abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214130555
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 13:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Niet meer in 1976, hoor. Ja, waar jij woont misschien, maar in de beschaafde wereld hadden mensen gewoon klokken in huis.
En die zette je, zo je wilde, gelijk met het nieuwsbulletin-verzorgd-door-het-ANP op de radio, of met 002.
pi_214133860
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 13:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Niet meer in 1976, hoor. Ja, waar jij woont misschien, maar in de beschaafde wereld hadden mensen gewoon klokken in huis.
Ik bedoel dat Bassie & Adriaan daarmee een gevoel van daarvoor probeerde te creeeren. Net Liedjes Uit GrootmoedersTijd en Alle Sinterklaasliedjes.
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_214136177
Als ik er over nadenk is de Plaaggeest de meest effectieve boef. Hij kan torenklokken stilzetten, alle ramen van een dorp schilderen zonder dat iemand het doorheeft, Bassie en Adriaan steeds te pakken nemen en zelf komt hij ongeschonden weg. Sterker nog, hij staat er zelfs vaak bij, zowel als zichzelf alswel als Douwe, om die twee uit te lachen.
  woensdag 3 juli 2024 @ 14:00:32 #104
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_214142609
quote:
Het is me al een paar keer opgevallen, nu zeg ik er wat van. Waarom deel je de hele tijd zonder ook maar enige aanleiding of toelichting filmpjes? Niemand heeft het hierover. Iedereen kan googelen. Ik probeer de discussie te volgen die al loopt, kom jij weer met een offtopic filmpje. Hou es op.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  woensdag 3 juli 2024 @ 14:02:27 #105
328189 ArnieAlberts
pi_214142628
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 18:40 schreef Ceviche het volgende:
Ik las een stuk in Adriaans boek over Jaap Stobbe en ik schrok daar wel een beetje van hoe hard het was. Ik weet niet meer precies hoe het er stond maar er was een hele alinea over wat een nare man het was, wat naar mijn idee nooit het boek zou hebben gehaald als er een onafhankelijke redacteur naar het boek had gekeken.
Het kan natuurlijk dat je iemand echt niet aardig vindt maar eigenlijk regelrechte beledigingen zo in een boek stoppen is niet zo netjes.
Dat hele boek zit vol met aanvallen tegen mensen die zich niet meer kunnen verdedigen want dood of geen contact of Aad die weet dat de tegenpartij te trots is om zich tegen dit soort onzin te verdedigen.
  woensdag 3 juli 2024 @ 14:10:10 #106
328189 ArnieAlberts
pi_214142702
Er staat een editorial in de nieuwe editie van &C (blad van Chantal Janzen) waarin vriendinnen van Chantal en/of Chantal zelf vertellen dat Adriaan hun eerste natte droom was _O- "Van wie werd jij voor het eerst opgewonden?" "Van Adriaan..." "Adriaan? HAHAHA, van Bassie, zeker?" "Uh, ja..."

Ik wist niet wat ik las en dacht, hoezo lezen vrouwen dit _O- _O- _O-
pi_214143197
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 14:10 schreef ArnieAlberts het volgende:
Er staat een editorial in de nieuwe editie van &C (blad van Chantal Janzen) waarin vriendinnen van Chantal en/of Chantal zelf vertellen dat Adriaan hun eerste natte droom was _O- "Van wie werd jij voor het eerst opgewonden?" "Van Adriaan..." "Adriaan? HAHAHA, van Bassie, zeker?" "Uh, ja..."

Ik wist niet wat ik las en dacht, hoezo lezen vrouwen dit _O- _O- _O-
Dat strakke blauwe pak zal hen hebben opgewonden…
pi_214146646
Adriaan was gewoon té sexy in de Sleutel in zijn zwembroek.
pi_214161103
Is er iets van een overzicht welke bronnen de originele muziek etc nog hebben? Het liefst alles zo dicht mogelijk bij het origineel.

