Bron: https://www.nu.nl/binnenl(...)k-collega-onwel.htmlquote:Twee schoonmakers zijn dinsdag onwel geworden na werkzaamheden aan een trein van de NS. Eén van hen is woensdagavond overleden. Dat bevestigen woordvoerders van de politie en de NS na berichtgeving van De Telegraaf.
De twee schoonmakers waren dinsdagochtend aan het werk op een opstelterrein bij Utrecht Centraal. Dat is een plek waar treinen geparkeerd staan zodat ze schoongemaakt kunnen worden.
"De medewerkers zijn na hun werkzaamheden onwel geworden op het opstelterrein", zegt een woordvoerder van de NS tegen NU.nl. Hij benadrukt dat het niet tijdens de werkzaamheden in en bij de trein is gebeurd.
Medewerkers die getuige waren van het incident schoten te hulp en alarmeerden de hulpdiensten. Een van de schoonmakers ligt in het ziekenhuis. De ander is woensdagavond overleden, zegt de politie tegen NU.nl.
Wat er precies is gebeurd waardoor de medewerkers onwel zijn geworden, is nog niet duidelijk. Daar wordt onderzoek naar gedaan, zegt een woordvoerder van de NS. Ook de politie doet onderzoek "of er sprake van verwijtbaarheid is en of er strafbare feiten gepleegd".
Ammoniak zou natuurlijk kunnen, maar geen idee of dat tegenwoordig nog gebruikt mag worden beroepsmatig.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Waarschijnlijk heeft iemand iets giftige spul in trein achtergelaten. Iets anders kan het niet. Van schoonmaak middel kan je niet onwel worden.
Maar het is wel onduidelijk wat er aan de hand is. We kunnen alleen speculeren.
Als je bepaalde zooi met elkaar mengt, zoals bleek en azijn of alcohol, of nog erger: bleek en ammoniak, ga je wel degelijk neer. Maar dat is niet een actie die ik van professionele schoonmakers verwacht.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Van schoonmaak middel kan je niet onwel worden.
Het lijkt me dan dat er ook passagiers onwel geworden zouden moeten zijn. Of het was precies de aller allerlaatste passagier van die trein die iets achterliet.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Waarschijnlijk heeft iemand iets giftige spul in trein achtergelaten. Iets anders kan het niet. Van schoonmaak middel kan je niet onwel worden.
Die treinen staan op een opstelterrein. Maar die schoonmakers zijn natuurlijk in de trein bezig met schoonmaken. Daarnaast ligt het opstelterrein midden in de stad, dus als dat iets extreem giftigs vrijgekomen was, hadden we het nu wel geweten.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:44 schreef Twiitch het volgende:
Een opstelterrein? Is dat dan in de buitenlucht? Zo ja dan moet het wel extreem giftig spul geweest zijn om twee volwassenen zomaar te kiepen. Vreemd dat ze nog zo weinig weten.
Chloor en bleek lijkt mij nou net niet zo'n probleem.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:30 schreef K21 het volgende:
[..]
Als je bepaalde zooi met elkaar mengt, zoals chloor en bleek, of nog erger: bleek en ammoniak, ga je wel degelijk neer. Maar dat is niet een actie die ik van professionele schoonmakers verwacht.
Het is dus sowieso niet gezegd dat het iets met de schoonmaak of de schoonmaakmiddelen van doen heeft.quote:Op het terrein worden treinen schoongemaakt. Een woordvoerder van de NS benadrukt dat de slachtoffers niet onwel werden tijdens hun dienst, maar daarna.
Novichok?quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:44 schreef Twiitch het volgende:
Een opstelterrein? Is dat dan in de buitenlucht? Zo ja dan moet het wel extreem giftig spul geweest zijn om twee volwassenen zomaar te kiepen. Vreemd dat ze nog zo weinig weten.
Ja, ik zag 'm ook netquote:Op donderdag 11 juli 2024 22:40 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Chloor en bleek lijkt mij nou net niet zo'n probleem.Maar verder eens, ik kan me niet voorstellen dat NS het accepteert als hun schoonmaakbedrijf een loopje neemt met de arboveiligheid.
Ik kan van een dikke ammoniakwalm toch ook wel onpasselijk worden. Dood zal je er niet aan gaan. maar ik krijg er wel koppijn van.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Professionele schoonmakers gebruiken vaker geconcentreerde middelen, daar hebben ze (in theorie) ook een training voor gehad.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Maar verwacht je dat de professionale schoonmaker dat zoiets zouden doen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 02:41 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Professionele schoonmakers gebruiken vaker geconcentreerde middelen, daar hebben ze (in theorie) ook een training voor gehad.
Kan zijn dat ze die middelen in de trein hebben gebruikt en daar al onwel zijn geworden.
