abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  One tough cookie woensdag 3 juli 2024 @ 23:06:28 #1
169210 liesje1979
pi_214148938
Het begon met:

quote:
Beste mensen,

Ik heb het plan opgevat om onder voorbehoud met vrienden naar Albanië
op vakantie te gaan. Hierbij zijn wij gekomen vanwege het feit
dat Armenië als bestemming afviel (eerste keus, maar grensconflict
van 20 jaar geleden in bepaalde regio in de buurt van Azerbeidjan is weer opgelaaid :') ).
Dat gaat dus niet door, daarom maar iets anders dachten we.

Dus: Albanië!!

Heeft iemand hier ervaring met dat land als vakantieland? Is het goedkoop of duur? Is het leuk?

Of is het beter te mijden?

Kan er goed uitgaan? Is het gevaarlijk? Moet je inentingen tegen bepaalde zaken halen?
Heb je een paspoort nodig (ik neem aan van wel)?

Is de hoofdstad interessant? Wat is de beste regio om te gaan? Mooie stranden?

Allemaal vragen waar ik mee zit! Ik zie heel tegenstrijdige verslagen op internet,
daarom m'n vraag maar hier posten dacht ik.

Bij voorkeur dank voor de reacties!!

PS. We dachten aan 14 tot 17 dagen vakantie.
En inmiddels zijn we bij topic 3 aangekomen betreffende Albanië *O*
  One tough cookie woensdag 3 juli 2024 @ 23:44:56 #2
169210 liesje1979
pi_214149198
Ok Shala river is dus tof, je vaart de bocht om en dan ben je opeens in een andere wereld, omringd door groener dan groen en hoge bergen ligt dan een smaragd blauwe rivier. Schitterend. Maar wel echt compleet ingericht op het toerisme, niets authentieks aan. En dan met name op de wat jongere toerist. Maar lekker voor een dagje, je kunt dagtochten doen.

De weg van Shkoder naar Koman lijkt wel alleen maar slechter te worden, mijn hemel. Ik zei altijd dat je dat prima zelf kan rijden en dat kan ook wel, nog steeds, maar je moet niet bang aangelegd zijn, als je eenmaal rijdt keer je natuurlijk ook niet zomaar om en moet je eigenlijk wel door. En het begin lijkt dan wel mee te vallen maar dan...Zeker als het geregend heeft zou ik de bus overwegen. Voor 800 lek kan dat, retourtje dus 1600 en dan kan je relaxed een beetje van het uitzicht genieten en heb je een ervaren chauffeur. Ik werd vanochtend om 6 uur opgehaald, en toen ik terug in Koman was (met de afgeladen boot van de broer van die vriend, ik zat opeens in een georganiseerde tour, de gids kwam pissig vragen wat ik op de boot deed want ik hoorde er niet bij, euhm, ik mag mee van de kapitein, gratis nanana. ) was dezelfde chauffeur er weer, super fijn want ik had niets voor de terugreis geregeld want wist niet hoe lang ik bij Shala zou blijven. Hij reed leeg terug dus ik kon gezellig bij hem voorin, vanochtend mocht ik ook al voorin. _O_ Maar goed, terwijl ik bij Shala river was, was hij ondertussen nog een keer terug naar Shkoder geweest en weer naar Koman, hij rijdt die route dus 4x per dag en kent elke kuil en gat in de weg. 12 uur per dag!
Ik was dan ook totaal niet bang als hij ploeterende toeristen in hun huurauto's voorbij sjeesde. :D

Terug in Shkoder was ik moe, maar ben nog uit eten gegaan in het restaurant waar ik altijd eet wanneer ik hier ben. En daar werkte altijd een ober, oude man (inmiddels 68 maar blijven werken is beter dan met pensioen want pensioen stelt hier geen reet voor) en ik weet niet eens meer hoe het precies ontstaan is, maar het is een beetje een traditie geworden dat ik met hem op de foto ga. Maar hij was er niet. Jammer. Dus ik aan de dienstdoende ober een foto laten zien maar hij werkte morgen weer en dan ben ik alweer in Durres, dus helaas pindakaas. Maar ze hadden hem dus gebeld en toen stond hij opeens voor mijn neus. O+ Was hij speciaal voor mij even gekomen en we hebben samen nog wat gedronken en een beetje bijgekletst. Toen ze belden wist hij ook gelijk dat het om mij ging.
En zo geniet ik weer met volle, volle teugen. En denk nog steeds, ondanks dat na zoveel jaar dingen zouden moeten wennen: Only in Albania. _O_ O+

Terugweg van Koman naar Shkoder, we moesten ergens even stoppen, want toeristen, lang verhaal, nou ik wil hier best even wachten hoor, met dit uitzicht.

Shala river, restaurant van mijn vriend, inclusief bouwmateriaal want ik heb die Stagiaire nooit meer teruggezien. :+

dinsdag 9 juli 2024 @ 12:32:34 #3
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_214220099
Ben weer terug, topvakantie gehad maar als ik het vergelijk met twee jaar geleden zie je Albanië wel echt veranderen idd. Ook al was ik nu in het zuiden en in 2022 in het noorden. Wat me met name opviel was dat het dus helemaal niet meer goedkoop is. :')

Benzine bijv kost er gewoon 1,85 euro per liter. Dat is nogal wat als het gemiddelde salaris op 700 euro ligt? Maar ook voor een halve liter Korca bier betaalde je gerust 3,50 euro, dat was in mijn beleving wel anders in 2022. Leffe blond in Himarë, 5 euro. Het zijn bijna 'Nederlandse' prijzen, maargoed ik was ook wel aan de kust.

Dus wie nog echt een Albanië-experience wil mét extreem lage prijzen moet naar Georgië. :+
Overigens afgelopen weekend geëindigd in Noord-Macedonië waar de levensstandaard wel lager lijkt te liggen dan in Albanië voor mijn gevoel. Met name buiten centrum Skopje en Ohrid.

Maar ik blijf fan. :P
Gourmetten of steengrillen?
pi_214220113
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 12:32 schreef Silenus het volgende:
Dus wie nog echt een Albanië-experience wil mét extreem lage prijzen moet naar Georgië. :+
Die staat hoog op het lijstje, maar dan moet het daar wel stabiel worden/blijven :)
  One tough cookie dinsdag 9 juli 2024 @ 12:37:01 #5
169210 liesje1979
pi_214220153
Georgië is tof. :Y Zag dat Transavia er nu op vliegt.
  maandag 15 juli 2024 @ 00:17:34 #6
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_214295197
quote:
Ben weer terug, topvakantie gehad maar als ik het vergelijk met twee jaar geleden zie je Albanië wel echt veranderen idd. Ook al was ik nu in het zuiden en in 2022 in het noorden. Wat me met name opviel was dat het dus helemaal niet meer goedkoop is. :')

Benzine bijv kost er gewoon 1,85 euro per liter. Dat is nogal wat als het gemiddelde salaris op 700 euro ligt? Maar ook voor een halve liter Korca bier betaalde je gerust 3,50 euro, dat was in mijn beleving wel anders in 2022. Leffe blond in Himarë, 5 euro. Het zijn bijna 'Nederlandse' prijzen, maargoed ik was ook wel aan de kust.

Overigens afgelopen weekend geëindigd in Noord-Macedonië waar de levensstandaard wel lager lijkt te liggen dan in Albanië voor mijn gevoel. Met name buiten centrum Skopje en Ohrid.

Ik ben ook net terug, 5 weken Noord-Macedonië en Albanië.

Benzine idd duur met 1,85 per liter.

Horeca prijzen vielen me mee, zeker nog een stuk goedkoper dan in NL.
Hoofdgerechten rond de 8-15 euro, voorgerechten 3-6 euro. Frisdrank blikje 33cl 1,50-2,00 euro (in Durrës. In Sarandë/Ksamil was de frisdrank rond de 2-3 euro. Eten misschien een paar euro duurder, maar ook niet altijd).
Ik drink niet dus alcohol niet echt op gelet.

2 strand bedden Durrës: 5 euro
2 strand bedden Ksamil: 25 euro.

Dat was wel een behoorlijk verschil.

Zuiden schijnt ook behoorlijk toeristisch te zijn voor strand vakanties.
Sue Me
  maandag 2 december 2024 @ 23:50:29 #7
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_215752692
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 11:35 schreef liesje1979 het volgende:
@:greavy ik zit nu in de bus op de nieuwe tolweg richting shkoder, super netjes. 😄
Ik hoop er volgend jaar weer heen te gaan! Maar ik wil zoveel, en sinds mijn nieuwe baan wel beperkter met vrij nemen ;(

Maar die nieuwe wegen zijn wel echt goed geregeld in Albanië.
Het nieuwe spoor is ook aardig aan het vorderen, hoop dat het volgend jaar toch wel weer rijdt, inclusief aansluiting naar het vliegveld.
  maandag 2 december 2024 @ 23:53:00 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_215752696
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2024 00:17 schreef Staaf het volgende:

[..] Benzine idd duur met 1,85 per liter.

Horeca prijzen vielen me mee, zeker nog een stuk goedkoper dan in NL.
Hoofdgerechten rond de 8-15 euro, voorgerechten 3-6 euro. Frisdrank blikje 33cl 1,50-2,00 euro (in Durrës. In Sarandë/Ksamil was de frisdrank rond de 2-3 euro. Eten misschien een paar euro duurder, maar ook niet altijd).
Ik drink niet dus alcohol niet echt op gelet.

2 strand bedden Durrës: 5 euro
2 strand bedden Ksamil: 25 euro
Benzine heb ik eigenlijk nooit echt goedkoop gevonden daar, en is wel erg gestegen de laatste jaren. Maar dat deed het hier ook.
De toerisme is daar duidelijk toegeslagen in de kosten. 2015(toen het toerisme nog echt moest losbarsten daar) at ik 3-gangengerechten voor amper 10 euro, incl drinken. Maar de toerist heeft geld en betaalt, dus zoiets is te verwachten.
Men wilde het "dure" Italië etc ontvluchten, vond het goedkope Albanië, en die hebben daar slim op ingesprongen.
  vrijdag 28 maart 2025 @ 12:14:57 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_217206133
Wat een stilte hier.
Ik ben nu aan het kijken om volgende week vrijdagochtend na mijn werk vanuit Eindhoven naar Tirana te gaan en de maandags terug.
  vrijdag 28 maart 2025 @ 13:23:55 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_217206767
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 12:14 schreef greavy het volgende:
Wat een stilte hier.
Ik ben nu aan het kijken om volgende week vrijdagochtend na mijn werk vanuit Eindhoven naar Tirana te gaan en de maandags terug.
Laat maar, gisteravond was ik nog ff eea aan het uitzoeken (ik kom uit een nachtdienst, of ik de vlucht dus kon halen) dus nog niet gelijk geboekt. Wil nu boeken, is een retourtje ineens meer dan 100 euro duurder geworden. En dat amper 15 uur later. Dan houden we Albanië nog wel tegoed voor als ik er meer tijd voor heb.
  vrijdag 28 maart 2025 @ 13:50:26 #11
504895 Bofjijff
AJAXGODENZONEN SUPERJODEN
pi_217207062
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 13:23 schreef greavy het volgende:

[..]
Laat maar, gisteravond was ik nog ff eea aan het uitzoeken (ik kom uit een nachtdienst, of ik de vlucht dus kon halen) dus nog niet gelijk geboekt. Wil nu boeken, is een retourtje ineens meer dan 100 euro duurder geworden. En dat amper 15 uur later. Dan houden we Albanië nog wel tegoed voor als ik er meer tijd voor heb.
zou er sowieso meer tijd voor nemen idd. Tirana vonden wij nou niet heel boeiend om eerlijk te zijn. Wel leuk hoor maar neem dan meer de tijd voor het hele land
  maandag 31 maart 2025 @ 10:45:06 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_217239869
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 13:50 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
zou er sowieso meer tijd voor nemen idd. Tirana vonden wij nou niet heel boeiend om eerlijk te zijn. Wel leuk hoor maar neem dan meer de tijd voor het hele land
Het zou mn 12e keer Albanië worden, heb grofweg heel de zuidkant van de lijn Dürres - Tirana en zo ri Noord-Macedonië al gehad, daarboven ook al veel. Maar nooit specifiek tijd genomen voor Tirana dus een kort citytripje leek mij wel interessant.
  maandag 31 maart 2025 @ 11:06:38 #13
504895 Bofjijff
AJAXGODENZONEN SUPERJODEN
pi_217240183
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 10:45 schreef greavy het volgende:

[..]
Het zou mn 12e keer Albanië worden, heb grofweg heel de zuidkant van de lijn Dürres - Tirana en zo ri Noord-Macedonië al gehad, daarboven ook al veel. Maar nooit specifiek tijd genomen voor Tirana dus een kort citytripje leek mij wel interessant.
ahh ja dat veranderd dan wel de zaak. Dan is het wel leuk inderdaad ^O^
  maandag 31 maart 2025 @ 11:13:07 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_217240245
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2025 11:06 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
ahh ja dat veranderd dan wel de zaak. Dan is het wel leuk inderdaad ^O^
Precies, meestal haalde ik gelijk een huurauto en was een week tot 2 weken in het land aan het toeren, ging ik echt afgelegen gebieden in waar een toerist nooit zou komen, sliep ik in kleine dorpjes en B&B's et cetera. En elke keer als ik met de auto in Tirana kwam wilde ik er steeds weer weg want met de auto is het drama. Dus mijzelf wel voorgenomen nog eens terug te gaan, maar dan echt puur voor Tirana en zonder huurauto.
pi_217382356
quote:

Dan ben je gewoon echt afgezet in toeristische hotspots. Mijn ervaring vorig jaar: goede espresso voor 50 cent, goede maaltijd voor 4 - 5 euro en hotelovernachting voor 20 - 30 euro als je goed zoekt.

Benzine las ik van tevoren dat los van dat het relatief duur is er ook nog veel lage kwaliteit benzine verkocht wordt waar je je moderne auto de vernieling mee in kunt helpen. Ik heb voor de zekerheid hem bij de laatste pomp in Montenegro vol gegooid en in Albanië niet getankt.
Miata is always the answer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')