Ik heb een stel oude videobanden, de caravanbox met DVD's uit de tijd dat 'ie uitkwam en zou Videoland kunnen nemen. De videobanden zijn leuk maar ik heb geen VHS speler meer, dus die vallen af, ik heb liever iets modernere media. Ik vermoed dat de andere twee te nieuw zijn en dus de nieuwe muziek hebben en ik dus op zoek moet naar iets anders. Kan de DVD's pas dit weekend testen maar vraag het alvast even op voorhand.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 03:13:08 #110
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_214161111
Aad moet dat boek een keer in een kleiner formaat uitbrengen.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 08:24:33 #111
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_214161662
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:59 schreef ikbengeenslappehap het volgende:
Is er iets van een overzicht welke bronnen de originele muziek etc nog hebben? Het liefst alles zo dicht mogelijk bij het origineel.

Ik heb een stel oude videobanden, de caravanbox met DVD's uit de tijd dat 'ie uitkwam en zou Videoland kunnen nemen. De videobanden zijn leuk maar ik heb geen VHS speler meer, dus die vallen af, ik heb liever iets modernere media. Ik vermoed dat de andere twee te nieuw zijn en dus de nieuwe muziek hebben en ik dus op zoek moet naar iets anders. Kan de DVD's pas dit weekend testen maar vraag het alvast even op voorhand.
Op de Wikipedia van de series staat meestal wel hoe het zit met de muziek.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 5 juli 2024 @ 09:01:41 #112
311340 J83
New kid, be nice
pi_214161988
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:59 schreef ikbengeenslappehap het volgende:

Ik zou voor een tientje bij de kringloopwinkel een VHS-speler kopen ^O^
pi_214165296
Wellicht kan je de banden laten digitaliseren? Voor de rest zou je anders oude banden moeten sparen. Ik weet wel dat er van bepaalde series zoals Schatkaart en Kroon digitale versies rondzweven op het Internet, mét originele muziek maar voor oudere series wordt het lastig.
pi_214166733
Dan gaan we toch maar even kijken voor een VHS-speler inderdaad. Met die banden wordt het wel even uitzoeken want het is best een stapel, maar die series zijn toen in delen uitgegeven oid (was toen nog een kind, dus geen idee of het in VHS-boxen kwam). Dan staat er bvb wel deel 1 en 2 etc op, maar niet bijvoorbeeld 'deel 1 van 5'. Maar die banden hebben ook titels en die zag ik op Wiki wel terugkomen, dus komt wel goed - vooral hopen dat er niet al te veel mist en mocht dat mee vallen dat vul ik die gaten wel op door de 'nieuwere' releases te kijken... Bij Sleutel is dat sowieso een goed idee want ik heb de dvd met één van de twee verloren afleveringen.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 18:02:33 #115
436222 Japepk
Padvinder
pi_214168791
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 14:00 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Het is me al een paar keer opgevallen, nu zeg ik er wat van. Waarom deel je de hele tijd zonder ook maar enige aanleiding of toelichting filmpjes? Niemand heeft het hierover. Iedereen kan googelen. Ik probeer de discussie te volgen die al loopt, kom jij weer met een offtopic filmpje. Hou es op.
Het is gelukkig al geen of toch minder 'zwarte pieten fetisj' meer. Deze users heeft topics lang gekaapt vol met leuzen en onzinnige filmpjes over B&A met zwarte pieten. Ook de filmpjes die nu worden gepost hebben inderdaad 0 binding met een lopende discussie en geven ook geen aanleiding om over een nieuw onderwerp te beginnen. De gedachtegang erachter is me een raadsel, ik hoop gewoon een troll. Stierlijk irritant was het in elk geval wel.

Anyway, on topic; ik zou echt graag de achtervolging op de Emmabrug met Magnetic Fiels eronder zien. Ik neem aan dat dat de originele muziek was in elk geval. Klopt dat?
't Echte en 't ware!
  zaterdag 6 juli 2024 @ 14:43:24 #116
328189 ArnieAlberts
pi_214180773
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 18:02 schreef Japepk het volgende:

[..]
Anyway, on topic; ik zou echt graag de achtervolging op de Emmabrug met Magnetic Fiels eronder zien. Ik neem aan dat dat de originele muziek was in elk geval. Klopt dat?
Correct.

De allerbeste optie blijft de TV-uitzendingen van de eerste uitzendingen. Ik waan me gelukkig met een opname van de eerste uitzending bij de TROS van de 16 afleveringen (Dank Hinse) van de laatste serie, en TV-opnames van de eerste uitzending van Europa (Dank Stephanne), al is die laatste op de originele koopvideo's veel minder gealterd.

Eigenlijk is het héél simpel (Zo sprak hij de woorden voordat hij er spijt van kreeg):

Plaaggeest - Penta Video-uitgaves of KidStuff-uitgaves, 3 videoband-delen, eigenlijk is daar nagenoeg niks geknipt behalve de opening (Een shot van Bassie zonder clownsneus op zwaaiend vanuit de caravan) en het allereind. Geen muziektoevoegingen.

Sleutel: ÓF de 90 minuten-versie uit eind 80s/begin 90s met toevoegingen van muziek zoals ook in Schatkaart zat, ÓF de gele DVD uit 2003, maar met muziek-toevoegingen van Bert Smorenburg. De 1991-TV montage bevat oude muziek, maar mist natuurlijk zoek zijnde afleveringen 2 en 7 (Weggemonteerd). Deze serie mist op élke uitgave het allereinde met de recap van de serie vanuit de caravan.

Diamant: Same thing, óf de 90 minuten versie uit eind 80s (1987 zelfs denk ik) of de dubbelbox uit 1998. Enige wat bij die tweede mist zijn het allereinde met het shownummer 'Maak de piste maar vrij', evenals enkele dingen die wellicht op Wikipedia vermeld staan. Ook hier: elke video/dvd-uitgave mist het allereinde, deze keer vanuit de tent.

Huilende Professor: Penta Video, 4 delen (later uitgebracht bij KidStuff, 4 delen ook). De meest rauwe vorm van de serie, vollediger dan hier ga je 'm niet vinden. Enkel de muziek die er toen in zat zit er in.

Schatkaart: De dvd's bevatten het meeste materiaal (Met name van de eerste 2 afleveringen zit niks op de oude deel 1-koopvideo), maar tot en met de koopvideo's uit 1998 met de oude muziek. De TV-versie van deze is tot en met 2005 ongewijzigd gebleven en was de laatste opgefriste serie. Het enige wat op álle dragers mist, is de opening van aflevering 2, een korte scène waar Adriaan de kijker groet en hij onderweg naar Bassie is, samen met Lara.

Kroon: De 2 koopvideo's volstaan, en bevatten op een opener (van volgens mij aflevering 6?) van Bassie wachtend bij de caravan na, alles.

Stad: De 2 koopvideo's bevatten voor zover ik weet alles. De dubbelbox uit 1999 is een bijzondere en begint met een aanpassing naar Smorenburg, maar halverwege de box is ie weer origineel Klaris... Play it safe, ga voor de 1992-CNR Video delen.

Europa/Geheimzinnige Opdracht: De 6 koopvideo's van CNR én Arcade (Nieuwe cover) volstaan, alleen de titels en de intro is anders (Met Antartica Echoes toegevoegd aan de videoband-intro's van de delen).

Amerika/Reis vol Verrassingen: De 5 koopvideo's volstaan, met uitzondering van deel 5, waar zo'n twee afleveringen materiaal missen: hiervoor adviseer ik de dvd van Op Reis door Amerika deel 2 als alternatief (Wel met Smorenburg-audio), of de TV-airings van 1994-1999.

Op- of aanvullingen zijn welkom.

Kleine persoonlijke aanvulling: ik vind de slagersbanden-montage van de huilende professor dus écht erg lekker wegkijken. De Klaris-aanvullingen daar (en ook de aanpassing van de tune naar gewoon dé Hallo Vriendjes-tune) maakt het écht een Bassie en Adriaan-reeks. Je merkt dat er nog steeds iets afwijkt, maar het geeft het geheel wel een B&A sausje waardoor het vooral overkomt als 'een spannender avontuur dan anders'. :D
pi_214183671
Ik vind zelf de Plaaggeest nabewerking met de pianomuziek ook niet storend..ik vind beter passen bij Bassie en Adriaan dan het intense theme Plaaggeest wat er eerst in zat.
  zondag 7 juli 2024 @ 11:36:13 #118
328189 ArnieAlberts
pi_214195547
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 17:52 schreef Writersright het volgende:
Ik vind zelf de Plaaggeest nabewerking met de pianomuziek ook niet storend..ik vind beter passen bij Bassie en Adriaan dan het intense theme Plaaggeest wat er eerst in zat.
Mwah, de 1993-1996 hermontages vond ik best wel aardig. Het was geen Slagersbanden-Professor niveau, maar it worked.

Ik vergat bij Plaaggeest overigens de uitgaves van Videomedia te noemen, al is dat redelijk expres: die banden, met als verschil die eindscène die al op YouTube staat, zou je een debiele prijsverhoging opleveren. Is écht de moeite niet waard.
pi_214195978
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 18:40 schreef Ceviche het volgende:
Ik las een stuk in Adriaans boek over Jaap Stobbe en ik schrok daar wel een beetje van hoe hard het was. Ik weet niet meer precies hoe het er stond maar er was een hele alinea over wat een nare man het was, wat naar mijn idee nooit het boek zou hebben gehaald als er een onafhankelijke redacteur naar het boek had gekeken.
Het kan natuurlijk dat je iemand echt niet aardig vindt maar eigenlijk regelrechte beledigingen zo in een boek stoppen is niet zo netjes.
Dat boek is toch een grote rant naar zo ongeveer iedereen met wie ze ooit samen hebben gewerkt?

Kort samengevat waren het allemaal verwende en vervelende lui, die zonder Aadje niks voor zouden hebben gesteld en er desondanks toch alleen maar op uit waren om hem een poot uit te draaien.
  zondag 7 juli 2024 @ 13:56:13 #120
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_214196719
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 12:24 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat boek is toch een grote rant naar zo ongeveer iedereen met wie ze ooit samen hebben gewerkt?

Kort samengevat waren het allemaal verwende en vervelende lui, die zonder Aadje niks voor zouden hebben gesteld en er desondanks toch alleen maar op uit waren om hem een poot uit te draaien.
Ja maar over de rest schrijft Aad meer over de situatie, bijvoorbeeld: hij zei dit, ik zei dat, toen is hij woedend weggegaan en dat was het einde van de samenwerking.

Over Douwe wordt het erg persoonlijk, dat het de naarste vent is die ze ooit hebben ontmoet, er stond nog net niet dat het een enorme klootzak was.

Een situatie beschrijven waar de ander er niet goed vanaf komt, dat is één ding, maar naar Douwe wordt het zo persoonlijk dat ik bij mezelf dacht: dit kun je niet maken, om dat zo te doen.

Maar inderdaad hadden/hebben ze met iedereen ruzie, ook volgens het boek, behalve dan misschien met mensen die met hangende pootjes bij ze terugkwamen en smeekten om vergiffenis. En veel lovende woorden over een cameraman/geluidsman, maar ik kreeg de indruk dat deze man gewoonweg is overleden voordat ze ruzie kregen :@

Bas en Aad zijn ongetwijfeld moeilijke mensen om mee te werken.
Ik las dat er een tentoonstelling van B&A is in een streekmuseum in Vlaardingen waar ook de docu wordt vertoond (er was eerder kritiek dat deze alleen in Schiedam te zien was en niet in Vlaardingen), maar blijkbaar gaat dat niet door want het museum kreeg problemen met het management van B&A :') maar goed, ik ken het verhaal daarachter niet.
pi_214198060
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 11:36 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Mwah, de 1993-1996 hermontages vond ik best wel aardig. Het was geen Slagersbanden-Professor niveau, maar it worked.

Ik vergat bij Plaaggeest overigens de uitgaves van Videomedia te noemen, al is dat redelijk expres: die banden, met als verschil die eindscène die al op YouTube staat, zou je een debiele prijsverhoging opleveren. Is écht de moeite niet waard.
Ik denk dat het deels ook afhangt van welke versie je als eerste ziet. Ik keek de Plaaggeest voor het eerst op dvd in 2001 dus merkte ik minder van de vervangen muziek gezien ik het pianoriedeltje ook vond passen.

De Schatkaart heb ik als eerst op tv met de originele muziek gezien dus voor mij voelt de nieuwe muziek, hoewel niet per se slecht, wel als gekunsteld. Het haalt me er een beetje uit dan.
pi_214198138
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 13:56 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Ja maar over de rest schrijft Aad meer over de situatie, bijvoorbeeld: hij zei dit, ik zei dat, toen is hij woedend weggegaan en dat was het einde van de samenwerking.

Over Douwe wordt het erg persoonlijk, dat het de naarste vent is die ze ooit hebben ontmoet, er stond nog net niet dat het een enorme klootzak was.

