abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 juli 2024 @ 09:43:52 #1
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214443972
Hongarije laat Russen makkelijker toe: 'Directe bedreiging van onze veiligheid'

Opnieuw leidt de vriendschap tussen Hongarije en Rusland tot boosheid in Brussel. Drie dagen na het bezoek van premier Viktor Orbán aan president Vladimir Poetin trad nieuw beleid in werking waardoor Russen makkelijker in Hongarije kunnen komen werken.

Europarlementariërs vrezen dat Russen met kwade bedoelingen het Schengengebied in komen. "Russische staatsburgers krijgen zo carte blanche om zich door Europa te bewegen", zegt Raquel Garcia Hermida-van der Walle (D66). "Dit is een directe bedreiging voor onze veiligheid." De EU-politici pleiten voor stevige maatregelen tegen Hongarije, zoals het invoeren van grenscontroles.

Nationale Kaart

Hongarije kent al langer het zogenoemde Nationale Kaart-systeem, waarmee gastarbeiders die niet uit een EU-land komen toch makkelijk in Hongarije aan de slag kunnen. Hun families mogen mee. Deze regel geldt onder meer voor burgers van Servië en Oekraïne. Sinds 8 juli kunnen ook Belarussen en Russen aanspraak maken op zo'n kaart.

Garcia Hermida: "Dat is een veiligheidsrisico. Sinds de invasie van Oekraïne hebben we de controles juist aangescherpt voor Russische staatsburgers."

Arbeidsmigranten zónder de Nationale Kaart mogen alleen Hongarije binnen op uitnodiging van een Hongaarse werkgever. Bovendien is er een limiet aan het totaal aantal gastarbeiders, maar niet aan het aantal migranten met een Nationale Kaart, zegt de Hongaarse politicus en oud-Europarlementariër István Szent-Iványi. "Zij hebben een zeer bevoordeelde status."

Europarlementariër Jeroen Lenaers (CDA) denkt dat Rusland deze migratieroute kan gebruiken voor sabotage in pro-Oekraïense landen. "Orbán zet de deur wagenwijd open voor iedere Rus die naar Europa wil komen, zonder veiligheidsscreening of wat voor controle dan ook. We weten dat Rusland alle manieren gebruikt om bijvoorbeeld een spion te sturen of om mensen te sturen die onze samenlevingen ondermijnen."

Szent-Iványi beaamt dat die zorgen zeer reëel zijn. "Eerder hadden we hier de zogenoemde Russische 'spionnenbank' die onder invloed van de Russische geheime dienst bleek te staan. Na Amerikaanse druk is die vertrokken uit Boedapest."

'Gunst aan Poetin'

Terwijl Orbán normaal gesproken z'n best doet om migranten zoveel mogelijk tegen te houden, opent hij nu dus de grenzen voor Russische arbeidsmigranten en hun familie. Lenaers: "Dat Hongarije die mensen nodig heeft, is een fabeltje. Ze gooien de grenzen alleen open voor Rusland, daar zitten andere beweegredenen achter. Het is vooral een gunst aan president Poetin."

Het is niet voor het eerst dat Orbáns houding ten opzichte van Rusland hem op kritiek komt te staan vanuit Brussel. Hongarije lag lang dwars bij EU-sancties tegen Rusland en bij EU-steun voor Oekraïne. Tot ontsteltenis van de rest van de EU bracht Orbán recent zelfs een bezoek aan president Poetin. Dat lag extra gevoelig omdat Hongarije momenteel voorzitter is van de Europese Unie.

"Orbán is bezig met het ondermijnen van heel veel van de vrijheden en de fundamenten van de Europese Unie", zegt Garcia Hermida. Voor haar is de maat vol, nadat Hongarije ook regelmatig door de Europees Commissie berispt is voor schendingen van de rechtsstaat. "Orbán is een soort peuter die elke keer een waarschuwing krijgt van de ouders en uiteindelijk gebeurt er niets."

Grenscontroles met Hongarije?

Haar partij, D66, pleit ervoor Hongarije het EU-voorzitterschap te ontnemen. "We moeten snel en helder actie ondernemen, het stemrecht ontnemen van Hongarije in de Europese Raad en ook financiële consequenties hieraan verbinden."

Ook Lenaers wil Hongarije stevig straffen. Hij pleit ervoor het land tijdelijk uit de Schengenzone te gooien "door de interne grenscontroles met Hongarije opnieuw in te voeren. Totdat we daadwerkelijk gerustgesteld zijn dat dit geen manier is om via de achterdeur allemaal onwenselijke Russische staatsburgers in Europa te krijgen".

Nieuwsuur vroeg de Hongaarse regering via meerdere wegen om een reactie, maar kreeg daarop geen antwoord.
  zondag 28 juli 2024 @ 09:47:41 #2
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214444019
quote:
"Russische staatsburgers krijgen zo carte blanche om zich door Europa te bewegen", zegt Raquel Garcia Hermida-van der Walle (D66). "Dit is een directe bedreiging voor onze veiligheid."
Talloze mensen reizen vrij door Europa. Elke dag. Die bedreiging is er eigenlijk altijd - in meer of mindere mate - al geweest.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 28 juli 2024 @ 10:37:26 #3
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_214444745
@thedeedster ja en?

Dat we al veel te veel immigranten binnenhalen waar teveel gespuis tussen zit betekent dat we dan maar NOG meer Paarden van Troje binnen moeten laten? Dat is een rare logica.

Ik zou eerder zeggen: dit wat Orban doet is absoluut geen goede zaak. En daarnaast moeten we natuurlijk ook meer doen dan we nu doen, aan de immigranten (met name vluchtelingen) die Europa nu (veelal op illegale wijze) binnenkomen.
Krekker is de bom!
  zondag 28 juli 2024 @ 10:52:32 #4
182233 thedeedster
pi_214444960
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 10:37 schreef KreKkeR het volgende:
@:thedeedster ja en?

Dat we al veel te veel immigranten binnenhalen waar teveel gespuis tussen zit betekent dat we dan maar NOG meer Paarden van Troje binnen moeten laten? Dat is een rare logica.

Ik zou eerder zeggen: dit wat Orban doet is absoluut geen goede zaak. En daarnaast moeten we natuurlijk ook meer doen dan we nu doen, aan de immigranten (met name vluchtelingen) die Europa nu (veelal op illegale wijze) binnenkomen.
Het is gewoon selectieve verontwaardiging. Vrij verkeer van mensen is een essentieel onderdeel van de huidige EU. Dus wat willen de mensen van D66 nou? Afschaffen? Of de ene keer wél en de andere keer níet?

Dit gedrag is trouwens precies de reden dat ik een probleem heb met Brussel; een paar mensen uit het ene land willen voor het andere land bepalen wat ze wel of niet mogen doen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 28 juli 2024 @ 11:24:15 #5
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_214445383
@thedeedster je loopt gewoon maar wat populair klinkende onzin te roepen "mensen van D66". Ja, want de EU wordt volledig geregeerd door D66, natuurlijk joh.

Door Brussel is de massale instroom van asielzoekers ook erkend als probleem. Men probeert ook actie te ondernemen, alleen de werkelijke actie die men neemt is m.i. niet toerijkend

https://nos.nl/artikel/24(...)n-en-meloni-gaan-mee

Maar dat men het probleem niet effectief oplost betekent dus niet dat men het probleem niet erkent.

En Hongarije mag helemaal zelf weten wat ze willen, maar dan ook de grenzen dicht zoals voorgesteld, zodat de potentiele groep gevaarlijke Russen niet ook andere landen ongezien binnenkomt.
Krekker is de bom!
  zondag 28 juli 2024 @ 11:29:56 #6
182233 thedeedster
pi_214445485
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:24 schreef KreKkeR het volgende:
@:thedeedster je loopt gewoon maar wat populair klinkende onzin te roepen "mensen van D66". Ja, want de EU wordt volledig geregeerd door D66, natuurlijk joh.

Door Brussel is de massale instroom van asielzoekers ook erkend als probleem. Men probeert ook actie te ondernemen, alleen de werkelijke actie die men neemt is m.i. niet toerijkend

https://nos.nl/artikel/24(...)n-en-meloni-gaan-mee

Maar dat men het probleem niet effectief oplost betekent dus niet dat men het probleem niet erkent.

En Hongarije mag helemaal zelf weten wat ze willen, maar dan ook de grenzen dicht zoals voorgesteld, zodat de potentiele groep gevaarlijke Russen niet ook andere landen ongezien binnenkomt.
Hoezo? De klager komt toch van die partij?

Vul niet zoveel dingen in voor een ander.

Ik ben trouwens helemaal niet begonnen over asielzoekers, dus waarom we bij hen terecht komen, is mij een raadsel.
pi_214445487
Vrede moeten we niet willen met ze allen.
pi_214445501
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:29 schreef Nober het volgende:
Vrede moeten we niet willen met ze allen.
De bal ligt bij Rusland.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_214445507
Handig, meer Russische spionnen onder ons.
pi_214445527
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:31 schreef ikbenrond het volgende:
Handig, meer Russische spionnen onder ons.
Is volgens Rusbots dé manier om vrede te bereiken.
pi_214445531
Hongarije en de rest van de EU moeten zich maar eens grondig gaan bezinnen op de vraag hoe ze de toekomst voor zich zien. Waar wil en kan Hongarije bij horen? Bij het nationaal-conservatisme van Rusland of bij het pandemocratische liberalisme van de EU?
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_214445544
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 10:52 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Het is gewoon selectieve verontwaardiging. Vrij verkeer van mensen is een essentieel onderdeel van de huidige EU. Dus wat willen de mensen van D66 nou? Afschaffen? Of de ene keer wél en de andere keer níet?

Dit gedrag is trouwens precies de reden dat ik een probleem heb met Brussel; een paar mensen uit het ene land willen voor het andere land bepalen wat ze wel of niet mogen doen.
Ja, voor mensen uit Schengenlanden.
Zover ik weet is Rusland daar geen onderdeel van.
  zondag 28 juli 2024 @ 11:33:42 #13
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_214445546
@thedeedster

quote:
Vrij verkeer van mensen is een essentieel onderdeel van de huidige EU. Dus wat willen de mensen van D66 nou? Afschaffen? Of de ene keer wél en de andere keer níet?
Dit klopt trouwens ook niet wat je zegt.

Je verwart Schengenzone met EU:

https://www.rijksoverheid(...)-zijn-schengenlanden

quote:
Als burger van de EU geniet u het recht van vrij verkeer. Dit betekent dat u naar een ander EU-land mag reizen, en dat u daar mag werken en wonen. Als u burger bent van een Schengenland – de meeste EU-landen zijn ook Schengenlanden – mag u bovendien vrij en zonder grenscontroles naar andere Schengenlanden reizen.

https://european-union.eu(...)engenlanden%20reizen.
Vrij verkeer betekent dus dat je naar het ander land mag reizen, daar mag werken en wonen (dus geen visumaanvraag, etc). Dit betekent niet dat je aan de grens niet gecontroleerd zal worden.

quote:
Welke EU-landen zijn geen Schengenlanden
Deze EU-landen horen hier niet bij het Schengengebied:

Cyprus;
Ierland.
Welke niet-EU-landen zijn Schengenlanden
Deze landen horen niet bij de EU, maar wel bij het Schengengebied:

Liechtenstein;
Noorwegen;
IJsland;
Zwitserland.
Gedeeltelijke Schengenlanden
Bulgarije
Roemenië
Krekker is de bom!
  zondag 28 juli 2024 @ 11:34:44 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214445566
Ik denk dat de reeele dreiging van ‘loslopende’ Russen heel klein is. Er zal ongetwijfeld gespioneerd worden, maar dat hangt niet af van vrije toegang tot Hongarije.
Als D66 zich echt zo n zorgen maakte over onze veiligheid dan zouden ze iets moeten doen aan de talloze jonge mannen uit de derde wereld die hier illegaal verblijven.
Dagelijks lees ik over verkrachting, moord, beroving van deze groep. Nooit dat Russen dat doen.
The End Times are wild
  zondag 28 juli 2024 @ 11:35:47 #15
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_214445579
Haha, de hypocrisie is weer stuitend.

Er komen al decennialang enorme hoeveelheden migranten Europa binnen die de samenlevingen hier aantoonbaar onveiliger maken, maar pas als het Russen betreffen is het een probleem en moet de migratie worden afgeremd?

En dit komt dan ook nog van een D66'er, de partij die meermaals heeft aangekondigd juist meer migratie te willen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_214445580
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:34 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat de reeele dreiging van ‘loslopende’ Russen heel klein is. Er zal ongetwijfeld gespioneerd worden, maar dat hangt niet af van vrije toegang tot Hongarije.
Als D66 zich echt zo n zorgen maakte over onze veiligheid dan zouden ze iets moeten doen aan de talloze jonge mannen uit de derde wereld die hier illegaal verblijven.
Dagelijks lees ik over verkrachting, moord, beroving van deze groep. Nooit dat Russen dat doen.
De oorlog in Oekraïne is totaal langs je heengegaan de afgelopen jaren?
  zondag 28 juli 2024 @ 11:35:53 #17
182233 thedeedster
pi_214445582
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, voor mensen uit Schengenlanden.
Zover ik weet is Rusland daar geen onderdeel van.
Nou, waar zijn ze dan bang voor?

Of werkt een en ander niet zo goed in de praktijk?

edit; het is allemaal een storm in een glas water.
pi_214445590
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:30 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
De bal ligt bij Rusland.
De bal ligt en lag nooit bij Nederland.
  zondag 28 juli 2024 @ 11:36:46 #19
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_214445593
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:32 schreef Blastbeat het volgende:
Hongarije en de rest van de EU moeten zich maar eens grondig gaan bezinnen op de vraag hoe ze de toekomst voor zich zien. Waar wil en kan Hongarije bij horen? Bij het nationaal-conservatisme van Rusland of bij het pandemocratische liberalisme van de EU?
Overdrijven is ook een vak.

Zodra rechts de meerderheid grijpt is het nationaal-conservatisme ook gewoon de status quo in Europa, kwestie van tijd is het. wat ga je dan doen?
pi_214445602
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:35 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Nou, waar zijn ze dan bang voor?

Of werkt een en ander niet zo goed in de praktijk?
Als Hongarije massaal Russen binnenlaat, dan werkt dat niet goed.
Vanuit Honga kan je zo de grens over rije.
pi_214445611
De enige reden dat de wereld weet wie Hongarije is, is omdat ze bij de EU zitten en nu aan het stoken zijn.

Verder een totaal niet boeiend land.

Maar de EU laat zich nu al veel en veel te lang gijzelen door deze semi dictator.

Trap die lui eruit.
pi_214445645
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:37 schreef dudewhereismycar het volgende:
De enige reden dat de wereld weet wie Hongarije is, is omdat ze bij de EU zitten en nu aan het stoken zijn.

Verder een totaal niet boeiend land.

Maar de EU laat zich nu al veel en veel te lang gijzelen door deze semi dictator.

Trap die lui eruit.
Je kan een EU-land niet uit de EU gooien, ze kunnen er zelf wel uitstappen.

Er is wel "artikel 7" dus je kan wel financieel straffen, bijvoorbeeld subsidies stopzetten.
  zondag 28 juli 2024 @ 11:40:27 #23
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_214445648
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:32 schreef Blastbeat het volgende:
Je hebt geen juist beeld van de EU. Het bestaan van deze unie wil niet zegen dat landen op nationaal gebied een liberaal of progressief beleid moeten voeren. Hongarije heeft momenteel een rechts en conservatieve regering, net bijvoorbeeld Italië dat heeft en Polen dat een lange tijd ook had.

[ Bericht 0% gewijzigd door HowardRoark op 28-07-2024 12:13:38 ]
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 28 juli 2024 @ 11:41:31 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214445667
quote:
2s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:35 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
De oorlog in Oekraïne is totaal langs je heengegaan de afgelopen jaren?
Ik heb het niet over het Russische leger, maar gewoon over individuen die hier komen werken, toerisme etc.
Ik ben nu trouwens in Griekenland en hier zie ik volop Russen. Ook Oekraïners. Die kunnen blijkbaar prima Co-existeren hier.
The End Times are wild
pi_214445679
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2024 11:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je hebt geen juist beeld van de EU. Het bestaan van deze unie wil niet zegen dat landen op nationaal gebied een liberaal of progressief beleid moeten voeren. Hongarije heeft momenteel een rechts en conservatieve regering, net bijvoorbeeld Italië dat heeft en Poland dat een lange tijd ook had.
Dat is mijn stelling niet.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')