Mijn DA raadt het aan vanaf een jaar of 12. Seniorencheck noemen ze het.quote:Op maandag 22 juli 2024 20:31 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Hmm. Ik wilde al even bellen of ik voor andere kat niet ook even moet laten prikken, want ik verwachtte eigenlijk na gebitscheck in feb dat die ook zou moeten voor reiniging (en dan dus prikken) maar dat hoeft toch niet. Dan neem ik dit ook wel even mee, of hij jaarlijks/om het jaar oid geprikt zou moeten worden nu ter check of dat er toch iets van onderzoek handig is verder. Iets als nierdieet zal wel lastig worden bij deze kat ben ik bang, door allergie voor iig kip (en 80% zeker ook lam)..
Fijn van moeder
Weet je, soms is de oplossing er niet.quote:Op maandag 22 juli 2024 20:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ingewikkeld hoor. Maar wie weet is er een oplossing
Snap ik, maar het blijft met die hele zooi toch gokken. Ik kreeg een regime van 16 voorgeschreven, met aan de start al de boodschap dat het praktisch niemand lukt om ze allemaal en met 100% dosis af te maken.quote:Op maandag 22 juli 2024 21:05 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Voorzover ik het begrepen heb uit mijn vorige werk, was zo'n chemo belangrijk om evt nog rondzwervende cellen ook nog een kopje kleiner te maken en dus metastases te voorkomen. En dat ze per tumortype er berekeningen en statistiek op losgelaten hebben om te bepalen hoe groot het metastaserisico is en in hoeverre het de ellende van chemo "waard is".
Op de laatste opmerking heb ik wel een antwoord.quote:Op maandag 22 juli 2024 21:21 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Snap ik, maar het blijft met die hele zooi toch gokken. Ik kreeg een regime van 16 voorgeschreven, met aan de start al de boodschap dat het praktisch niemand lukt om ze allemaal en met 100% dosis af te maken.
Er wordt tegenwoordig ook wel onderzoek gedaan om te kijken of het niet met minder of zonder chemo kan, dat schijnt best wel eens overdreven te worden (omdat we nog niet weten in welke gevallen het zonder kan).
Kwam er relatief recent ook een tegen over de 15jaar overleef die voor x% vrouwen net zo hoog was zonder chemo, met alleen operatie als met chemo en operatie, waarbij ik x best hoog vond. Met condities en puur mbt borstkanker uiteraard, maar dat terzijde.
Ik ben helaas te moe om nu te weten waar en wat.
Oh en wie bepaalt wat de ellende van de chemo waard is, dat vind ik ook een forse vraag. Dat is niet voor iedereen hetzelfde.
Zeker. Daarom ben ik ook voor middenwegbrokjes gegaan en niet voor martelbrokjes. Ik ging helemaal niet van beterschap uit.quote:Op maandag 22 juli 2024 21:19 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Weet je, soms is de oplossing er niet.
En gaat het om een lekker leventje met goed eten en niet teveel geplaag.
Misschien een korter leven, maar wel een leuker leven.
Als hij 6 was zou ik dat niet zo zeggen natuurlijk. Maar dit zijn natuurlijke verouderingsprocessen waar je maar tot op zekere hoogte diervriendelijk iets aan kunt doen.
Ook een keer gehad, schuifdeur kast in de slaapkamer. Stond een beetje open toen ik naar bed ging. Nergens aan gedacht, deur dicht en gaan slapen. Midden in de nacht vond Elin dat ze eruit wilde en liet dat luid weten, miauwen (klinkt dan heel anders) en krabben aan de deur, ik schrok me kapotquote:Op maandag 22 juli 2024 21:32 schreef DancingPhoebe het volgende:
Een kus voor V
Ondertussen was mijn poezenbaby opgesloten in de kast
Precies mijn antwoord. Ik merk dat dat idd niet makkelijk is voor anderen, ook niet voor sommige artsen.quote:Op maandag 22 juli 2024 21:26 schreef z80 het volgende:
[..]
Op de laatste opmerking heb ik wel een antwoord.
Namelijk de ontvanger.
De omstanders hebben het maar te doen met de beslissing, hoe lastig dit dan ook is.
Je laat je ringelorenquote:Op dinsdag 23 juli 2024 06:47 schreef sigme het volgende:
Goedemorgen!
Thuiswerken, en dan moet ik van de katten altijd eerst op de bank werken. Zij zijn niet van de arbo.