Bleek en zure stoffen zoals aammoniak of urine is bijv een combi dat gevaarlijke chloorgassen aanmaakt.
De kans dat het een foutje was en er mogelijk per ongeluk stoffen zijn gemengd is natuurlijk groter dan dat ze daar drugs hebben zitten te produceren.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 11:30 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Maar verwacht je dat de professionale schoonmaker dat zoiets zouden doen.
Ander optie:
Of hebben ze iets anders gedaan wat het niet mocht.. bijv drug of een verboden chemische middel..
Of heeft iemand echt iets achtergelaten en schoonmaker vond dat..
Drugs nemen na je werk, lijkt me aannemelijker.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 12:43 schreef SiGNe het volgende:
[..]
De kans dat het een foutje was en er mogelijk per ongeluk stoffen zijn gemengd is natuurlijk groter dan dat ze daar drugs hebben zitten te produceren.
Om op een emplacement te kunnen komen, zul je hoe dan ook een DVP moeten hebben, ook al kom je er alleen maar schoonmaken. Het is geen rocketscience maar het vergt wel een investering van de werkgever in het personeel. Dat sluit eigenlijk al uit dat het 'wegwerpuitzendkrachten' waren.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 01:54 schreef ACT-F het volgende:
Bleekmiddel met zuur, zoals ontkalkingsmiddel dat uit zoutzuur bestaat, is het meest beruchte voorbeeld. Van een professionele schoonmaker mag je verwachten dat dit basiskennis is, maar met de personeelstekorten en de inhuur van wegwerpuitzendkrachten verbaast mij niets meer.
Lijkt me niet de plek om even harddrugs te nemen, hoogstens een jointje maar daar moet je er 40.000 per uur van roken voor je daar aan overlijdt.. en dan overlijd je door zuurstofgebrek, niet door een overdosis.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 13:46 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Drugs nemen na je werk, lijkt me aannemelijker.
Wat vooral tegen een arbeidsongeval spreekt, is dat overal staat: "de politie doet onderzoek." Als er het vermoeden van een arbeidsongeval was, zou de arbeidsinspectie het onderzoek doen.
[..]
quote:Op vrijdag 12 juli 2024 14:20 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Lijkt me niet de plek om even harddrugs te nemen, hoogstens een jointje maar daar moet je er 40.000 per uur van roken voor je daar aan overlijdt.. en dan overlijd je door zuurstofgebrek, niet door een overdosis.
En een collega van 'm was ook onwel geworden.
Ze zijn dus in elk geval beiden met dezelfde stof in aanraking gekomen.
En voor de arbeidsinspectie aan de slag mag moet eerst de politie hebben onderzocht of er sprake is van een misdrijf, anders zou de arbeidsinspectie mogelijk sporen kunnen aantasten.
https://www.bndestem.nl/b(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:De NS zegt in het interne bericht dat er camerabeelden zijn veiliggesteld, en dat de politie toegang heeft gekregen tot de locatie van het incident. Die locatie is inmiddels officieel als veilig bestempeld, door onder andere politie, brandweer en de QHSE-afdeling van de NS (Kwaliteit, Gezondheid, Veiligheid en Milieu).
DVP stelt niks voor. Enkele jaren geleden kon je voor iedereen toegankelijk online examen doen. Tijdelijke krachten kunnen ook een dagpas krijgen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 13:46 schreef stavromulabeta het volgende:
Om op een emplacement te kunnen komen, zul je hoe dan ook een DVP moeten hebben, ook al kom je er alleen maar schoonmaken. Het is geen rocketscience maar het vergt wel een investering van de werkgever in het personeel. Dat sluit eigenlijk al uit dat het 'wegwerpuitzendkrachten' waren.
Gelukkig dat er eentje het overleefd heeft, die kan in elk geval vragen van de politie beantwoorden.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 14:27 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
[..]
https://www.bndestem.nl/b(...)%2Fwww.google.com%2F
Daar hoef je niet iets spectaculairs als zoutzuur voor te nemen, wat de meeste mensen niet direct onderhanden hebben, maar azijn werkt net zo goed. Heel wat huishoud-overlijdens komen doordat iemand eerst het toilet heeft willen ontkalken met azijn, en later met bleekmiddel nog eventjes goed hygienisch wil doen. Omdat een toilet ook nog eens een klein hokje is ben je zo weg.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 01:54 schreef ACT-F het volgende:
Bleekmiddel met zuur, zoals ontkalkingsmiddel dat uit zoutzuur bestaat, is het meest beruchte voorbeeld. Van een professionele schoonmaker mag je verwachten dat dit basiskennis is, maar met de personeelstekorten en de inhuur van wegwerpuitzendkrachten verbaast mij niets meer.
Las gisteren dat er begin dit jaar kritiek was op de NS vanwege vele vuile treinen. Volgens een NS-woordvoerder kwam dat door een personeelstekort bij de schoonmaakbedrijven waar de NS mee samenwerkt. Vebego zou toen op korte termijn 50(?) extra schoonmakers aannemen. (vind het niet meer terug in m'n history, misschien zag ik het in google results maar heb ik de artikels zelf niet aangeklikt, dunno)quote:Op vrijdag 12 juli 2024 14:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
DVP stelt niks voor. Enkele jaren geleden kon je voor iedereen toegankelijk online examen doen. Tijdelijke krachten kunnen ook een dagpas krijgen.
Dat is pertinent onwaar. Als jij schoonmaakmiddelen gaat mixen, kan er heel goed een reactie ontstaan waar een giftig gas uit voortkomt. En dan kun je er gewoon dood aan gaan.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
quote:Dinsdag 9 juli raakten twee treinschoonmakers op het opstelterrein van treinen bij Utrecht Centraal onwel. Eén van hen overleed een dag later. De andere man raakte gewond en ligt nog in het ziekenhuis. Uit onderzoek blijkt dat de mannen voorafgaand aan hun onwelwording, na hun dienst, iets hebben gedronken.
Dinsdagochtend rond 04.00 uur kreeg de politie de melding van de onwelwordingen bij de Dichtersbaan in Utrecht. Daar troffen agenten één slachtoffer, een 49-jarige man uit Amsterdam. Het andere slachtoffer, een 63-jarige Utrechter, lag op de openbare weg, in de nabijheid van het NS terrein. Voor beide slachtoffers werd direct hulpverlening opgestart. Eén van hen werd gereanimeerd.
Iets gedronken
Uit het rechercheonderzoek is gebleken dat beide mannen iets gedronken hebben, wat hun onwelwording hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt heeft. De politie gaat er niet vanuit dat de slachtoffers gewond raakten door bijvoorbeeld de aanwezigheid van een gevaarlijke stof in de trein of verkeerd gebruik van schoonmaakmiddelen. Ter plaatse is er overleg geweest tussen de brandweer en politie over de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen. Uit onderzoek kwam vast te staan dat hier geen sprake van was. Wat de mannen gedronken hebben en hoe ze eraan kwamen is nog in onderzoek.
Ik betwijfel het. Daar ga je echt niet zo snel dood van namelijk. En ook niet dusdanig onwel dat je zo in het ziekenhuis ligt. Even bijkomen tot het uitgewerkt is en je kan weer naar huis bij een overdosis GHB.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 18:20 schreef Lichtloper het volgende:
Dat maakt het al een stuk duidelijker. Ben benieuwd wat ze gedronken hebben dan. Je denkt al snel aan GHB of een cocktail als Blue69.
Je kan een ademdepresssie of hartstilstand krijgen van gh bij overdosering. En als je geen idee hoe je het doseert gaat t vrij snel.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 19:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik betwijfel het. Daar ga je echt niet zo snel dood van namelijk. En ook niet dusdanig onwel dat je zo in het ziekenhuis ligt. Even bijkomen tot het uitgewerkt is en je kan weer naar huis bij een overdosis GHB.
Lijkt mij ook inderdaad, als het GHB was geweest hadden ze dat waarschijnlijk wel genoemd.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 19:35 schreef MichaelScott het volgende:
Methanolvergiftiging na het drinken van zelfgestookte drank lijkt me dan het meest waarschijnlijk.
Kan snel gaan: vorig jaar nog die kroeg in Zuid-Afrika waar alle gasten dood lagen.
Dat valt echt mee hoor. Dan moet je het flink veel zijn, echt als stroop, en dat proef je wel. Ik denk het niet eerlijk gezegd, maar ben wel heel benieuwd wat het wel is.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 19:28 schreef Koettie het volgende:
[..]
Je kan een ademdepresssie of hartstilstand krijgen van gh bij overdosering. En als je geen idee hoe je het doseert gaat t vrij snel.
Hadden ze het dan ook wel niet gezegd? Daar knap je vrij snel van op als ze een tegengif geven, maar die ene persoon ligt nog in het ziekenhuis toch?quote:Op vrijdag 12 juli 2024 19:35 schreef MichaelScott het volgende:
Methanolvergiftiging na het drinken van zelfgestookte drank lijkt me dan het meest waarschijnlijk.
Kan snel gaan: vorig jaar nog die kroeg in Zuid-Afrika waar alle gasten dood lagen.
Ze waren bewusteloosquote:Op vrijdag 12 juli 2024 20:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hadden ze het dan ook wel niet gezegd? Daar knap je vrij snel van op als ze een tegengif geven, maar die ene persoon ligt nog in het ziekenhuis toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |