quote:Is er een relatie tussen koffie en het risico op ziekten?
Het drinken van 2 tot 4 koppen koffie per dag hangt samen met een ongeveer 10% lager risico op hartziekten en een ongeveer 10% lager risico op een beroerte. Daarnaast is er sterk bewijs dat het drinken van 5 koppen koffie per dag in vergelijking tot geen koffie drinken samenhangt met een 30% lager risico op diabetes type 2. Dit laatste verband is vergelijkbaar voor koffie met cafeïne en decaf.
Is maar net welke site je pakquote:Op dinsdag 23 juli 2024 18:23 schreef Mikeytt het volgende:
Omdat koffie overweldigend positieve effecten heeft en andere middelen niet.
Je kan ook niet stellen dat je verslaafd bent aan water.
https://www.voedingscentr(...)blokis-koffie-gezond?
[..]
Goed plan op m'n vrije dag!quote:
Als het even kan!quote:"Ja eerst een orgasme, dan de rest"
Als het 11 uur is geweest zeker ok!quote:"Ja eerst een wijntje, dan de rest"
Daar kan ik me ook aan ergeren inderdaad.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 18:24 schreef BlackLining het volgende:
Bijzonderder vind ik eigenlijk dat zij die roken () over het algemeen zonder problemen een kwartier tot een half uur extra pauze bij elkaar smokkelen zo op een dag
lees dan ook verderquote:Op dinsdag 23 juli 2024 18:24 schreef roos94 het volgende:
[..]
Is maar net welke site je pak
In koffie zitten de vetachtige stoffen cafestol en kahweol die het LDL-cholesterol verhogen. Een teveel aan LDL-cholesterol in je bloed blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat vergroot de kans op bijvoorbeeld een hartaanval of beroerte.
Ik daag je uit een week zonder water te doen. (Of waar water het hoofdbestanddeel van is)quote:Op dinsdag 23 juli 2024 18:23 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je kan prima je waterbehoefte binnenkrijgen door het eten van veel rauwe groenten en fruit.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 19:46 schreef YoopY het volgende:
[..]
Ik daag je uit een week zonder water te doen. (Of waar water het hoofdbestanddeel van is)
Iedereen is verslaafd aan water maar daarover hoor je dan weer niemand.![]()
Oke konijn.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 19:50 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je kan prima je waterbehoefte binnenkrijgen door het eten van veel rauwe groenten en fruit.
Eehhh.. Misschien heel simpel: Koffie is geen verslaving, en de ander zaken die je noemt wel. Iemand die dagelijks brood eet., heeft ook geen brood verslaving.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 18:14 schreef roos94 het volgende:
Bij de meeste verslavingscategorieën zal je vreemd worden aangekeken als je het benoemd.
Maar bij koffie niet.
Lees: "ik heb écht koffie nodig, anders kan ik niet wakker worden x werken x sporten x vul maar in".
S'ochtends in de werkkantine: ja eerst koffie, dan komt de rest.
Verander dit door iets anders en het is opeens raar.
"Ja eerst een joint, en dan de rest"
"Ja eerst een orgasme, dan de rest"
"Ja eerst een wijntje, dan de rest"
"Ja eerst een online betje plaatsen, dan de rest".
"Ja eerst een tramadol, dan de rest"
"Ja eerst een potje Fortnite, dan de rest"
"Ja eerst 12 broeken en 6 truien bestellen bij Zara, dan de rest"
Nogal slap verhaal, "het wordt niet gezien als problematisch" maar je krijgt wel allemaal ontwenningsverschijnselen als je stopt, dat laatste lijkt me toch wel het criterium. Als je stopt met brood eten krijg je die niet.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 23:25 schreef Paddo het volgende:
[..]
Eehhh.. Misschien heel simpel: Koffie is geen verslaving, en de ander zaken die je noemt wel. Iemand die dagelijks brood eet., heeft ook geen brood verslaving.
Uitleg bij het voedingscentrum.
(Lang verhaal kort: je kunt niet aan koffie verslaafd raken, een ook niet aan cafeïne)
Als je zonder koffie niet je dag kan beginnen is het geen verslaving?quote:Op dinsdag 23 juli 2024 23:25 schreef Paddo het volgende:
[..]
Eehhh.. Misschien heel simpel: Koffie is geen verslaving, en de ander zaken die je noemt wel. Iemand die dagelijks brood eet., heeft ook geen brood verslaving.
Uitleg bij het voedingscentrum.
(Lang verhaal kort: je kunt niet aan koffie verslaafd raken, een ook niet aan cafeïne)
quote:Op dinsdag 23 juli 2024 19:46 schreef YoopY het volgende:
[..]
Ik daag je uit een week zonder water te doen. (Of waar water het hoofdbestanddeel van is)
Iedereen is verslaafd aan water maar daarover hoor je dan weer niemand.![]()
Leg uit.quote:Op woensdag 24 juli 2024 11:19 schreef Politicoper het volgende:
Als cafeïne in het bloed zit dan komen receptoren om glucose in cellen te trekken niet tevoorschijn. Dit heeft voordelen maar ook nadelen.
Daar moet je echt mee stoppen, dat spul is zwaar oxiderend, heel slecht voor je.quote:Op woensdag 24 juli 2024 11:23 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik ben vooral verslaafd aan O2 zeer verslavend
Ja ik weet. Een dodelijke afloop is onvermijdelijk. Maar het is zo lekkerquote:Op woensdag 24 juli 2024 11:43 schreef Farenji het volgende:
[..]
Daar moet je echt mee stoppen, dat spul is zwaar oxiderend, heel slecht voor je.
Wel leuk bedacht! Dat is idd ergens wel gek ja.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 18:14 schreef roos94 het volgende:
Bij de meeste verslavingscategorieën zal je vreemd worden aangekeken als je het benoemd.
Maar bij koffie niet.
Lees: "ik heb écht koffie nodig, anders kan ik niet wakker worden x werken x sporten x vul maar in".
S'ochtends in de werkkantine: ja eerst koffie, dan komt de rest.
Verander dit door iets anders en het is opeens raar.
"Ja eerst een joint, en dan de rest"
"Ja eerst een orgasme, dan de rest"
"Ja eerst een wijntje, dan de rest"
"Ja eerst een online betje plaatsen, dan de rest".
"Ja eerst een tramadol, dan de rest"
"Ja eerst een potje Fortnite, dan de rest"
"Ja eerst 12 broeken en 6 truien bestellen bij Zara, dan de rest"
quote:Op dinsdag 23 juli 2024 23:30 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nogal slap verhaal, "het wordt niet gezien als problematisch" maar je krijgt wel allemaal ontwenningsverschijnselen als je stopt, dat laatste lijkt me toch wel het criterium. Als je stopt met brood eten krijg je die niet.
Nee, het is geen verslaving "omdat het niet gezien wordt als problematisch", maar omdat het niet aan de criteria van een verslaving voldoet.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 23:30 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nogal slap verhaal, "het wordt niet gezien als problematisch" maar je krijgt wel allemaal ontwenningsverschijnselen als je stopt, dat laatste lijkt me toch wel het criterium. Als je stopt met brood eten krijg je die niet.
Mensen die dit zeggen overdrijven. En wat die mensen bedoelen is dat ze het gebruik van koffie prettig vinden omdat het helpt wakkerder te worden. Dat is iets anders dan bij een verslaving (zie lijstje in vorige post)quote:Op woensdag 24 juli 2024 04:44 schreef roos94 het volgende:
[..]
Als je zonder koffie niet je dag kan beginnen is het geen verslaving?
niks, jouw verslaving is jouw probleem. En misschien die van je entourage wanneer je « groggy » bent (wat dat ook mag zijn).quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:44 schreef Discombobulate het volgende:
Wat maakt het nou uit dat ik het nodig heb?
Het is juist geen probleem.quote:Op donderdag 25 juli 2024 22:50 schreef Prego het volgende:
[..]
niks, jouw verslaving is jouw probleem. En misschien die van je entourage wanneer je « groggy » bent (wat dat ook mag zijn).
Zwaar overdreven. En het verschilt nogal per persoon, maar koffie kan zeker ook vrij ernstige negatieve effecten hebben. Naast een caffeïneverslaving moet je denken aan het aanwakkeren van angststoornissen, darmproblemen en zelfs clusterhoofdpijnen.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 18:23 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat heb ik dus ook, en alleen met koffie, het ruikt heerlijk maar ik krijg het bocht niet weg. Vind het verschrikkelijk smaken. Alle andere dingen die ik niet lust (ik lust bv ook geen alcoholhoudende dranken) vind ik stinken dus eigenlijk is dat wel apart toch?quote:Op dinsdag 23 juli 2024 21:24 schreef Thaddeus het volgende:
Wij drinken hier nooit koffie. Vind het gewoon niet lekker smaken of nooit leren drinken.
De geur van koffie vind ik fantastisch. Ook als je langs die Douwe Egberts fabriek in Joure fietst ruik je de geuren, echt heerlijk.
Maar het beinvloed m'n leven niet dusdanig hé. Ik ga er niet van stelen of krijg er ontwenning van, relaties die stukgaan, etc. Ik zie dat niet als verslaving, gewoon een binding die ik heb met cafeïne. En de effecten daarvan zijn minimaal. Op dezelfde manier.kun je een binding hebben met een geliefde of met je werk. Zou je dat niet dan ook een verslaving moeten noemen?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 08:03 schreef roos94 het volgende:
[..]
Is dit niet de meest klassieke uitspraak van een verslaafde?
Dat is niet waar, en mijn mening is op alle gebieden superieur.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:34 schreef Farenji het volgende:
Ik denk dat veel mensen koffie drinken omdat ze nog nooit echt goede thee geproefd hebben. Thee is op alle gebieden superieur aan koffie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |