Jouw grafiek eindigt trouwens ook met 2009, dus je kan die niet gebruiken om een claim voor de periode 1999 - 2015 te maken. Maar het punt blijft vooral dat zo'n korte periode niet heel relavant is, aangezien er ruis optreedt door zaken die een korte termijn effect hebben, zoals ENSO, wat ook in dat artikel beschreven is.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 13:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zoals je kunt zien, geven beide grafieken niet dezelfde data weer. Gistemp en Hadcrut hebben de weging van de verschillende databronnen ondertussen aangepast. Dat is het mooie van digitale data.
Ik heb het over het artikel, dat is in 2015 en 2018 bijgewerkt.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 13:12 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Jouw grafiek eindigt trouwens ook met 2009, dus je kan die niet gebruiken om een claim voor de periode 1999 - 2015 te maken. Maar het punt blijft vooral dat zo'n korte periode niet heel relavant is, aangezien er ruis optreedt door zaken die een korte termijn effect hebben, zoals ENSO, wat ook in dat artikel beschreven is.
De Aarde is ook plastisch, het is net een grote ballon gevuld met gesmolten metaal. Dus als het landijs ergens smelt, zoals de gletsjers na de laatste ijstijd, dan veert het land langzaam omhoog en zakt de zee wat in. En ik zag een paar dagen geleden een filmpje van een Nederlandse universiteit, waarin een wetenschapper zat te vertellen dat een grote ijsmassa ook genoeg zwaartekracht opwekt om het water langs de kust wat omhoog te trekken. En dat die effecten er in resulteren dat het hoogteverschil van de oppervlakte van de zee zo'n 100 meter is tussen de laagste en de hoogste plek. En de zwaartekracht varieert dus over de gehele oppervlakte van de Aarde.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 13:30 schreef Beathoven het volgende:
Hetgeen wat we geleerd hebben van de tijd dat Nasa de apparatuur op de aarde heeft gericht is dat we in grote lijnen wel wat weten, maar we nu veel meer kennis vergaren over de details in die grote lijnen.
Over de hele planeet gesproken is die data waarop Gore z’n promotiefilm maakte relevant. Zeespiegelstijging is een feit, bovengemiddeld oplopende gemiddelde temperaturen “op aarde” zijn een feit.
Alleen die onderwatervulkanen lijken we over t hoofd te hebben gezien. Het stilvallen van de Golfstroom ook.
Ik denk dat het klimaat een van de factoren in de wetenschap wordt waarin we over 100 jaar zeggen “in het jaar 2000 wisten we nog maar een fractie”. Erg interessante materie.
De temperatuur zelf gaan we wel overleven. Maar wat dit verder tot gevolg heeft is echt heel eng. En als de instorting van AMOC daadwerkelijk is begonnen, dan zijn we te laat en is er niets meer aan te doenquote:Op vrijdag 12 juli 2024 20:20 schreef opgebaarde het volgende:
De golfstroom zorgt er net voor dat wij in Europa een mild klimaat hebben. Kijk maar eens op welke breedtegraad bijvoorbeeld een New York ligt en daarna Nederland.
Het stilvallen van de warme zeestroom is desastreus en doodeng. Niet alleen wordt het hier flink kouder, die tornado's die ze in Amerika met grote regelmaat hebben, die gaan we hier dan ook krijgen.
De wetenschappers zitten maar wat aan te kloten ja? Je bent niet serieus mag ik hopen?quote:Op zaterdag 13 juli 2024 13:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus ook wat de satellieten betreft weten we dus eigenlijk nog niet wat we nu precies meten.
Voor sommige mensen zal het kwartje pas vallen op het moment dat het zover is.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 13:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De temperatuur zelf gaan we wel overleven. Maar wat dit verder tot gevolg heeft is echt heel eng. En als de instorting van AMOC daadwerkelijk is begonnen, dan zijn we te laat en is er niets meer aan te doen![]()
Zie ook dit artikel van een maand geleden https://www.volkskrant.nl(...)al-begonnen~bc17c32b
Fuck iedereen die lollig doet "haha! Klimaatverandering is bullshit want het gaat kouder worden"![]()
![]()
Nee, jij maakte letterlijk de claim dat het tussen 1999 en 2015 niet is opgewarmd.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 13:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb het over het artikel, dat is in 2015 en 2018 bijgewerkt.
Ik ben blij dat sommige mensen nu gaan begrijpen dat gekozen politici niets anders zijn dan marionetten van grote bedrijven.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 20:21 schreef Mikeytt het volgende:
Ik word oprecht depressief van dit soort nieuws. En de wereldleiders wegkijken van de belangrijkste gebeurtenis in de menselijke geschiedenis...
Maar winst van de multinationals gaat voor alles, zelfs een leefbare planeet
Het zal desastreus zijn voor het zeeleven, denk bijvoorbeeld aan vissen die afhankelijk zijn van watertemperatuur, meeste fytoplankton zal sterven waar veel vissen van afhankelijk zijn voor voedsel.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 20:20 schreef opgebaarde het volgende:
De golfstroom zorgt er net voor dat wij in Europa een mild klimaat hebben. Kijk maar eens op welke breedtegraad bijvoorbeeld een New York ligt en daarna Nederland.
Het stilvallen van de warme zeestroom is desastreus en doodeng. Niet alleen wordt het hier flink kouder, die tornado's die ze in Amerika met grote regelmaat hebben, die gaan we hier dan ook krijgen.
Wat een vage binaire poll zonder enige voorwaarden waarom zou ik zoiets invullen.quote:
Maak een betere pollquote:Op zaterdag 13 juli 2024 18:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een vage binaire poll zonder enige voorwaarden waarom zou ik zoiets invullen.
Ik denk wel dat de wetenschappers gelijk hebben dat als de amoc daadwerkelijk stil zal vallen het idd kouder wordt in onze regionen.
Dat vond ik lastig. Wat zou jij doen?quote:Op zaterdag 13 juli 2024 19:24 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Over welke tijdsspanne gaat deze pol?
komende 50-100 jaar?quote:Op zaterdag 13 juli 2024 19:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat vond ik lastig. Wat zou jij doen?
De meeste klimaat"wetenschappers" zijn natuurlijk niet allemaal gek en doen voorspellingen die 50 maar liefst 100 jaar in de toekomst liggen. Een concrete voorspelling dat de Himalaya ijsvirij zou zijn in 2037 bleek een typefout, het moest 2237 zijn (pfff gelukkig maar anders zouden deze "wetenschappers" nog wel eens ter verantwoording geroepen kunnen worden)quote:
De meeste klimaatwetenschappers doen helemaal geen voorspellingen. Ze doen onderzoek en schrijven soms over verschillende scenarios die zouden kunnen gebeuren. Wat je dan wel vaak ziet is dat sommige media de meest extreme scenarios eruit pikken en daar sensatie artikelen over maken.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 21:12 schreef Oud_student het volgende:
[..]
De meeste klimaat"wetenschappers" zijn natuurlijk niet allemaal gek en doen voorspellingen die 50 maar liefst 100 jaar in de toekomst liggen. Een concrete voorspelling dat de Himalaya ijsvirij zou zijn in 2037 bleek een typefout, het moest 2237 zijn (pfff gelukkig maar anders zouden deze "wetenschappers" nog wel eens ter verantwoording geroepen kunnen worden)
50 a 100 jaar is een veilige periode, de voorspellers zijn dan al dood of met pensioen.
Al Gore heeft 10 jaar gelden al voorspeld dat de Noordpool blijvend ijsvrij zou zijn, helaas..... dat krijg je met voorspellingen op korte termijn.
Je weet dat afgelopen duizenden jaren bij het omvallen van vele samenlevingen klimaat een flinke rol speelde? Een paar jaar droogte/overstromingen/hitte/ kou en daardoor minder oogsten leidde vaak tot instabiliteit. Die instabiliteit werd veroorzaakt doordat men in opstand kwam tegen de macht (lege magen is een goede stimulans), en migratie bijv. Nu zijn onze systemen veel meer connected, en daardoor zullen lokale en regionale lagere oogsten niet snel tot instabiliteit leiden (maar kijk bijv naar Afrika).quote:Op zaterdag 13 juli 2024 11:23 schreef Gia het volgende:
Het mag geen 2 graden warmer worden, maar ook geen 4 graden kouder. Nee, de temperatuur die we de afgelopen 50 jaar hadden willen we behouden en daar moet alles aan gedaan worden!!
In alle millennia hiervoor zijn er temperatuurschommelingen geweest op aarde, maar nu willen we de heersende temperatuur houden, want daar is de mensheid aan gewend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |