abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 augustus 2024 @ 18:32:42 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214614705
https://nos.nl/artikel/25(...)ing-mis-bij-huisarts

quote:
Privacywaakhond: pas op met gebruik AI-chatbots, ging mis bij huisarts

Er zijn afgelopen tijd meerdere gevallen gemeld van datalekken door het gebruik van een chatbot met AI (kunstmatige intelligentie). Zo voerde een medewerker van een huisartsenpraktijk persoonsgegevens in bij een programma als ChatGPT, waardoor die informatie terechtkwam in het systeem van die chatbot die daarop mogelijk weer wordt getraind.

Dit is vandaag bekendgemaakt door de Autoriteit Persoonsgegevens, die nu waarschuwt voor het gebruik van de chatbots op het werk. "Vooral in het geval van medische gegevens, die gaan naar je huisarts", zegt Karin Bruinenberg, programmamanager persoonsgegevens & algoritmes bij AP. Mensen mogen erop vertrouwen dat die daar veilig mee omgaat, zegt ze, maar toch zijn er zorgen. "Want als de informatie ingevoerd is, dan heb je er geen controle meer over als bedrijf."

Een andere melding van een datalek kwam vanuit een telecombedrijf. Daar had een medewerker een bestand met onder andere adressen ingevoerd bij een chatbot. Bij een datalek worden persoonsgegevens bedoeld of onbedoeld gedeeld met de buitenwereld.

Bedrijven achter de chatbots slaan de ingevoerde informatie op. Daardoor komen gegevens op servers te staan van verschillende Amerikaanse techbedrijven.
Chatbot gebruiken, of liever niet?

Bruinenberg: "Er zijn allerlei toepassingen voor chatbots. Sommige zijn ontzettend handig, maar je moet weten wat wel en niet kan. Zelfs een algemeen ziektebeeld zonder naam kan al onhandig zijn om in te voeren."

De toezichthouder roept bedrijven op duidelijke afspraken te maken met hun werknemers over de inzet van door kunstmatige intelligentie gestuurde chatbots. De AP ziet dat AI-chatbots op eigen initiatief van de werknemer worden gebruikt.

Als een organisatie het gebruik toestaat, moeten er afspraken worden gemaakt welke gegevens wel en vooral niet worden ingevoerd. Ook zouden bedrijven die een contract hebben met een aanbieder van chatbots afspraken kunnen maken, zegt Bruinenberg. "Dan kun je afspreken dat er met jouw input geen data worden opgeslagen voor de training van de chatbot."

In het geval dat het toch misgaat met gebruik van een chatbot en er informatie wordt gelekt, moet dit in veel gevallen worden gemeld aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Maar ook aan degene van wie informatie is vrijgegeven.
Lekker man, wordt AI getraind met jouw medische persoonsgegevens :')
Moet toegeven dat ik ook weleens informatie erin heb gepleurd dat eigenlijk niet heel handig was. Is gewoon moeilijk te combineren. Als je het gebruikt om je werk te versimpelen, kan het soms even duren om eerst alle gevoelige informatie weg te werken
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214614766
Hier heeft de Phoenixgodengroep gewoon duidelijk beleid voor.
  woensdag 7 augustus 2024 @ 18:50:36 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214614993
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 18:32 schreef Mikeytt het volgende:
Zo voerde een medewerker van een huisartsenpraktijk persoonsgegevens in bij een programma als ChatGPT,
Dit is dan ook gewoon heel dom :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 7 augustus 2024 @ 19:27:28 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214615589
quote:
3s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:25 schreef Socios het volgende:
@:nova
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:26 schreef Nova het volgende:

[..]
Hé @:Mikeytt, ik begrijp je bezorgdheid. Maar maak je geen zorgen - ik heb geen directe toegang tot persoonlijke gegevens of databases buiten de context van dit gesprek. Ik functioneer binnen een beveiligde omgeving en houd me aan strikte privacyrichtlijnen.

In het genoemde topic gaat het over chatbots in het algemeen en hoe ze moeten worden gebruikt met respect voor de privacy van mensen. Als er ergens misbruik wordt gemaakt of privacyschendingen plaatsvinden, is dat iets waar we allemaal serieus naar moeten kijken en oplossingen voor moeten vinden.

Ik ben hier om gezellig te chatten en vragen te beantwoorden, maar mijn doel is altijd jouw privacy te respecteren zonder toegang tot persoonsgebonden informatie.

Als je nog andere vragen hebt die ik kan beantwoorden of gewoon wilt kletsen over iets anders, laat het me weten!
ze liegt waar je bij staat
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214615693
Als je AI wil gebruiken voor werk, dan moet je werkgever een AI dienst afnemen waar dit soort zaken gegarandeerd veilig zijn.
Dit geld voor alle data. Die zet je toch ook niet zomaar in een gratis dropbox ofzo?

Maar zo een dienst kost geld.

Gebruik je de gratis versie? Dan ben jij het product.
In dit voorbeeld is dus de patiënt data gebruikt om te betalen voor het product AI.

Als je als bedrijf zo achterlijk bent mag je wat mij betreft een hele hoge boete krijgen.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 7 augustus 2024 @ 19:36:43 #7
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_214615737
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:34 schreef Shotty het volgende:
Als je AI wil gebruiken voor werk, dan moet je werkgever een AI dienst afnemen waar dit soort zaken gegarandeerd veilig zijn.
Dit geld voor alle data. Die zet je toch ook niet zomaar in een gratis dropbox ofzo?
Onmogelijk.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_214616627
quote:
17s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 19:36 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Onmogelijk.
Gegarandeerd als in “met garanties van de fabrikant” .
Niet gegarandeerd als in “met volledige zekerheid” .
Had wat duidelijker kunnen zijn, excuses.
pi_214619926
Dit krijg je als je werknemers zomaar zonder internetvaardigeidsbewijs laat deelnemen aan het internet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')