Ik zag net ook keramische gevelbekleding, maar ook duur.quote:Op zondag 16 februari 2025 19:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ga googelen.
We hebben aluminium kozijnen trouwens.
Edit: yakisugu is prachtig maar zwart vind ik niet echt bij het huis passen.
Keralit is praktisch en heel makkelijk te verwerken maar ik vind de planken ook wel heel erg chunky. En de brede groef vind ik ook niet echt wat. Voordeel van Hardie of Cedral is dat het veel dunnere planken zijn dus ook wat verfijnder.
Trespa heeft ook dat voordeel van slanke platen, maar ik vind wel dat je er van ver af aan kunt zien dat het Trespa is. We hebben net wat oppervlak. De twee driehoeken in de voor en achtergevel, dan ook nog die van de garage. De muur aan het eind van de oprit en dan nog 2 muren die grenzen aan de tuin. Dus dan vind ik Trespa best wel in your face.
Dan is de kans groot dat ik het wilquote:Op zondag 16 februari 2025 21:02 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik zag net ook keramische gevelbekleding, maar ook duur.
Nee, de planken zijn van 'steen'. Goede verf blijft tientallen jaren goed zitten (Sikkens Rubbol XD).quote:Op zondag 16 februari 2025 15:59 schreef Seven. het volgende:
[..]
Maar dan heb je het onderhoud van schilderen. Als het ff kan, wil ik daar wel bij wegblijven.
We zitten te kijken naar Hardie planken of Cedral klick.
Is dat dan Eternit/vezel cement?quote:Op zondag 16 februari 2025 23:42 schreef PJ het volgende:
[..]
Nee, de planken zijn van 'steen'. Goede verf blijft tientallen jaren goed zitten (Sikkens Rubbol XD).
Of Rockpanel Uni (dat is soort van keralit alleen veel beter).
Er zijn ook mooie systemen om daglicht in de badkamer te krijgen, werkt met buizen en reflectie.quote:Op maandag 17 februari 2025 21:18 schreef Seven. het volgende:
Ik heb vandaag te horen gekregen dat er een aanbod gemaakt wordt. Inhoudelijk een hele mooie uitdaging, ik kom in een leuk team terecht terwijl ik ook deel blijf van het team waar ik nu in zit. Dus al met al heel goed nieuws, en ik ben dan ook helemaal in m'n nopjes. Op zich ligt wel vast wat er gebeurt qua salaris bij promotie, maar ik hoop wel dat e.e.a. gaat zoals verwacht, aangezien er morgen al een aannemer komt om te kijken naar de aanbouw
![]()
.
Six. is aan het doorpakken, en hij is dus ook maar weer eens gaan floorplanneren, dat praat wat makkelijker.
Waar kijk je dan naar? Nou, onderaan de keuken, in het verlengde daarvan de bijkeuken/aka bergruimte. De brede doorgang hebben we al een draagbalk in laten zetten. De kasten in de bijkeuken worden dezelfde uitvoering als de keuken zelf, waardoor de keuken optisch een stuk ruimtelijker wordt. Aan het eind een raam van vloer tot plafond.
In het midden royale entree en garderobe (strategisch geplaatst voor het washok en de linnenkast). Ruimte voor een bankje om de laarzen onder te zetten.
Links zie je dan stookhok en de deur naar het royale slaapvertrek met ensuite badkamer en inloopkast. Tegenover de ensuite kun je regelrecht de tuin in. We wilden dat eerst vanuit de bijkeuken doen, maar daar verliezen we vooral op bergruimte, terwijl we er tegenover de badkamer echt niks mee te verliezen hebben. Een korte loop vanuit de tuin naar de garderobe houden we met beide opties.
Waar we nog over nadenken:
Geen daglicht in de badkamer - eens kijken of we dat op kunnen lossen met een dakraam of een glazen badkamerdeur (of allebei)
Laten we een plafond bouwen boven de inloopkast voor nog meer bergruimte?
[ link | afbeelding ]
Ik ken ze, inderdaad mooi systeem! Ik zat ook nog te denken aan een zijlicht naast de badkamerdeur (dan wel melkglas in de tuindeur).quote:Op maandag 17 februari 2025 22:04 schreef Managarm het volgende:
[..]
Er zijn ook mooie systemen om daglicht in de badkamer te krijgen, werkt met buizen en reflectie.
https://www.goedlicht.nl/solatube/
Die hebben wij ook gehad, ik was not impressed en we hebben het alsnog anders opgelost.quote:Op maandag 17 februari 2025 22:04 schreef Managarm het volgende:
[..]
Er zijn ook mooie systemen om daglicht in de badkamer te krijgen, werkt met buizen en reflectie.
https://www.goedlicht.nl/solatube/
Wij hebben een dakraam in de badkamer (plat dak), erg prettig, veel licht.quote:Op maandag 17 februari 2025 23:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ken ze, inderdaad mooi systeem! Ik zat ook nog te denken aan een zijlicht naast de badkamerdeur (dan wel melkglas in de tuindeur).
oh mijn buren van t vorige huis hadden een andere ervaring. Maar die hadden een flinke tube van 30/40 cm doorsnede.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 08:36 schreef Burdie het volgende:
[..]
Die hebben wij ook gehad, ik was not impressed en we hebben het alsnog anders opgelost.
Edit, even als aanvulling: ik vond het niet echt geweldig omdat het licht dus echt alleen maar uit dat buisje komt, als een zaklamp door een wcrol. Totaal niet te vergelijken met de hoeveelheid licht dat een dakraam van dezelfde grootte zou brengen. Het is beter dan niets, dus als het de enige optie is zou ik het zeker overwegen, maar verwacht er niet een fantastische lichtopbrengst van.
Wij hadden die van 35 cm doorsnede geloof ik. Maar is alweer 5 jaar geleden dus ik weet het niet exact meer.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 09:32 schreef Puala het volgende:
[..]
oh mijn buren van t vorige huis hadden een andere ervaring. Maar die hadden een flinke tube van 30/40 cm doorsnede.
@:Seven, leuke plannen weer![]()
Wij hebben een huis gekocht met vrienden en aan beide kanten een aanbouw gedaan. We zouden samen stenen uitzoeken maar dat is niet gelukt. Ik kreeg ineens een apje met 'wij nemen de rode stenen wat jullie doen moet je zelf weten'. Maar het huis zelf had ook rode steen en wij hebben dus gekozen voor een donkere steen. Ik ben blij dat ik niet meegegaan ben met hun keuze want die donkere steen lijkt veel mooier dan die 2 rode stenen die niet genoeg matchen.quote:Op zondag 16 februari 2025 09:53 schreef AnneX het volgende:
Lastig kiezen zeg!
Wel heb ik begrepen van architecten en bouwers, dat het niét per se mooier is als een aanbouw een lookalike of poging daartoe is. Integendeel.
Bedoelde opmerking is om kiezen makkelijker te maken.😎
Dakramen en zijlichten horen zeker tot de optiesquote:Op dinsdag 18 februari 2025 08:36 schreef Burdie het volgende:
[..]
Die hebben wij ook gehad, ik was not impressed en we hebben het alsnog anders opgelost.
Edit, even als aanvulling: ik vond het niet echt geweldig omdat het licht dus echt alleen maar uit dat buisje komt, als een zaklamp door een wcrol. Totaal niet te vergelijken met de hoeveelheid licht dat een dakraam van dezelfde grootte zou brengen. Het is beter dan niets, dus als het de enige optie is zou ik het zeker overwegen, maar verwacht er niet een fantastische lichtopbrengst van.
De garderobe moet bij de deur vanaf de oprit komen, andere keuzes hebben we daarin eigenlijk niet want dat is onze hoofdingang en daar zetten we ook in op veel ruimte. Maar al met al zouden we dan 4 buitendeuren op de begane grond hebbenquote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:18 schreef Elleska het volgende:
Zo'n daglichtsysteem hadden we eens in een vakantiehuisje. Het voelde meer als een lamp die aan stond dan daglicht. Gevolg was ook dat de echte lamp steeds onnodig aan stond want we deden steeds de schakelaar om bij het verlaten van de badkamer. Bij die woning kon dat niet anders want er zat nog een verdieping bovenop, dat is bij de aanbouw niet het geval dus als je daglicht wil zou ik eerder gaan voor een dakraam.
@:Seven.
Wat is de keuze voor een groot raam aan het einde van de bijkeuken en geen grote glazen buitendeur?
De looproute richting het slaapvertrek snap ik want dat is de optie met de meeste bergruimte. Ik weet niet of de voordeur of de achterdeur jullie standaard looproute is maar als die achterdeur de standaard loopdeur wordt voor iedereen krijg je daar op sommige dagen een soort mini mudroom waar je dan doorheen moet als je net lekker schoon uit je slaapvertrek komt. Ik vond dat bij eerdere woningen en vakantiehuisjes zo vervelend dat dat voor mij een dealbreker zou zijn, nogal persoonlijk maar wel iets om over na te denken mocht je dat nog niet hebben gedaan want dat verander je later niet zomaar meer.
Dingen zoals een plafond boven de inloopkast voor meer bergruimte kan altijd later nog.
3e foto rechtsonderquote:Op dinsdag 18 februari 2025 21:41 schreef Seven. het volgende:
We hebben staaltjes van de vezelcement planken voor de gevelbekleding binnen:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Hardie plank vs Cedral - Hardie is veel dunner en verfijnder zonder al te veel perfectie na te streven. De smooth Hardie plank is ook mooier dan de smooth planm van Cedral want die is heel korrelig. De houtnerf van Cedral is wel veel mooier, en ik moet ook bekennen dat ik hier nu minder afwijzend tegenover sta. De kleuren van Cedral zijn zo bij de verlichting mooier dan Hardie (misschien stel ik morgen mijn mening nog bij onder invloed van daglicht). Niet alle Hardie kleuren die ik wilde zien waren op voorraad.
Al met al wel onder de indruk van vezelcement als materiaal voor gevelbekleding. Zowel Hardie als Cedral staan wel hoog op het lijstje. De uiteindelijke keuze zal ook een beetje liggen aan de beschikbare opties (de mooie kleurtjes zijn dan net weer niet beschikbaar in gladde uitvoering, of alleen opties om te potdekselen of mes/groef rabat, waarmee verticaal plaatsen weer niet mogelijk is etc.
Ik vrees dat we er maar eens een tripje naar een showroom in Vught aan moeten wagen.
Ik zal Six. vragen om morgen eens foto's te maken met de staaltjes tegen de gevel aan. Ik denk wil liefst de smooth textuur van de eerste foto met het kleurtje van derde foto rechtsboven, maar aangezien het om best wat oppervlak gaat, is de match met de gevel doorslaggevend.quote:
Haha, je hebt het wel goed begrepen! Bezoek zou via de rode deur van en naar de tuin gaan (hoofdzakelijk in de zomer).quote:Op dinsdag 18 februari 2025 21:50 schreef Elleska het volgende:
Dit maakt het looproute verhaal voor mij nog onlogischer.
Even dat we het over hetzelfde hebben:
Groen is wat ik de achterdeur noemde maar dat wordt dus de hoofdingang voor iedereen aangezien jullie de voordeur (die niet op de afbeelding staat) niet gebruiken.
Rood zijn de openslaande deuren die jullie niet als loopdeur willen gebruiken.
Blauw is de tuindeur in het slaapvertrek.
[ afbeelding ]
Wat wordt dan de loopdeur naar de achtertuin? Waar zouden kinderen en bezoek dan langs lopen van en naar de achtertuin?? Via het slaapvertrek of helemaal buitenom?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 18 februari 2025 22:23 schreef Tegan het volgende:
Waarom geen buitendeur in de bijkeuken op de plek van het raam? Evt. i.p.v. de buitendeur in de slaapkamer?Vanwege het eyecatcher verhaal als ik het goed begrijp. En daar zit wel wat in.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Al kun je ook overwegen om daar echt uit te pakken en een super mooi stalen kozijn te maken met glazen deur zonder borstwering. MHB bijvoorbeeld. Dan heb je een eyecatcher én je deur op een logische plek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |