abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 juni 2024 @ 21:50:35 #1
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_214095887

Deel 16 alweer *O* over de gebeurtenissen op de verschillende tours.

Voor major toernooien worden veelal aparte topics gemaakt

Zinnige links
DP World Tour (voorheen European Tour)
PGA Tour
www.golf.nl
Wikipedia Golf
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 29 juni 2024 @ 23:32:39 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214098144
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 21:14 schreef Nijna het volgende:

Bizar!

Ik heb er nog nooit een gemaakt... hopelijk ooit ;)
Ik heb er twee op mijn naam staan, waarvan eentje tijdens een officiële wedstrijd. Moest het hele clubhuis na afloop trakteren en kreeg in ruil daarvoor van iedereen een golfbal.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_214099223
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 23:32 schreef golfer het volgende:

[..]
Ik heb er twee op mijn naam staan, waarvan eentje tijdens een officiële wedstrijd. Moest het hele clubhuis na afloop trakteren en kreeg in ruil daarvoor van iedereen een golfbal.
Lijkt me wel een keer leuk om mee te maken.
Maar in mijn geval is het meer geluk dan skills als het gebeurt ;).
Wel 2x een eagle vanaf 100 meter, dus zo'n hole in one zou ook een keer moeten lukken ;)
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 30 juni 2024 @ 18:10:22 #4
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214105556
Leuk. Marcel Siem (net terug na een heupoperatie) wint na een play-off het Italiaanse open. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_214108173
quote:
14s.gif Op zondag 30 juni 2024 18:10 schreef golfer het volgende:
Leuk. Marcel Siem (net terug na een heupoperatie) wint na een play-off het Italiaanse open. ^O^
Dat is wel netjes!
  dinsdag 2 juli 2024 @ 14:15:46 #6
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214128260
Joost Luiten sleept sportkoepel NOC*NSF voor de rechter.
De Nederlandse golfer is verontwaardigd over het besluit van de vereniging van sportbonden dat hij niet naar de Olympische Spelen in Parijs mag.
Het gaat om een kort geding, dat om 13.00 uur dient in Arnhem. Luiten is daarbij zelf aanwezig.

"Ik zal vandaag in de rechtbank de beslissing om mij niet naar de Olympische Spelen te sturen aanvechten", schrijft de 38-jarige Luiten op Instagram. "Wij leggen onze zaak voor aan de rechter en krijgen een onafhankelijk oordeel! Een onafhankelijke kijk op mijn zaak, dat is iets waar ik naar op zoek was en waarvan ik weet dat ik het niet heb gekregen van NOC*NSF!"

Vorige week sprak Luiten zich ook al uit. "Ze hebben daar absoluut geen verstand van golf. Het is gewoon verbijsterend dat ze zeggen dat ik niet in de top acht kan eindigen op de Spelen", schreef hij toen op sociale media.

Volgens de criteria van de Olympische Spelen én de internationale golffederatie heeft Luiten zich gewoon gekwalificeerd voor de Spelen, zegt de golfer zelf. Sportkoepel NOC*NSF stelt echter aanvullende eisen.
Luiten miste op deze manier ook al de Olympische Spelen van Tokio in 2021. In 2016 was hij er in Rio wel bij. Toen eindigde hij als 27e.

Luiten: "Ze denken niet dat ik een kans heb om bij de beste acht te eindigen in een veld van zestig spelers, ook al ben ik in de achttien jaar dat ik nu prof ben in bijna 20 procent van de toernooien in de top tien geëindigd. En dat waren toernooien met 156 deelnemers."

Ook golfers Darius van Driel en Dewi Weber mogen niet naar de Spelen. Anne van Dam is de enige Nederlandse golfer die zich geplaatst heeft voor Parijs.
Poef.....gone! ©golfer
pi_214128436
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 14:15 schreef golfer het volgende:
Joost Luiten sleept sportkoepel NOC*NSF voor de rechter.
De Nederlandse golfer is verontwaardigd over het besluit van de vereniging van sportbonden dat hij niet naar de Olympische Spelen in Parijs mag.
Het gaat om een kort geding, dat om 13.00 uur dient in Arnhem. Luiten is daarbij zelf aanwezig.

"Ik zal vandaag in de rechtbank de beslissing om mij niet naar de Olympische Spelen te sturen aanvechten", schrijft de 38-jarige Luiten op Instagram. "Wij leggen onze zaak voor aan de rechter en krijgen een onafhankelijk oordeel! Een onafhankelijke kijk op mijn zaak, dat is iets waar ik naar op zoek was en waarvan ik weet dat ik het niet heb gekregen van NOC*NSF!"

Vorige week sprak Luiten zich ook al uit. "Ze hebben daar absoluut geen verstand van golf. Het is gewoon verbijsterend dat ze zeggen dat ik niet in de top acht kan eindigen op de Spelen", schreef hij toen op sociale media.

Volgens de criteria van de Olympische Spelen én de internationale golffederatie heeft Luiten zich gewoon gekwalificeerd voor de Spelen, zegt de golfer zelf. Sportkoepel NOC*NSF stelt echter aanvullende eisen.
Luiten miste op deze manier ook al de Olympische Spelen van Tokio in 2021. In 2016 was hij er in Rio wel bij. Toen eindigde hij als 27e.

Luiten: "Ze denken niet dat ik een kans heb om bij de beste acht te eindigen in een veld van zestig spelers, ook al ben ik in de achttien jaar dat ik nu prof ben in bijna 20 procent van de toernooien in de top tien geëindigd. En dat waren toernooien met 156 deelnemers."

Ook golfers Darius van Driel en Dewi Weber mogen niet naar de Spelen. Anne van Dam is de enige Nederlandse golfer die zich geplaatst heeft voor Parijs.
Ik ben benieuwd, ik vind het wel apart dat hij blijkbaar wel voldoet aan de criteria van de olympische spelen en de internationale golfbond, maar dat het dan stukloopt op de eisen van noc-nsf.
En het is ook niet zo dat we zoveel golfers hebben die in aanmerking komen, dat ze heel selectief moeten zijn... maar goed wie ben ik...
pi_214128478
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 14:39 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd, ik vind het wel apart dat hij blijkbaar wel voldoet aan de criteria van de olympische spelen en de internationale golfbond, maar dat het dan stukloopt op de eisen van noc-nsf.
En het is ook niet zo dat we zoveel golfers hebben die in aanmerking komen, dat ze heel selectief moeten zijn... maar goed wie ben ik...
Naja de eisen van NOCNSF worden opgesteld samen met de NL golfbond en die regels zijn zeer ruim van tevoren bekend. Het is niet dat Luiten geen tijd had om aan de regels te voldoen, of om eerder beroep aan te tekenen.

Blijft altijd lastig, want idd hij kan zomaar top 5 eindigen of 60e .Maar dit geldt voor veel meer sporten en NOC*NSF denkt op deze manier met het beste olympische team richting de Spelen te gaan
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:00:16 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214128565
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 14:46 schreef franklop het volgende:

Naja de eisen van NOC*NSF worden opgesteld samen met de NL golfbond en die regels zijn zeer ruim van tevoren bekend. Het is niet dat Luiten geen tijd had om aan de regels te voldoen, of om eerder beroep aan te tekenen.

De NGF (Nederlandse Golf Federatie) is niet bij het besluit van het NOC*NSF betrokken geweest. In tegendeel zelfs, want
quote:
Anne van Dam is de enige Nederlandse golfer die deze zomer meedoet aan de Olympische Spelen in Parijs. Tot teleurstelling van de NGF heeft het NOC*NSF besloten dat er dit jaar geen andere Nederlandse golfers zullen worden uitgezonden naar de Spelen.
Op 14 juni heeft een delegatie van de NGF, in aanwezigheid van Joost Luiten, hierover gesproken met NOC*NSF. Hierbij heeft de NGF argumenten en data aangeleverd om de uitzending van Luiten, Van Driel en Weber te bepleiten. Tevens is golfspecifieke informatie met NOC*NSF gedeeld om de unieke kenmerken van de golfsport duidelijk te maken.
Het NOC*NSF heeft inderdaad geen verstand van golfen.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:03:03 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214128582
Meer over het standpunt van de NGF:
https://www.ngf.nl/over-d(...)ympische-spelen-2024
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:05:45 #11
194695 franklop
Fran knock
pi_214128600
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 15:00 schreef golfer het volgende:

[..]
De NGF (Nederlandse Golf Federatie) is niet bij het besluit van het NOC*NSF betrokken geweest. In tegendeel zelfs, want
[..]
Het NOC*NSF heeft inderdaad geen verstand van golfen.
Normaliter worden de eisen, die vooraf worden opgesteld, wel iom de bond gedaan. Blijkbaar hier dus anders gegaan.

Maar goed, ze moeten wel ergens een grens trekken in lijn met hun eigen streven (top 8 van wereld).
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:08:44 #12
194695 franklop
Fran knock
pi_214128615
https://nocnsf.nl/topspor(...)elen-van-parijs-2024

Hier staat overigens wel dat het met het NGF is opgesteld
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:09:58 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214128622
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 15:05 schreef franklop het volgende:

[..]
Normaliter worden de eisen, die vooraf worden opgesteld, wel iom de bond gedaan. Blijkbaar hier dus anders gegaan.

Maar goed, ze moeten wel ergens een grens trekken in lijn met hun eigen streven (top 8 van wereld).
Als je een beetje verstand van golfen hebt dan weet je dat die eis belachelijk is.
Iedere golfer uit de wereld top 100 kan zomaar in Parijs winnen.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:12:18 #14
194695 franklop
Fran knock
pi_214128643
En zo extreem waren de eisen niet. Top 27 sowieso en daarna een extra eis van top 8 bij een toernooi. Wel hadden ze daar misschien een bepaalde categorie toernooi van kunnen maken ipv vooraf aangeven
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:12:51 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214128652
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 15:08 schreef franklop het volgende:
https://nocnsf.nl/topspor(...)elen-van-parijs-2024

Hier staat overigens wel dat het met het NGF is opgesteld
Ze liegen, want de NGF zegt dit:
"Er wordt gezegd dat de NGF ‘akkoord is gegaan’ met de eisen van NOC*NSF en dat we harder met de vuist op tafel hadden moeten slaan", aldus van Merwijk. "Zo werkt het niet. Wij gaan niet akkoord, wij zitten steeds opnieuw aan tafel met NOC*NSF in een poging om ze te overtuigen. Maar NOC*NSF bepaalt uiteindelijk wie uitgezonden worden naar de Spelen. Niet de NGF. Het is voor ons kiezen of delen: of helemaal geen Nederlandse golfers naar de Spelen, waar niemand bij gebaat is, of in elk geval de golfers die NOC*NSF wil uitzenden."
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:13:41 #16
194695 franklop
Fran knock
pi_214128659
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 15:09 schreef golfer het volgende:

[..]
Als je een beetje verstand van golfen hebt dan weet je dat die eis belachelijk is.
Iedere golfer uit de wereld top 100 kan zomaar in Parijs winnen.
Ja dat kun je met meer sporten zeggen natuurlijk. En nogmaals zo extreem waren die eisen niet . Tuurlijk hadden ze het anders kunnen doen, maar daar had NGF dan vooraf(!) al op zijn strepen moeten staan

Edit*
We weten niet exact wat er allemaal in welke Tijdlijn is besproken, maar wellicht had eerder publiciteit opzoeken ook geholpen.

Persoonlijk vind ik de eisen niet zo extreem staan en dat bij golf je makkelijker kan winnen dan als je 80e bent bij zwemmen snap ik. Maar daarom zijn de eisen bij golf al minder zwaar. Bij zwemmen moet je al echt een top tijd hebben gezwommen om mee te gaan. Top 60 is bij golf al genoeg met een extra eis
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:17:11 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214128689
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 15:13 schreef franklop het volgende:

Ja dat kun je met meer sporten zeggen natuurlijk. En nogmaals zo extreem waren die eisen niet .
Nogmaals: als je iets van golfen zou begrijpen dan weet je dat die eis onzinnig is.

quote:
Tuurlijk hadden ze het anders kunnen doen, maar daar had NGF dan vooraf(!) al op zijn strepen moeten staan
De NGF heeft vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ze het er niet mee eens waren.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:19:28 #18
194695 franklop
Fran knock
pi_214128705
Zie mijn edit. Ik ben geen golfer, of een fan, maar kan wel zien dat de eisen tov vele andere sporten al minder streng zijn.

NOCNSF heeft ook geen onuitputtelijke bron qua geld, dat zou ook een reden zijn voor de strengere eisen
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:21:38 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214128718
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 15:19 schreef franklop het volgende:
Zie mijn edit. Ik ben geen golfer, of een fan, maar kan wel zien dat de eisen tov vele andere sporten al minder streng zijn.

NOCNSF heeft ook geen onuitputtelijke bron qua geld, dat zou ook een reden zijn voor de strengere eisen
Het heeft niks met geld te maken. De betreffende golfers zijn allemaal professioneel bezig met hun sport en vrijwel allemaal miljonair. Ze spelen bij de OS niet voor geld, maar voor de eer.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:23:23 #20
194695 franklop
Fran knock
pi_214128725
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 15:21 schreef golfer het volgende:

[..]
Het heeft niks met geld te maken. De betreffende golfers zijn allemaal professioneel bezig met hun sport en vrijwel allemaal miljonair. Ze spelen bij de OS niet voor geld, maar voor de eer.
Het kost nocnsf geld om mensen naar de os te sturen ;)
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:24:22 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214128731
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 15:23 schreef franklop het volgende:

Over hoeveel geld per atleet heb je het?
Poef.....gone! ©golfer
pi_214128832
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 15:23 schreef franklop het volgende:

[..]
Desnoods laat je dat dan door de bond/atleten betalen d.m.v een eigen bijdrage.

Al is Joost wel laat met dit protest, hij had al naar de rechter kunnen gaan toen de regels bekend werden.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  dinsdag 2 juli 2024 @ 20:32:28 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214134947
Sportkoepel NOC*NSF moet golfer Joost Luiten naar de Olympische Spelen laten gaan.
Dat is de uitkomst van het kort geding dat Luiten tegen de vereniging van sportbonden had aangespannen.

"Ik heb gewonnen, op alle fronten", zei een blije Luiten in Arnhem na de voor hem positief uitgevallen uitspraak van de rechter.

Die heeft NOC*NSF opgedragen om Luiten dinsdagmiddag voor 17.00 uur in te schrijven bij de Internationale Golf Federatie (IGF) op straffe van een dwangsom van 50.000 euro.

De sportkoepel laat via een woordvoerder weten de uitspraak uit te zullen voeren. "Als we vervolgens van de IGF een bevestiging hebben gekregen, gaan we Luiten aanmelden bij het Internationaal Olympisch Comité."
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 9 juli 2024 @ 20:51:11 #24
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214226140
Soap rond golfer Luiten krijgt nieuwe wending: IOC houdt deelname aan Spelen tegen

Er komt maar geen einde aan de soap rondom golfer Joost Luiten. Het Internationaal Olympisch Comité houdt deelname van de Nederlander aan het toernooi in Parijs tegen. Zijn plek is al ingevuld en het IOC is niet van plan het deelnemersveld uit te breiden.

Luiten had zich volgens de kwalificatie-eisen van de Spelen én de internationale golffederatie (IGF) geplaatst, maar het NOC*NSF stelde aanvullende eisen. De sportkoepel wilde alleen een atleet afvaardigen die bij de eerste acht kan eindigen en dat vertrouwen was er niet.

Daarop besloot het NOC*NSF hem niet af te vaardigen richting Parijs. Dat pikte Luiten vervolgens niet, hij spande een kort geding aan. Hij kreeg gelijk van de rechtbank en zou alsnog naar de Spelen mogen. Maar nu, een week later, hoort Luiten dat hij alsnog niet naar Parijs mag.
Plek al toegewezen

Het IOC zegt dat de plek van Luiten, die in eerste instantie dus niet werd opgevuld door de Nederlander, al vergeven is aan iemand anders. Een woordvoerder van het IGF zegt dat er nog een poging is gedaan om Luiten toe te voegen aan de speellijst.

