abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214265872
https://www.rtl.nl/nieuws(...)happers-bezorgd-over

Niet warmer, maar tot 5 graden kouder in Nederland? Experts bezorgd over stilvallen golfstroom

Het zou in Nederland, gek genoeg, weleens (veel) kouder in plaats van warmer kunnen worden, als gevolg van de opwarming van de aarde. Klimaatwetenschappers zijn steeds bezorgder over het mogelijk stilvallen van een belangrijke zeestroming, die warme lucht onze kant opbrengt.

Vrijdag vertrekt een scheepscontainer vol met meetapparatuur richting Groenland, om ter plekke metingen in de oceaan te kunnen doen. Het onderzoek richt zich op de zogenoemde AMOC, een golfstroom in de Atlantische Oceaan die warm oceaanwater naar het Noordpoolgebied voert en ook bij ons voor warmte zorgt. De AMOC dreigt eerder dan werd verwacht een kantelpunt te bereiken.

'Ik hoop het niet mee te maken'
Als dat gebeurt, dan gaat dat waarschijnlijk in zo’n snel tempo, dat het voor mensen heel moeilijk wordt om zich aan te passen, was de conclusie van een studie eerder dit jaar. Het KNMI, de TU Delft, Universiteit Utrecht en het instituut voor zeeonderzoek NIOZ pleiten voor een breder onderzoek.

Femke de Jong is bij het NIOZ verantwoordelijk voor de onderzoeksmissie richting Groenland. Volgens haar is er inmiddels geen twijfel meer of de AMOC in kracht gaat afnemen. "Maar of de stroming ook echt 'instort' is nog onderwerp van discussie. Daarom is er reden voor meer onderzoek. Wetenschappelijk is dit enorm interessant, maar persoonlijk hoop ik het instorten van de AMOC niet mee te maken."

'Temperatuurdaling van vijf tot tien graden'
Vooral in West-Europa kunnen de gevolgen groot zijn, denken wetenschappers. In relatief korte tijd kan er, afhankelijk van het gevoerde klimaatbeleid, een heel ander klimaat ontstaan, met een sterke afkoeling in West-Europese landen tot gevolg.

Sommige wetenschappers schatten in dat dit op een aantal plekken in het noorden van Europa kan leiden tot een temperatuurdaling van vijf tot tien graden, terwijl het bij ons om drie tot vijf graden zou kunnen gaan, hoewel het onderzoek daarnaar nog loopt. Anderen denken dat het minder zal zijn.

René van Westen van de Universiteit Utrecht rondt op dit moment een studie af naar de mogelijke effecten in Nederland. Hij zegt: "Het afkoelende effect kan de opwarming in Nederland teniet doen en is waarschijnlijk zelfs sterker." Zijn onderzoek verschijnt later dit jaar.

CO2-uitstoot snel terugdringen
Ook al is er nog veel onduidelijk over de AMOC, klimaatwetenschappers zijn het over één ding wel grondig eens: de bezorgdheid over het stilvallen van de golfstroom onderstreept nogmaals de noodzaak om heel snel de uitstoot van broeikasgassen naar beneden te brengen. Want die uitstoot, van met name CO2, leidt er uiteindelijk toe dat de AMOC een kantelpunt bereikt.

Of en wanneer zo’n kantelpunt plaatsvindt, is een ingewikkeld vraagstuk, zegt professor Caroline Katsman van de TU Delft. "Het kan zelfs zijn dat we het al bereikt hebben, maar het niet kunnen aantonen, omdat we zo weinig waarnemingen hebben in de diepzee." Ze vergelijkt het met een tekenfilm, waarbij een stripfiguurtje over een klif heen rent en even in het luchtledige blijft hangen, voor hij valt.

Uitstoot verminderen
Pas als de stripfiguur valt, is echt duidelijk dat er geen vaste grond meer onder z’n voeten zit. "Het kan zijn dat wij ook al over die klif heen zijn. Maar anders dan in zo’n stripverhaal, hebben we dan toch nog invloed op het proces."

Als de uitstoot nu gauw daalt, zo wordt verwacht, zal het stilvallen van de AMOC langzamer verlopen.

Om snel meer zekerheid te krijgen, hebben wetenschappers van meerdere instituten een onderzoeksvoorstel ingediend. Eén van de zaken die ze willen onderzoeken is of de klimaatmodellen op dit punt wel goed zitten. "Er is een sterk vermoeden dat de klimaatmodellen de mogelijkheid van het snel bereiken van een AMOC-kantelpunt onderschatten", zegt Katsman.

Meetstations in de oceaan
De zorgen over de AMOC zijn het laatste jaar flink toegenomen, mede door de plotseling veel warmere Atlantische Oceaan. Waardoor dit komt is overigens nog steeds onduidelijk. Het besef dringt steeds meer door dat de oceaantemperatuur een betere graadmeter is voor klimaatverandering dan de atmosfeer. 90 procent van de extra warmte als gevolg van de uitstoot van broeikasgassen, wordt opgenomen door zeewater.

Op land staan al ruim een eeuw veel meetstations om de temperatuur te meten. In de oceaan zijn die er veel minder. Daardoor is het moeilijk om te begrijpen welke processen een rol spelen bij de opwarming daarvan.

Ts

Eert was dat het water gaat stijgen omdat alles smelt

Nu gaat moeder natuur het oplossen door een stroming stop te zetten , zodat het gaat afkoelen en in de Noordzee weer gaat vriezen..

Het is ook nooit niet goed met de klimaatwetenschappers. (Wappies)
pi_214265885
Kutzooi daar krijg je het al met die domme maatregelen van 100 rijden, zonnepanelen en al die bullshit.
pindazakje
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 juli 2024 @ 20:17:23 #3
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214265892
Ik vraag me af of mensen als TS hun eigen onzin echt geloven of gewoon een act opvoeren.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_214265899
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:17 schreef Nattekat het volgende:
Ik vraag me af of mensen als TS hun eigen onzin echt geloven of gewoon een act opvoeren.
Het lijkt mij vrijwel onmogelijk om zo consistent een act op te voeren.
pi_214265931
De golfstroom zorgt er net voor dat wij in Europa een mild klimaat hebben. Kijk maar eens op welke breedtegraad bijvoorbeeld een New York ligt en daarna Nederland.