[ afbeelding ]
Juist niet voor artsen. Artsen kunnen heel slecht niet handelen.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 06:57 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Precies mijn antwoord. Ik merk dat dat idd niet makkelijk is voor anderen, ook niet voor sommige artsen.
Ik heb helaas al ruim voor deze leeftijd katten verloren aan nierfalen. Zowel acuut als chronisch. Ik ga bij de huidige (nu nog niet eens 3 jaar) niet langer wachten dan 8 voor een eerste check.quote:Op maandag 22 juli 2024 21:16 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Mijn DA raadt het aan vanaf een jaar of 12. Seniorencheck noemen ze het.
Nier-,lever-, schildklier- en alvleesklierwaarden. Dan heb je de grootste sluipende boosdoeners in beeld.
Mijn oma had botkanker geloof ik, een langzaam groeiende vorm. Zij voelde zich prima, eigenlijk beter dan ooit. Dus zei ze tegen de arts: mooi niet dat ik chemo’s wil. Daar had de arts in kwestie het best lastig mee, hij heeft nog een poging gedaan om haar op andere gedachten te brengen. En natuurlijk vond de familie het ook moeilijk. Maar mijn oma leefde haar beste leven, begin 70 was ze toen. Ze heeft nog 6 jaar geleefd en is uiteindelijk in haar slaap overleden aan een hersenbloeding. Pijnloos, plotseling. Ja, tuurlijk verdrietig (vooral voor mijn opa die haar zo vond en na 60 jaar huwelijk echt niet wist hoe hij zonder haar verder moest), maar dankbaar dat haar laatste jaren nog zo fijn zijn geweestquote:Op maandag 22 juli 2024 21:21 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Oh en wie bepaalt wat de ellende van de chemo waard is, dat vind ik ook een forse vraag. Dat is niet voor iedereen hetzelfde.
Ik probeerde subtiel te zijnquote:Op dinsdag 23 juli 2024 08:17 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Juist niet voor artsen. Artsen kunnen heel slecht niet handelen.
Slimme oma denk ik.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 08:31 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Mijn oma had botkanker geloof ik, een langzaam groeiende vorm. Zij voelde zich prima, eigenlijk beter dan ooit. Dus zei ze tegen de arts: mooi niet dat ik chemo’s wil. Daar had de arts in kwestie het best lastig mee, hij heeft nog een poging gedaan om haar op andere gedachten te brengen. En natuurlijk vond de familie het ook moeilijk. Maar mijn oma leefde haar beste leven, begin 70 was ze toen. Ze heeft nog 6 jaar geleefd en is uiteindelijk in haar slaap overleden aan een hersenbloeding. Pijnloos, plotseling. Ja, tuurlijk verdrietig (vooral voor mijn opa die haar zo vond en na 60 jaar huwelijk echt niet wist hoe hij zonder haar verder moest), maar dankbaar dat haar laatste jaren nog zo fijn zijn geweest.
Ik heb er ook al eentje aan verloren toen ze 13 was. En daar kwam ik idd veel te laat achter. Toen ze 8 waren heb ik al een eerste check laten doen. Die waarden waren prima en toen heb ik een paar jaar gewacht.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 08:21 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik heb helaas al ruim voor deze leeftijd katten verloren aan nierfalen. Zowel acuut als chronisch. Ik ga bij de huidige (nu nog niet eens 3 jaar) niet langer wachten dan 8 voor een eerste check.
Zij denkt dat artsen zelf heus heel oprecht denken dat ze goed aan informed consent en personalized medicine etc doen, maar geen idee hebben dat ze daar nog mijlen vandaan zijn (ze weten immers veel beter dan de patiënt wat goed voor die persoon is).quote:Op dinsdag 23 juli 2024 08:38 schreef Clubsoda het volgende:
Geen reden om subtiel te zijn, ik ken ook genoeg dokters die dit zelf ook ruimschoots erkennenals je nou echt koppig bent en/of gaat huilen, dan mogen wij het oplossen
![]()
Ik begrijp niet zo goed wat het idee. Deels karakter denk ik, deels hoe er wordt opgeleid en im toenemende mate ook angst voor klachten. Te weinig tijd voor een goed gesprek (zoals wat je als eerste beschrijft) denk ik ook. Hoe ziet jouw vrouw dit?
Toastjes.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 08:48 schreef Sarabi het volgende:
Goedemorgen![]()
Goed geslapen, eens kijken of het vandaag weer lukt om normaal te eten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |