abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214069206
Ik zit er serieus aan te denken om een airco te laten installeren. Het betreft 3 kamers: 2x 12m2 en eventueel de woonkamer (+keuken) die samen vermoed ik wel 40m2 is (de hoofdzaak is de woonkamer, maar omdat de doorgang naar de keuken relatief smal maar wel open is, tel ik dat mee). Optioneel is een 4e kamer van ongeveer 12m2. Het betreft een hoekwoning overigens, aardig geïsoleerd, tegelijkertijd wel de hele dag zon. (S'ochtends van de dag zon aan de achterkant, vroege middaguurtjes zon op dak en zijmuur (zuid) en vanaf een uur of 2-3 de snikhete zon aan de voorkant)

Zijn er kenners met ervaring op dit gebied? Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Een zeer laag dB is erg wenselijk! Hetzelfde geldt voor efficiëntie. Stroomverbruik het liefst laag natuurlijk, maar ivm zonnepanelen niet de grootste prioriteit.

Budget laat ik even terzijde voor nu. Vind het belangrijker om variatie in mogelijkheden te zien.

Wie kan mij helpen/adviseren?
pi_214069274
Mij is geadviseerd om gewoon losse airco's te plaatsen; als de buiten-unit kapot gaat, heb je straks helemaal nergens meer verkoeling of verwarming.

Anyway, Gree is een goed merk.

Dit modelletje hebben zij zelf.
pi_214069364
Wij hebben ze vorig jaar laten hangen van LG.

Deze

Ben er goed over te spreken. Stroomverbruik interesseert mij weinig maar de buitenunit van 1 van de split airco’s hangt aan de buitenmuur van de woonkamer. Bij verwarmen hoor je even 1 minuut een brom bij het inschakelen welke niet echt storend is verder. De binnenunit is op de laagste stand nagenoeg onhoorbaar, bij hogere fanspeed kun je hem wel horen maar is het verre van storend.
  Moderator donderdag 27 juni 2024 @ 11:49:25 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214069479
Ik heb in het verleden Panasonic gehad, ik heb nu 4 Toshiba's hangen, en bekenden van me hebben LG, Daikin, Mitsubishi etc hangen. Voor alles is wel een voor- of tegenstander te vinden denk ik.

Onze slaapkamer is 14m2 en daar hangt een 2 kW Toshiba binnen-unit. Het totaalverbruik op de hele nacht was < 2 kW, en de slaapkamer werd aangenaam koel gehouden. Wat veel mensen doen is dat ding op 18 zetten, terwijl het in betreffende kamer misschien wel 26 graden is of nog warmer. Dat is een giga verschil.

Als je hem instelt op zeg even zo'n 4 graden koeler dan het op dat moment is dan krijg je én koude lucht en los van de ingestelde temperatuur trekt een airco vocht uit de lucht, en het is dat vocht wat maakt dat je gaat zweten. Dus een paar graden kouder dan de ingestelde temperatuur en je ervaart dat als ontzettend verkoelend.

Dan hoeft ie ook niet 'veel' stroom te trekken en nadat hij de temperatuur heeft bereikt hoeft hij hem alleen nog maar vast te houden, en dat verbruikt minder stroom, maar hij blaast ook minder dus qua 'stilte' is dat ook een voordeel.

Dit is dan in de nacht he, en in de nacht schijnt de zon niet, maar de airco in de woonkamer staat overdag aan, als de zon wél schijnt, dus nu ook, en die moet de woonkamer + keuken koelen. De woonkamer is zo'n 47m2 en de keuken is niet zo groot, dat komt neer op zo'n 11 m2, dus in totaal is dat 58m2 en dan x de hoogte van zo'n 3 meter denk? nou, de airco staat nu aan en verbrukt nu 316 watt, maar toen ik hem net aanzette was dat zo'n 1800 watt, daarna schakelde hij terug naar 800 watt, toen naar 500 watt en nu 316. Totaalverbruik sinds hij aan staat is nu 1.21 kWh, maar dus volledig op de panelen.

Temperatuur loopt heel langzaam weer op, en als hij dat teveel vindt worden zal hij weer harder gaan werken.

[ Bericht 9% gewijzigd door CoolGuy op 27-06-2024 12:00:26 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_214069728

Ik heb deze laten plaatsen in de woonkamer (plus keuken) =/-60m2. Woonkamer is helemaal prima en achterin bij de keuken moet ik hem dan op een wat hogere blaasstand zetten, en dan is het ok.

Hij is erg zuinig en verwarmt de boel in de winter ook aangenaam. En hij is niet zo lelijk zoals de standaard binnenunits zoals die witte bakken aan de muur.

pff plaatje fixen als het lukt.
  donderdag 27 juni 2024 @ 12:18:48 #6
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_214069752
Inmiddels naast de slaapkamers (Split unit van Haier, 5KW) ook een mooie 5KW Mitsubishi beneden. Voordeel is natuurlijk dat ze ook verwarmen! AChteraf spijt van de airco boven, dat we de buitenunit op het platte dak van dakkapel hebben laten plaatsen, maar voordeel is wel dat deze zo uit het zicht is. DIe van beneden is ook redelijk uit zicht gelukkig (en geen lelijke plastic buizen langs de gevel :) )

Het beter isoleren van het huis werkt overigens mee in het niet te warm in huis hebben! MAar das een wat duurdere ingreep dan een airco ;) De combi is fijn!
pi_214069846
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:24 schreef ToT het volgende:
Mij is geadviseerd om gewoon losse airco's te plaatsen; als de buiten-unit kapot gaat, heb je straks helemaal nergens meer verkoeling of verwarming.

[ afbeelding ]
Dit is alleen een binnen unit? Waar wordt de warme lucht naar afgevoerd dan?
pi_214069870
Nu bestellen: Over 6 maanden hangt hij aan je muur

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2024 12:36:04 ]
pi_214069908
Mitsubishu Heavy Industrie, die kunnen in de winter ook goedkoop verwarmen.
pi_214070034
quote:
2s.gif Op donderdag 27 juni 2024 12:41 schreef machtpen het volgende:
Maar dan moet elke kamer zo'n unit hebben (de condensor in dat verwarmingsgeval)? Keuken, badkamer....
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214070051
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 12:32 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Dit is alleen een binnen unit? Waar wordt de warme lucht naar afgevoerd dan?
Naar de buiten unit! ;) Maar het is niet multi split. :)
pi_214070056
quote:
Gree is dezelfde kwaliteit, maar goedkoper. :)
pi_214070068
quote:
Klopt, mijn moeder heeft daar 2 winters lang haar woning meer verwarmd.
De CV-ketel stond wel standby maar die had maar zo'n 20m3 per maand te verstoken in de winter.

Als bijverwarming is een airco zeker bruikbaar.

M'n moeder was dan wel weer heel zuinig en accepteerde dat het koud werd in de badkamer, bijvoorbeeld.
Dat had niet gehoeven. De thermostaat van de CV-ketel had ik al in de gang opgehangen dus die kon los werken van de airco in de kamer of slaapkamer.

Nu heeft ze een warmtepomp dus gas is foetsie ;) (meter zit er nog wel maar geen kosten)
pi_214070076
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, mijn moeder heeft daar 2 winters lang haar woning meer verwarmd.
De CV-ketel stond wel standby maar die had maar zo'n 20m3 per maand te verstoken in de winter.

Als bijverwarming is een airco zeker bruikbaar.

M'n moeder was dan wel weer heel zuinig en accepteerde dat het koud werd in de badkamer, bijvoorbeeld.
Dat had niet gehoeven. De thermostaat van de CV-ketel had ik al in de gang opgehangen dus die kon los werken van de airco in de kamer of slaapkamer.

Nu heeft ze een warmtepomp dus gas is foetsie ;) (meter zit er nog wel maar geen kosten)
Gas ook afgekoppeld? Normaal halen ze de meter dan ook weg.
pi_214070086
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:07 schreef ToT het volgende:

[..]
Gas ook afgekoppeld? Normaal halen ze de meter dan ook weg.
Nee, gewoon gascontract opgezegd.
Heb ik zelf in 2018 ook gedaan.

Meter blijft dan wel zitten maar geen kosten meer.

Vroeg of laat gaat die meter nog wel eens weg maar het zit niet in de weg.
pi_214070095
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:03 schreef ToT het volgende:

[..]
Gree is Chinees, Mitsubishi, Daikin en Toshiba is Japans, LG is Koreaans.

Het is net waar je de grens trekt.
pi_214070096
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, gewoon gascontract opgezegd.
Heb ik zelf in 2018 ook gedaan.

Meter blijft dan wel zitten maar geen kosten meer.

Vroeg of laat gaat die meter nog wel eens weg maar het zit niet in de weg.
Dan heb je toch nog wel de vaste aansluitkosten per jaar?
pi_214070100
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:08 schreef ToT het volgende:

[..]
Dan heb je toch nog wel de vaste aansluitkosten per jaar?
Nee.

Gastcontract is opgezegd, dan eindigt ook je ATO (Aansluit- en Transportovereenkomst) met je netbeheerder en heb je geen kosten.

De netbeheerder vindt dat niet leuk maar dat is hun probleem, als ze de meter terug willen kunnen ze hem op afspraak en met een bak koffie altijd komen ophalen. Het is hun meter, niet de mijne.

Meer informatie op Tweakers (waar ook enkele FOK! "prominenten" rondhangen): Gas de deur uit doen: Gratis!
pi_214070106
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gree is Chinees, Mitsubishi, Daikin en Toshiba is Japans, LG is Koreaans.

Het is net waar je de grens trekt.
Installateurs hebben mij dit merk aangeraden en ik ben er zeer tevreden over. Maar ik snap dat Japanse en Koreaanse merken net ff een wat vertrouwder gevoel geven. :Y
pi_214070129
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee.

Gastcontract is opgezegd, dan eindigt ook je ATO (Aansluit- en Transportovereenkomst) met je netbeheerder en heb je geen kosten.

De netbeheerder vindt dat niet leuk maar dat is hun probleem, als ze de meter terug willen kunnen ze hem op afspraak en met een bak koffie altijd komen ophalen. Het is hun meter, niet de mijne.

Meer informatie op Tweakers (waar ook enkele FOK! prominenten rondhangen): Gas de deur uit doen: Gratis!
Die meter verdwijnt sowieso in de kliko. Bij mij is-ie weggehaald. De monteur vond het kapitaalvernietiging aangezien sommige meters die hij moet afvoeren zelfs nooit gebruikt zijn.

Maar goed; offtopic! :)
pi_214074057
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:09 schreef ToT het volgende:

[..]
Installateurs hebben mij dit merk aangeraden en ik ben er zeer tevreden over. Maar ik snap dat Japanse en Koreaanse merken net ff een wat vertrouwder gevoel geven. :Y
Las ergens dat Gree een risico kan zijn, omdat je over 5 a 10 jaar niet hoeft te verwachten dat je dan nog vervangende onderdelen kunt krijgen voor je dan oudere model, indien nodig.
pi_214074084
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 21:46 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Las ergens dat Gree een risico kan zijn, omdat je over 5 a 10 jaar niet hoeft te verwachten dat je dan nog vervangende onderdelen kunt krijgen voor je dan oudere model, indien nodig.
Ja dat zat ik me idd wel te bedenken; merken die al vele jaren bestaan, hebben vrijwel zeker over 20 jaar nog wel onderdelen leverbaar.
pi_214074174
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:03 schreef ToT het volgende:

[..]
LOL, dat mocht je willen.

Gree is toch echt een B-merk net zoals Haier en Hisense. Om nog maar niet te spreken over die AUX rommel of Qlima .

Maar goed alle waar naar je geld.
  Moderator donderdag 27 juni 2024 @ 22:51:31 #24
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_214074795
Ik heb twee verdiepingen. Bij mij hangt een 5kwh van Mitsubishi, bovenaan in de overloop en die trekt alles aardig fris.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator donderdag 27 juni 2024 @ 22:53:25 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_214074810
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 12:35 schreef Mulle het volgende:
Begin mei besteld en drie weken later geplaatst.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_214078425
quote:
Zou het?

Deed bij mij 6 weken van tekenen offerte tot plaatsen.
pi_214078475
quote:
Bij mij hing ie 4 weken later

Ik heb zelf een Mitsubishi airco. Beste keus ooit. Wil nu ook een boven
pi_214084715
Heb al wat bedrijven langs gehad. Mitsubishi of Daikin zijn wel de waarschijnlijke keuze in deze. Gaat wel wat geld kosten, mienjong zeg...
pi_214084860
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 23:06 schreef Cockwhale het volgende:
Heb al wat bedrijven langs gehad. Mitsubishi of Daikin zijn wel de waarschijnlijke keuze in deze. Gaat wel wat geld kosten, mienjong zeg...
Kost dat?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 28 juni 2024 @ 23:40:31 #30
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_214085020
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee.

Meer informatie op Tweakers (waar ook enkele FOK! "prominenten" rondhangen): Gas de deur uit doen: Gratis!
DIT inderdaad. Gewoon niets doen is het devies. Als je ze vraagt dat ding weg te halen, krijg je een gepeperde rekening. Dat wil je echt niet.
Gewoon wachten, ze komen vanzelf. En dan is het gratis. ^O^
Gevaccineerd.
pi_214088050
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 23:40 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
DIT inderdaad. Gewoon niets doen is het devies. Als je ze vraagt dat ding weg te halen, krijg je een gepeperde rekening. Dat wil je echt niet.
Gewoon wachten, ze komen vanzelf. En dan is het gratis. ^O^
Volgens mij is verwijderen momenteel weer / nog gratis.
Maar als je opdracht geeft en door verwijdering van leidingwerk schade hebt aan tuin of oprit is dat juridisch misschien weer anders dan wanneer ze op eigen initiatief komen.
pi_214089420
quote:

[ afbeelding ]
Same here, we hebben drie splitunits hangen, werken onafhankelijk van elkaar.

Alleen het merk airco verschilt bij ons. (Hisense)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_214089868
quote:
Dan fix je de buitenunit en heb je wel weer overal verkoeling?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214089873
Ik wil airco in 4 ruimtes, woonkamer/keuken netjes weggewerkt in een kast, slaapkamers boven de deuren.
Nieuwbouw, idealiter al het leidingwerk dus door de muur.
  Moderator zaterdag 29 juni 2024 @ 14:48:31 #35
16180 crew  CoolGuy
pi_214089894
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 14:45 schreef ludovico het volgende:
Ik wil airco in 4 ruimtes, woonkamer/keuken netjes weggewerkt in een kast, slaapkamers boven de deuren.
Ik heb er hier ook 4 maar ik heb het geluk dat je maar op 1 kamer een stukje leiding ziet, want dat is geen buitenmuur. Dat stukje leiding (naja, het ligt in een kabelgoot dus je ziet een stukje kabelgoot) is denk ik minder dan 30cm.

Van die slaapkamer gaat de leiding buiten onder het dak door, dus die zie je in zijn geheel niet. Die van de woonkamer zie je buiten wel een stukje en onze slaapkamer zie je ook, maar alleen als je verder weg van het huis staat, en dan zie je die van zolder ook.

Maar ik heb liever dat je het buiten een kabelgootje ziet dan binnen, dus ik ben wel blij met de oplossing.
pi_214090212
quote:
3s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 14:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dan fix je de buitenunit en heb je wel weer overal verkoeling?
Kan, maar ik spreid de workload liever een beetje. :)
pi_214090244
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 15:19 schreef ToT het volgende:

[..]
Misschien begrijp ik het niet maar dan vervang je toch één buitenunit en ben je klaar?
pi_214090245
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 14:45 schreef ludovico het volgende:
Oke
Vakman pur sang
  Moderator zaterdag 29 juni 2024 @ 15:24:34 #39
16180 crew  CoolGuy
pi_214090250
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 15:19 schreef ToT het volgende:

