaar, vaak zijn we er pas bij als Evenepoel al is vertrokken. Wie de koers wil zien moet om 15:00 inschakelen op Canvas, heel belangrijk, tegen die tijd zijn we de Jaizkibel al aan het beklimmen. De NOS is er alleen online bij, denk ik, Eurosport ook. Allen pas om 15:00, met een VPN kun je om 14:30 al inschakelen bij EITB. Maar goed, ja, nouja, olympische spelen, dus ik verwacht hier ongeveer een post of 10.
![GUjSGmgWUAA4_Vn?format=jpg&name=large]()
De deelnemerslijst, voor de liefhebber. We kijken uit naar Jonas Vingegaard, gaat het hem voor het eerst lukken om een eendaagse koers uit te rijden? De absolute topfavoriet is wat mij betreft Isaac del Toro, die zie ik hier in aanloop naar de Vuelta, die hij uiteraard ook meteen gaat winnen, een absolute schroeisessie neerzetten. Andere namen die we vooraan mogen verwachten: Julian Alaphilippe, Mikel Landa, heel UAE minus Covi, Buitrago, Powless, Bardet, Ciccone, Van Gils, Van Eetvelt, S. Yates, I. Izagirre, Dani Martinez, Narvaez en natuurlijk Steff Cras.
![GUjjBolXIAA5OWQ?format=jpg&name=large]()
In het schitterende Donostia wordt het overigens 29 graden, geen kans op regen, gezien de steile Pilotegi is dat een zegen voor het peloton. De renners die op zondag na de Klasikoa ook rondjes gaan rijden in Getxo hebben wel een serieus probleem, want op zondag gaan we in het Baskenland richting de 40 graden. Dat kunnen we moeilijk typisch Baskisch weer noemen. Nouja, enfin, tot zover, ik sluit af met een geweldig stukje promotie voor de start- en finishplaats van deze koers, een stukje reclame waar je geen enkel woord aan hoeft toe te voegen. Het is bijna alsof ze zelf ook snappen dat de Klasikoa dit jaar als een waterpoloër onder water getrokken gaat worden door de moordende concurrentie.
quote:
Any excuse is a good reason to visit San Sebastian or Donostia, its name in Euskera or Basque language; the oldest in all Europe, the prime example of Basque culture. Beyond the inimitable beauty of La Concha Bay, which so fascinated royalty at the beginning of the last century and continues to captivate everyone who casts an eye over it today.
The city is the stage for innovative gastronomy that has gained fame the world over, has a wide range of festivals that have made it an authentic cultural phenomenon, and has an active and healthy lifestyle that is very in touch with the natural resources it offers.
[ Bericht 0% gewijzigd door Rellende_Rotscholier op 10-08-2024 00:28:07 ]