abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214583239

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_214584978
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 18:26 schreef Soulfreak het volgende:

[..]Zou het kunnen dat de leningnemer dit elders gefinancierd heeft en daarmee de HCN lening heeft afgelost? En dat hiermee meer ruimte komt om de andere leningen te kunnen blijven betalen of misschien is er meer geld nodig voor de verbouwing van het nieuwe restaurant in Gouda.
Dat lijkt me volkomen helder. De lening V*ee*ra was voor een groot deel afgelost, dus deze voor het oorspronkelijke bedrag of misschien zelfs wel een hoger bedrag, herfinancieren maakt een boel cash vrij welke hij volgens mij goed kan gebruiken voor Gouda en het nakomen van andere verplichtingen. Ondanks dat het misschien een ruwe wake up call is voor ons, betekent het dus ook dubbel goed nieuws. Het was misschien ook een beetje naïef om te denken dat je eerst corona kunt doorstaan en dan vervolgens een rits aan nieuwe zaken openen, met alleen de financieringen van HCN en de eigen exploitatie als bron van de financieringsbehoefte. Dat kraakte en piepte al wat langer getuige de trage voortgang in Gouda.
Pecunia non olet
pi_214585063
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 19:58 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ja precies, je moet vaak wel natuurlijk. Het is meer dat ik me besef wat een enorme verliespost dat is als je bedrijf om wat voor reden dan ook op die lokatie niet langere termijn succesvol kan opereren, je zit daarmee volledig klem.

Maar misschien kent ze de eigenaren goed hoor. In elk geval lenen ze haar ook geld.
Wellicht heeft ze een koopoptie na x aantal jaren huur.
pi_214585307
Ze?

Vaak is zo'n verbouwing ook een stuk waardevermeerdering van het pand. Stel dat leningnemer het niet redt kan het volgende restaurant zo aanschuiven. Dus daar heeft de eigenaar o.h.a. zelf ook belang bij. Plus dat die misschien blij is dat hij van de leegstand verlost is.

Zo'n (inpandige) verbouwing schrijf je in het algemeen boedhoudkundig in 10 jaar af.
Pecunia non olet
pi_214586521
Horeca (en winkels) kan je vanuit de verhuurder alleen een contract geven voor minimaal 10 jaar (of je mag een tweejarig "proefcontract" geven). Daarnaast komt een huurder huurbescherming toe.
pi_214588840
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 21:31 schreef obligataire het volgende:
Ze?

Vaak is zo'n verbouwing ook een stuk waardevermeerdering van het pand. Stel dat leningnemer het niet redt kan het volgende restaurant zo aanschuiven. Dus daar heeft de eigenaar o.h.a. zelf ook belang bij. Plus dat die misschien blij is dat hij van de leegstand verlost is.

Zo'n (inpandige) verbouwing schrijf je in het algemeen boedhoudkundig in 10 jaar af.
Ja de eigenaar zal er toestemming voor moeten geven ook en zal er dus blij mee zijn, maar aangezien de huurder het persoonlijk financiert stelt die zich eigenlijk wel wat kwetsbaar op.

Even een slecht scenario: huurder wordt ziek en/of het bedrijf blijkt niet levensvatbaar. Als ze een nieuwe huurder vindt (of de BV laat ploffen), kan ze wel uit het contract met huisbaas. Inventaris kan evt doorverkocht worden als er geen beslag op ligt, in elk geval worden er schulden mee afgelost. Maar die 150k verbouwing is sowieso POEF weg.
pi_214590033
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 23:24 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ja de eigenaar zal er toestemming voor moeten geven ook en zal er dus blij mee zijn, maar aangezien de huurder het persoonlijk financiert stelt die zich eigenlijk wel wat kwetsbaar op.

Even een slecht scenario: huurder wordt ziek en/of het bedrijf blijkt niet levensvatbaar. Als ze een nieuwe huurder vindt (of de BV laat ploffen), kan ze wel uit het contract met huisbaas. Inventaris kan evt doorverkocht worden als er geen beslag op ligt, in elk geval worden er schulden mee afgelost. Maar die 150k verbouwing is sowieso POEF weg.
Het is idd duidelijk dat in zo'n geval de zekerheid elders moet worden gezocht, zoals in het privé woonhuis.
Pecunia non olet
pi_214590136
Eigenlijk vond ik het project in eerste instantie helemaal niks. Deze 10% rente oogt echter aantrekkelijk en de mooiste bloempjes bloeien nu eenmaal aan de rand van het ravijn. :9 Uiteraard is er een kans op een gedeeltelijke afschrijving maar je ziet wel een stel dat er vol voor gaat, woonhuis riskeert, en ook vrienden en familie er bij heeft weten te betrekken. De partner zal gezien de leeftijd ook wel een baan hebben waar ze van kunnen leven.
Het geeft nu net de doorslag voor een basisinleg. Al is de kans groot dat we er de komende jaren nog wel eens vaker van zullen gaan horen, meer dan ons lief is.
Pecunia non olet
pi_214590449
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 01:17 schreef obligataire het volgende:
De partner zal gezien de leeftijd ook wel een baan hebben waar ze van kunnen leven.
Dit is de partner
https://www.linkedin.com/(...)m_medium=android_app

Goede baan lijkt me bij een beursgenoteerd farmaceutisch bedrijf voor dieren

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 06-08-2024 06:03:07 ]
pi_214590485
Oz*ul SiG heeft juli betaling voldaan van Akerstraat-Noord 90 en 90A Hoensbroek
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:26:38 #11
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_214591279
Maandtermijn Desi & Devi is vanochtend betaald.
pi_214591537
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 05:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Oz*ul SiG heeft juli betaling voldaan van Akerstraat-Noord 90 en 90A Hoensbroek
En die was bij mij dan weer wél reeds betaald. Ik begin zo langzamerhand een idee te krijgen hoe daar de betalingen verlopen. Iets met een vaatje dat automatisch leegloopt en stopt wanneer er niets meer in zit _O-
Pecunia non olet
pi_214592663
Milorad Simeunovic
¤ 98.000 | 7,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/milorad-simeunovic/

1e hypotheek 8 garageboxen
pi_214592709
Pecunia non olet
pi_214593076
Linkje naar de camping

SPOILER
pi_214593084
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 11:06 schreef KrekelJapie het volgende:
Milorad Simeunovic

quote:
Beide niet onaardig.
De netto rente is bij de garageboxen wel erg krapjes en bij de camping hoop ik dat alles goed geregeld is mbt de Bibob wet.
pi_214593207
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 09:26 schreef InVestEerder het volgende:
Maandtermijn Desi & Devi is vanochtend betaald.
Die van Sizz ook. Daarnaast ook die van Nunzio Pulchinella.
pi_214593247
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 11:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Beide niet onaardig.
De netto rente is bij de garageboxen wel erg krapjes en bij de camping hoop ik dat alles goed geregeld is mbt de Bibob wet.
Het is wel een baasje die man. Wat een activiteiten allemaal. Hopelijk kan hij zich een beetje focussen op dit project.
Pecunia non olet
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:47:59 #19
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_214593272
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 18:33 schreef Jaco078 het volgende:
Beste investeerder,

U heeft geïnvesteerd in de investeringskans van MagnifiSense Geldrop B.V. In overleg met de onderneemster is besloten om de volgende wijziging door te voeren:

De rente wordt verhoogd van 9,0% naar 10,0%.
en dat heeft gewerkt, inmiddels vol
pi_214593306
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 11:06 schreef KrekelJapie het volgende:
Milorad Simeunovic

De rente is idd niet vet maar hypotheek op alle 8, alle 8 verhuurd en eigen inleg. Lijkt me stug dat daar ooit een stemronde nodig zou zijn :)

Linkje=lief
Pecunia non olet
pi_214594066
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 09:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
En die was bij mij dan weer wél reeds betaald. Ik begin zo langzamerhand een idee te krijgen hoe daar de betalingen verlopen. Iets met een vaatje dat automatisch leegloopt en stopt wanneer er niets meer in zit _O-
Dat gaat inderdaad wel heel bijzonder daar, ik vraag me toch ook af welke rol de betaaldienstverlener hierin speelt voor dit creatieve proces.
pi_214594936
Divine staat open nu op CCF
pi_214595006
7,5% project met 12% ltv als zekerheden gaat gedeeltelijk vervroegd aflossen. Had niet gehoeven van mij.
SPOILER
pi_214595271
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 14:02 schreef Jaco078 het volgende:
Divine staat open nu op CCF
Bedankt voor melding. Ik was te laat voor deze kaasboer. Zat zeker heel snel vol.
pi_214595285
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 14:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Bedankt voor melding. Ik was te laat voor deze kaasboer. Zat zeker heel snel vol.
Minuut of 10
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')