[..]
Heb jij dan overal de airco tegelijkertijd aan? want dat heb ik nooit. Het koelt zo snel af dat ik niet eerder de airco in een ruimte aan zet dan dat ik (langere tijd) in die ruimte ben. Ik heb bv nu ik in de keuken zit niet de airco aan op de slaapkamers, want daar is niemand. Waarom zou je dat doen?
pi_214090274
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 15:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Heb jij dan overal de airco tegelijkertijd aan? want dat heb ik nooit. Het koelt zo snel af dat ik niet eerder de airco in een ruimte aan zet dan dat ik (langere tijd) in die ruimte ben. Ik heb bv nu ik in de keuken zit niet de airco aan op de slaapkamers, want daar is niemand. Waarom zou je dat doen?
Soms 2 tegelijk, meestal niet.

Kweenie, ik vind het gewoon geen prettig idee om van 1 zo'n unit afhankelijk te zijn voor het hele huis.
  Moderator zaterdag 29 juni 2024 @ 15:33:52 #41
16180 crew  CoolGuy
pi_214090295
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 15:29 schreef ToT het volgende:

[..]
Soms 2 tegelijk, meestal niet.

Kweenie, ik vind het gewoon geen prettig idee om van 1 zo'n unit afhankelijk te zijn voor het hele huis.
Ik heb er ook 2, maar 1x1 en 1x3. Maar ik gebruik 'm ook niet om te verwarmen, daar ben ik ook afhankelijk van 1 unit, te weten mijn warmtepomp, en jij waarschijnlijk ook van 1 unit, te weten je gasketel?
pi_214090304
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 15:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb er ook 2, maar 1x1 en 1x3. Maar ik gebruik 'm ook niet om te verwarmen, daar ben ik ook afhankelijk van 1 unit, te weten mijn warmtepomp, en jij waarschijnlijk ook van 1 unit, te weten je gasketel?
Wij zijn hier van het gas af. De airco in de woonkamer is de hoofdverwarming en verder hebben we diverse infraroodpanelen.
Voor warm water hebben we een warmtepompboiler.
  Moderator zaterdag 29 juni 2024 @ 15:43:35 #43
16180 crew  CoolGuy
pi_214090365
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 15:34 schreef ToT het volgende:

[..]
Wij zijn hier van het gas af. De airco in de woonkamer is de hoofdverwarming en verder hebben we diverse infraroodpanelen.
Nou, dan ben je voor warm water toch ook afhankelijk van 1 apparaat? :P
pi_214090457
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 15:34 schreef ToT het volgende:

[..]
Waar haalt de douche zijn warm water vandaan dan?
  Moderator zaterdag 29 juni 2024 @ 16:02:29 #45
16180 crew  CoolGuy
pi_214090513
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 15:57 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Waar haalt de douche zijn warm water vandaan dan?
De warmtepompboiler..?
pi_214090797
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 16:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De warmtepompboiler..?
Haha
Vakman pur sang
pi_214091271
Als je kunt kiezen tussen losse apparaten of 1 centrale unit waar de rest van afhankelijk is, vind ik losse apparaten gewoon een prettiger idee.
pi_214091277
Al die slangen die over de gevel naar de kamers toe lopen staan ook snel Tokkie as fuck.
pi_214091579
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 15:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, dan ben je voor warm water toch ook afhankelijk van 1 apparaat? :P
Voor alles een backup hebben is ook onnodig, maar als je toch de kans krijgt vind ik het wel een prettig idee dat ⅔ van je systeem het nog steeds doet als een van de units ermee nokt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ridocar op 29-06-2024 17:32:16 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_214091790
Ik zou me met een Mitsubishi airco echt niet druk maken over uitval, die dingen draaien vaak 15 jaar zonder een enkel probleem.

Als het voor verwarmen is, dan een paar elektrische kacheltjes als back-up aanhouden als je geen CV-ketel meer hebt.

Heb ik hier ook met de warmtepomp, als die sneuvelt ben ik overgeleverd aan zulke kacheltjes. Naja, dan heb je een paar weken een wat hogere rekening als het tegenzit. Voorlopig draait hij al 6 jaar zonder enige hik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')