abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218090667

quote:
De Schaduw van Brunssum
In de familie van Kai en Iris is weinig bekend over het oorlogsverleden. Tijdens een familiereünie ontdekken ze dat hun overgrootvader, Opa Wiel, ‘fout’ was in de oorlog. In 'De Schaduw van Brunssum' onderzoeken ze hun familiegeschiedenis en onthullen ze geheimen die meer dan 80 jaar verborgen bleven. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor hun familie? Deze podcast wil niet alleen hun familieverhaal verkennen, maar ook de donkere kanten van de geschiedenis onder de aandacht brengen, door de ogen van mensen die aan de kant van de bezetter stonden.
Ondanks dat er geen schokkende dingen naar voren komen vind ik de zoektocht wel interessant. Misschien wel iets te veel afleveringen en de audiokwaliteit bij interviews is niet altijd goed, maar omdat het geen pro's zijn is dat de makers vergeven.
pi_218094199
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 11:52 schreef KinKiJan het volgende:
Drie jaar geleden ging 'De Krokante Leesmap' verder onder de naam Radio Romano achter -zoals ze zelf noemen- de paarse betaalmuur. Voor hen die destijds ook gestopt zijn met luisteren: sinds kort zijn ze weer terug!

Radio Romano is weer overal gratis te luisteren en ook alle podcasts die exclusief bij Podimo geweest zijn, zijn nu gratis terug te luisteren. Ze blijven wel zomerspecials exclusief voor Podimo doen, maar de reguliere afleveringen zijn dus weer gratis.
[..]
Omdat ik 99% zeker weet dat ik de podcast destijds op aanraden van iemand hier gevonden had leek het me goed om dit hier te melden.
Tof *O*
  dinsdag 1 juli 2025 @ 20:58:24 #220
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_218094262
Ik ben nu bezig met Sea of lies.

quote:
A body is pulled from the ocean, and a race against time to capture one of the world's most wanted criminals begins.
Erg goed!
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
pi_218094589
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 11:52 schreef KinKiJan het volgende:
Radio Romano is weer overal gratis te luisteren en ook alle podcasts die exclusief bij Podimo geweest zijn, zijn nu gratis terug te luisteren. Ze blijven wel zomerspecials exclusief voor Podimo doen, maar de reguliere afleveringen zijn dus weer gratis.
Is dat leuk om terug te luisteren, gaat het veel om de actualiteit?
anonieme razernist
  dinsdag 1 juli 2025 @ 22:07:57 #222
501164 KinKiJan
[redacted]
pi_218094936
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 21:31 schreef NoCigar het volgende:

[..]
Is dat leuk om terug te luisteren, gaat het veel om de actualiteit?
Het raakt de actualiteit soms wat aan, maar is zeker niet nadrukkelijk aanwezig. Ze vertellen wat anekdotes uit hun eigen leven en gaan dan over naar de tijdschriften/onderwerpen dingen die ze meegebracht hebben.

Ik ken het al, en heb er dan ook al wat terug geluisterd omdat ik het vermakelijk vind. Maar als nieuwe luisteraar denk ik dat je het goed is als je met s2e1 van afgelopen vrijdag begint. Ze vertellen wat er in hun eigen leven gebeurde voor degene die niet mee geweest is naar Podimo, kan voor nieuwe luisteraars ook wel handig zijn denk ik.

Neem het vooral niet te serieus allemaal ;)
“Surrounded by losers, misfits and boozers”
pi_218095217
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 22:07 schreef KinKiJan het volgende:

[..]
Het raakt de actualiteit soms wat aan, maar is zeker niet nadrukkelijk aanwezig. Ze vertellen wat anekdotes uit hun eigen leven en gaan dan over naar de tijdschriften/onderwerpen dingen die ze meegebracht hebben.

Ik ken het al, en heb er dan ook al wat terug geluisterd omdat ik het vermakelijk vind. Maar als nieuwe luisteraar denk ik dat je het goed is als je met s2e1 van afgelopen vrijdag begint. Ze vertellen wat er in hun eigen leven gebeurde voor degene die niet mee geweest is naar Podimo, kan voor nieuwe luisteraars ook wel handig zijn denk ik.

