abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 juli 2024 @ 09:17:01 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214177722
quote:
Huizenmarkt is oververhit: prijzen in de afgelopen maanden weer flink gestegen
Huizenmarkt is oververhit: prijzen in de afgelopen maanden weer flink gestegen
Door Noémi van de Pol
4 jul 2024 om 10:06
Update: 5 min. geleden
121 reacties
De prijzen stijgen hard en er wordt volop overboden. De huizenmarkt is oververhit, blijkt uit cijfers van makelaarsvereniging NVM over de afgelopen drie maanden.

Belangrijk nieuws
Meldingen bij belangrijk nieuws
De Nederlandse Kluis
Advertentie

Laat dierbare spullen niet thuis maar veilig in onze kluis.
Vraag aan
De huizenprijzen stijgen weer flink, nadat ze tussen medio 2022 en 2023 juist waren gedaald. Dat kwam toen vooral door de hogere hypotheekrente. Het was een welkome afwisseling na ongekend harde prijsstijgingen in de jaren ervoor, waarin huizen soms binnen een jaar 20 procent duurder werden.

Inmiddels bewegen de huizenprijzen zich weer in stijgende lijn. De prijzen zijn al enkele kwartalen hoger dan een jaar eerder. In het vorige kwartaal liet de NVM weten dat ze verwachtte dat de verkoopprijzen de komende tijd flink zouden stijgen.

Dat is inderdaad het geval, blijkt uit nieuwe cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar. De prijzen zijn met maar liefst 7,2 procent gestegen ten opzichte van de eerste drie maanden van het jaar. Dat is een bijzonder sterke stijging: sinds 1995 kwam het maar één keer eerder voor dat de huizenprijs in drie maanden tijd zo hard steeg.

Er werden in april, mei en juni ruim 35.000 woningen verkocht, zo'n 18 procent meer dan in de drie maanden ervoor. De gemiddelde transactieprijs kwam uit op bijna 468.000 euro. Dat is zo'n 34.000 euro meer dan vorig kwartaal. Daarmee is het de grootste prijsstijging in twee jaar tijd.

Nog steeds een groot tekort aan huizen in Nederland
Het aanhoudende tekort aan huizen speelt een grote rol bij het stijgen van de prijzen. "De prijzen vliegen omhoog door de krappe markt, goede financierbaarheid, inkomensstijgingen en daarmee het vertrouwen van de consument", zegt Lana Gerssen, makelaar en voorzitter van NVM Wonen. De loonsverhogingen zorgen er bijvoorbeeld voor dat huizenkopers meer kunnen lenen en dus ook hoger kunnen bieden.

Daarnaast steeg de gemiddelde huizenprijs dit kwartaal extra hard doordat er veel meer woningen werden verkocht in dure regio's als Amsterdam en Haarlem. Tegelijkertijd bleef de verkoop in goedkopere regio's als Zeeuws-Vlaanderen en Oost-Groningen achter, of daalde die zelfs.

Huizenprijzen stijgen dit jaar waarschijnlijk naar hoogste punt ooit
Zie ookHuizenprijzen stijgen dit jaar waarschijnlijk naar hoogste punt ooit
Woningkopers hebben het zwaar op de woningmarkt
Voor kopers is de concurrentie groot. Kopen zonder overbieden is in veel gebieden bijna onmogelijk. Inmiddels is bij twee van de drie verkochte woningen overboden. Dat betekent dat er meer wordt betaald dan de vraagprijs. "We maken ons zorgen over de prijsontwikkeling en betaalbaarheid op de langere termijn bij dit krappe aanbod en deze grote vraag", zegt Gerssen.

Toch is er ook positief nieuws voor de kopers: in het tweede kwartaal werden er flink meer woningen te koop gezet. Dat is fijn, want dat zorgt voor meer keus voor kopers, zegt Gerssen.

Maar de NVM verwacht dat dit slechts tijdelijk zal zijn. Daarom moet er naar oplossingen voor de oververhitte woningmarkt worden gekeken. Volgens de makelaarsvereniging is het vooral belangrijk dat er meer gebouwd gaat worden. "We hebben meer woningen én de juiste woningen nodig", zegt Gerssen.
https://www.nu.nl/economi(...)-flink-gestegen.html

De voordeeltjes op een rij:

-NHG lagere rente en hoger lenen:
-laag of vrijgestelde overdrachtsbelasting dus meer lenen:
-energielabel hoog is meer lenen;
-HRA dus meer lenen;
-2 lonen maximaal meetellen dus meer lenen.