Een situatie beschrijven waar de ander er niet goed vanaf komt, dat is één ding, maar naar Douwe wordt het zo persoonlijk dat ik bij mezelf dacht: dit kun je niet maken, om dat zo te doen.

Maar inderdaad hadden/hebben ze met iedereen ruzie, ook volgens het boek, behalve dan misschien met mensen die met hangende pootjes bij ze terugkwamen en smeekten om vergiffenis. En veel lovende woorden over een cameraman/geluidsman, maar ik kreeg de indruk dat deze man gewoonweg is overleden voordat ze ruzie kregen :@
Wat kenmerkend is voor de mensen in het boek is dat het volgens Aad extreem afschuwelijke mensen zijn.

Mensen die in andere producties met mensen als Stobbe, van Gorcum en Beier gewerkt hebben, hebben echter niet dat soort verhalen geuit. Deze acteurs hadden en hebben geen reputatie wat betreft "moeilijk" doen of onprofessioneel zijn. Alle beschuldigingen komen vanuit het B&A-kamp.
pi_214215986
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 15:40 schreef Writersright het volgende:

[..]
Ik denk dat het deels ook afhangt van welke versie je als eerste ziet. Ik keek de Plaaggeest voor het eerst op dvd in 2001 dus merkte ik minder van de vervangen muziek gezien ik het pianoriedeltje ook vond passen.

De Schatkaart heb ik als eerst op tv met de originele muziek gezien dus voor mij voelt de nieuwe muziek, hoewel niet per se slecht, wel als gekunsteld. Het haalt me er een beetje uit dan.
Zo heb ik het ook wel. Ik dacht vroeger dat er maar drie series waren, omdat alleen de schatkaart, kroon en stad werden uitgezonden op Kindernet. De schatkaart heb ik als kleuter als eerste serie op televisie gezien.
De overige series waren pas vanaf 1991-1992 op Kindernet, te beginnen met de sleutel en daarna de diamant en de hp. Die hadden dus al een kleine nabewerking ondergaan (Klaris, hermontage), maar waren voor mij de authentieke.
De stad was als eerste versmorenburgd. Jammer dat een groot deel van de Griekse sfeer verloren is gegaan door die stomme keyboardtoontjes, maar voor de jongere fan is dat weer ‘de enige echte’.
pi_214216648
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 15:44 schreef Writersright het volgende:

[..]
Wat kenmerkend is voor de mensen in het boek is dat het volgens Aad extreem afschuwelijke mensen zijn.

Mensen die in andere producties met mensen als Stobbe, van Gorcum en Beier gewerkt hebben, hebben echter niet dat soort verhalen geuit. Deze acteurs hadden en hebben geen reputatie wat betreft "moeilijk" doen of onprofessioneel zijn. Alle beschuldigingen komen vanuit het B&A-kamp.
Klopt, Bassie werkte 11 jaar na het stoppen van de serie nog samen met Paul (Sinterklaas). Als Paul echt zo lastig was dan vraag je hem niet terug voor een rol die eigenlijk iedereen wel zou kunnen doen.
pi_214218846
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 01:50 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Klopt, Bassie werkte 11 jaar na het stoppen van de serie nog samen met Paul (Sinterklaas). Als Paul echt zo lastig was dan vraag je hem niet terug voor een rol die eigenlijk iedereen wel zou kunnen doen.
Ze waren goede vrienden tot de rechtzaak. Meest kinderachtige actie van Aad was dat hij op zijn website interviews had met veel van de acteurs waarin te lezen was hoe gezellig ze het hadden en hoe goed de samenwerking was.

Rond die rechtzaak verdwenen die pagina's "opeens" . :')

https://web.archive.org/w(...)acteurs00_index.html

Frappant stukje:

Hans Beijer is de acteur die in de Bassie en Adriaan series de rol van de pechvogel B100 speelt en met Hans heb ik, Aad van Toor, altijd heel prettig samengewerkt. Hij werkte mee in de series die zich afspeelde in Amerika en twaalf landen van Europa. Hoewel Hans absoluut geen sportman of stuntman is, deed toch tijdens de opname alles wat ik hem vroeg en dat waren niet altijd de makkelijkste opgaven.

Goh, en ik maar denken dat Aad het samenwerken met hem zo vreselijk vond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')