Dank je.
anonieme razernist
pi_218099015
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 20:58 schreef Terreros85 het volgende:
Ik ben nu bezig met Sea of lies.
[..]
Erg goed!
Op mijn lijst gezet.
pi_218110054
quote:
De Barbie Tapes
In deze zesdelige podcastserie duikt documentairemaker Foeke de Koe in urenlang, uniek geluidsmateriaal uit een privé-archief: cassettebandjes met gesprekken tussen de voormalige SS-officieren Klaus Barbie en Karl Wolff. In deze gesprekken mijmeren zij nog dagelijks over hun gloriejaren onder Hitler. Een onthutsende podcast vol gruwelverhalen over de razzia’s in Amsterdam, martelingen in Lyon en een leven lang op de vlucht voor nazijagers.
Ik vind er niet veel aan.

Er is blijkbaar ook een documentaire, misschien is dat interessanter vanwege het beeld:
https://npo.nl/start/video/npo-doc-de-barbie-tapes
pi_218113358
Voor de mensen die 'De laatste dagen van' volgden, toevallig n.a.v. een concertbezoek aan Strange Brew/ meto.a. Yorick van Norden kom ik op deze podcast:

Fab4Cast - The Dutch Beatles Podcast

quote:
Een podcastserie over The Beatles en de solojaren van John, Paul, George en Ringo. Boordevol achtergronden, alternatieve tracks, interviews en interessante gasten. Vaste presentatie door Beatles-kenners Jan-Cees ter Brugge (oa. auteur 'In Bed Met John & Yoko' en 'The Beatles in Holland'), Wibo Dijksma (maker van diverse Beatles-projecten op de Nederlandse radio) en Michiel Tjepkema (oa. de podcast De Laatste Dagen Van...).
  vrijdag 4 juli 2025 @ 11:56:57 #227
80382 manny
30 is best veel
pi_218118189
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juni 2025 18:29 schreef Blues het volgende:
Mensen ga Onaantastbaar luisteren :o :o

https://www.vprogids.nl/p(...)e-Moslim-Omroep.html
1 aflevering to go, maar wat een verhaal.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_218127409
Of ik je mis.

quote:
Een intiem en eerlijk verhaal
Jarenlang beschouwde Thijs het overlijden van zijn vader als een feit waar hij weinig bij voelde. Mijn vader is dood, dat is gewoon een feit en door met het leven. Tot hij zich af begon te vragen: waarom raakt het me zo weinig? Waarom mis hem niet? En: wie was mijn vader überhaupt? In deze podcast duikt Thijs in het verleden van zijn vader. Hij spreekt met zijn familie, jeugdvrienden en collega's om er zo achter te komen wie zijn vader was. Wie was de man die Thijs zou missen?

Hij neemt niet allen het leven van zijn vader onder de loep, maar ook zijn eigen gevoel. Heeft hij het verdriet van zijn vader altijd weggestopt? Of is hij gewoon niet verdrietig door de dood van zijn eigen vader?
  zaterdag 5 juli 2025 @ 12:09:16 #229
80382 manny
30 is best veel
pi_218127725
Olaf zit vast: https://argos.vpro.nl/collecties/olaf-zit-vast

Wel heel heel dun bewijs om levenslang voor te krijgen...
pi_218132799
quote:
19s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 12:09 schreef manny het volgende:
Olaf zit vast: https://argos.vpro.nl/collecties/olaf-zit-vast

Wel heel heel dun bewijs om levenslang voor te krijgen...
Ik heb nu twee afleveringen beluisterd.
Het verhaal van Olaf vind ik ook niet erg overtuigend.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 21:27:39 #231
80382 manny
30 is best veel
pi_218133921
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:42 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Ik heb nu twee afleveringen beluisterd.
Het verhaal van Olaf vind ik ook niet erg overtuigend.
Dat komt nog (uitgebreid) aan de orde. Zijn verhaal is knudde.
  maandag 7 juli 2025 @ 20:12:46 #233
318507 Jester65
Stay frosty
pi_218152707
Ja, daar zitten de parels van 2025 tot nu toe wel bij: Onaantastbaar, Jacob, dood in Qatar, Het Verhaal van de Schaal en het Fortuin Carlier. Liefste Lies ben ik aan begonnen, maar vond ik niet boeiend genoeg, en Niemandsland heb ik ook een begin mee gemaakt, maar ik weet niet of ik die nog af ga luisteren.

Onaantastbaar heb ik inmiddels afgeluisterd, en het is een heel goed gemaakte podcast (respect voor alle onderzoeksuren die er in zijn gestopt, ze zijn er ruim 3 jaar mee bezig geweest volgens mij). Ontluisterend verhaal, en wat me dan het meest bijblijft (naast de gebeurtenissen zelf) is dat het blijkbaar enorm moeilijk is om zoiets aan te kaarten, des te hoger je in de pyramide zit, des te groter is de kans dat je er mee wegkomt. De reactie van Dijkstal in de laatste aflevering,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, was wat dat betreft veelzeggend.
  maandag 7 juli 2025 @ 22:48:51 #234
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_218154162
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef Jester65 het volgende:
Ja, daar zitten de parels van 2025 tot nu toe wel bij: Onaantastbaar, Jacob, dood in Qatar, Het Verhaal van de Schaal en het Fortuin Carlier. Liefste Lies ben ik aan begonnen, maar vond ik niet boeiend genoeg, en Niemandsland heb ik ook een begin mee gemaakt, maar ik weet niet of ik die nog af ga luisteren.

Onaantastbaar heb ik inmiddels afgeluisterd, en het is een heel goed gemaakte podcast (respect voor alle onderzoeksuren die er in zijn gestopt, ze zijn er ruim 3 jaar mee bezig geweest volgens mij). Ontluisterend verhaal, en wat me dan het meest bijblijft (naast de gebeurtenissen zelf) is dat het blijkbaar enorm moeilijk is om zoiets aan te kaarten, des te hoger je in de pyramide zit, des te groter is de kans dat je er mee wegkomt. De reactie van Dijkstal in de laatste aflevering,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, was wat dat betreft veelzeggend.
Ja, bi-zar! Een heel goede podcast vond ik dat ook.
in de haak.
pi_218154309
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 22:07 schreef KinKiJan het volgende:

[..]
Maar als nieuwe luisteraar denk ik dat je het goed is als je met s2e1 van afgelopen vrijdag begint. Ze vertellen wat er in hun eigen leven gebeurde voor degene die niet mee geweest is naar Podimo, kan voor nieuwe luisteraars ook wel handig zijn denk ik.

Gedaan. Best leuk hoor, en ik zal er wel wat vaker naar gaan luisteren, maar ik vind zestig minuten wel vrij lang voor een kletspodcast die eigenlijk over weinig gaat.
anonieme razernist
  dinsdag 8 juli 2025 @ 06:56:45 #236
80382 manny
30 is best veel
pi_218155210
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:48 schreef trui het volgende:

[..]
Ja, bi-zar! Een heel goede podcast vond ik dat ook.
SPOILER
pi_218156557
Die laatste zin :D
  vrijdag 11 juli 2025 @ 17:56:46 #238
318507 Jester65
Stay frosty
pi_218186356
Ik heb het Verhaal van de Schaal afgeluisterd, en die is weer heel interessant, en goed gemaakt. Mooi om te horen hoeveel Simon Heijmans met zijn zoektocht boven water krijgt.
pi_218186369
Moet ik nog aan beginnen!
Zit nu in afl 3 van Olaf, ik luister ook in de auto van werk naar huis en dan is hij zo slecht te verstaan; Limburgs accent en door de telefoon.
pi_218190759

quote:
Terwijl in Nederland de kranten volstaan met partijruzies binnen de VVD en de feestelijke opening van de Betuwelijn, breekt aan de andere kant van de wereld een stille storm los. In juni 2007 raken zestig Nederlandse militairen in de Afghaanse vallei van Chora omsingeld door honderden Talibanstrijders. Wat volgt is een van de hevigste gevechten uit de recente Nederlandse militaire geschiedenis. In een split second moeten bevelhebbers keuzes maken om Nederlandse militairen en burgers te beschermen. Het zijn keuzes die zeer verstrekkende gevolgen zullen hebben. En toch: in Nederland blijft het oorverdovend stil. In De Afghaanse hand vertellen veteranen, politici, en Afghaanse burgers hoe die gebeurtenissen nog altijd nazinderen.
En nog een overzichtslijstje:
https://www.vprogids.nl/p(...)mail&utm_source=VPRO
  woensdag 16 juli 2025 @ 13:31:40 #241
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_218228287
WO2 aanraders. Kan dit hier @Blues

https://pocketcasts.com/p(...)3c-5ccf-0acc26574db2

Vanaf 2025 zijn de dossiers openbaar van meer dan vierhonderdduizend Nederlanders die na de Tweede Wereldoorlog verdacht werden van collaboratie. Ruim een kwart daarvan kreeg een straf opgelegd. Het is een archief vol pijnlijke oorlogsverhalen die vaak uit schaamte diep zijn weggestopt. En nu zijn die verhalen van iedereen.

In het tweede seizoen van FOUT gaat historicus Rick Blom met afwisselend Anne Marthe van der Bles en Inez Schelfhout van ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum in gesprek met nabestaanden van ‘foute’ Nederlanders. Welke impact heeft de openbaarmaking op hen?

Dit seizoen is het vervolg op een serie gesprekken die Rick Blom en historicus Tijmen Dokter voerden met kinderen van Nederlanders die aan de zijde van de bezetter stonden. Hun ouders waren lid van de NSB, de SS of stelden zich op een andere manier in dienst van de Duitsers. Waarom maakten hun ouders die keuze? En hoe verhielden zij zich daar als kind toe?

https://pocketcasts.com/p(...)3d-46f2-02bb5ef11301

In de podcast De Oorlog Verklaard bespreken podcastmaker Jordy Hubers en historicus Floris van Dijk vergeten personen, locaties en gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog. De Tweede Wereldoorlog heeft onze samenleving gevormd en talloze verhalen achtergelaten, groot en klein, bekend en onbekend. In deze podcast duiken we in deze belangrijke geschiedenis en delen we verhalen die niet vergeten mogen worden. Generaals, kapiteins, misdadigers, verzetshelden, collaborateurs, bunkers, slagvelden, massa-executies. We zijn op de locatie waar het gebeurd is. Dit is De Oorlog Verklaard.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  woensdag 16 juli 2025 @ 13:40:26 #242
318507 Jester65
Stay frosty
pi_218228398

Het is 1943. De nazi’s dringen door tot een van de grootste geheime operaties van het land: verzetskrant Trouw. Niet veel later krijgt de Trouw-top een mysterieus briefje. Trouw moet een keuze maken, staat er. Op leven of dood.

In Het Ultimatum woelt journalist Robin de Wever door dat omstreden hoofdstuk in de geschiedenis van het verzet. Wat is daar gebeurd? En: hoe konden de Duitsers dat ondergrondse netwerk binnendringen? Heeft er iemand gepraat?
https://www.trouw.nl/dossier/het-ultimatum/
  donderdag 17 juli 2025 @ 11:21:20 #243
318507 Jester65
Stay frosty
pi_218237700
En nog maar eens een lijstje om de zomer door te komen:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)or-te-komen-a4900349
pi_218237737
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 11:21 schreef Jester65 het volgende:
En nog maar eens een lijstje om de zomer door te komen:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)or-te-komen-a4900349
Betaalmuurtje ;(
  donderdag 17 juli 2025 @ 12:20:29 #245
318507 Jester65
Stay frosty
pi_218238079
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 11:27 schreef Blues het volgende:

[..]
Betaalmuurtje ;(
https://archive.ph/oeTpT
pi_218257782

quote:
In Goliath onderzoeken journalist Annette van Soest en oud-rechter Ybo Buruma of de Nederlandse rechtstaat er is voor iedereen. Elke week staat een zaak centraal waarin een burger het opneemt tegen een grote organisatie of de overheid. Als een David tegen Goliath. Voor de wet zijn we allemaal gelijk, maar is dat wel zo?
  zaterdag 19 juli 2025 @ 13:04:32 #247
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_218258546
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 11:58 schreef Blues het volgende:
Hoorde net een tip op de radio, zelf nog niet geluisterd:

[ afbeelding ]
[..]

Heerlijke podcast onderweg op vakantie! _O_
pi_218258609
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 17:56 schreef Jester65 het volgende:
Ik heb het Verhaal van de Schaal afgeluisterd, en die is weer heel interessant, en goed gemaakt. Mooi om te horen hoeveel Simon Heijmans met zijn zoektocht boven water krijgt.
Ik gisteren. Erg boeiend, en op de een of andere reden denk ik dat hij Ton wat tegen zichzelf beschermd heeft?
SPOILER
. Dit is maar en vermoeden natuurlijk.
anonieme razernist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')