Het stilvallen van de warme zeestroom is desastreus en doodeng. Niet alleen wordt het hier flink kouder, die tornado's die ze in Amerika met grote regelmaat hebben, die gaan we hier dan ook krijgen.
  Spellchecker vrijdag 12 juli 2024 @ 20:21:36 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_214265940
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Welkom op FOK! ^O^
  vrijdag 12 juli 2024 @ 20:21:56 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214265944
Ik word oprecht depressief van dit soort nieuws. En de wereldleiders wegkijken van de belangrijkste gebeurtenis in de menselijke geschiedenis...

Maar winst van de multinationals gaat voor alles, zelfs een leefbare planeet
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214265945
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Deze vrees deel ik. Ik heb hem een paar jaar geleden opgegeven
pi_214265963
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:20 schreef opgebaarde het volgende:
De golfstroom zorgt er net voor dat wij in Europa een mild klimaat hebben. Kijk maar eens op welke breedtegraad bijvoorbeeld een New York ligt en daarna Nederland.

Het stilvallen van de warme zeestroom is desastreus en doodeng. Niet alleen wordt het hier flink kouder, die tornado's die ze in Amerika met grote regelmaat hebben, die gaan we hier dan ook krijgen.
De Golfstroom is momenteel al verstoord, of dat doorzet is nog de vraag maar mocht dat het geval zijn dan heeft Noord-West Europa een heel groot probleem, ja. Het VK voorop, uiteraard.
  vrijdag 12 juli 2024 @ 20:23:43 #10
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_214265968
Iet giet oan!!!! Eindelijk!!! _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
pi_214266106
Volgens Google is hij wel liefst 4% minder krachtig geworden over de afgelopen 40 jaar. Maar je krijgt op dit onderwerp zoveel hits, dat het moeilijk is er meer van te zeggen dan dat dit al geroepen wordt zolang het internet bestaat. 50 jaar geleden riepen ze dat ook al, maar daar kun je geen link van posten omdat het internet toen nog niet bestond en zonder link gelooft niemand het.

Onheilsprofeten zijn van alle tijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 12-07-2024 20:44:21 ]
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 juli 2024 @ 20:34:20 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214266119
quote:

Dit soort overdrijven is waarom er zo veel lui zijn die er niets van geloven.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_214266135
De enige manier is 50% minder mensen op deze aardkloot hebben.
pi_214266230
Wat een warrig artikel

quote:
'Temperatuurdaling van vijf tot tien graden'
Vooral in West-Europa kunnen de gevolgen groot zijn, denken wetenschappers. In relatief korte tijd kan er, afhankelijk van het gevoerde klimaatbeleid, een heel ander klimaat ontstaan, met een sterke afkoeling in West-Europese landen tot gevolg.
Wat is relatief korte tijd, klimaatveranderingen duren vaak 100den jaren, is het sneller ?
(zo kan ik ook klimaatwetenschapper zijn)
Verder is het afhankelijk van het klimaatbeleid (huh), hoe weten ze dat? Als de temperatuur gaat dalen dan zou je toch meer CO2 moeten produceren?

quote:
Sommige wetenschappers schatten in dat dit op een aantal plekken in het noorden van Europa kan leiden tot een temperatuurdaling van vijf tot tien graden, terwijl het bij ons om drie tot vijf graden zou kunnen gaan, hoewel het onderzoek daarnaar nog loopt. Anderen denken dat het minder zal zijn.
Dus samengevat "het kan vriezen of dooien".
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_214266248
quote:
Dat lijkt me sterk, want wij hebben de zee aan de westkant. Rotatierichting van de Aarde en zo. Vergelijk de oostkust van de VS maar eens met de oostkust van Azië wat stormen betreft.

Alhoewel de wind hier in Nederland tegenwoordig wel meestal uit het westen komt, waardoor we zacht weer hebben. Maar zo'n tornado heeft veel ruimte nodig om op gang te komen. Daar is de Noordzee veel en veel te klein voor.
pi_214266269
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat lijkt me sterk, want wij hebben de zee aan de westkant. Rotatierichting van de Aarde en zo. Vergelijk de oostkust van de VS maar eens met de oostkust van Azië wat stormen betreft.

Alhoewel de wind hier in Nederland tegenwoordig wel meestal uit het westen komt, waardoor we zacht weer hebben. Maar zo'n tornado heeft veel ruimte nodig om op gang te komen. Daar is de Noordzee veel en veel te klein voor.
Bovendien ontwikkelen tornado"s zich boven warm water, als de Noordzee afkoelt dan is de kans op tornado"s kleiner. Maar ik ben geen klimaatwetenschapper
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_214266287
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:53 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Bovendien ontwikkelen tornado"s zich boven warm water, als de Noordzee afkoelt dan is de kans op tornado"s kleiner.
Inderdaad.
pi_214266310
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:53 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Bovendien ontwikkelen tornado"s zich boven warm water, als de Noordzee afkoelt dan is de kans op tornado"s kleiner. Maar ik ben geen klimaatwetenschapper
Je bent in de war met orkanen
  vrijdag 12 juli 2024 @ 21:00:04 #19
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_214266319
quote:

spookverhalen weer ??

Pas was er een user naam HANCA, die beweerde dat al die berkenbomen op schiermonnikoog door klimaatverandering kwam

Ik heb hem laten zien dat er een juf is die je op verzoek gratis berkenbomen zaad stuurt als je naar schiermonnikoog gaat
https://www.waddenzee.nl/(...)ken-schiermonnikoog/
Dat was goed tegen de zandverstuiving wist ze te melden

[ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 12-07-2024 21:05:22 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_214266326
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:34 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Waarop baseer jij dat dit een overdrijving is?
pi_214266328
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:34 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Die lui geloven al niet eens in een zeestroom dus het maakt geen fluit uit wat ik zeg.
En ik raad jou aan dit artikel niet te lezen https://www.volkskrant.nl(...)l-begonnen~bc17c32b/
pi_214266334
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
spookverhalen weer ??
Ik hoop het
  Moderator vrijdag 12 juli 2024 @ 21:01:42 #23
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_214266336
We kunnen toch gewoon wat extra CO2 de lucht in pompen om die 5 graden weer te compenseren
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_214266353
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:01 schreef Plompzakker het volgende:
We kunnen toch gewoon wat extra CO2 de lucht in pompen om die 5 graden weer te compenseren
Denk eens even na voordat je wat post wil je
pi_214266354
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:23 schreef Twiitch het volgende:
Iet giet oan!!!! Eindelijk!!! _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Je kunt de rayonhoofden hier horen juichen :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 juli 2024 @ 21:03:53 #27
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214266359
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:00 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Waarop baseer jij dat dit een overdrijving is?
Als je ook maar een klein beetje wist over het ontstaan van tornado's, had je dat niet gezegd.

