abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 10 februari 2025 @ 11:11:29 #151
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216618018
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:07 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Hoezo forceren? Was Java gebruiken in dit geval niet mogelijk?
De opleiding heeft klachten gehad van studenten dat ze zowel python als java moeten leren, en van bovenaf hebben ze besloten dat alles in python gegeven moest worden. Wij hebben dus onze hele module moeten omzetten van java naar python.

(vanaf nu gaan de studenten klagen dat ze maar 1 taal hebben gehad)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 10 februari 2025 @ 11:13:29 #152
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_216618041
quote:
88s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
De opleiding heeft klachten gehad van studenten dat ze zowel python als java moeten leren, en van bovenaf hebben ze besloten dat alles in python gegeven moest worden. Wij hebben dus onze hele module moeten omzetten van java naar python.

(vanaf nu gaan de studenten klagen dat ze maar 1 taal hebben gehad)
Echt verschrikkelijk. Is het onderwijs tegenwoordig ook al hippe hipster? :') _O-

Had dan gekozen voor een normaal ecosysteem...
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  Moderator maandag 10 februari 2025 @ 11:15:52 #153
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216618061
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:13 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Echt verschrikkelijk. Is het onderwijs tegenwoordig ook al hippe hipster? :') _O-

Had dan gekozen voor een normaal ecosysteem...
Uhuh de hoofd reden voor python was omdat iedereen python. :D En daar zit wel wat in, maar als je rondvraagt waarom iedereen in de biomedische hoek tegenwoordig python gebruikt is het antwoord ook al snel omdat iedereen in biomedische hoek python gebruikt.

Ik vermoed dat tensorflow etc de grootste driver achter python is tegenwoordig.
  maandag 10 februari 2025 @ 11:17:59 #154
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_216618078
quote:
88s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Uhuh de hoofd reden voor python was omdat iedereen python. :D En daar zit wel wat in, maar als je rondvraagt waarom iedereen in de biomedische hoek tegenwoordig python gebruikt is het antwoord ook al snel omdat iedereen in biomedische hoek python gebruikt.

Ik vermoed dat tensorflow etc de grootste driver achter python is tegenwoordig.
Vraagje; Python kun je niet compileren toch? Zit er JIT compilatie op? Zitten er features in zoals asynchroon programmeren of gebruik maken van meerdere cores? Volgens mij is het veel te high level.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  maandag 10 februari 2025 @ 11:45:16 #155
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_216618375
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:17 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Vraagje; Python kun je niet compileren toch? Zit er JIT compilatie op? Zitten er features in zoals asynchroon programmeren of gebruik maken van meerdere cores? Volgens mij is het veel te high level.
Is een interpreter inderdaad al zijn er wel standalone runtimes. (Maar ik ben dan geen Python expert)

Het is qua syntax vrij high level ja alleen heeft het een performance dat C nadert dus dat is voor veel dingen echt helemaal top.

Ik ben wel van fan van Python en je kunt ook wel multicore processes starten volgens mij.

Als ik iets wil rapid prototypen dan kies ik vaak wel voor Python omdat het zo eenvoudig is.

edit: even gegoogled en zowel multicore als async is mogelijk in Python
  Moderator maandag 10 februari 2025 @ 11:57:35 #156
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216618554
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:17 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Wij leren de studenten dan ook basis programmeren, als ze willen multithreaden etc zullen ze vanzelf bij een andere taal komen.
  Moderator maandag 10 februari 2025 @ 11:58:33 #157
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216618565
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:45 schreef KoningWouter het volgende:
edit: even gegoogled en zowel multicore als async is mogelijk in Python
Ja ik werk inmiddels met dask arrays en daar zit wel een leuke truckendoos in.
pi_217370704
Zijn hier meer mensen die met data aan het stoeien zijn en regelmatig datasets zoeken? Ik hoor van verschillende kanten dat je voor portfolioprojecten wellicht niet kaggle moet gebruiken omdat dit al redelijk 'schone' data is, en je ook wil laten zien dat je dit zelf kan. Waar halen jullie datasets vandaan?
pi_217370841
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 19:30 schreef Pinuts het volgende:
Zijn hier meer mensen die met data aan het stoeien zijn en regelmatig datasets zoeken? Ik hoor van verschillende kanten dat je voor portfolioprojecten wellicht niet kaggle moet gebruiken omdat dit al redelijk 'schone' data is, en je ook wil laten zien dat je dit zelf kan. Waar halen jullie datasets vandaan?
Wat voor data? Waarvoor?
Ik heb regelmatig anonieme testdata nodig voor bijv unit tests, die genereer ik dan zelf met een faker.
pi_217370994
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 19:54 schreef Farenji het volgende:

[..]
Wat voor data? Waarvoor?
Ik heb regelmatig anonieme testdata nodig voor bijv unit tests, die genereer ik dan zelf met een faker.
Data die ik kan gebruiken voor mijn portfolioproject (ik wil er nu 2 voor powerbi maken). Dus qua onderwerken kan het vrij breed zijn. Ik wil er 1 maken die meer op sales/kpi gericht is (dus meer bedrijfsdata) en 1 die wat meer een infographic is (informatief).
  maandag 14 april 2025 @ 22:14:21 #161
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217372046
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 19:30 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb wel eens het eea gescraped, maar dat is niet altijd helemaal de bedoeling.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 12 juni 2025 @ 04:55:38 #162
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_217916922
Ik moet echt even klagen over Livewire en Eloquent. Livewire heeft echt gekke quircks en Eloquent is echt een taal apart. Ik weet hoe dingen in SQL geschreven worden, maar Eloquent heeft overal een eigen woord voor. Het is echt niet fijn werkken.

Ik heb een project van iemand moeten overnemen, en kom nu in deze tech-stack terecht. Het was ff ploegen.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_218008198
Eloquent is juist gemakkelijk.. Wat het je hiervoor gedaan?
  donderdag 26 juni 2025 @ 04:10:23 #164
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_218045651
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 23:51 schreef Masberum het volgende:
Eloquent is juist gemakkelijk.. Wat het je hiervoor gedaan?
Ik vind het bij tijd en wijlen echt omslachtig. Where clauses zijn irritant:
->where()->where()
ipv
->where(foo: bar, this: that)
. Nested where syntax voor en/of dingen. Waarbij je gebruik van vars moet scopen.
->where(fn(q) use(bar) { ...} ipv ->where(and => [ ..... ])

Associates of pivot tables en de bijbehorende syntax. Het valt m.i. buiten de sql syntax en het kost me moeite om dat te onthouden. Het laat nietb duidelijk zien met wat je bezig bent. En je kan niet een related iets aanmaken met
attach()
als je de return value wilt. Je moet dan alsnog het eigenlijke object kennen. Omslachtig.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_218047123
Edit: nevermind het is me zelf gelukt ;)

[ Bericht 83% gewijzigd door StevenHyde op 26-06-2025 13:17:55 ]
Bastognekoeken koekoek jonguh!
pi_218085752
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 04:10 schreef slacker_nl het volgende:

[..]
Ik vind het bij tijd en wijlen echt omslachtig. Where clauses zijn irritant:
->where()->where()
ipv
->where(foo: bar, this: that)
. Nested where syntax voor en/of dingen. Waarbij je gebruik van vars moet scopen.
->where(fn(q) use(bar) { ...} ipv ->where(and => [ ..... ])

Associates of pivot tables en de bijbehorende syntax. Het valt m.i. buiten de sql syntax en het kost me moeite om dat te onthouden. Het laat nietb duidelijk zien met wat je bezig bent. En je kan niet een related iets aanmaken met
attach()
als je de return value wilt. Je moet dan alsnog het eigenlijke object kennen. Omslachtig.
Snap wat je bedoelt. Als je direct met SQL werkt of een ORM als Doctrine gewend bent, voelt Eloquent soms omslachtig aan kan ik me voorstellen.

Zelf vind ik het juist prettig dat ik met ->where() chaining kan doen en dingen als ->with() of ->load() duidelijk leesbaar zijn als je het eenmaal gewend bent.

Voor die attach() issue: je kunt eventueel eerst het related model maken via create() en daarna attach() gebruiken, dan heb je alsnog het object.

En bij complexe where-constructies gebruik ik vaak helper-methodes of scopes
pi_218118835
Ik werk niet met PHP maar als je dat soort Syntax lastig vind is het wellicht een idee om een database view te maken waardoor je je meeste logica op de database houd, qua performance is het ook nog eens beter.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 4 juli 2025 @ 13:19:40 #168
459912 FlippingCoin
pi_218118859
oh god heb je hem weer.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_218119515
quote:
16s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 13:19 schreef FlippingCoin het volgende:
oh god heb je hem weer.
Niet welkom?
  vrijdag 4 juli 2025 @ 14:33:21 #170
459912 FlippingCoin
pi_218119543
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 14:30 schreef raptorix het volgende:

[..]
Niet welkom?
ik doelde niet op jou :+
  vrijdag 4 juli 2025 @ 19:13:25 #171
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_218121811
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 13:17 schreef raptorix het volgende:
Ik werk niet met PHP maar als je dat soort Syntax lastig vind is het wellicht een idee om een database view te maken waardoor je je meeste logica op de database houd, qua performance is het ook nog eens beter.
Thanks voor de suggestie. Voor hetgeen waar ik over klaagde is een view wat overkill. Vooral omdat ik in de view alsnog joins moet gaan lopen hebben. Of.. with() statements en zulks omdat ik bij andere objecten moet zijn.

Al heb ik het voor een andere query wel in een view gepropt, omdat ik dan de data ook netjes via de DB kan oprakelen.

Ik ben DBIx::Class gewend in de Perl wereld en dat werkt qua syntax echt een stuk makkerlijker vinnik. Wellicht is het ook gewenning.

Heb al jaren geen PHP aangeraakt en nu val ik in een PHP/mysql wereld. Mysql is trouwens.. ugh. Geef mij maar Postgres. Vele malen beter.
pi_218121958
Als je even een tijdje met modern php werkt wil je echt niet meer terug naar perl. Perl is al minstens twintig jaar hetzelfde, php heeft zich zo enorm ontwikkeld. Al is laravel echt niet altijd ideaal, en eloquent zeker niet met die nare overloading magic, en dat vermengen van model en query builder.
pi_218125181
Perl, das wel een tijdje terug voor mij, ik schat dat het 15 jaar terug is dat ik dat heb aangeraakt ;)
Laat me raden, u werkt voor Booking.com ;) ?
  zaterdag 5 juli 2025 @ 22:26:35 #174
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_218134447
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 19:36 schreef Farenji het volgende:
Als je even een tijdje met modern php werkt wil je echt niet meer terug naar perl. Perl is al minstens twintig jaar hetzelfde, php heeft zich zo enorm ontwikkeld. Al is laravel echt niet altijd ideaal, en eloquent zeker niet met die nare overloading magic, en dat vermengen van model en query builder.
Perl staat zeker niet stil. Elke versie komen er weer leuke dingen bij. En ik verdien mn geld ermee. Nouja, technisch gezien verdien ik mn geld met diverse talen.

En nee, ik heb nooit bij booking.com gewerkt. Ik heb jaren voor internet providers gewerkt en mn laatste grote klanten zaten in de overheidswereld. Waar ik t/m maart dit jaar met Perl/Python/Javascript mn doekoe verdiende.

Ik vind livewire/laravel niet onaardig hoor. Er zitten wat quircks in die je moet weten. Ben er wel enigsinds door gecharmeerd dat ik geen JS hoef te tikken maar wel leuke pagina's kan neerzetten. Alleen dat ORM gedeelte is me soms wat dubieus. Maar goed, het begint te wennen.
pi_218135022
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 22:26 schreef slacker_nl het volgende:

[..]
Perl staat zeker niet stil. Elke versie komen er weer leuke dingen bij. En ik verdien mn geld ermee. Nouja, technisch gezien verdien ik mn geld met diverse talen.

En nee, ik heb nooit bij booking.com gewerkt. Ik heb jaren voor internet providers gewerkt en mn laatste grote klanten zaten in de overheidswereld. Waar ik t/m maart dit jaar met Perl/Python/Javascript mn doekoe verdiende.

Ik vind livewire/laravel niet onaardig hoor. Er zitten wat quircks in die je moet weten. Ben er wel enigsinds door gecharmeerd dat ik geen JS hoef te tikken maar wel leuke pagina's kan neerzetten. Alleen dat ORM gedeelte is me soms wat dubieus. Maar goed, het begint te wennen.
Ik heb zo'n 15 jaar lang mijn geld met perl verdiend (ook nooit bij booking overigens), was een erg leuke tijd en heb het altijd een geweldige taal gevonden. Met ook mooie libraries en frameworks, favoriet was Dancer2 waar ik veel mee heb gedaan. Ik mis af en toe nog steeds bepaalde perl features, zoals hashes die je in list context kan benaderen of andersom. En dat flexibele OO systeem met blessed variabelen (en al die custom implementaties) vond ik ook best geniaal.

Maar wat ik nu heel erg zou missen is een goed native type system. PHP is echt zo veel beter geworden op dat gebied, en dat zorgt voor een veel betere developers ervaring, vooral ook omdat de code veel beter te analyseren is door je IDE. Zeker als je docblocks gebruikt waardoor je tot op zekere hoogte (want niet afgedwongen) support voor generics krijgt. En in het verlengde daarvan, heel goede static code analyzers zoals phpstan. Dat wil ik echt niet meer missen in mijn werk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')