En dan vergeet ik nog wat andere dingen waarschijnlijk. Het VVD beleid is een groot succes. Zodra iemand suggereert om de voordeeltjes wat af te bouwen staan de haves op de barricades om de not haves van de trein te duwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 6 juli 2024 @ 10:56:40 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214178614
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 09:17 schreef Leandra het volgende:
Het VVD beleid is een groot succes.
:')

Nationaliseer huisvesting!
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214181289
Is het zo dat mensen altijd naar hun maximale leencapaciteit gekocht hebben? Of is dit ooit anders geweest?

Vandaag plaatste het NRC een artikel waarin Arnoud Boot zegt dat we binnenkort vanzelf weer tegen een huizencrisis gaan aanlopen:

quote:
Alle beleidsvoornemens ten spijt, de praktijk leert dat de huizenmarkt vaker doorgaat totdat het écht niet meer kan. En daarom, zo vreest Boot, is een herhaling van de huizencrisis van 2010-2012 een realistischer scenario. „Vaak is het niet de huizenmarkt zelf die een crisis veroorzaakt, zij is daar een afgeleide van. In de vorige crisis was het de nasleep van de financiële crisis en de eurocrisis die zich vertaalde in forse bezuinigingen, en een scherp dalend consumentenvertrouwen. Dat tastte de huizenmarkt aan, de prijzen gingen heel hard naar beneden.”

Ook nu ziet Boot risico’s die een dergelijke huizencrisis zouden kunnen veroorzaken. „Als er onzekerheid komt over de pensioenhervormingen, die nu doorgevoerd moeten worden, en die valt samen met een forse correctie op de beurzen, wat veel mensen al lange tijd verwachten, dan kan dat opnieuw een vertrouwenscrisis veroorzaken. En net als in 2010 zal die zich vertalen in een scherpe daling van de huizenprijzen.” Dat hoeft niet direct te betekenen dat mensen hun hypotheken niet meer kunnen betalen, zegt hij. Zeker als de werkloosheid laag blijft, zal dat vermoedelijk wel meevallen, maar het neemt wel een forse hap uit de verkoopprijzen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)euwe-crisis-a4858911

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2024 15:32:04 ]
  zaterdag 6 juli 2024 @ 16:03:01 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214181635
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 15:31 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Is het zo dat mensen altijd naar hun maximale leencapaciteit gekocht hebben? Of is dit ooit anders geweest?

Nooit echt anders geweest. Mensen willen bij hun droomhuis vaak het onderste uit de kan.

Zelf nooit begrepen, ik heb liever lage lasten, dan kan ik buiten mijn huis ook een beetje ruim leven.
  zaterdag 6 juli 2024 @ 17:22:33 #5
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214183132
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 16:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nooit echt anders geweest. Mensen willen bij hun droomhuis vaak het onderste uit de kan.

Zelf nooit begrepen, ik heb liever lage lasten, dan kan ik buiten mijn huis ook een beetje ruim leven.
Mensen lieten en laten zich gek maken door de adviseurs van de banken, familie, vrienden en bekenden. Maximaal lenen op basis van twee inkomens, niet of minimaal aflossen en ook jij kan tonnen lenen.
Wij konden gemakkelijk 3 keer zoveel lenen toen we dit huis kochten, daar hadden wij geen zin in, maar aan alle kanten werd het ons aangepraat.
De boel in 10 jaar afgelost en verherbouwd, zonnepanelen op het dak, pracht keuken en badkamer, geïsoleerd en 3 voeding glas. Hut is af, hebben nu nauwelijks lasten.
Moet iedereen verder zelf weten, maar er is peer pressure en banken naaien je wat aan.
pi_214183369
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 17:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mensen lieten en laten zich gek maken door de adviseurs van de banken, familie, vrienden en bekenden. Maximaal lenen op basis van twee inkomens, niet of minimaal aflossen en ook jij kan tonnen lenen.
Wij konden gemakkelijk 3 keer zoveel lenen toen we dit huis kochten, daar hadden wij geen zin in, maar aan alle kanten werd het ons aangepraat.
De boel in 10 jaar afgelost en verherbouwd, zonnepanelen op het dak, pracht keuken en badkamer, geïsoleerd en 3 voeding glas. Hut is af, hebben nu nauwelijks lasten.
Moet iedereen verder zelf weten, maar er is peer pressure en banken naaien je wat aan.
Een duurder huis stijgt in absolute termen ook veel meer. Je bouwt dus ook veel meer vermogen op.

Als iemand me morgen 10 miljoen hypotheek geeft neem ik dat zonder te knipperen. Geld wordt altijd minder waard.
pi_214183602
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 17:33 schreef Confetti het volgende:

[..]
Een duurder huis stijgt in absolute termen ook veel meer. Je bouwt dus ook veel meer vermogen op.

Als iemand me morgen 10 miljoen hypotheek geeft neem ik dat zonder te knipperen. Geld wordt altijd minder waard.
Ja? Je neemt zonder te knipperen een hypotheek aan wat je 50k per maand kost?
  zaterdag 6 juli 2024 @ 18:02:31 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214183801
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 17:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nouja het heeft ook te maken met lekker shinen naar anderen "kijk eens wat ik een groot huis heb met droomkeuken en badkamer". Daar hoeven banken niks voor te doen.

Scheelt een hoop stress als je dat soort zaken onbelangrijk vind.
pi_214184422
Ik ben helemaal all in gegaan voor mijn apartementje. Heb maximale hypotheek genomen (en onofficiele leningen van familie/ werkgever) zodat ik het kon kopen (350.000). Voelde wel best eng om zo een grote schuld te hebben, maar mijn maandlasten zijn nu lager dan dat ze waren toen ik moest huren. Dat heb ik tien jaar gedaan. Ik ga er ook vanuit dat ik langzaamaan meer ga verdienen, dus het zal wel goed komen. Superblij dat ik nu aan de goede kant van de kloof sta.

MAar dit neemt niet weg dat ik het de politiek de laatste 30 jaar zeer kwalijk neem dat men vooral zijn oren heeft laten hangen naar de financiele markten en allerlei belangen, behalve die van mij, Henk en Ingrid.
pi_214184705
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 17:46 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Ja? Je neemt zonder te knipperen een hypotheek aan wat je 50k per maand kost?
Je moet het natuurlijk wel maandelijks kunnen dragen, maar als dat redelijk kan zou ik zeker niet een veel lagere hypotheek nemen. Het 'spel' is zo opgezet dat iedereen met een beetje recht van spreken belang heeft bij inflatie en hogere prijzen. Daar kun je de vruchten het beste van plukken door mee te doen door zoveel mogelijk leverage te nemen. Dan is een huis ook nog eens een zeer veilige manier voor leverage.

Geld maakt geld is de basis van ons systeem. Mijn huis van een half miljoen is 10% gestegen in een jaar. Ik pak 50k. Iemand die een huis van 250k gekocht heeft pakt slechts de helft. En ja, dat werkt ook zo bij prijsdalingen maar de afgelopen 200 a 300 jaar is dat nooit langdurig voorgekomen. Dat risico durf ik wel aan.
pi_214185020
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 19:06 schreef Confetti het volgende:

[..]
Je moet het natuurlijk wel maandelijks kunnen dragen, maar als dat redelijk kan zou ik zeker niet een veel lagere hypotheek nemen. Het 'spel' is zo opgezet dat iedereen met een beetje recht van spreken belang heeft bij inflatie en hogere prijzen. Daar kun je de vruchten het beste van plukken door mee te doen door zoveel mogelijk leverage te nemen. Dan is een huis ook nog eens een zeer veilige manier voor leverage.

Geld maakt geld is de basis van ons systeem. Mijn huis van een half miljoen is 10% gestegen in een jaar. Ik pak 50k. Iemand die een huis van 250k gekocht heeft pakt slechts de helft. En ja, dat werkt ook zo bij prijsdalingen maar de afgelopen 200 a 300 jaar is dat nooit langdurig voorgekomen. Dat risico durf ik wel aan.
Helemaal eens hoor, ik kocht mijn eerste huis in 2008 toen de bankencrisis uitbraak en verruilde die zo'n beetje op de dip in 2014 voor mijn tweede huis waar iedereen tegen adviseerde op dat moment. Zelfs met die crisis en een huis verkocht met onderwaarde heb ik er nog, theoretisch, tonnen aan verdiend.

Maar ja, dat is voor de huidige starters daardoor wel een stuk lastiger geworden vermoed ik...
pi_214192665
Sinds ik mijn appartementje gekocht heb, zijn mijn maandlasten gedaald en krijg ik meer HRA terug per jaar dan dat ik ooit aan huurtoeslag heb gekregen....
pi_214192731
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 19:06 schreef Confetti het volgende:

[..]

Graaicultuurtje is het altijd al geweest. Maar we zijn nu wel compleet doorgeslagen als het gaat om marktwerking en de speculatieve manier waarop we met de huizenmarkt om gaan.

Het was de afgelopen 10 jaar al aanhaken of afhaken, nu gaat het het voor een steeds grotere groep überhaupt niet lukken om aan te haken. Er zou grootschalig geïnvesteerd moeten worden om weer een woningoverschot te creëren. Al dan niet met tijdelijke prefabwoningen. De techniek is er al om een woning in enkele weken uit de printen, maar ja daar verdienen de heren vastgoedinvesteerders en gemeenten natuurlijk te weinig aan. Die zijn gebaat bij een zo hoog mogelijke OZB en kopers met dure huizen.

De gevolgen zijn niet te overzien.
blablablabla
pi_214192780
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2024 00:24 schreef Elan het volgende:

Huizen zijn al 30/40 jaar schaars met uitzondering van bepaalde korte perioden. De gevolgen zouden niet te overzien zijn als we nu in recordtempo zouden gaan bouwen. Dan hebben we over 20/30 jaar een gigantisch probleem.
pi_214192857
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 00:30 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Huizen zijn al 30/40 jaar schaars met uitzondering van bepaalde korte perioden. De gevolgen zouden niet te overzien zijn als we nu in recordtempo zouden gaan bouwen.
Schaars ja, niet compleet onbereikbaar voor alleenstaanden en Jan Modaal. Dat is een brug te ver.

quote:
Dan hebben we over 20/30 jaar een gigantisch probleem.
Want?
blablablabla
pi_214192873
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2024 00:24 schreef Elan het volgende:

[..]
Graaicultuurtje is het altijd al geweest. Maar we zijn nu wel compleet doorgeslagen als het gaat om marktwerking en de speculatieve manier waarop we met de huizenmarkt om gaan.

Het was de afgelopen 10 jaar al aanhaken of afhaken, nu gaat het het voor een steeds grotere groep überhaupt niet lukken om aan te haken. Er zou grootschalig geïnvesteerd moeten worden om weer een woningoverschot te creëren. Al dan niet met tijdelijke prefabwoningen. De techniek is er al om een woning in enkele weken uit de printen, maar ja daar verdienen de heren vastgoedinvesteerders en gemeenten natuurlijk te weinig aan. Die zijn gebaat bij een zo hoog mogelijke OZB en kopers met dure huizen.

Ja en nee.

De grondkosten zijn nog steeds de grootste kostenpost bij een huis. Een nieuwbouwproject verkoopt een huis voor 400k, waarvan 220k de grond is en 180k voor het huis zelf.

Dus ookal bouw je er 1 miljoen woningen bij, de schaarste van grond blijft stijgen..

Dus dat heeft weinig met graaien te maken, maar puur met ruimte.

Inzet op hoogbouw is dan de enige optie die overblijft.
pi_214192893
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 00:43 schreef Elan het volgende:

[..]
Schaars ja, niet compleet onbereikbaar voor alleenstaanden en Jan Modaal. Dat is een brug te ver.
[..]
Want?
Altijd al geweest. Mijn ouders konden 50 jaar geleden ook niet zonder schenking en startershypotheek geen huis kopen.

In de jaren 60-80 was het ook doodnormaal om als starter te beginnen met een flatje.

Na de oorlog was er een enorm te kort aan woningen. Uit die tijd stammen ook de portiekflatten en grote betonnen flats (bijlmer etc).

Dus wil je de winingnood aanpakken, dan is hoogbouw de enige optie..
pi_214192894
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 00:45 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Ja en nee.

De grondkosten zijn nog steeds de grootste kostenpost bij een huis. Een nieuwbouwproject verkoopt een huis voor 400k, waarvan 220k de grond is en 180k voor het huis zelf.

Dus ookal bouw je er 1 miljoen woningen bij, de schaarste van grond blijft stijgen..

Stijgende grondprijzen komen door corruptie niet door ruimtegebrek. Provincies verrijken zichzelf op grote schaal, die hele Bouwfraude die toen aan het licht is gekomen is maar het tipje van de sluier.

Materiaalkosten zijn wel enorm gestegen maar daar kun je op anticiperen door deels prefab te gaan bouwen naast normale objecten.
blablablabla
pi_214192901
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 00:45 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Ja en nee.

Daarom moet er gewoon ouwerwets links woningbeleid komen. Ministerie van volkshuisvesting terug. Grondprijs voor sociale woningen moet je niet aan de markt over laten. Woningbouwcorporaties weer slagkracht geven ipv ze verplichten af te stoten en de belachelijke verhuurdersheffing moet weg. Stef Blok aan de schandpaal op de Dam.

Geld van pensioenfondsen moet in ons eigen land geinvesteerd worden. Nu gaan veel halve maandsalarissen belastingvrij onze economie uit.
pi_214192909
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 00:48 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Altijd al geweest. Mijn ouders konden 50 jaar geleden ook niet zonder schenking en startershypotheek geen huis kopen.

In de jaren 60-80 was het ook doodnormaal om als starter te beginnen met een flatje.

Na de oorlog was er een enorm te kort aan woningen. Uit die tijd stammen ook de portiekflatten en grote betonnen flats (bijlmer etc).

Dus wil je de winingnood aanpakken, dan is hoogbouw de enige optie..
Na de oorlog ja, jaren 80 en 90 tot 00 hadden we het echt wel goed voor elkaar hoor. Waar zijn de premie A woningen gebleven?

Je stond misschien een paar jaar op de lijst voor een sociale huurwoning maar geen 15 jaar zoals nu.

Hoogbouw lost helemaal niks op is ontzettend duur en ingewikkeld. Hooguit voor stadscentra is dat relevant. Er is daar buiten ruimte zat om normaal te bouwen.
blablablabla
pi_214192925
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 00:48 schreef Elan het volgende:

[..]
Stijgende grondprijzen komen door corruptie niet door ruimtegebrek. Provincies verrijken zichzelf op grote schaal, die hele Bouwfraude die toen aan het licht is gekomen is maar het tipje van de sluier.

Materiaalkosten zijn wel enorm gestegen maar daar kun je op anticiperen door deels prefab te gaan bouwen naast normale objecten.
De meeste grond is privaat en vaak eigendom van grootgrondbezitters zoals boeren, banken of verzekeraars (vroeger kochten verzekeraars grond om hun dekkingsgraat te waarborgen).

Ja en die ruiken idd geld. Corruptie is het niet, gewoon vraag en aanbod.

Verder vallen de kosten mee als je die vergelijkt met het hedendaagse inkomen en de rente. Kocht je vroeger een huis voor 100.000 gulden, dan zat daar wel een rente op van 15÷ per jaar. Omgerekend in euro's zonder inflatiecorrectie is de rente al 7500 per jaar, ruim 625 euro / 1250 gulden per maand.

https://www.huizenmarkt-z(...)e-van-1960-tot-2008/

Nu is de rente nog steeds histories laag: 3.5% (dal was rond 2018 zelfs 1.2%). Inkomens stijgen flink en inflatie helpt ook een handje.
pi_214192934
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2024 00:52 schreef Elan het volgende:

[..]
Na de oorlog ja, jaren 80 en 90 tot 00 hadden we het echt wel goed voor elkaar hoor. Waar zijn de premie A woningen gebleven?

Je stond misschien een paar jaar op de lijst voor een sociale huurwoning maar geen 15 jaar zoals nu.

Hoogbouw lost helemaal niks op is ontzettend duur en ingewikkeld. Hooguit voor stadscentra is dat relevant. Er is daar buiten ruimte zat om normaal te bouwen.
Die ruimte is er op de kaart wellicht, maar in het kadaster niet. Zoals ik net al zei, boeren, verzekeraars en banken zijn de grootgrondbezitters in Nederland. Of je moet natuur gaan opofferen, dus aankloppen bij staatsbosbeheer of provincies.
  zondag 7 juli 2024 @ 03:22:24 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_214193222
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 00:30 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Dan hebben we over 20/30 jaar een gigantisch probleem.
wat voor probleem ?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_214193406
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 03:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wat voor probleem ?
Zie Japan
  zondag 7 juli 2024 @ 08:12:36 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214193635
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 06:50 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Zie Japan
Vergrijzing in Japan en de bouwkwaliteit daar is niet vergelijkbaar met Nederland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')