Tevens overleven ze in Vancouver ook prima in hun koudere klimaat. We gaan niet allemaal dood.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_214266380
https://www.volkskrant.nl(...)l-begonnen~bc17c32b/

Kan het zelf niet lezen maar nav z'n (re)tweet hierover lijkt zelfs hij (Maarten Keulemans) reden tot zorg te zien.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_214266381
quote:
17s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:21 schreef Mikeytt het volgende:
Ik word oprecht depressief van dit soort nieuws. En de wereldleiders wegkijken van de belangrijkste gebeurtenis in de menselijke geschiedenis...

Maar winst van de multinationals gaat voor alles, zelfs een leefbare planeet
Maak je niet druk, China belooft over 35 jaar stoppen met enorm uitstoten, die 114gw/jaar aan kolencentrales die vorig jaar goedgekeurd en nog gebouwd gaan worden worden dan gewoon stopgezet. En India misschien dan ook wel 👍 en misschien gaat Brazilië en Indonesië en Afrika hun kans op enige weelde ook wel opzij zetten.

Het is eerder hopen op een globale economische crash, kunnen we meteen wennen aan het leven dat hoort bij een post-energietransitieperiode. Misschien wordt het dan nog wat.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_214266383
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:03 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Als je ook maar een klein beetje wist over het ontstaan van tornado's, had je dat niet gezegd.

Tevens overleven ze in Vancouver ook prima in hun koudere klimaat. We gaan niet allemaal dood.
Wellicht niet dood.. maar er veranderd wel wat. Landbouw bijvoorbeeld
pi_214266405
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Volgens een Amerikaanse prognose komen landen als Nederland, Frankrijk, Duitsland en
Denemarken daardoor aan het front te liggen, de plek waar kou en hitte op elkaar botsen. Vooral's zomers zal dat extremen geven: heftige neerslag, tornado's, hagel, stormen.

De prognose van die prutsers kan je hier lezen.
https://www.science.org/d(...)rce=vk.ios.editiego&
  vrijdag 12 juli 2024 @ 21:11:55 #33
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214266433
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:05 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Maak je niet druk, China belooft over 35 jaar stoppen met enorm uitstoten, die 114gw/jaar aan kolencentrales die vorig jaar goedgekeurd en nog gebouwd gaan worden worden dan gewoon stopgezet. En India misschien dan ook wel 👍 en misschien gaat Brazilië en Indonesië en Afrika hun kans op enige weelde ook wel opzij zetten.

Het is eerder hopen op een globale economische crash, kunnen we meteen wennen aan het leven dat hoort bij een post-energietransitieperiode. Misschien wordt het dan nog wat.
China is ontzettend goed op weg, in tegenstelling tot onze overheden die alles in China laten produceren zodat ze het hier als net zero kunnen afschrijven..

66% van alle wind- en zonne-energie projecten die worden gebouwd, worden gebouwd door China. Het westen moet hier een voorbeeld aan nemen.

Alles afschuiven naar armere landen is natuurlijk wel zo makkelijk. Terwijl als iedereen zoveel zou uitstoten als de gemiddelde Chinees, we de klimaatdoelen allang gehaald zouden hebben.

Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 12 juli 2024 @ 21:12:31 #34
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_214266436
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:01 schreef Plompzakker het volgende:
de mens kan alles , die kan de hele aarde besturen,
bomen kappen voor de biomassa met subsidie tegen de opwarming van de aarde
( ik vrees dat het dan pas echt een puinhoop wordt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_214266445
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:03 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Tornados ontstaan boven land bij het botsen van koude en warme lucht.. nogmaals, waarom is het een overdrijving
  vrijdag 12 juli 2024 @ 21:14:38 #36
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_214266453
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Volgens een Amerikaanse prognose komen landen als Nederland, Frankrijk, Duitsland en
Denemarken daardoor aan het front te liggen, de plek waar kou en hitte op elkaar botsen. Vooral's zomers zal dat extremen geven: heftige neerslag, tornado's, hagel, stormen.

Ok, en nu? Is deze ene prognose meteen maar de waarheid voor jou? Geloof je ook dat vaccinaties voor autisme zorgen?
pi_214266457
quote:

[..]

Die bron spreekt die quote tegen:

quote:
Compared to an uncorrected model, the AMOC collapse brings about large, markedly different climate responses: a prominent cooling over the northern North Atlantic and neighboring areas, sea ice increases over the Greenland-Iceland-Norwegian seas and to the south of Greenland, and a significant southward rain-belt migration over the tropical Atlantic.
Het is dus speculatie.
  Moderator vrijdag 12 juli 2024 @ 21:17:58 #38
441859 crew  Lenny77
pi_214266478
quote:

[..]

Nah en België dan??
:P
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_214266490
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:17 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nah en België dan??
:P
Die offeren we op :Y
Take one for the team.
A murky, forgotten land.
  Moderator vrijdag 12 juli 2024 @ 21:21:16 #40
441859 crew  Lenny77
pi_214266500
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:20 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Die offeren we op :Y
Take one for the team.
-O-
Ik dacht dat wij mss geluk zouden hebben en dat het bij ons wat warmer zou blijven ;)
pi_214266512
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:21 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
-O-
Ik dacht dat wij mss geluk zouden hebben en dat het bij ons wat warmer zou blijven ;)
Helaas -O-

Maar #teamfriet for ever *O*
A murky, forgotten land.
pi_214266517
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:13 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Tornados ontstaan boven land bij het botsen van koude en warme lucht.. nogmaals, waarom is het een overdrijving
Ja, we hebben hier ook ieder jaar wel een windhoos en om de 10 jaar of zo een tornado. Als je op buienradar kijkt, zie je ze soms zelfs boven Nederland ontstaan. Het verschil zit hem in de hoeveelheid energie die ze bevatten.

Het National Oceanic and Atmospheric Administration heeft er een interessante FAQ over gemaakt:

quote:
During each hurricane season, someone always asks “why don’t we destroy tropical cyclones by nuking them” or “can we use nuclear weapons to destroy a hurricane?” There always appear suggestions that one should simply nuke hurricanes to destroy the storms. Apart from the fact that this might not even alter the storm, this approach neglects the problem that the released radioactive fallout would fairly quickly move with the tradewinds to affect land areas and cause devastating environmental problems. Needless to say, this is not a good idea.

Now for a more rigorous scientific explanation of why this would not be an effective hurricane modification technique. The main difficulty with using explosives to modify hurricanes is the amount of energy required. A fully developed hurricane can release heat energy at a rate of 5 to 20×1013 watts and converts less than 10% of the heat into the mechanical energy of the wind. The heat release is equivalent to a 10-megaton nuclear bomb exploding every 20 minutes. According to the 1993 World Almanac, the entire human race used energy at a rate of 1013 watts in 1990, a rate less than 20% of the power of a hurricane.
Je hebt dus heel veel energie nodig in de vorm van warmte. Als het afkoelt worden ze kleiner.
  Moderator vrijdag 12 juli 2024 @ 21:27:05 #43
441859 crew  Lenny77
pi_214266534
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:22 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Helaas -O-

Maar #teamfriet for ever *O*
*O*
Het zal nodig zijn, een warm frieteke met zo een koud weer... ;(
pi_214266554
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:14 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Ok, en nu? Is deze ene prognose meteen maar de waarheid voor jou? Geloof je ook dat vaccinaties voor autisme zorgen?
Sorry ik heb een Volkskrant artikel gelezen. Gelezen. Niet geschreven, gelezen.
Nederige excuses, het spijt me en ook excuses aan @Nattekat die hierdoor blijkbaar iets te emotioneel werd
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 12 juli 2024 @ 21:29:15 #45
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_214266557
Eindelijk goed nieuws? :D

Relatief, natuurlijk, vergeleken met het non-stop opwarmen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 juli 2024 @ 21:29:55 #46
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214266563
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:13 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Ja, dat is de absolute basis van de basis. Maar volgens die logica zouden we nu al in tornado alley moeten wonen, dus je zou bijna gaan denken dat er veel complexere dingen een rol spelen.

Het is overdrijving omdat ons weer helemaal niet extremer zou gaan worden. Ja, het wordt kouder en ja dat is klote, maar extreem weer wordt juist minder omdat er minder energie voor is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_214266585
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, we hebben hier ook ieder jaar wel een windhoos en om de 10 jaar of zo een tornado. Als je op buienradar kijkt, zie je ze soms zelfs boven Nederland ontstaan. Het verschil zit hem in de hoeveelheid energie die ze bevatten.

Het National Oceanic and Atmospheric Administration heeft er een interessante FAQ over gemaakt:
[..]
Je hebt dus heel veel energie nodig in de vorm van warmte. Als het afkoelt worden ze kleiner.
Die energie komt voort uit het botsen van koude en warme lucht. Hoe groter het verschil hoe meer energie
In tornado alley gaat het dan om koude lucht vanuit Canada en warme lucht uit het zuiden... niet om een.klein gebied dus waar jij het over lijkt te hebben
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 juli 2024 @ 21:33:35 #48
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214266596
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

[..]
Het is jammer dat zulke artikelen er nooit iets dieper in graven. Het is wel even een verschil tussen energie in een hele orkaan en al die energie in een fractie van een seconde vrijgeven op een enkele plek. Er zou echt wel iets gebeuren. Het zal de orkaan vast niet vernietigen, maar het gaat wel iets doen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_214266611
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:29 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ja, dat is de absolute basis van de basis. Maar volgens die logica zouden we nu al in tornado alley
nee, hoe kom je daarbij
quote:
moeten wonen, dus je zou bijna gaan denken dat er veel complexere dingen een rol spelen.

Het is overdrijving omdat ons weer helemaal niet extremer zou gaan worden. Ja, het wordt kouder en ja dat is klote, maar extreem weer wordt juist minder omdat er minder energie voor is.
Nee, de energie komt voort uit verschillende in temperatuur van de botsende luchtlagen. Ze voorspellen in dat stuk vaker een luchtstroom uit het noorden die zal botsen met de warme lucht uit het zuiden van Europa
pi_214266619
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:33 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Het is jammer dat zulke artikelen er nooit iets dieper in graven. Het is wel even een verschil tussen energie in een hele orkaan en al die energie in een fractie van een seconde vrijgeven op een enkele plek. Er zou echt wel iets gebeuren. Het zal de orkaan vast niet vernietigen, maar het gaat wel iets doen.
Het gaat over tornado"s
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 juli 2024 @ 21:37:17 #51
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214266625
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:32 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Die energie komt voort uit het botsen van koude en warme lucht. Hoe groter het verschil hoe meer energie
In tornado alley gaat het dan om koude lucht vanuit Canada en warme lucht uit het zuiden... niet om een.klein gebied dus waar jij het over lijkt te hebben
In de VS worden al die stormen gevoed door hele warme vochtige lucht uit de Caribische zee. Het koufront werkt als trigger, maar geeft helemaal geen energie vrij. Sterker nog, de meeste supercellen ontstaan niet eens op het koufront, maar er vlak voor, langs de dry line.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_214266628
quote:
17s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:11 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
China is ontzettend goed op weg, in tegenstelling tot onze overheden die alles in China laten produceren zodat ze het hier als net zero kunnen afschrijven..

66% van alle wind- en zonne-energie projecten die worden gebouwd, worden gebouwd door China. Het westen moet hier een voorbeeld aan nemen.

Alles afschuiven naar armere landen is natuurlijk wel zo makkelijk. Terwijl als iedereen zoveel zou uitstoten als de gemiddelde Chinees, we de klimaatdoelen allang gehaald zouden hebben.

[ afbeelding ]
Je laatste opmerking is eigenlijk accepteren dat het een onhaalbare kaart is. Het gros van de afbouw (85% van de uitstoot) moet daar vandaan komen. Het gaat om de uitstoot op dit moment, en China moet om de 1,5 graden opwarming te halen binnen 6 jaar de uitstoot afbouwen die ze de afgelopen 20 jaar hebben opgebouwd. Deze maand is er een vermeend lager uitstootcijfer gekomen, waarschijnlijk vanwege een stagnerende economie. Dat zou de grote redder zijn in dezen, instortende economiën, dan dat remt uitstoot. Niet de wil, klaarblijkelijk, want ze bouwen vrolijk verder aan fossiel, samen met groen. China verstookt meer steenkool dan de rest van de wereld bij elkaar en het grootste deel van hun energie komt van steenkool. Het is kampioen groen èn kampioen uitstoot. Dat eerste is niet van belang als het tweede niet fors daalt, behalve dat percentages lager worden, maar hun uitstoot in absolute zin niet. Steenkool is een kwart van de totale uitstoot. Dit wegwuiven is gewoon opgeven. Als het westen (max 20% uitstoot bij elkaar) naar 0 gaat en de rest blijft stijgen is het gewoon klaar. “Ja maar die arme zielige landen” en “wij hebben ons deel al verbruikt”. Ja leuk allemaal, maar we leven nu. De uitstoot van nu en in de toekomst telt, en met jou instelling is het gewoon klaar. Daar wordt ìk depressief van.

De gemiddelde chinees stootte in 2011 al evenveel uit als de gemiddelde europeaan. Dat is niet minder geworden. En dan nog de andere grotere uitstoters en de opkomende uitstoters, die nauwelijks een krimp geven. China stoot sinds kort per capita al meer uit dat de gemiddelde Nederlander lijkt het https://ourworldindata.or(...)-average-person-emit dus je kunt beter je narratief wisselen naar een ander land, India bijvoorbeeld, nu het nog kan. Maar China doet het heel goed hoor!

https://www.energievergel(...)eidelijk%20verloopt.

https://www.pbl.nl/actuee(...)eikt-europees-niveau

https://archive.ph/9L0ID

https://energyandcleanair(...)mate-commitments.pdf

https://ourworldindata.or(...)-average-person-emit

quote:
Even zwartkijken is op dit punt van het verhaal overigens op zijn plaats. Want hoe mooi het ook klinkt, en los van de vraag hoe lokale gemeenschappen, natuur en milieu worden gekend in de bouwdrift: China’s klimaatdoelen zijn – ook als ze jaren eerder behaald worden – ruim onvoldoende om de opwarming van de planeet onder de 1,5 graden te houden. Om dat te bereiken zou de Chinese uitstoot de komende zes jaar evenveel moeten afnemen als zij de afgelopen twintig jaar is toegenomen.
De belangrijkste vraag is dan ook niet hoe de hernieuwbare sector zich zal ontwikkelen, maar juist wat er gaat gebeuren met fossiele energie.China is immers kampioen in beide: de meeste hernieuwbare energie én al jaren de grootste uitstoot, voor 70 procent afkomstig uit steenkool. China gebruikt meer steenkool dan de rest van de wereld bij elkaar.
En ondanks uitspraken van Xi dat de rol van kolencentrales vooral beperkt zal worden tot reserve voor momenten dat er onvoldoende zon, wind of waterkracht is, is er nog geen rem op de bouw van nieuwe koleninstallaties. Vorig jaar werd er voor 114 GW aan nieuwe centrales goedgekeurd. Slechts een fractie daarvan is ter vervanging van oude, vuilere installaties. De rest is allemaal extra.
Hoe valt dat te rijmen met China’s klimaatdoelen? Het ziet ernaar uit dat Xi’s deadline van 2030 twéé investeringsgolven heeft teweeggebracht: een in zon en wind, en een in steenkool, nu het nog kan, een laatste-ronde-effect.

[ Bericht 2% gewijzigd door Akkerdjie op 12-07-2024 22:36:44 ]
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 juli 2024 @ 21:39:15 #53
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214266636
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:35 schreef devlinmr het volgende:

[..]
nee, hoe kom je daarbij
[..]
Nee, de energie komt voort uit verschillende in temperatuur van de botsende luchtlagen. Ze voorspellen in dat stuk vaker een luchtstroom uit het noorden die zal botsen met de warme lucht uit het zuiden van Europa
Sorry maat, maar je snapt er de ballen van. Dat is prima, maar doe niet alsof je het beter weet dan mensen die zich wel eens in de materie hebben verdiept op een wat dieper niveau dan warm+koud=onweer.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_214266638
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:32 schreef devlinmr het volgende:

[..]
De grote jongens ontstaan rond de evenaar, waar het corioliseffect grote massa's koelere lucht laat draaien rond een enorme kolom warme lucht. Schoorsteen effect. Zo'n windhoos die je hier op de buienradar ziet ontstaan kun je het beste omschrijven met "harde windvlagen", niet met een fenomeen dat over een breedte van een paar kilometer alles wegvaagt. Daar heb je een hele grote oceaan voor nodig tot aan de evenaar.
pi_214266680
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:33 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ja, dat denkt bijna iedereen. Daarom hebben ze daar een FAQ over gemaakt. Dat was zelfs het eerste artikel van de FAQ. Het komt er op neer, dat als je een atoombom gebruikt die groot genoeg is om de storm te veranderen, je daarmee ook een vele malen groter gebied wegvaagt.

Ter vergelijking: de atoombom op Hiroshima was 15 kiloton en het artikel heeft het over atoombommen van 10 megaton iedere 20 minuten. Dat is dus iedere 20 minuten een atoombom die 666 keer zo krachtig is.
pi_214266694
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:48 schreef Oud_student het volgende:
Verder is het afhankelijk van het klimaatbeleid (huh), hoe weten ze dat? Als de temperatuur gaat dalen dan zou je toch meer CO2 moeten produceren?
De temperatuur blijft wereldwijd STIJGEN

de daling is alleen lokaal (West Europa) indien de warme golfstroom stil valt

een student zou dat toch moeten snappen
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_214266737
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:37 schreef Nattekat het volgende:

[..]
In de VS worden al die stormen gevoed door hele warme vochtige lucht uit de Caribische zee. Het koufront werkt als trigger, maar geeft helemaal geen energie vrij. Sterker nog, de meeste supercellen ontstaan niet eens op het koufront, maar er vlak voor, langs de dry line.
Stop nou eens met orkanen en tornado"s doorelkaar te gooien
pi_214266752
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:39 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Sorry maat, maar je snapt er de ballen van. Dat is prima, maar doe niet alsof je het beter weet dan mensen die zich wel eens in de materie hebben verdiept op een wat dieper niveau dan warm+koud=onweer.
Sorry dame, maar zolang je orkanen en tornado"s doorelkaar blijft gooien ben je gewoon niet serieus te nemen. Je zwakke poging je onwetendheid op mij af te wentelen is erg doorzichtig
pi_214266769
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De grote jongens ontstaan rond de evenaar, waar het corioliseffect grote massa's koelere lucht laat draaien rond een enorme kolom warme lucht. Schoorsteen effect. Zo'n windhoos die je hier op de buienradar ziet ontstaan kun je het beste omschrijven met "harde windvlagen", niet met een fenomeen dat over een breedte van een paar kilometer alles wegvaagt. Daar heb je een hele grote oceaan voor nodig tot aan de evenaar.
https://www.natgeojunior.(...)rm%20krachtig%20zijn.

Voor jouw niveau te begrijpen uitleg over het verschil tussen tornado's en orkanen
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 juli 2024 @ 21:59:06 #60
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214266781
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:54 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Sorry dame, maar zolang je orkanen en tornado"s doorelkaar blijft gooien ben je gewoon niet serieus te nemen. Je zwakke poging je onwetendheid op mij af te wentelen is erg doorzichtig
Dat is nou net de grap, wat ik daar zeg slaat op tornado's. Supercells om precies te zijn, want tornado's zijn geen geïsoleerde dingen.

En als je het al die tijd over orkanen had, zit je er zo kneiterhard naast dat je mij niet eens de schuld kan geven van denken dat je het over tornado's had.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_214266865
quote:
17s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:11 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Elk jubelverhaal uit een trollenfabriek verdient een kritisch rekensommetje.

Als die 338,9 GW opgesteld vermogen zou bestaan uit zonnepanelen dan leveren die jaarlijks zo'n 34 GWh aan elektriciteit op.
34 GWh = 34.000 MWh = 34.000.000 kWh

Met een kolencentrale maak je van 1 kilo steenkool ongeveer 3 kWh elektriciteit

Als al die projecten uit de grafiek gerealiseerd zijn spaar je daar jaarlijks 34.000.000 / 3 = 11.333.333 kilo ofwel 11.333 ton steenkool mee uit.

Mooie getallen maar als je dat afzet tegen het kolenverbruik van China in 2023 van 4500 miljoen ton valt het toch wat tegen.
Een besparing van 11.333 op 4.500.000.000 is namelijk slechts 0,00025 procent
-
pi_214266888
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:57 schreef devlinmr het volgende:

[..]
https://www.natgeojunior.(...)rm%20krachtig%20zijn.

Voor jouw niveau te begrijpen uitleg over het verschil tussen tornado's en orkanen
Het is allebei hetzelfde. Het weerpatroon noemen we een cycloon, een grote hoeveelheid lucht die ronddraait rond een lagedrukgebied. In Europa noemen we het tornado's en daar die hier meestal niet vanaf de evenaar komen, ontstaan ze meestal op een andere manier en zijn ze veel kleiner. Een heel kleintje noemen we hier een windhoos. In de VS hebben ze er een heleboel verschillende namen voor, voornamelijk gerangschikt naar de kracht er van, maar die worden vaak door elkaar gebruikt. De schaal waarmee we die kracht meten is in alle gevallen hetzelfde. Maar gemiddeld zijn ze daar (vooral in het zuidoosten) een paar maatjes groter.
pi_214266933
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:59 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat is nou net de grap, wat ik daar zeg slaat op tornado's. Supercells om precies te zijn, want tornado's zijn geen geïsoleerde dingen.

En als je het al die tijd over orkanen had, zit je er zo kneiterhard naast dat je mij niet eens de schuld kan geven van denken dat je het over tornado's had.
Een supercell ontstaat dus ook niet boven de oceaan maar door
Warme lucht aan de grond en koude lucht in de bovenlaag.

Voorbeeld tornado alley.. koude poollicht en hoge temperaturen in de lage regionen in het binnenland van de usa
pi_214266939
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is allebei hetzelfde.
Nee
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 juli 2024 @ 22:19:52 #65
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214266981
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:15 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Voorbeeld tornado alley.. koude poollicht en hoge temperaturen in de lage regionen in het binnenland van de usa
Je bent wel lekker op weg om mij woorden in de mond te leggen om maar lekker je foute gelijk te kunnen halen :')

Ik heb geen enkele keer iets over een oceaan gezegd.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 juli 2024 @ 22:20:17 #66
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214266991
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is allebei hetzelfde
Ik verlies wel een medestander die ik hoger had ingeschat ;(
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_214267026
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:19 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je bent wel lekker op weg om mij woorden in de mond te leggen om maar lekker je foute gelijk te kunnen halen :')

Ik heb geen enkele keer iets over een oceaan gezegd.
Dan haal ik je posts met die van Frank doorelkaar.
Dan nog waarom zou het onmogelijk zijn als het hier kouder wordt en er vaker een poollucht deze kant opkomt terwijl het in het zuiden van Europa telkens warmer wordt. Dan krijg je vergelijkbare omstandigheden als in de USA
pi_214267042
Gelukkig gebruikt Donald Trump zijn deodorantspray binnenshuis, dan tast het de ozonlaag niet aan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_214267084
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:20 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik verlies wel een medestander die ik hoger had ingeschat ;(
Volgens de Wikipedia zijn dit de classificaties van een tornado:

quote:
A tornado is a violently rotating column of air that is in contact with both the surface of the Earth and a cumulonimbus cloud or, in rare cases, the base of a cumulus cloud. It is often referred to as a twister, whirlwind or cyclone,[1] although the word cyclone is used in meteorology to name a weather system with a low-pressure area in the center around which, from an observer looking down toward the surface of the Earth, winds blow counterclockwise in the Northern Hemisphere and clockwise in the Southern.[2] Tornadoes come in many shapes and sizes, and they are often (but not always) visible in the form of a condensation funnel originating from the base of a cumulonimbus cloud, with a cloud of rotating debris and dust beneath it. Most tornadoes have wind speeds less than 180 kilometers per hour (110 miles per hour), are about 80 meters (250 feet) across, and travel several kilometers (a few miles) before dissipating. The most extreme tornadoes can attain wind speeds of more than 480 kilometers per hour (300 mph), are more than 3 kilometers (2 mi) in diameter, and stay on the ground for more than 100 km (62 mi).
En deze van een orkaan:

quote:
Tropical cyclones that develop in the Northern Hemisphere are unofficially classified by the warning centres on one of three intensity scales. Tropical cyclones or subtropical cyclones that exist within the North Atlantic Ocean or the North-eastern Pacific Ocean are classified as either tropical depressions or tropical storms. Should a system intensify further and become a hurricane, then it will be classified on the Saffir–Simpson hurricane wind scale, and is based on the estimated maximum sustained winds over a 1-minute period. In the Western Pacific, the ESCAP/WMO Typhoon Committee uses four separate classifications for tropical cyclones that exist within the basin, which are based on the estimated maximum sustained winds over a 10-minute period.

The India Meteorological Department's scale uses seven different classifications for systems within the North Indian Ocean, and are based on the systems estimated 3-minute maximum sustained winds. Tropical cyclones that develop in the Southern Hemisphere are only officially classified by the warning centres on one of two scales, which are both based on 10-minute sustained wind speeds: The Australian tropical cyclone intensity scale is used to classify systems within the Australian or South Pacific tropical cyclone basin. The scale used to classify systems in the South-West Indian Ocean is defined by Météo-France for use in various French territories, including New Caledonia and French Polynesia.

The definition of sustained winds recommended by the World Meteorological Organization (WMO) and used by most weather agencies is that of a 10-minute average at a height of 10 m (33 ft) above the sea surface. However, the Saffir–Simpson hurricane scale is based on wind speed measurements averaged over a 1-minute period, at 10 m (33 ft). The scale used by Regional Specialized Meteorological Centre (RSMC) New Delhi applies a 3-minute averaging period, and the Australian scale is based on both 3-second wind gusts and maximum sustained winds averaged over a 10-minute interval. These differences make direct comparisons between basins difficult.
Er zit dus veel overlap in. Je kunt uiteraard wel zeggen dat tornado's meestal kleiner zijn dan orkanen en vaak over land ontstaan, terwijl orkanen meestal van de evenaar komen en vaak veel krachtiger zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 12-07-2024 22:39:53 ]
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 juli 2024 @ 22:36:05 #70
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214267133
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:23 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Dan haal ik je posts met die van Frank doorelkaar.
Dan nog waarom zou het onmogelijk zijn als het hier kouder wordt en er vaker een poollucht deze kant opkomt terwijl het in het zuiden van Europa telkens warmer wordt. Dan krijg je vergelijkbare omstandigheden als in de USA
Supercells hebben warme vochtige lucht nodig als brandstof en een koufront (niet verplicht) als ontsteker. Als je het kouder maakt, is er minder brandstof beschikbaar. Om diezelfde reden hebben we bijna uitsluitend na warme zomerse dagen zware onweersbuien en zelden tot nooit in de andere jaargetijden.

Een grotere delta zorgt er wel voor dat de ontsteking krachtiger wordt, maar als je minder brandstof hebt, heb je er nog niets aan.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator vrijdag 12 juli 2024 @ 22:38:27 #71
138438 crew  Pizzakoppo
pi_214267164
Is dit niet voornamelijk la Niña ipv el niño?
pi_214267173
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:36 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Supercells hebben warme vochtige lucht nodig als brandstof en een koufront als ontsteker. Als je het kouder maakt, is er minder brandstof beschikbaar. Om diezelfde reden hebben we bijna uitsluitend na warme zomerse dagen zware onweersbuien en zelden tot nooit in de andere jaargetijden.

Een grotere delta zorgt er wel voor dat de ontsteking krachtiger wordt, maar als je minder brandstof hebt, heb je er nog niets aan.
Klopt, maar zuid Europa (vanaf Frankrijk) warmt telkens sneller op met meer hittegolven, en hier verwachten ze dus een poollucht die zal botsen tegen de hete lucht van het zuiden. Die Delta is er dus
pi_214267213
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:38 schreef Pizzakoppo het volgende:
Is dit niet voornamelijk la Niña ipv el niño?

Dat heeft er natuurlijk wel invloed op.
pi_214267251
Lijkt me eigenlijk wel heerlijk. Gewoon weer goede winters met sneeuw en Elfstedentocht en in het voorjaar fris, maar mooi helder weer.
.
pi_214267313
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:15 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ik heb een supercell op mijn flikker gekregen op Pukkelpop 2011, dat was behoorlijk heftig. Alles naar de haaien in een paar minuten en hagelstenen als pingpongballen. Wat rare heftige dingen gezien daar (gelukkig niet de dodelijke ongelukken).
  vrijdag 12 juli 2024 @ 22:59:09 #76
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_214267363
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:15 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)happers-bezorgd-over

Nu gaat moeder natuur het oplossen door een stroming stop te zetten , zodat het gaat afkoelen en in de Noordzee weer gaat vriezen..

Moeder natuur gaat helemaal niks oplossen.

Je snapt zelf niet eens wat js post. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 12 juli 2024 @ 23:00:45 #77
Why is all the rum gone?
pi_214267381
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

Er zit dus veel overlap in. Je kunt uiteraard wel zeggen dat tornado's meestal kleiner zijn dan orkanen en vaak over land ontstaan, terwijl orkanen meestal van de evenaar komen en vaak veel krachtiger zijn.
Een tornado en een orkaan zijn totaal verschillende dingen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 12 juli 2024 @ 23:04:06 #78
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_214267412
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:36 schreef Scorpie het volgende:
Jij eerst.
Yea, she's on crack.
pi_214267439
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:16 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Nee
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Een tornado en een orkaan zijn totaal verschillende dingen.
Ik heb de neiging dingen te abstraheren. En dan is het hetzelfde fenomeen, met een setje parameters. Die je dan op een bepaalde manier kunt sorteren en benoemen. Wat we dan ook doen. Maar er is volgens mij geen harde grens tussen de verschillende vormen. Daarvoor is het allemaal ook veel te chaotisch. En daarom heeft iedere groep zijn eigen manier om ze te sorteren en classificeren.

Voor veel mensen is het een tornado als je een trechter ziet en anders is het een orkaan. Maar dat hangt natuurlijk ook van je gezichtsveld af.
  vrijdag 12 juli 2024 @ 23:08:31 #80
298794 VictoriaIntegrity7
..with a ninja mind
pi_214267453
quote:

[..]
[..]
En deze van een orkaan:
[..]
Tornado’s meestal kleiner? :')
I can't see through walls.. but I can kick your ass.
pi_214267466
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:08 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:

[..]
Tornado’s meestal kleiner? :')
Als je op de grond staat is je blikveld natuurlijk een stuk kleiner dan wanneer je in een vliegtuig zit, vooral als de lucht niet heel helder is.
pi_214267499
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:04 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:

[..]
Jij eerst.
Mensen worden altijd een beetje emotioneel bij dit argument, maar objectief beschouwd is dit natuurlijk de beste oplossing met de meeste impact.
  vrijdag 12 juli 2024 @ 23:25:01 #83
298794 VictoriaIntegrity7
..with a ninja mind
pi_214267543
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je op de grond staat is je blikveld natuurlijk een stuk kleiner dan wanneer je in een vliegtuig zit, vooral als de lucht niet heel helder is.
Blikveld, vliegtuig, grond.. waar heb je het over?

Een orkaan is een enorm intens stormsysteem van wat wel 500km! in omvang kan zijn.

Een tornado ontstaat soms in een onweersbui waarbij alle factoren/ ingrediënten aanwezig moeten zijn zoals bijvoorbeeld enorme (verticale) wind shear vanuit flinke hoogte etc.
De breedste tornado ooit gemeten is 4 km.
I can't see through walls.. but I can kick your ass.
pi_214267551
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Mensen worden altijd een beetje emotioneel bij dit argument, maar objectief beschouwd is dit natuurlijk de beste oplossing met de meeste impact.
Het probleem is natuurlijk, dat vrijwel iedereen die dat een goede oplossing vind zichzelf bij de mensen rekent die overblijven. Ze willen vaak wel meebeslissen over wie daarvoor in aanmerking komen.

Maar overbevolking is helemaal niet het probleem. Het probleem is dat mensen zichzelf graag superieur vinden en daardoor het verschil tussen arm en rijk toe moet blijven nemen. Als we de zaak eerlijker verdelen, is het geen probleem. Bijvoorbeeld niet iedere volwassenen een eigen auto, maar goed openbaar vervoer.
  vrijdag 12 juli 2024 @ 23:27:45 #85
Why is all the rum gone?
pi_214267561
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
[..]
Ik heb de neiging dingen te abstraheren. En dan is het hetzelfde fenomeen, met een setje parameters. Die je dan op een bepaalde manier kunt sorteren en benoemen. Wat we dan ook doen. Maar er is volgens mij geen harde grens tussen de verschillende vormen. Daarvoor is het allemaal ook veel te chaotisch. En daarom heeft iedere groep zijn eigen manier om ze te sorteren en classificeren.

Voor veel mensen is het een tornado als je een trechter ziet en anders is het een orkaan. Maar dat hangt natuurlijk ook van je gezichtsveld af.
Onzin. Het is helemaal niet chaotisch. De twee (totaal verschillende) fenomenen zijn duidelijk gedefinieerd.
pi_214267581
Ok. Bij deze: een tornado is een vanaf de grond zichtbare trechter, een orkaan is een grote tropische storm. Goed?

Plaatjes!

Kleine tornado

Grote tornado

Kleine orkaan

Grote orkaan

Ook leuk:

[ Bericht 92% gewijzigd door SymbolicFrank op 12-07-2024 23:58:33 ]
pi_214267770
Ik zag laatst deze documentaire wat ons te wachten staat zonder golfstroom:
  VIVA zaterdag 13 juli 2024 @ 00:11:00 #88
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_214267781
Wees blij, kouder dan normaal is het nieuwe goud in deze wereld. Ooit post-acolaptische films gezien? Kou is 1000x beter dan een uitgedroodge hete wereld.
Ben je het niet eens? Ga lekker in Ghana wonen om het te ervaren.
What lies behind makes no sense in my mind
pi_214267878
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:11 schreef cosmosis het volgende:
Wees blij, kouder dan normaal is het nieuwe goud in deze wereld. Ooit post-acolaptische films gezien? Kou is 1000x beter dan een uitgedroodge hete wereld.
Ben je het niet eens? Ga lekker in Ghana wonen om het te ervaren.
Boeren gaan het niet met je eens zijn, die willen het graag warm en met veel CO2 in de lucht. Want anders gaat hun oogst sterk achteruit. Dus dan moeten we wel overal kassen maken als we genoeg te eten willen hebben.

Dus dit:

of dit:

Ook interessant:

[ Bericht 16% gewijzigd door SymbolicFrank op 13-07-2024 00:41:15 ]
pi_214267950
De heel de wereld krijgt het straks overal superheet, maar hier wordt het ijskoud? Gvd zeg.

Wellicht is deze lente + zomer al een voorproefje van wat er komen gaat.

Of zou het, dan toch, wederom, paniekzaaierij zijn?
pi_214268578
We hebben wereldwijd al 13 maanden op rij een temperatuurrecord geloof ik. Dus tja, de feiten spreken voor zich.

Maar wappies hou je altijd.
pi_214268634
Het is vaker gebeurd in de geschiedenis van de aarde, dus onmogelijk is het niet.
Klimaatbeleid gaat je niet redden want er is al sprake van een kettingreactie.
pi_214268641
quote:

[..]

Deze kennis was er al voor de jaren 90 en kreeg ik nog op de basisschool zelfs eind jaren 80.

Maar tegenwoordig zijn mensen een stuk dommer als je gaat roepen dat het prutswerk zou betreffen,
pi_214268772
Eerst mensen airconditioning en EV aan de kont smeren
En nu dit weer.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_214268781
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 20:36 schreef Scorpie het volgende:
De oorlog komt eraan, precies zoals de 4 kopstukken het willen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_214268784
Schopje naar BNW.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 13 juli 2024 @ 08:12:32 #97
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_214268953
quote:

[..]
[..]
En deze van een orkaan:
[..]
Plaatsvervangende schaamte voor hoe jij jezelf hier weer voor lul zet _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_214270275
Volgens mij is het al begonnen.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 10:36:14 #99
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_214270433
Ze weten er eigenlijk ook helemaal niets van. Eerst stelde men dat het in snel tempo véél warmer zou worden, Nederland werd misschien zelfs wel een quasi subtropisch gebied. Nu komt men met het tegenovergestelde en wordt het veel kouder.

Ik denk vooral dat er over enkele eeuwen in de geschiedenisboeken op een vrij spottende manier zal worden teruggekeken op deze periode van klimaathysterie in bepaalde kringen van de Westerse wereld.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_214270606
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 10:36 schreef HowardRoark het volgende:
Ze weten er eigenlijk ook helemaal niets van. Eerst stelde men dat het in snel tempo véél warmer zou worden, Nederland werd misschien zelfs wel een quasi subtropisch gebied. Nu komt men met het tegenovergestelde en wordt het veel kouder.

Ik denk vooral dat er over enkele eeuwen in de geschiedenisboeken op een vrij spottende manier zal worden teruggekeken op deze periode van klimaathysterie in bepaalde kringen van de Westerse wereld.
Het wordt warmer, wereldwijd. Al 13 maanden achter elkaar records. Alleen omdat de zeestroom die Europa verwarmt terzijnertijd stilvalt wordt het hier kouder (we zijn onze verwarming kwijt). Dus geen zorgen, de wereld wordt nog steeds warmer, alleen niet altijd overal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')