abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214196648
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 11:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
Nederland is voor ruim 50% oppervlakte landbouw , slechts 6% is bebouwd , als we 4% van de landbouw, die toch al vrijkomt door het stikstof probleem, gaan gebruiken voor extra woningbouw dan is het huizen probleem opgelost
Dan is er ruimte voor 2.000.000 vrijstaande energieneutrale nieuwbouwwoningen extra

Dan kan er ook nog 5% voor extra recreatie en natuur bijgemaakt worden
Dus 10% wonen , 45 % landbouw en 15% natuur en recreatie
Het verschil dat zie jij niet

Dan nog is 45 % van nederland weiland en voermais, nog veel te veel
[ afbeelding ]

Stikstof issue raakt nooit opgelost dat waait binnen vanuit Duitsland.

Misschien eerst beginnen met een redelijke assessment over wat nuchtere verstandige doelen zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 7 juli 2024 @ 14:33:08 #77
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_214197084
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 13:47 schreef ludovico het volgende:

[..]
Stikstof issue raakt nooit opgelost dat waait binnen vanuit Duitsland.

Misschien eerst beginnen met een redelijke assessment over wat nuchtere verstandige doelen zijn.
dan moeten we die stikstof terugsturen uit het Ruhrgebied in Duitsland
Daar zijn ze niet zo moeilijk

Onze stikstof komt van zee en van TATA staal
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_214197177
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 14:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dan moeten we die stikstof terugsturen uit het Ruhrgebied in Duitsland
Daar zijn ze niet zo moeilijk

Onze stikstof komt van zee en van TATA staal

Het is overal, door vegetatie weg te halen en schrale gronden te creëren heb je misschien wel natuur gecreëerd dat helemaal geen "stabiele" toestand behoort te hebben.

Daar moeten we dan capriolen voor uithalen om te behouden? Ik weet niet waar we mee bezig zijn hoor maar het is gestoord.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 7 juli 2024 @ 14:53:06 #79
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_214197419
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 14:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is overal, door vegetatie weg te halen en schrale gronden te creëren heb je misschien wel natuur gecreëerd dat helemaal geen "stabiele" toestand behoort te hebben.

Daar moeten we dan capriolen voor uithalen om te behouden? Ik weet niet waar we mee bezig zijn hoor maar het is gestoord.
Maar het ging toch over hoeveel woningen waar te bouwen? Binnen of buiten de stad

niet over stikstof uit Duitsland

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 07-07-2024 22:13:22 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_214205907
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2024 10:20 schreef Elan het volgende:

[..]
Hardop gelachen om die laatste zin. Het is bepaald niet dat we op dit punt zijn gekomen door een toevallige samenloop van omstandigheden, daar ligt decennialang puur wanbeleid aan ten grondslag.

Wij hebben overigens allang een koophok, dat inmiddels bijna is afbetaald. Je kan roepen dat het op lange termijn niet houdbaar is maar de trend is vrij duidelijk. Zie het initiële nieuwsbericht.
Ik heb jouwzelfde situatie, maar zie ook de trend van jouw plan. Het is een catch 22 met hoe dan ook een flinke achteruitgang op enig termijn. Jij bent van doorzingen tot het echt niet meer kan en maar kijken wat er overblijft, ik ben van het beest in de bek kijken en de hap van het broodje poep nemen in plaats van er omheen eten. Het moet gebeuren, dan maar hoe eerder hoe beter en daarna recupereren.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_214205933
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 10:17 schreef Elan het volgende:

[..]
Migranten met goede banen nemen de plek in van De Nederlanders in het biedproces. Expats lachen zich rot om onze huizenprijzen. Vergeleken met grote delen van UK of de VS is het hier nog spotgoedkoop. Zelfde met vrijesector huren in de grote steden.

En woningcorporaties verkopen doodleuk hun toch al beperkte volume sociale huurwoningen aan die gasten.
Ik snap je punt niet precies. Je wilt nog meer woningen zodat ze goedkoper worden en expats ze nog goedkoper kunnen kopen? Of wil je die expats toch misschien inperken?
pi_214205949
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 11:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
Nederland is voor ruim 50% oppervlakte landbouw , slechts 6% is bebouwd , als we 4% van de landbouw, gaan gebruiken voor extra woningbouw dan is het huizen probleem opgelost
Dan is er ruimte voor 2.000.000 mooie energieneutrale nieuwbouwwoningen extra

Dan kan er ook nog 5% voor extra recreatie en natuur bijgemaakt worden
Dus 10% wonen , 45 % landbouw en 15% natuur en recreatie
Het verschil dat zie jij niet

Dan nog is 45 % van nederland weiland en voermais, nog veel te veel
[ afbeelding ]
Opgelost voor nu. Alleen moeten die 200000 woningen ook energie krijgen, dat zijn weer een hoop weides vol zonnepanelen en windmolens op zee. Geef mij maar voedermaisweides. Aan huizen alleen heb je niet zoveel, die hebben wat meer nodig dan alleen een stapel stenen. En energie is pas het begin.
pi_214207660
Maar toch even:

-De inflatie lijkt geremd te zijn.
-De loonstijgingen gaan niet zo hard meer.
-De hypotheekrente blijft al 2 jaar hangen tussen de 4 en 5 procent.

Dat zijn toch in ieder geval factoren die de komende tijd de boel weer wat meer moeten gaan stabiliseren? Op basis waarvan worden er ook in 2025 en 2026 grote stijgingen verwacht?

Alleen een hypotheekrente die verder zakt kan prijsopdrijvend gaan werken.
pi_214207687
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 09:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Op basis waarvan worden er ook in 2025 en 2026 grote stijgingen verwacht?
Vraag en aanbod.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_214207703
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 09:47 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Vraag en aanbod.
Dan nog moet er een keer een einde komen aan de betaalbaarheid lijkt me. Steeds meer mensen kunnen op 2 inkomens niet eens 5 ton lenen. En de spaarvoorraadjes van starters zijn vaak ook beperkt.
pi_214207720
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 09:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dan nog moet er een keer een einde komen aan de betaalbaarheid lijkt me. Steeds meer mensen kunnen op 2 inkomens niet eens 5 ton lenen. En de spaarvoorraadjes van starters zijn vaak ook beperkt.
Hoe zie je dat voor je dan? Een sterke daling dus van de gemiddeld vraagprijs? Zie dat echt niet zo snel gebeuren eigenlijk..
pi_214207733
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 09:50 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Hoe zie je dat voor je dan? Een sterke daling dus van de gemiddeld vraagprijs? Zie dat echt niet zo snel gebeuren eigenlijk..
Ja een sterke daling van de vraagprijs inderdaad. Als mensen het niet meer kunnen betalen dan zakken de vraagprijzen toch vanzelf normaal gesproken?
pi_214207759
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 09:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ja een sterke daling van de vraagprijs inderdaad. Als mensen het niet meer kunnen betalen dan zakken de vraagprijzen toch vanzelf normaal gesproken?
Huizen worden nog steeds behoorlijk snel verkocht, dus blijkbaar is er dus wel financiële ruimte om een huis van 4-5 ton te kunnen kopen.
pi_214207774
quote:

[..]
De vraag overstijgt het aanbod nog steeds, net zoals de afgelopen 25 jaar. Dus nee, die vraagprijs daalt voorlopig niet.
pi_214207940
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 09:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]
De vraag overstijgt het aanbod nog steeds, net zoals de afgelopen 25 jaar. Dus nee, die vraagprijs daalt voorlopig niet.
Waar gaan we naartoe denk jij? Er is een nieuwe standaard gezet met de overdrachtsbelasting op 510000 en die gaat volgend jaar naar 525000.

Dat betekent dat vrijwel elk simpel rijtjeshuis in de Randstad en de ring eromheen voortaan voor minimaal dat soort bedragen weg zal gaan want iedereen biedt nu al richting die grens.
pi_214208105
quote:

[..]
Als wie wat niet kan betalen? De woningeigenaar de hypotheek? Of de potentiële koper die niet genoeg kan lenen?
pi_214208252
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 10:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Waar gaan we naartoe denk jij? Er is een nieuwe standaard gezet met de overdrachtsbelasting op 510000 en die gaat volgend jaar naar 525000.

Dat betekent dat vrijwel elk simpel rijtjeshuis in de Randstad en de ring eromheen voortaan voor minimaal dat soort bedragen weg zal gaan want iedereen biedt nu al richting die grens.
Een grotere vlucht naar kleinere dorpjes net buiten de randstad zoals nu het geval is.

Een nog grotere vlucht naar kleinere dorpjes binnen de Randstad (zie ik in ons dorp al gebeuren, steeds meer rotterdammers en hagenezen cashen hun overwaarde en komen hier groter wonen).

Nog creatievere manieren om de hypotheek rond te krijgen die worden verzonnen.

Zolang dit nieuwe kabinet geen manier vind om het aanbod substantieel te vergroten zal er denk ik geen daling in de vraagprijs komen tenzij we een financiële meltdown krijgen, maar dan kan de helft van Nederland het sowieso niet betalen omdat ze werkloos thuis zitten.
pi_214208467
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 00:45 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Ja en nee.

De grondkosten zijn nog steeds de grootste kostenpost bij een huis. Een nieuwbouwproject verkoopt een huis voor 400k, waarvan 220k de grond is en 180k voor het huis zelf.

Dus ookal bouw je er 1 miljoen woningen bij, de schaarste van grond blijft stijgen..

Dus dat heeft weinig met graaien te maken, maar puur met ruimte.

Inzet op hoogbouw is dan de enige optie die overblijft.
Tegenwoordig niet meer. Mijn nieuwbouw is 1/3 grond en 2/3 huis.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214208499
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 09:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Gezien de periodes waarin huizen verkocht worden denk ik dat dat allemaal wel mee valt.
pi_214209440
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 11:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Tegenwoordig niet meer. Mijn nieuwbouw is 1/3 grond en 2/3 huis.
En grondkosten zijn niet alleen maar de kosten voor m2's voormalige landbouwgrond onder je huis. Die moet eerst voorbelast en bouwrijp gemaakt worden, wat ook geld kost. Al helemaal op veengrond in het westen van het land. En er is nog pakweg 30% extra nodig voor de bijbehorende infrastructuur/algemene voorzieningen. Als je een kavel van zeg 300 m2 koopt, is er eigenlijk 400 m2 nodig omdat je er ook wilt kunnen komen, het trafohuisje ergens moet staan etc, etc.. En die moet ook betaald worden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_214209893
Wat zou er nu eigenlijk het beste (als eerste) en-masse moeten worden bijgebouwd?

- Huizen voor alle woningzoekenden, a-specifiek?

- Of juist Bejaarden / Verzorgings tehuizen voor oudere doorstromers, die nu te groot wonen en zorg nodig (gaan) hebben?

(Of beiden natuurlijk)

Ik hoor al zolang over de vergrijzing vandaar de vraag, zouden met hun doorstroming niet veel woningen vrijkomen?

Hier spreekt het EIB tegen dat dit enorm gaat helpen, maar heb zo mijn twijfels:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)igt-niet-bij-ouderen
pi_214210155
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 12:57 schreef Buikbrein het volgende:
- Of juist Bejaarden / Verzorgings tehuizen voor oudere doorstromers, die nu te groot wonen en zorg nodig (gaan) hebben?
Bejaardenhuizen zijn veelal wegbezuinigd de laatste decennia. Verpleeghuizen zijn er nog wel voldoende, maar daar zitten veelal mensen met een hoge zorgindicatie. Daarnaast is het gewoon zo dat de oudere generatie (60+) steeds langer mobiel, fit en zelfstandig blijft, waardoor er ook minder vraag is om kleiner/kleinschaliger te gaan wonen.
  maandag 8 juli 2024 @ 13:32:06 #98
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214210207
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 09:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dus jij wilt mensen waar 1 inkomen is, alleen staande ouders, traditionele gezinnen waar 1 van de ouders werkt, etc buiten sluiten van de mogelijkheid een huis te kopen want dat is "debiel"/. Waarom eigenlijk? Waar komt je haat vandaan op betaalbaar en goed te kunnen wonen?
Wat is daar gek aan; nogmaals niet iedereen kan een woning kopen; waarom doe je daar zo moeilijk over?
pi_214210209
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 13:26 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Bejaardenhuizen zijn veelal wegbezuinigd de laatste decennia. Verpleeghuizen zijn er nog wel voldoende, maar daar zitten veelal mensen met een hoge zorgindicatie. Daarnaast is het gewoon zo dat de oudere generatie (60+) steeds langer mobiel, fit en zelfstandig blijft, waardoor er ook minder vraag is om kleiner/kleinschaliger te gaan wonen.
Verpleeghuizen zijn ook lange wachtlijsten en de financiering daarvan is met meer dan 10% gekort afgelopen jaar. Dat staat voor volgend jaar nog een keer te gebeuren. dus daar kun je helemaal vervelende toestanden gaan verwachten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 8 juli 2024 @ 13:55:17 #100
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214210352
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 13:32 schreef xzaz het volgende:

[..]
Wat is daar gek aan; nogmaals niet iedereen kan een woning kopen; waarom doe je daar zo moeilijk over?
Omdat het een stompzinnige opmerking over het thema is, die verder niets toevoegt en als slap excuus wordt gebruikt over de problemen op de woning markt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')