"We hebben een uitzondering aangevraagd bij het IOC om het deelnemersveld te vergroten van 60 naar 61 deelnemers, inclusief Luiten. Dat verzoek werd vandaag echter afgewezen door het IOC."

Het is niet duidelijk of Luiten nog stappen tegen dit besluit gaat ondernemen, hij zou nog naar het CAS kunnen stappen. Eerder miste de Nederlandse golfer al de Spelen van Tokio in 2021. In Rio de Janeiro (2016) was hij er wel bij, toen eindigde hij als 27ste.
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 9 juli 2024 @ 22:40:32 #25
408813 crew  trein2000
pi_214229239
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:51 schreef golfer het volgende:
Soap rond golfer Luiten krijgt nieuwe wending: IOC houdt deelname aan Spelen tegen

Er komt maar geen einde aan de soap rondom golfer Joost Luiten. Het Internationaal Olympisch Comité houdt deelname van de Nederlander aan het toernooi in Parijs tegen. Zijn plek is al ingevuld en het IOC is niet van plan het deelnemersveld uit te breiden.

Luiten had zich volgens de kwalificatie-eisen van de Spelen én de internationale golffederatie (IGF) geplaatst, maar het NOC*NSF stelde aanvullende eisen. De sportkoepel wilde alleen een atleet afvaardigen die bij de eerste acht kan eindigen en dat vertrouwen was er niet.

Daarop besloot het NOC*NSF hem niet af te vaardigen richting Parijs. Dat pikte Luiten vervolgens niet, hij spande een kort geding aan. Hij kreeg gelijk van de rechtbank en zou alsnog naar de Spelen mogen. Maar nu, een week later, hoort Luiten dat hij alsnog niet naar Parijs mag.
Plek al toegewezen

Het IOC zegt dat de plek van Luiten, die in eerste instantie dus niet werd opgevuld door de Nederlander, al vergeven is aan iemand anders. Een woordvoerder van het IGF zegt dat er nog een poging is gedaan om Luiten toe te voegen aan de speellijst.

"We hebben een uitzondering aangevraagd bij het IOC om het deelnemersveld te vergroten van 60 naar 61 deelnemers, inclusief Luiten. Dat verzoek werd vandaag echter afgewezen door het IOC."

Het is niet duidelijk of Luiten nog stappen tegen dit besluit gaat ondernemen, hij zou nog naar het CAS kunnen stappen. Eerder miste de Nederlandse golfer al de Spelen van Tokio in 2021. In Rio de Janeiro (2016) was hij er wel bij, toen eindigde hij als 27ste.
Je zou toch maar zo genaaid worden door je eigen sportbond zeg. Wat zullen ze trots zijn op zichzelf.
zie email 27 oktober
  woensdag 10 juli 2024 @ 12:07:31 #26
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_214233262
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 22:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Je zou toch maar zo genaaid worden door je eigen sportbond zeg. Wat zullen ze trots zijn op zichzelf.
Fout zit 'm volgens mij bij IGF, die voor het einde van de deadline al plekken voorbij de eerste 60 aan het vergeven is geweest. Oplossing zit ook daar, zij moeten de eerste reserve weer eerste reserve maken.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 10 juli 2024 @ 19:35:29 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214238927
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 12:07 schreef Coelho het volgende:

[..]
Fout zit 'm volgens mij bij IGF, die voor het einde van de deadline al plekken voorbij de eerste 60 aan het vergeven is geweest. Oplossing zit ook daar, zij moeten de eerste reserve weer eerste reserve maken.
mwah, dat kun je richting de eerste reserve niet maken. Daarom moeten ze een extra plek vergeven
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 13 juli 2024 @ 11:11:17 #28
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214270710
Joost Luiten en Darius van Driel zijn er op het Schots Open niet in geslaagd het finaleweekend te bereiken.

Luiten kende een weinig enerverende dag in North Berwick. Hij maakte één birdie en een bogey en ging rond in 70 slagen (par). Daarmee zakte hij naar de 75ste plek met -2 en dat was net een slag te veel om de cut te halen. Voor Van Driel eindigde het toernooi op plek 117 (+1).
Justin Thomas, leider na de eerste dag, kelderde na een ronde van +2 naar de gedeelde 24ste plaats.

Ludvig Aberg ging net als op donderdag rond in 64 slagen en de jonge Zweed gaat nu aan kop met een score van -12. Rory McIlroy, vorig jaar winnaar, staat gedeeld vijfde (-9).

Slechte generale repetitie dus van Joost, want volgende week wordt op een soortgelijke linksbaan, Royal Troon, The Open gehouden.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 14 juli 2024 @ 21:04:04 #29
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214291311
Leuk!
Voor het eerst in 25 jaar wint een Schot het Schotse Open.
Na Colin Montgomerie is het nu Robert MacIntyre gelukt met een score van -18. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 18 juli 2024 @ 11:31:53 #30
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214326290
Golfsoap duurt voort, Luiten op reservelijst Spelen: 'Charme is er wel vanaf'

Golfer Joost Luiten leek definitief een streep te hebben gezet door deelname aan de Olympische Spelen, maar nu staat hij toch op de internationale reservelijst.

Dat laat Jan van Merwijk, directeur van de Nederlandse Golf Federatie, weten aan de NOS. "Joost is als eerste reserve gekoppeld aan 21 van de 60 spelers in Parijs. Mocht een van die 21 uitvallen, dan zou Joost alsnog toegang kunnen krijgen tot de Olympische Spelen. Mits hij dat zelf ambieert."

Luiten zelf zegt pas een definitieve beslissing te nemen, mocht hij daadwerkelijk een telefoontje krijgen. "Maar ik heb er zo weinig trek meer in. De charme is er wel vanaf. Ik heb al een vakantie geboekt. Ik acht de kans klein dat er iemand uitvalt. Maar stel dat het zo is, dan zie ik wel hoe het ervoor staat, wanneer het is en waar ik op dat moment ben."
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 18 juli 2024 @ 11:36:37 #31
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214326340
En vandaag is op Royal Troon (Schotland) het 152e British Open begonnen met alle topgolfers van de wereld.
Daar mag Joost, als enige Nederlandse deelnemer, ook aan deelnemen. Hij start om 15:04.
Woods doet ook weer (voor spek en bonen) mee en start om 15:37
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 19 juli 2024 @ 00:33:52 #32
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_214334324
Grote verschillen met waar je speelt ..

Musica Español
Come On
pi_214334901
Vandaag begint de Dutch Ladies Open op de Hilversumsche.
  vrijdag 19 juli 2024 @ 08:22:05 #34
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_214335008
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 07:55 schreef Nijna het volgende:
Vandaag begint de Dutch Ladies Open op de Hilversumsche.
Nog ergens te volgen?
Musica Español
Come On
  vrijdag 19 juli 2024 @ 11:32:21 #35
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214336717
quote:
99s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 08:22 schreef chufi het volgende:

Nog ergens te volgen?
Via een radiostream:
https://audiostreamen.nl/DUTCHLADIESOPEN2024
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 19 juli 2024 @ 14:41:21 #36
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214338740
Luiten na ronde 2 op +9 en zal er dus het weekend niet bij zijn.
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 19 juli 2024 @ 15:23:42 #37
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214339174
Maar Joost deed het beter dan Tiger, want die ligt er uit met +14, na een staande ovatie op 18.
Poef.....gone! ©golfer
pi_214339571
Toch wel pijnlijk om te zien. Zo'n fenomeen en er is op dit niveau niets meer van over.

Ook Luiten komt er totaal niet meer aan te pas. Hooguit middelmaat op Europese tour helaas. Wat dat betreft vond ik de Olympic-saga ook allemaal een beetje overdreven; hij heeft ook daar gewoonweg niets te zoeken behalve een leuk uitje en een mooie herinnering.
  vrijdag 19 juli 2024 @ 16:58:05 #39
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214340452
De omstandigheden op Royal Troon zijn echt heel moeilijk. Er bestaat een kans dat de cut op +7 komt te liggen.
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 19 juli 2024 @ 23:41:01 #40
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_214344900
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 16:58 schreef golfer het volgende:
De omstandigheden op Royal Troon zijn echt heel moeilijk. Er bestaat een kans dat de cut op +7 komt te liggen.
+7 was net niet genoeg Joost eindigde met +9 maar Rory McIlroy en Tiger Woods resp. +11 en +14 ..

SWS maar 10 spelers onder PAR ... (na 2 rondes)
Musica Español
Come On
  zaterdag 20 juli 2024 @ 00:05:32 #41
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214345111
quote:
99s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 23:41 schreef chufi het volgende:

[..]
+7 was net niet genoeg Joost eindigde met +9 maar Rory McIlroy en Tiger Woods resp. +11 en +14 ..

SWS maar 10 spelers onder PAR ... (na 2 rondes)
Ja, lastig baantje dat Royal Troon. :+
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 21 juli 2024 @ 00:01:31 #42
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214356387
Billy Horschel na loodzware dag leider in The Open maar tal van kanshebbers in slotronde

Het was een kletsnatte dag op Royal Troon en de wind die naarmate de dag vorderde steeds harder ging waaien, kwam uit een andere richting dan de eerste twee dagen. De spelers met een vroege starttijd hadden nog redelijk gunstige omstandigheden. Thriston Lawrence en Sam Burns profiteerden daar optimaal van. Met rondes in 65 slagen maakten ze een enorme sprong in het klassement naar de gedeelde tweede plaats.

Voor de mannen die hoog op het leaderboard aan de derde ronde begonnen, was het 18 holes lang knokken tegen de elementen. Met de regen, een heel straffe wind en lage temperaturen vloog de bal niet ver op de roemruchte baan aan de Schotse westkust. Zeker op de tweede negen holes waren de birdies zeldzaam en werden er vooral heel veel slagen ingeleverd. Sommige spelers spraken na de ronde over de moeilijkste negen holes die ze ooit hebben gespeeld.

Daniel Brown, de verrassend goed spelende 29-jarige Engelsman, was op weg als leider te beginnen aan de slotdag. Maar de nummer 272 van de wereld maakte bogey op 17 en een heel kostbare dubbel op 18. Brown viel met een totaal van -3 terug naar de gedeelde tweede plaats die hij deelt met een vijftal andere spelers. Naast Lawrence en Burns staan ook Justin Rose, Xander Schauffele en Russell Henley op -3.

En wie stond er aan het einde van een lange en loodzware dag met talloze schommelingen op het leaderboard dan bovenaan? Billy Horschel, de 37-jarige Amerikaan die acht toernooien heeft gewonnen op de PGA Tour. Horschel redde op de tweede negen met heel knap kort spel een aantal keren fraai de par en tekende voor een ronde 69. Met -4 en een slag voorsprong op de achtervolgers gaat Horschel, de nummer 62 van de wereld, zondagmiddag op jacht naar een eerste zege in een major.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 21 juli 2024 @ 19:58:27 #43
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214365854
Xander Schauffele wint The Open met een laatste ronde van -6 en een totaal van -9.
Gedeeld tweede worden Justin Rose en Billy Horschel met -7.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 22 juli 2024 @ 11:15:30 #44
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214371900
NOS:

Nick Dunlap is de eerste golfer die in één jaar zowel als amateur als professional een PGA-toernooi op zijn naam heeft geschreven.
De 20-jarige Amerikaan won het Barracuda Championship in het Amerikaanse Reno.

In januari was de student Dunlap nog een amateurgolfer toen hij het prestigieuze PGA-golftoernooi The American Express in La Quinta, Californië wist te winnen. Nu, precies een half jaar later, zegeviert hij dus ook als prof.

Dunlap kwam bij het toernooi in Nevada, waarbij bonuspunten voor holes onder het baangemiddelde worden toegekend (het zogeheten Stableford-systeem), uit op een winnend totaal van 49 punten.

"Het is absoluut een eer. Ik had nooit gedacht dat dit achter mijn naam zou staan", vertelt de jonge Amerikaan. "Het enige zure is dat het moment van deze winst snel weer voorbij gaat. Het blijft niet zo lang hangen als je misschien denkt. Morgen vlieg ik alweer naar Minnesota en probeer daar weer te winnen."

Toen Dunlap in januari de eerste amateurgolfer in 33 jaar was die een toernooi bij de professionele golfers won, greep hij wel naast de winnaarscheque van 1,4 miljoen dollar.
Amateurs maken namelijk geen aanspraak op de hoofdprijs. De Zuid-Afrikaan Christiaan Bezuidenhout, die tweede werd, kreeg toen het geldbedrag op zijn rekening gestort.
Nu Dunlap als prof een toernooi heeft gewonnen, maakt hij de 'schade' enigszins goed. Hij pakt met de winst in Reno nu 720.000 dollar.
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator / Redactie Sport maandag 26 augustus 2024 @ 10:23:29 #45
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_214808854
quote:
Keegan Bradley plaatste zich als 50ste en laatste speler voor het BMW Championship, maar vier dagen later stond de 38-jarige Amerikaan met de bokaal in handen.

https://golfersmagazine.n(...)aar-bmw-championship

quote:
Met een birdie op de slothole van de St Andrews Old Course troefde Lydia Ko haar concurrenten af. Anne van Dam besloot het Major met een 68 en tekende voor haar beste resultaat ooit.
(...)
Anne van Dam bewaarde het beste voor het laatst. Na twee keer een 73 en een 74 begon ze de slotdag op de 58ste plaats, maar met drie birdies op haar eerste negen liet ze zien dat ze omhoog keek. Ook na de turn wist ze drie keer een slag te winnen, terwijl ze alleen op 8 en 17 een slag hoefde in te leveren. De 68 (-4) behoorde tot de beste ronden van de dag en betekende maar liefst 41 plaatsen winst.

Met een 17de plaats (par) geeft de 28-jarige Arnhemse een tot nu toe zeer matig seizoen in één keer een heel ander aanzicht. Het is met afstand haar beste notering in een Major ooit en ze speelt een 39ste plaats in het Women's Open van 2017 overtuigend uit de boeken.
https://golfersmagazine.n(...)major-finish-van-dam
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 26 augustus 2024 @ 14:05:43 #46
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214810226
En dan was er ook nog the Danish Golf Championship met, net als vorige week in Praag, alweer een Franse winnaar: Frederic Lacroix en andere Franse spelers ook hoog op de uitslagenlijst..

https://www.rte.ie/sport/(...)championship-887148/
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 2 september 2024 @ 00:07:50 #47
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214865265
Leuk bedragje voor Scheffler.

Scottie Scheffler heeft in Atlanta het Tour Championship gewonnen. Met een score van -30 hield de Amerikaan zijn landgenoot Collin Morikawa vier slagen achter zich.

Scheffler startte, als nummer één van de jaarlijst, de afsluiter van de PGA-tour op -10. Morikawa was de nummer zeven en begon op -4. Waar andere golfers verder wegvielen, roop hij iets dichterbij.

Zondag was Morikawa op de achtste hole tot op twee slagen genaderd en dacht Scheffler wellicht terug aan 2022, toen hij op de slotdag een voorsprong van 6 slagen uit handen gaf. De nummer een van de wereld stelde echter orde op zaken, won de FedEx Cup en 25 miljoen dollar.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 22 september 2024 @ 20:12:28 #48
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215067384
Darius van Driel heeft een uitstekend resultaat geboekt in het BMW PGA Championship.
De Nederlander werd met -11 gedeeld 18de en klimt de top-30 in van de Race to Dubai.

De uit Amerika overgekomen Billy Horschel was de beste op Wentworth na een play-off tegen Rory McIlroy.
Met een lange putt voor eagle op de tweede play-off hole werd het BMW PGA Championship een prooi voor Billy Horschel, die het toernooi al een keer eerder won in 2021. De Amerikaan eindigde na 72 holes samen met Rory McILroy en Thriston Lawrence op -20. De laatstgenoemde was na de eerste hole van de verlenging klaar, en op de tweede hole van de lastige par-5 klaarde Horschel de klus met de putter.
Poef.....gone! ©golfer
pi_215085710
quote:
Na olympisch drama Joost Luiten krijgt geschokte Anne van Dam zorgwekkend mailtje binnen van NOC*NSF

Het is onbegrijpelijk hoe NOC*NSF in korte tijd de twee belangrijkste golfers van Nederland beurtelings in rouw dompelt. De stofwolken rond het olympische drama rond Joost Luiten zijn nauwelijks opgetrokken, of Anne van Dam is het slachtoffer van onwetendheid - noem het desinteresse - bij NOC*NSF omtrent de golfsport.

Eerst terug naar de soap rond Joost Luiten, waarin alles fout werd gedaan. Nederlands beste golfer ooit werd niet afgevaardigd naar de Zomerspelen in Parijs door NOC*NSF, mede omdat de Nederlandse Golf Federatie zich niet voldoende hard maakte voor boegbeeld Luiten. Dat bleek toen de 38-jarige Bleiswijker zelf een rechtszaak aanspande tegen NOC*NSF en op alle vlakken in het gelijk werd gesteld. NOC*NSF-baas André Cats toonde zich een sportief verliezer en nam Luiten op in TeamNL, maar toen kwamen er nog meer lijken uit de kast. De Internationale Golf Federatie bleek de plaats van Luiten al te hebben ingevuld, waardoor het Internationaal Olympisch Comité alsnog het retourtje Parijs van Luiten verscheurde.

De slepende zaak was er debet aan dat hij mentaal uit het veld geslagen was en niet meer in staat om optimaal te presteren. Hij miste de cut in het Schotse Open en zijn enige major van dit seizoen, het Britse Open.

Impact op Van Dam
Een gebrek aan communicatie lag daar ten grondslag aan en zowel NOC*NSF als de NGF beloofde beterschap, maar amper drie maanden later is er niets veranderd op dat vlak. Zonder dat Anne van Dam van tevoren iets heeft vernomen of dat er een evaluatiemoment is geweest, kreeg ze vorige week via een mailtje van NOC*NSF-baas Cats de mededeling dat haar A-status per 1 oktober 2024 ’op voordracht van haar sportbond’ wordt beëindigd.

Oftewel, onze nationale olympische bond beweert dat de NGF Van Dam (Nederlands beste vrouwelijke golfer ooit) niet meer goed genoeg vindt als A-sporter. De impact die het op Van Dam heeft is voor haar eigen rekening. Zij weet echter niets van de gemaakte afspraken.

Dolksteek
En allemaal leuk en aardig maar Luiten heeft onlangs aangetoond dat de kennis van NOC*NSF over topgolf nihil is, aangezien de rechter alle argumenten van ons olympisch orgaan om Luiten niet te selecteren voor de Spelen fileerde. Na die nederlaag beloofde NOC*NSF dat er gesproken zou worden over veranderingen, waarbij Luiten en Van Dam intensief deel van zouden uitmaken. Deze dolksteek in de vorm van een mail beweert het tegendeel.
De 28-jarige Arnhemse heeft vijf toernooizeges geboekt op de Ladies European Tour, werd vorig jaar drie keer tweede en derde in toernooien op dat circuit. Waaronder het Scandinavian mixed, waar ze als beste vrouw eindigde en tussen de mannen derde werd. Ze speelde in 2019 de Solheim Cup - het tweejaarlijkse evenement tussen de beste Europese en Amerikaanse golfsters - en ze is samen met Luiten de reden dat men buiten ons land weet dat golf in Nederland op hoog niveau beoefend wordt.

Van Dam krabbelt op na moeilijke periode
Hoewel ze slecht speelde op de Olympische Spelen, werd ze wel goed genoeg bevonden om daar deel te nemen. Saillant detail is dat de NGF onlangs een campagne met potentieel deelneemster Van Dam is opgestart richting de Solheim Cup van 2026 die op het Nederlandse Bernardus wordt gespeeld.

Het is een feit dat Van Dam opkrabbelt na een moeilijke periode en vorige maand liet ze in het Britse Open voor vrouwen haar klasse zien. Ze eindigde in die major tussen alle wereldtoppers als 17e, en staat op de wereldranglijst bij de beste 100 speelsters en dat is in een mondiale sport als golf ruim voldoende om (middels maatwerk) een atleet met A-status te zijn. Om vervolgens te horen dat ze in Nederland niet tot die categorie behoort.

Onpersoonlijker wordt het niet
En het wordt nog erger, want de NOC*NSF-mail met opmerkelijke eerste regel was een automatisch gegeneerd schrijven omdat de periode van haar A-status afliep. Onpersoonlijker wordt het niet. Geen evaluatie of uitleg over het waarom, oftewel, wederom is er niet op een fatsoenlijke manier gecommuniceerd. Zonder enige compassie over wat zo’n kille mededeling op ’papier’ doet met een atlete die heel haar leven keihard werkt om voor haarzelf te slagen, maar zich ook een uithangbord toont voor golfend Nederland. En het keer op keer benoemt dat ze hoopt kleine meisjes met haar spel en prestaties zo te inspireren, zodat die de sport waar Van Dam haar hart en ziel in legt, ook oppakken.
.
De NGF geeft in een reactie aan ’geen enkele rol in de actie van NOC*NSF te hebben gehad en zich distantieert van de genoemde voordracht’. De golfbond laat tevens weten dat het ons olympisch orgaan en diens baas André Cats om ’opheldering heeft gevraagd over de gang van zaken’.

NOC*NSF moet zich andermaal schamen
Het probleem is dat de nieuwe NGF-directeur Jan van Merwijk niet precies de geschiedenis van heel het verhaal kent, omdat de afspraken voor zijn tijd zijn gemaakt. Het blijkt echter opnieuw dat er binnen de golfbond een hoop is misgegaan, wat juist extra aandacht verdiende.

De NGF lijkt te willen leren van zijn fouten, maar maakt zich (nog) niet hard genoeg voor hun twee boegbeelden. NOC*NSF moet zich andermaal schamen over de manier waarop ze met een atleet, in dit geval Van Dam, omgaan. Er kan gediscussieerd worden of het afnemen van de A-status wel of niet terecht is, maar vooral het gebrek aan empathie en communicatie is schrijnend. Topsporters zijn niet van steen, maar ook ’gewoon’ mensen.

NOC*NSF: ’Niet helemaal juist’
NOC*NSF zegt dat er afspraken zijn gemaakt, al wordt niet duidelijk met wie. Vanuit het kamp Anne van Dam wordt aangegeven dat die niet met hen zijn kortgesloten. Het olympisch orgaan gaat met de ’automatisch verstuurde mail’ aan Van Dam in de fout, maar laat nu in een reactie weten dat het staat achter de beëindiging van haar A-status.

’A-status focussporten wordt bepaald op basis van prestatie. Bewezen top-8 positie (WK, OS of andere topsporttoernooi vergelijkbaar aan WK). Aanvraag status wordt gedaan door de bond. Bond vraagt bij NOC*NSF selectiestatus aan, sporter X wordt voorgedragen. Daarnaast is het mogelijk in uitzonderlijke gevallen via een maatwerkbesluit een A-status toegekend krijgen. In geval van Anne (maatwerksituatie) heeft NOC*NSF de selectiestatus toegekend, maar specifiek tot en met de Spelen. Afhankelijk van prestatie zou deze status worden gehandhaafd of worden beëindigd. Op basis van de (tegenvallende) prestatie is besloten dat de status van Anne per 1 oktober komt te vervallen. In de bevestigingsmail m.b.t. beëindiging status staat dat op voordracht van de NGF deze wordt beëindigd, dat is niet helemaal juist. In dit geval had hier moeten staan conform de afspraken die voorafgaand aan de Spelen zijn gemaakt.

Noot: Bij een reguliere beëindiging/stopzetten status wordt namelijk een vaste standaard mail verzonden waarbij dit zo is opgenomen. Nu had deze mail ook maatwerk moeten zijn’, klinkt het bij NOC*NSF.
  zondag 29 september 2024 @ 20:16:58 #50
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215131060
Een Spaanse winnaar in het Spaans Open. Veel mooier wordt het niet. Van alle lokale helden in het veld was Angel Hidalgo ook nog eens een heel verrassende winnaar. Eentje die landgenoot Jon Rahm van zijn vierde titel afhield.

Het Acciona Open de España in Madrid dreigde na drie ronden uit te draaien op een Spaans kampioenschap. De laatste flight met Jon Rahm, Angel Hidalgo en David Puig was immers een louter Spaanse aangelegenheid.
Hidalgo was de eerste drie dagen ook al bovenin te vinden, maar op de slotdag is golfen in de wetenschap te kunnen winnen voor velen een stuk lastiger. Ook voor Hidalgo zo leek het, want de nummer 398 van de wereld die nog nooit op de Tour had gewonnen, maakte drie bogeys op de eerste zes holes. Daardoor roken Rahm en Puig hun kans en ontspon zich al snel een spannende strijd, waarin ook de Zweed Jens Fahrbring zich nog even mengde. Op de tweede negen bleven uiteindelijk twee gladiatoren over: de opgekrabbelde Hidalgo en Rahm. Puig, net als Rahm een speler uit het LIV Golf-circuit, viel ver terug.
Rahm, de kampioen van het LIV Golf-seizoen, bezat natuurlijk de beste papieren. Hij had het Spaans Open al drie keer gewonnen. Hidalgo stond drie jaar geleden nog tussen de bomen op de eerste hole als fan om Rahm aan te moedigen.

Maar voor eigen publiek was Rahm op de laatste holes toch ook af en toe slordig, waardoor de 26-jarige Hidalgo met een beetje kunst- en vliegwerk toch vrij verrassend zijn eerste zege op de DP World Tour leek binnen te halen. Totdat hij op hole 18 een putt van iets meer dan een meter voor de zege miste en er een play-off met Rahm volgde op de ‘haalbare’ korte par-4 18de hole. Beide spelers gingen er vol voor, beiden maakten birdie op de eerste play-off hole. Bij de reprise had Rahm na zijn afslag een moeilijkere chip dan Hidalgo, die dit keer een birdie-putt van minder dan een meter overhield. Hij maakte die wel, nadat Rahm een langere voor hetzelfde resultaat had gemist.

Hidalgo kon zijn tranen niet bedwingen. Hij droeg zijn titel, waar zijn ouders getuige van waren, op aan zijn enkele jaren geleden overleden opa, die zaterdag 80 jaar zou zijn geworden. Een paar jaar geleden had Hidalgo dit niet durven dromen. "Toen stond ik nog tussen de toeschouwers Rahm aan te moedigen. Nu versla ik hier diezelfde Rahm, ongelooflijk."
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')