abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 juli 2024 @ 10:59:18 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214270602
https://nos.nl/artikel/25(...)e-dragt-93-overleden

quote:
Jeugdboekenschrijfster Tonke Dragt (93) overleden

Jeugdboekenschrijfster Tonke Dragt is op 93-jarige leeftijd overleden, meldt haar uitgeverij. Dragt is vooral bekend van haar boek De brief voor de koning uit 1962, dat in 2004 met de Griffel der Griffels werd uitgeroepen tot het mooiste kinderboek aller tijden.

De brief voor de koning is het meest vertaalde Nederlandstalige kinderboek. Het is vertaald naar 34 verschillende talen, van Deens tot Turks. De Engelse versie, The Letter for the King, verscheen in 2013.

Die vertaling was ook de inspiratie voor de eerste Netflixserie die gebaseerd is op een Nederlands kinderboek. De serie verscheen in 2020 op de streamingdienst. Dragt was nauw betrokken bij de totstandkoming van de serie. Het boek werd al eerder verfilmd, in 2008 door Pieter Verhoeff.

Tekenlerares
Dragt werd op 12 november 1930 geboren in Batavia (nu Jakarta, Indonesië). In 1942, toen Japan het toenmalig Nederlands-Indië bezette, werd de familie Dragt opgesloten in een jappenkamp. Daar ging Dragt samen met een vriendinnetje boeken maken. Omdat er een tekort aan van alles was, schreven ze op stukjes papier, wc-papier of in het zand.

Na de oorlog verhuisde ze met haar familie naar Nederland. Na een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag werd ze tekenlerares op een middelbare school in Rijswijk. Aan haar leerlingen vertelde ze verschillende verhalen, om ze geconcentreerd te houden.

Al snel werden haar verhalen ook gepubliceerd in het kindertijdschrift Kris Kras. In 1961 verscheen haar eerste boek, Verhalen van de tweelingbroers. In de daaropvolgende jaren publiceerde ze onder meer De brief voor de koning, Torenhoog en Mijlen breed en Ogen van tijgers.

Dragt bij de uitreiking van de prijs voor het beste kinderboek van 1963

Dragt kreeg in de jaren die volgden vele prijzen voor haar werk. Voor haar hele oeuvre ontving ze in 1976 de Staatsprijs voor kinder- en jeugdliteratuur en in 2005 de Victorine Heftingprijs. In 2001 werd ze benoemd tot Ridder in de Orde van Nederlandse Leeuw. Dat is de oudste en hoogste civiele ridderorde in Nederland.

Ook in de laatste jaren van haar leven bleef Dragt schrijven. Haar laatste boek, Wie achter deze deur verdwaalt, verscheen in 2021. Ze had het samen met collega-auteur Rindert Kromhout gemaakt.

Dragt overleed gisteren in haar woonplaats Den Haag. Uitgeverij Leopold zegt intens bedroefd en diep getroffen te zijn door haar overlijden. "Met haar dood verliest de Nederlandse jeugdliteratuur een van haar meest fantasierijke stemmen."

Het einde van een icoon, maar De Brief Voor De Koning zal nog generaties door mensen onthouden blijven!
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 13 juli 2024 @ 11:07:02 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214270672
R.I.P.
Mooie leeftijd bereikt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 13 juli 2024 @ 11:15:04 #3
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214270753
De Cruijff van de kinderboeken. De Zevensprong was mijn favoriete boek als kind. 93 is inderdaad een mooie leeftijd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 11:19:33 #4
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_214270795
Nog steeds een van mijn favoriete schrijfsters. Een jaar of 5 geleden is er een prachtige bundel met korte verhalen uitgebracht. Die ligt al jaren naast mijn bed om af en toe een stukje uit te lezen
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 11:22:07 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214270824
De Zevensprong is inderdaad een geweldig boek. Rest in peace Tonke.
pi_214271175
Geweldige schrijfster.

De Zevensprong, Brief voor de Koning, Geheimen van het Wilde Woud, Verhalen van de Tweelingbroerfs, stuk voor stuk geweldige boeken.
pi_214271491
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 11:22 schreef Hexagon het volgende:
De Zevensprong is inderdaad een geweldig boek. Rest in peace Tonke.
Al haar boeken nooit gelezen. Maar ze zouden goed moeten zijn als ik het zo lees.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214271703
Wat is hier iconisch aan, nog nooit van gehoord. Zowel de schrijfster niet als de boeken.
Zal wel een boomer dingetje zijn.
pindazakje
pi_214271724
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 12:40 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat is hier iconisch aan, nog nooit van gehoord. Zowel de schrijfster niet als de boeken.
Is meer een algemene ontwikkeling dingetje.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_214271774
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 12:43 schreef superniger het volgende:

[..]
Is meer een algemene ontwikkeling dingetje.
Nee hoor, Annie M.G. Schmidt ken ik bv wel en zelfs boeken van gelezen, terwijl die al 30 jaar dood is.
Dat noem ik pas iconisch.
pindazakje
  zaterdag 13 juli 2024 @ 12:48:45 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_214271781
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 12:40 schreef Hyaenidae het volgende:
Is toch redelijk bekend maar ik heb haar werk ook nooit veel gelezen.

Het is ook wel allemaal erg gedateerd, en ben sowieso geen groot fan van NL literatuur.
Mulisch vind ik bijvoorbeeld een van de meest overgewaardeerde schrijvers ooit. Terwijl hij door tig man op handen wordt gedragen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_214273037
RIP

Vroeger 'Ogen van Tijgers' en 'Torenhoog en mijlenbreed' gelezen, leuke boeken.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 14:58:04 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214273156
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Al haar boeken nooit gelezen. Maar ze zouden goed moeten zijn als ik het zo lees.
Ik ken de Zevensprong vooral van de tv serie toen die begin jaren negentig werd herhaald. Vond ik een super spannend verhaal dus ook het boek geleend toen.

Voor de rest was ik geen boekenwurm dus die ken ik niet.
pi_214273963
Echt serieus nog nooit van gehoord :')
Edoch RIP.
U MAD?
pi_214275083
Interessant dat de statuur van Dracht zo sterk verschilt. In mijn ogen was ze echt een van de allergrootste. Bedankt voor alle mooie boeken.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 18:26:50 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214275409
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 11:15 schreef -XOR- het volgende:
De Cruijff van de kinderboeken. De Zevensprong was mijn favoriete boek als kind. 93 is inderdaad een mooie leeftijd.
De Zevensprong ook een van mijn favoriete kinderboeken.

De Torens van Februari en Aan de andere kant van de Deur waren ook heel bijzonder en mysterieus om te lezen als kind.
pi_214276773
Wij hadden al die boeken thuis, ik vond ze heel leuk, maar mijn zus vond er niks aan. (terwijl die ook veel las)

Het is vooral in het fantasy genre , niet iedereen vind dat leuk. De kinderen van mijn zus lezen het weer wel.

Verhalen van de tweelingbroers was mijn favoriete boek , over een eeneiige tweeling , waarvan er een een zilversmid en de ander een struikrover wordt, en vervolgens moeten ze elkaar steeds uit de problemen halen, met veel persoonsverwisselingen.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_214298172
klopt, verhalen van de tweelingbroers lees je aan een stuk door, een en al spektakel.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  maandag 15 juli 2024 @ 13:16:33 #19
436222 Japepk
Padvinder
pi_214298547
Ik heb Brief voor de Koning pas laat ontdekt, maar was er meteen door gegrepen. Oprecht onder de indruk dat wij zulke autrices hadden in Nederland. Moge haar erfgoed tot in de eeuwigheid voortbestaan
't Echte en 't ware!
pi_214298615
Die heeft een mooie leeftijd bereikt. Wist trouwens niet eens dat ze nog in leven was. :@
En als kleine xpompompomx heb ik wel gesmuld van haar verhalen. O+
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_214299753
In groep 6 probeerde ik De brief voor de koning te lezen. Hoewel ik de gedachte van twee rijken, waardoor Tiuri zich moest bewegen, wel interessant vond, had ik het geduld niet voor het boek.
De zevensprong ken ik alleen van de serie, maar het verhaal daarvan had genoeg boeiende elementen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')