https://www.fietsersbond.(...)orgen-over-fatbikes/quote:[...] 5 vragen aan Kees Bakker
Wat is het probleem met de fatbike? Is de fatbike geschikt voor kinderen? Kees Bakker, consumentenvoorlichter van de Fietsersbond, geeft antwoord op 5 vragen over fatbikes.
Wat is het probleem met de fatbike?
“Een fatbike is vaak gewoon een ‘sjoemelscooter’. Als een fatbike voldoet aan de regels voor elektrische fietsen is er in principe niets mis. Helaas is dit regelmatig niet het geval. Veel fatbikes worden opgevoerd door de snelheidsbegrenzing te verwijderen of door er een gashendel op te zetten, waardoor trappen helemaal niet meer nodig is.
Een opgevoerde fatbike is een illegaal motorvoertuig en mag de weg niet op. Zelfs niet met helm en rijbewijs. Daarnaast hebben veel fatbikes een krachtigere motor dan de toegestane 250 watt, vaak wel 750 watt, wat ze, als de begrenzing eraf is, nog gevaarlijker maakt.”
Wat gebeurt er als je met een opgevoerde fatbike de weg op gaat?
“Als je met een opgevoerde fatbike de weg op gaat, riskeer je een boete van ¤ 310. Bij een volgende aanhouding kom je er niet meer met een boete vanaf, maar kan de politie de fatbike in beslag nemen. Daarnaast kun je ook nog een boete krijgen omdat je onverzekerd rondrijdt op een motorvoertuig: ¤ 495 in 2024. Als je geen rijbewijs hebt, kan daar nog eens ¤ 430 bijkomen.
Als je met een opgevoerde fatbike een ongeluk veroorzaakt, ben je niet verzekerd. Je aansprakelijkheidsverzekering dekt de schade niet. Je loopt het risico persoonlijk aansprakelijk te worden gesteld voor alle schade, inclusief letselschade en materiële schade. Dit heeft vaak lange en ingrijpende juridische procedures tot gevolg. Ouders kunnen ook aansprakelijk worden gesteld voor schade veroorzaakt door hun kinderen tot 15 jaar.
Bewustwording bij ouders is daarom heel belangrijk; laat je kind niet op een opgevoerde fatbike rijden.”
Fatbikes zijn populair bij een jonge doelgroep. Vindt de Fietsersbond een fatbike geschikt voor kinderen?
“Met fatbikes kun je heel hard rijden, wat gevaarlijk is voor jonge kinderen die nog niet de nodige vaardigheden en het beoordelingsvermogen hebben ontwikkeld om veilig te fietsen. Ze zijn onvoldoende in staat om risico’s goed in te schatten. Ook zijn fatbikes meestal groter en zwaarder dan gewone fietsen, wat ze moeilijk te hanteren maakt voor kinderen. Daarnaast worden kinderen vaak afgeleid door elkaar wanneer ze samen op een fatbike zitten.
De Fietsersbond is daarom geen voorstander van fatbikes voor kinderen. Afstanden tot 10 kilometer kun je prima op een fiets zonder ondersteuning afleggen. Ouders moeten goed nadenken voordat ze hun kinderen op een fatbike laten rijden. Is het niet veel veiliger, gezonder en leuker om gewoon lekker zelf te trappen?”
Is een minimumleeftijd instellen een goed idee?
“Het instellen van een minimumleeftijd is een lastige kwestie. Een fatbike is een elektrische fiets. Een minimumleeftijd voor een fatbike geldt dus ook voor alle elektrische fietsen. Voor jongeren in buitengebieden die meer dan 10 kilometer naar de middelbare school moeten fietsen, is een elektrische fiets vaak een uitkomst. Deze kinderen worden de dupe van een minimumleeftijd en dat willen we niet. We steunen een onderzoek naar het instellen van een minimumleeftijd voor 12 jaar voor elektrische fietsen. Kinderen in de lagere schoolleeftijd hoeven immers niet zo ver naar school te fietsen.
Hoe zie jij de toekomst van de fatbike?
“Het kan alle kanten opgaan. De elektrische fiets, in al zijn vormen, is een blijvertje. Nu staat de fatbike in de spotlight, maar over een tijdje is het misschien weer een ander model. De fatbike moet nu aan dezelfde kenmerken voldoen als een elektrische fiets, terwijl de motor andere eigenschappen heeft. Daar moet onderzoek naar gedaan worden. Als de fatbike in een andere categorie voertuigen terecht komt, kunnen er andere eisen gesteld worden. De Tweede Kamer en de minister zijn nu aan zet.
De Fietsersbond maakt zich hard voor stevige handhaving van opgevoerde fatbikes op de weg om de verkeersveiligheid te vergroten. We pleiten voor serieus onderzoek naar de vraag of de fatbike een andere categorie voertuig kan worden. Tegelijk pleiten wij voor strengere controle van fatbikes die naar Nederland geïmporteerd worden en het beter reguleren van de verkoop. Zo zorg je er namelijk voor dat aangeboden fatbikes in webshops en winkels in elk geval aan de kenmerken van elektrische fietsen voldoen.
Bovenal pleit de Fietsersbond voor een voorlichtingscampagne over de gevaren van (opgevoerde) fatbikes, zowel gericht op ouders als op kinderen.”
Grinnik, bij Bright moet ik denken aan die userquote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:24 schreef Basp1 het volgende:
Zoals bright een paar dagen geleden al schreef.
Eindelijk bewezen: populaire fatbike illegaal, toezicht faalt
En onze struisvogel overheid laat de verschillende toezichthouders lekker naar elkaar blijven wijzen ipv te zeggen neem jullie verantwoordelijkheid.
Ja ik ben inderdaad strontjaloers op jou je opgevoerde fatbike.quote:
Oh nee, het is geen jaloezie, het is haat. HAAT! Ik HAAT jou. IK HAAT JOU!!!quote:Op vrijdag 19 juli 2024 09:47 schreef Ploplap het volgende:
Er zit gewoon een enorme haat in je lichaam
Je snapt het niet, bij jou is het jaloezie, bij mij is het haatquote:Op vrijdag 19 juli 2024 17:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja ik ben inderdaad strontjaloers op jou je opgevoerde fatbike.
[..]
Oh nee, het is geen jaloezie, het is haat. HAAT! Ik HAAT jou. IK HAAT JOU!!!![]()
HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAATTTT![]()
![]()
![]()
Hè, dat lucht op![]()
Ken je haar persoonlijk? Want dat is een nogal stellige bewering, gebaseerd op een paar posts. Hetzelfde als dat ik jouw een asociale boer zou vinden die zich nergens wat van aantrekt. Snap je?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 09:47 schreef Ploplap het volgende:
[..]
De reden dat jij iedere keer eenverhoogde hartslag hebt, wanneer je een fatbike ziet, hoort, of leest. Er zit gewoon een enorme haat in je lichaam, waar je jezelf iedere dag mee bezig houdt. Is niet gezond en je zou er eigenlijk naar een psycholoog voor moeten gaan. Stukje afgunst dat diep in je zit, en waar je schijnbaar enorm boos om wordt.
Zou het werkelijk zó simpel zijn?quote:Op vrijdag 19 juli 2024 17:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je snapt het niet, bij jou is het jaloezie, bij mij is het haat
Als je op een fatbike rijdt en jezelf daarmee heel erg stoer vind zegt dat meestal wel genoeg jaquote:Op vrijdag 19 juli 2024 19:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het lijkt van een simpel figuur te komen, dus ik verwacht van wel
Joh, ik heb toch redelijk intelligente mensen een paar jaar geleden horen beweren dat de scooter voor dochter wel opgevoerd moest worden, want anders was het niks, die 25 km per uur..... en nee, uiteraard zou ze daar geen helm bij dragen, als haar haar uit model moest door een helm ging ze wel een brommer rijdenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 19:08 schreef Mushanga71 het volgende:
Wat ik gewoon niet begrijp, een fatbike die harder gaat dan 25km is niet verzekerd. Dus als daar een ongeluk mee gebeurt betaalt de verzekering geen cent. En als het een flink ongeluk is met levenslange invaliditeit voor de tegenpartij (dat de veroorzaker ligt te creperen zal me worst wezen) gaat dat flink in de papieren lopen. Waarschijnlijk levenslang aan de bedelstaf. Het risico is zo groot, het nieuwe living on the edge ofzo![]()
Dat kinderen dit niet snappen begrijp ik, maar volwassenen...
Ach, als dr haar maar goed zit als ze zich te pletter rijdtquote:Op vrijdag 19 juli 2024 19:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Joh, ik heb toch redelijk intelligente mensen een paar jaar geleden horen beweren dat de scooter voor dochter wel opgevoerd moest worden, want anders was het niks, die 25 km per uur..... en nee, uiteraard zou ze daar geen helm bij dragen, als haar haar uit model moest door een helm ging ze wel een brommer rijden
Iets met een kale kip enzo ....quote:Op vrijdag 19 juli 2024 19:08 schreef Mushanga71 het volgende:
Wat ik gewoon niet begrijp, een fatbike die harder gaat dan 25km is niet verzekerd. Dus als daar een ongeluk mee gebeurt betaalt de verzekering geen cent. En als het een flink ongeluk is met levenslange invaliditeit voor de tegenpartij (dat de veroorzaker ligt te creperen zal me worst wezen) gaat dat flink in de papieren lopen. Waarschijnlijk levenslang aan de bedelstaf. Het risico is zo groot, het nieuwe living on the edge ofzo![]()
Dat kinderen dit niet snappen begrijp ik, maar volwassenen...
quote:Op dinsdag 23 juli 2024 12:28 schreef maily het volgende:
Artsen snappen niet dat iedereen op fatbike mag; je zet je kind van 10 toch ook niet op een scooter?"
Premium-artikel dus ik mag de tekst hier niet plaatsen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Smile, it's free therapy.
quote:Op woensdag 24 juli 2024 12:06 schreef Kissingbird het volgende:
[..]Ik heb een andere tip om te lezen maar mag ik hier ook niet plaatsenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 24 juli 2024 12:25 schreef maily het volgende:
[..]
Ik heb een andere tip om te lezen maar mag ik hier ook niet plaatsendie kon ik nog nietSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Smile, it's free therapy.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |