abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 juli 2024 @ 22:23:26 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214205234
Weet niet of dit per se hier thuis hoort...

Ik bak de laatste tijd best vaak zelf brood. Ook koop ik het bij een bakker hier (Duits brood, maar altijd ongesneden)

Ik houd van vrij dikke plakken, maar ik blijf altijd wel vrij oneven snijden. Onderkant dikker dan de bovenkant terwijl ik altijd wel naar beneden snijd.

Las op internet dat je brood het beste op zijn zij kan snijden, maar dit zijn ovale broden die je niet op de zij kan snijden. :')

Ligt het wellicht aan mijn broodmes? Of is er een betere techniek?
Tips voor goede broodmessen zijn welkom, want ik gebruik nu die van de Ikea :@
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214205471
Opinel Parallèle N°116 broodmes, niet zo duur en een fijn mes, ook voor tomaten bijvoorbeeld

Voor mij een extra ideaal mes omdat ik linkshandig ben en de geslepen zijde v.h. mes ook links zit, maar als rechtshandige kun je het ook prima gebruiken
pi_214205598
Met een mes
U MAD?
  zondag 7 juli 2024 @ 23:04:05 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214205625
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 22:50 schreef Kanaroe het volgende:
Opinel Parallèle N°116 broodmes, niet zo duur en een fijn mes, ook voor tomaten bijvoorbeeld

Voor mij een extra ideaal mes omdat ik linkshandig ben en de geslepen zijde v.h. mes ook links zit, maar als rechtshandige kun je het ook prima gebruiken
Ik wil dit soort messen eigenlijk wel, maar mn vriendin wil alleen messen die uit 1 stuk metaal bestaan, want zo'n handvat past niet bij de rest van het bestek :')

Maar het is dus toch de mes? _O- ik ga eens kijken dan
pi_214205648
quote:
11s.gif Op zondag 7 juli 2024 23:04 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ik wil dit soort messen eigenlijk wel, maar mn vriendin wil alleen messen die uit 1 stuk metaal bestaan, want zo'n handvat past niet bij de rest van het bestek :')

Maar het is dus toch de mes? _O- ik ga eens kijken dan
Oh jee toch :D
Dit mes moet ook met de hand worden afgewassen, ik zeg het er maar even bij
  zondag 7 juli 2024 @ 23:09:53 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214205678
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 23:07 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Oh jee toch :D
Dit mes moet ook met de hand worden afgewassen, ik zeg het er maar even bij
Oh, dat maakt niet uit. Ik was de meeste dingen met de hand. Vertrouw de vaatwasser ook niet met mn koksmes en pannen :@
pi_214205685
zoiets kan helpen. Of gewoon een elektrische snijmachine. Die heb je al voor een paar tientjes.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zondag 7 juli 2024 @ 23:10:55 #8
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_214205687
Anders koop je gewoon gesneden brood van een gerenommeerde Nederlandse bakker, ipv dat goedkope Duitse onbesneden brood over de grens te gaan halen om een paar dubbeltjes te besparen.
pindazakje
  zondag 7 juli 2024 @ 23:17:08 #9
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214205752
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2024 23:10 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ] zoiets kan helpen. Of gewoon een elektrische snijmachine. Die heb je al voor een paar tientjes.
Dit ziet er wel ideaal uit. Aan een elektrische machine heb ik wel gedacht, maar is nog een vraag of ik een deel van mijn al veel te kleine aanrecht wil opgeven daarvoor :P
  zondag 7 juli 2024 @ 23:17:45 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214205759
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 23:10 schreef Hyaenidae het volgende:
Anders koop je gewoon gesneden brood van een gerenommeerde Nederlandse bakker, ipv dat goedkope Duitse onbesneden brood over de grens te gaan halen om een paar dubbeltjes te besparen.
Duits brood koop ik gewoon hier om de hoek. Is een Duitse bakker "Das Brot". Heerlijk brood joh, gewoon in Rotterdam
pi_214205785
quote:
11s.gif Op zondag 7 juli 2024 23:17 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dit ziet er wel ideaal uit. Aan een elektrische machine heb ik wel gedacht, maar is nog een vraag of ik een deel van mijn al veel te kleine aanrecht wil opgeven daarvoor :P
Oei, ja dat neemt idd plaats in. Ik heb de vuistregel, als het niet 5 dagen per week gebruikt wordt krijgt het geen plaats op het aanrecht maar komt het ergens in een kastje of zo. Maar als je hem voor meer als alleen brood gebruikt….
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zondag 7 juli 2024 @ 23:29:59 #12
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_214205837
quote:
11s.gif Op zondag 7 juli 2024 23:17 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Duits brood koop ik gewoon hier om de hoek. Is een Duitse bakker "Das Brot". Heerlijk brood joh, gewoon in Rotterdam
Maar waarom :'( gesneden brood wordt niet voor niks geroemd als één van de beste uitvindingen ooit.
pindazakje
pi_214206045
Zelfgebakken brood is niet vergelijkbaar met brood uit de winkel...

Het is hier een beetje traditie dat bij de *piep* (brood is klaar, haal me uit de broodbakmachine) de kapjes er gelijk af gaan en opgegeten worden. Past'ie ook beter in de zak...

Helaas verouderd het brood sneller. Dus pas snijden als het nodig is. (Ik weet het, dat tweede kapje had er op moeten blijven zitten) Wij hebben een Sabatier broodmes, en ik ga niet zeggen dat je daarmee alleen maar recht kunt snijden. Maar na oefening gaat het steeds beter,

De broden zijn 700 gram, en wat langwerpig. Ik snij eerst de bovenkant in, waarna ik op de zijkant doorga op de lijn van de bovenkant. vanaf de zijkant snij ik dus dieper. Eventueel ga ik nog een snee aan de onderkant maken voordat ik doorsnij. Maar meestal is de tweede genoeg om recht te snijden.

Er zwerft hier nog zo'n snijhulp van bamboe, maar die wordt niet gebruikt. Bij luchtig brood moest je heel voorzichtig gaan zagen, omdat het anders scheurde, of door de mazen van de zijwanden werd heengedrukt.

Oefenen en een goed mes zijn imho je antwoord!
_-L'avenir est déja là
pi_214206584
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 23:29 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Maar waarom :'( gesneden brood wordt niet voor niks geroemd als één van de beste uitvindingen ooit.
Beter een brood zo lang mogelijk ongesneden houden en thuis snijden. Blijft het langste vers zo.
pi_214206727
Met een Carolina Reaper. Die is lekker scherp !
Ook in moeilijke tijden.
pi_214206850

Geen broodsnijmachine hebben :')
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_214207933
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 23:10 schreef Hyaenidae het volgende:
Nederlands brood... Als we ons ergens diep voor zouden moeten schamen :N
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_214208830
Je wilt een broodmes dat of golvende tanden heeft of een verloop in de tanden. Maar die zijn niet goedkoop.

Victorinox, iets van drie tientjes, golvend en scherp (zal dus ooit ook bot worden). Wij deden deze in de bakkerij wel in de vaatwasser, na een jaar of tien mishandeling was eentje wel op zijn einde de ander nog prima.

Suncraft, ik meen 45 euro, en die heeft wisselend kleine tanden dicht op elkaar aan het begin en einde en grotere tanden in het midden. Gaat een leven lang mee.

Alles Snijders (bosch, Magimix) werken ook prima. Of een dedicated brood Snijder van zassenhaus, die ga je met thuisgebruik ook niet stuk krijgen.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_214209582
Snijmachine van Bosch, gaat als een speer. Wij bakken drie broden tegelijk, na het afkoelen wordt alles gesneden en gaat een deel de vriezer in.
pi_214209942
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 12:31 schreef Managarm het volgende:
Snijmachine van Bosch, gaat als een speer. Wij bakken drie broden tegelijk, na het afkoelen wordt alles gesneden en gaat een deel de vriezer in.
Die houden er wel alleen na pakweg tienduizend broden mee op :P meestal gladde tandwielen of de motor doe het begeeft.

Edit: zal een brood of duizend geweest zijn, de meeste broden gingen ongesneden de deur uit. Drie bosch, één Magimix (goed repareerbaar) en de laatste twee jaar een zassenhaus (handmatig) gebruikt.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_214210289
quote:
2s.gif Op maandag 8 juli 2024 13:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Die houden er wel alleen na pakweg tienduizend broden mee op :P meestal gladde tandwielen of de motor doe het begeeft.

Edit: zal een brood of duizend geweest zijn, de meeste broden gingen ongesneden de deur uit. Drie bosch, één Magimix (goed repareerbaar) en de laatste twee jaar een zassenhaus (handmatig) gebruikt.
Die van ons doet het al een paar jaar. Duizend broden is voor ons drie jaar denk ik, wij doen er iets langer mee. Ik heb nog een reservemes liggen (komt bij mijn vader vandaan, die nam nooit risico).
  maandag 8 juli 2024 @ 13:49:47 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_214210314
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2024 23:10 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ] zoiets kan helpen. Of gewoon een elektrische snijmachine. Die heb je al voor een paar tientjes.
Die is wel prima idd, maar dan adviseer ik je wel een lang broodmes erbij want anders loop je maar wat aan te klooien. Ik heb er ook zo één maar mijn messen zijn te kort.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  maandag 8 juli 2024 @ 13:56:50 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214210358
Is toch vooral een kwestie van oefenen. Hier hebben we een normaal broodmes.
The love you take is equal to the love you make.
pi_214211835
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 10:05 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Volgens mij valt dat echt wel mee, genoeg landen met veel slechter brood.
  maandag 8 juli 2024 @ 16:57:06 #25
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_214212081
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 10:05 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Als je het in de supermarkt koopt wel ja :')
Ga eens naar een fatsoenlijke bakker dan.
pindazakje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')