abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 juli 2024 @ 22:26:34 #1
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214215784
De gravelrit van zondag was vermakelijk. De laatste 120 kilometer gebeurde er van alles, vooral in de groep met favorieten die de hele tijd een minuutje of een, twee achter de koplopers reden, waar Turgis zou winnen voor Pidcock. Pogacar en Evenepoel toonden zich avontuurlijk op de witte paden, Vingegaard was vooral bezig met controleren en achterom kijken. Primoz Roglic, onderdeel van de grote 6, werd voortdurend op achterstand gezet, maar de drie podiumklanten die eveneens tot de grote 6 behoren, maalden daar niet echt om; dat geeft de krachtverhoudingen van deze Tour tot dusver en waarschijnlijk in de komende weken goed weer.

Als we toch bezig zijn, zagen we de andere leden van de grote 6 ook nog eventjes door. Weten we het nog, niet zoveel jaar geleden, dat JumboVisma etappe na etappe won, met Wout van Aert die tussen het knechten door ook de massasprints, de punchbeklimmingen en de cols van voren meefietste, om tot slot ook de tijdrit te winnen? Die tijden zijn niet meer. Nog eerder dan Laporte wordt Wout tegenwoordig ingezet voor het domme werk in de fase dat normaliter Tim de Clercq het peloton moet mennen. Geen noemenswaardige sprint meer, geen tijdrit, ook al 30 jaar oud. Wout heeft een groot problem richting de Olympische Spelen.

Want dat speelt natuurlijk ook mee, die gouden plak. Waar vroeger niemand zijn bed nog uitkwam voor dat criterium en je de overwinning per opbod kon kopen, doet men opeens alsof de Olympische wegrit het het zesde monument zou zijn, of zelfs meer dan dat; het is overigens te hopen van niet want de monumenten zijn de laatste Jaren doodsaai. Mathieu van der Poel is zo iemand die wil pieken in PARIJS, dus trekt hij hier sprintjes aan voor de in goddank matige vorm stekende Jasper Philipsen. Zo'n gravelrit zou hem toch moeten smaken en dat vond ie zelf ook, dus ook hij was actief in de wegen rond Troyes. Dat wil zeggen, hij wachtte zijn kans af, Dick Schoof mee op een geschikt moment in een contra-attack nadat hij de hele dag al van voren te zien was op de klimmetjes, en toen... toen niets. Mathieu is vergeten om te koersen met bravoure. Met 8 man wegrijden en geen enkel moment proberen om daar enige selectie in uit te voeren, om het gaatje dat constant 40 seconden was, op de wat moeilijkere stukken zelf terug te brengen. Nota bene David Gaudu toonde meer panache dan De Wereldkampioen. Een erg onleuke ontwikkeling bij iemand die juist altijd initiatief nam.

Enfin, de gravelrit zit erop en daarmee de eerste Tourweek, die maarliefst 9 dagen duurde. Het was de week van de kleine teams, Intermarche, Arkea, TotalEnergies, Astana; de bodem van de UCI-ranking kwam aan zijn trekken, ten koste van de grote teams. Decathlon is werkelijk waar hilarisch slecht, die hebben met de gehele ploeg een paar kilo selderij van de moeder van Oliver Naesen naar binnen gewerkt zo lijkt het. VismaLab heeft nog niets laten zien, Trek is nergens, Bora heeft 8 man mee voor Primoz Roglic en die heeft ie nodig ook. Je moet Oma Ria heten om dit allemaal vooraf te kunnen voorspellen.

Waar je niet Oma Ria voor hoeft te heten, is voor een inzicht in de rit van morgen. We gaan van Orleans naar Saint-Amand-Montrond en het wordt een ongeziene KUTRIT.

Voordat we de guillotine het podium op trekken voor Gouvenu en zijn maatje Prudhomme, lopen we eerst even de kaartjes door.




We rijden van Orleans naar Saint-Amand-Montrond en, je ziet het al, het is mokervlak. Een dag na de rustdag, mensen hebben misschien rare benen, maar daar gaan we allemaal niet achter komen, want we kabbelen richting de finish. Zelf Jonas Actbrahamsen zal niet de motivatie voelen om hier aan te vallen. Hoe-o-hoe komen we dan aan deze etappe, als er zo weinig in zit als er in zit?

Daarvoor moeten we een tijdje terug in de tijd, toen het internet zich nog steeds in een ontwikkelende fase bevond: het jaar 2013. JumboVisma reed destijds nog onder de noemer Belkin en was nog een ploeg die vooral met Nederlanders rond reed. Destijds konden de Nederlanders ook best een potje fietsen, in tegenstelling tot de kermisklanten die we nu afleveren en geselecteerd zijn op hun gevoel voor humor of hun eindschot in etappes die vlakker blijven dan de weg tussen Leeuwarden en Groningen.


Zoek vooral betere beelden op, of luister naar de legendes. Froome die aan Tankink vroeg waarom Belkin niet reed (omdat ze een waaier verderop zaten, hahaha), Valverde die 2 uur verloor met behulp van een valpartij. Cavendish won de sprint, voor Sagan (die in die tijd altijd 2e werd) en ons eigen Bauke Mollema. Vogelenzang werd zelfs vierde zie ik nu in de uitslag, apart apart. Slechts 9 man telde het voorste groepje nog, met daarin onze eigen Bau & Lau. Daar komt die hele term ook vandaan; een beetje flauw voor Mollema die toch wel niveaus beter was dan wat deze Buurman&Buurman meets Tiny&Lau artiestennaam doet beweren.

Die minuten verloren ze later wel weer, maar de legende leeft voort. Zozeer zelfs, dat Gouvenu sindsdien dat spektakel, want dat was het, krampachtig probeert te doen herleven. Zo ook vandaag, want de finishplaats is dus precies dezelfde finishplaats als toen die dag. Niet alleen Gouvenu zit zo in de wedstrijd, ook Prudhomme, de Martin Ostergaard van de Tour de France, zit zo in de wedstrijd getuige zijn woord vooraf:

Heading through the Sologne forest, it’ll be difficult to predict the outcome of this stage, as the weather may play a significant role. After leaving Issoudun, the riders will find themselves on roads exposed to the crosswinds that scattered the peloton a decade ago. With three changes of direction in the last 30 kilometres, there’s a real chance of echelons forming.

Het wordt lastig om de uitslag te voorspellen? Nou, niet dus. Ik heb in mijn voorbereiding net eventjes de weersverwachting erop nageslagen en we hebben te maken met een windkracht van maarliefst 2. Geen mistral, geen feest. Er ligt een enorm hogedrukgebied van Italie tot Denemarken, dat zich ondermeer uitstrekt over Frankrijk, met daarnaast een miezerig laagje dat echt helemaal niets doet om wind aan te wakkeren. FLOPSHOW incoming.


Edit: En dit is de windverwachting zoals op dinsdagochtend bekend is. Toch nog wel 20 per uur als max; ik denk nog steeds dat het een kilometer of 5 te zacht is. Richting lijkt overigens wel in orde, dus dat is in ieder geval iets.



Na dit overlijdensbericht voor de etappe, laten we dan toch maar even de start- en finishplaatsen doornemen. Daar betalen ze immers voor, dus dat is wel zo netjes.
We starten in het prachtige Orleans. Dat kennen we natuurlijk van de Maagd van Orleans, de christelijk verantwoorde tegenhanger van de hoeren van Parijs ofzo. Het verhaal erachter is natuurlijk onzin, maar dat Jeanne d'Arc destijds de Engelsen in de pan hakte keuren wij absoluut goed. Laat het een inspiratie zijn voor ONZE JONGENS komende woensdag.



Hier zien we Jeanne voor haar onvermijdelijke onthoofding door de Engelsen. Het waren andere tijden, beduidend minder woke. Voor meer verhalen over de Engelse aanwezigheid in het Middeleeuwse Frankrijk, verwijs ik naar de trilogie van Thea Beckman die zich afspeelt tegen de achtergrond van de Honderdjarige Oorlog met een klassieker als Geef me de Ruimte (iets voor Toni Kroos).

De hele stad van pakweg 100.000 inwoners is vergeven van referenties naar de lokale heldin met wereldallure.

Deze kathedraal bijvoorbeeld. Als je niet beter weet zou je trouwens denken dat het de Notre Dame is; dat komt omdat het allebei Gotische bouwwerken zijn, waarbij deze niet recent is afgefikt. Merckx won er ooit een rit, net als Erik Zabel, maar dit jaar wint er niemand een rit, want het is een startplek en geen finishplaats.

We rijden door de bossen naar het Zuid-Oosten, het had zo mooi kunnen zijn. De beelden zijn waarschijnlijk nog steeds wel oke, het is die hoek van Frankrijk waar het allemaal lichtjes glooit met af en toe een bos en af en toe een akker en waar in elk dorpje de paar overgebleven bejaarden en hun familieleden vol woede op Ressentiment Nationaal stemt. Nee, geintje, valt allemaal best mee, zit tegen de 40% aan.

In tegenstelling tot Italië is het bij het Franse platteland een beetje zoeken naar leuke plaatsen in de regio; alles is al sinds jaar en dag zo gefocust op Parijs dat de rest van het land gewoon niet zoveel is. Dat levert leuke boeken op, zoals Verloren Illusies van Honore de Balzac, iets wat uitstekend van toepassing is op de rit van vandaag en de waaiers die niet komen.

Gelukkig is er dan nog altijd de lokale cuisine. We moeten uitkijken naar de bekende Brie van de mat, jawel, in het Frans Brie de Meaux genoemd; eveneens een lokale kaas is de Olivet. Deze komt in meerdere variaties, de Cendre en de Bleu bijvoorbeeld.



We rijden verder door het dal van de Loire, een van de drie grote rivieren van Frankrijk. Prachtige kastelen links en rechts op de oever, UNESCO Werelderfgoed zelfs.




Wel even wat anders dan die meuk van Meiland. Die ligging in het dal is ook de reden dat hier die waaiers kunnen komen; het dal vormt als het ware een soort trechter in het heuvelachtige landschap eromheen. Maar niet vandaag dus, we krijgen niets.Snel door naar de finishplaats.

Saint-Armand-Montrond.


Een oud vestingstadje, waar de Fransen zich in het verleden tijdens hun terugtochten in konden verschuilen. In de Loirevallei, dus bekend om zijn wijnen. Bijvoorbeeld de Chateumeillant komt uit de regio:

PatLef mag waarschijnlijk de komende dagen niet autorijden als hij hier achter komt.

Hoe ziet de finale er dan uit? Eigenlijk identiek aan de rit van 2013. We zien een knikje op een kilometer of 10 van de streep, maar weinig steile meters dus waarschijnlijk zonder gevolgen voor de snelle mannen.

Richting de finish is het vooral een rechte lijn, met een bochtencombinatie in de slotkilometer die je goed moet nemen als je kans wil maken op de overwinning.

Naar alle waarschijnlijkheid rijden we de laatste kilometers met lichte wind mee, dus dit kan een sprint op hoge snelheid worden. Wie wint er dan?

1. Cavendish. Won 11 jaar geleden ook; kan ook waaierrijden dus mocht het toch nog leuk worden, staat deze naam nog steeds.
2. Girmay. In topvorm, positioneert zich ook eindelijk goed, heeft tevens het geduld.
3. Philipsen. Jammer Jasper, ga je maar voorbereiden op de ronde van Groot-Brittannië ofzo.
4. Gaviria. Hahaha.
5. De Lie. Die wint nooit, maar zo is ie toch maar mooi genoemd.

LIVE WIND-UPDATES. BELANGRIJK.
11.00: Voorspellingen verbeteren. 23-24 per uur rond de namiddag staat op de kaarten. Kan het dan toch nog?


[ Bericht 1% gewijzigd door VoMy op 09-07-2024 11:40:53 ]
  maandag 8 juli 2024 @ 22:49:22 #2
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_214215957
Groenewegen niet noemen _O-
  Moderator maandag 8 juli 2024 @ 23:08:53 #3
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214216099
Windkracht 3 misschien 4. En wind draait van oostenwind naar westenwind tijdens de dag, tijdens de rit vooral westenwind.

  Redactie Sport / Supervogel maandag 8 juli 2024 @ 23:12:04 #4
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_214216136
Mooi zo'n halve TT.
  maandag 8 juli 2024 @ 23:25:33 #5
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_214216259
Gelukkig zijn die gigantische hagelstenen die hier voorspeld worden voor morgen niet in Frankrijk, dan zouden ze de hele rit afgelasten.
pi_214216454
Prima stukje @VoMy

Wat een strontrit maar wel gelachen. _O_
pi_214216583
Misleidende TT, je zou bijna denken dat ze in Pau zouden finishen.
pi_214217125
Leuk geschreven @VoMy
Jack does it in real time...
pi_214217432
Gezien die vluchtheuvel op het profiel niet heel ver voor de meet geef ik Jakobsen en Cavendish sowieso geen kans, want die zullen zich moeilijk kunnen handhaven voorin. Ik gok op Philipsen vandaag.
Mja
  dinsdag 9 juli 2024 @ 08:15:26 #10
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214217675
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 23:08 schreef Momo het volgende:
Windkracht 3 misschien 4. En wind draait van oostenwind naar westenwind tijdens de dag, tijdens de rit vooral westenwind.

[ afbeelding ]
Westenwind is wel wat we willen denk ik, en dan ook nog kracht 3 a 4, dan kan het misschien toch nog?! Waar ik keek was het echt 1 a 2 qua voorspelling.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 08:28:19 #11
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_214217797
Toch een paar keer moeten gniffelen tijdens het lezen van de TT. Bij vlagen kostelijk!
  dinsdag 9 juli 2024 @ 08:29:05 #12
194695 franklop
Fran knock
pi_214217811
Benieuwd of we nu wel ontsnapping gaan krijgen
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_214218085
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 08:29 schreef franklop het volgende:
Benieuwd of we nu wel ontsnapping gaan krijgen
Mochten er waaiers komen, ben je in dat geval wel mee in de 1e groep in ieder geval..
  Moderator dinsdag 9 juli 2024 @ 09:19:38 #14
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214218133
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 08:15 schreef VoMy het volgende:

[..]
Westenwind is wel wat we willen denk ik, en dan ook nog kracht 3 a 4, dan kan het misschien toch nog?! Waar ik keek was het echt 1 a 2 qua voorspelling.
Denk dat het net als bij die vorige etappe was met net niet waaiers, eigenlijk is het aan de zwakke kant. Weet niet hoe open het parcours vandaag is.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 09:33:30 #15
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_214218218
https://www.ad.nl/tour-de(...)appe-ooit~ab4c72887/
Mooie reconstructie van de etappe in 2013
  dinsdag 9 juli 2024 @ 09:36:45 #16
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214218256
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 09:19 schreef Momo het volgende:

[..]
Denk dat het net als bij die vorige etappe was met net niet waaiers, eigenlijk is het aan de zwakke kant. Weet niet hoe open het parcours vandaag is.
Ik heb nog even een actuele windverwachting in de OP verwerkt. 20 per uur als maximum, ik denk dat het niet genoeg gaat zijn.
  Moderator dinsdag 9 juli 2024 @ 09:43:38 #17
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214218299
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 09:36 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ik heb nog even een actuele windverwachting in de OP verwerkt. 20 per uur als maximum, ik denk dat het niet genoeg gaat zijn.
Als ik kijk naar de verschillende modellen dan is 27 km/u het maximum wat ik zie als uurgemiddelde, meeste modellen 20-22 km/u. Trouwens ook nog wel een kans op buitjes hier aan eind van de rit. We zullen zien of het genoeg is.
pi_214218866
Als ik Terpstra zo hoor, was het in 2013 qua kracht ook niet ideaal voor waaiers.

Wel mooi dat je bij hem in het hele verhaal de hekel richting Belkin hoort :D
  Moderator dinsdag 9 juli 2024 @ 10:48:09 #19
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214218950
twitter
pi_214218978
Eindelijk weer eens een massasprint
  Moderator dinsdag 9 juli 2024 @ 10:51:19 #21
375570 crew  Cyan9
pi_214218992
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 10:48 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Die had er zin in.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator dinsdag 9 juli 2024 @ 11:08:32 #22
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_214219110
Ik mis vooral nog eens een echte waaieretappe. Waarbij er met minuten wordt gegooid. Zo eentje dat niet opgehemeld wordt in de media. Zo eentje totaal onverwachts :P
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_214219224
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 11:08 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik mis vooral nog eens een echte waaieretappe. Waarbij er met minuten wordt gegooid. Zo eentje dat niet opgehemeld wordt in de media. Zo eentje totaal onverwachts :P
Die ga je met alle data tegenwoordig vast nooit meer krijgen.. het onverwachte dan, de waaieretappe zelf wel
  dinsdag 9 juli 2024 @ 11:21:24 #24
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214219279
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 11:16 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Die ga je met alle data tegenwoordig vast nooit meer krijgen.. het onverwachte dan, de waaieretappe zelf wel
Ik heb ook het idee dat de waaieretappes zelf vooral zeldzamer worden door de data. Teams zijn veel alerter geworden, en je hebt vaak toch een verrassingselement nodig voor een goede waaier.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 11:25:34 #25
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_214219330
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 11:21 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ik heb ook het idee dat de waaieretappes zelf vooral zeldzamer worden door de data. Teams zijn veel alerter geworden, en je hebt vaak toch een verrassingselement nodig voor een goede waaier.
Dat denk ik niet. De krachten van de wind is al genoeg om voor breuken in peloton te zorgen.

Als de peloton over De Moeren gaat en het waait daar dan weet iedereen daar ook wel dat het daar losgaat maar toch komen er breuken.

Je moet dan wel echt over grote open vlaktes; dat is al lastig genoeg met vele bebouwing overal en dan moet het ook nog uit juiste richting en dan ook hard genoeg waaien. Gouvenou probeert het soms maar de wind heb je niet op bestelling helaas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')