abonnement Unibet Coolblue
pi_213999080
Beste mensen,

Naar aanleiding van een discussie in een andere topic moeten we het maar eens hebben over victim blaming na aanranding en verkrachting.

Wat verstaan we onder victim blaming? Letterlijk betekent het dat je het slachtoffer de schuld geeft. Het lijkt mij dat geen gezond denkend mens dat doet. Het is natuurlijk nooit je eigen schuld als je aangerand of verkracht wordt, dat is altijd de schud van de dader. Maar het lijkt erop dat het begrip victim blaming inmiddels is opgerekt, en dat de constatering dat het slachtoffer een onverstandige keuze of beslissing heeft gemaakt, inmiddels ook als victim blaming wordt beschouwd. De constatering dat het slachtoffer een onverstandige keuze of beslissing heeft gemaakt wordt dan uitgelegd alsof je de verantwoordelijkheid om niet aangerand of verkracht te worden, bij het potentiële slachtoffer legt.

Als een slachtoffer al haar (meestal is het een vrouw) moed heeft verzameld om een dergelijke nare ervaring met haar omgeving te delen, dan heeft het slachtoffer vooral behoefte aan emotionele steun. Dan is het natuurlijk niet het goede moment om haar te vertellen dat ze een onverstandige keuze of beslissing heeft gemaakt. Op dat moment voelt dat natuurlijk als een trap na. Maar waarom zou het helemaal nooit gezegd mogen worden? Het lijkt wel alsof er een enorm taboe op zit.

Door dit enorme taboe is er ook van officiële zijde ook geen enkele voorlichting aan meisjes en vrouwen hoe ze door middel van bijvoorbeeld kleding of gedrag of andere dingen de kans om slachtoffer van aanranding of verkrachting te worden, kunnen reduceren.

Als het gaat om het beschermen van ons bezit, dan vinden we het op een of andere manier wel de normaalste zaak van de wereld dat de politie mensen adviseert hoe ze de kans op inbraak en diefstal kunnen verkleinen, en dan vinden we het op een of andere manier ook de normaalste zaak van de wereld dat we ons gedrag daarop aanpassen.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 17:39:00 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213999107
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:36 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Definieer ongevraagd aanraken
Ongevraagd is ongevraagd.

Als ik een hand uitsteek ter begroeting of afscheid, nodig ik iemand uit om mij de hand te schudden, dus dan vraag ik het.

Elke andere aanraking is in principe ongevraagd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_213999218
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ongevraagd is ongevraagd.

Als ik een hand uitsteek ter begroeting of afscheid, nodig ik iemand uit om mij de hand te schudden, dus dan vraag ik het.

Elke andere aanraking is in principe ongevraagd.
ff per ongeluk iemands hand aanraken als je iets wil pakken en diegene beweegt op dat moment net toevallgi ook valt dus ook onder die definitie?
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
pi_213999221
Kerels die elkaar ff een schouderklopje geven...
pi_213999232
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:47 schreef ToT het volgende:
Kerels die elkaar ff een schouderklopje geven...
Kerels die elkaar een klap op de kont geven?
  vrijdag 21 juni 2024 @ 17:49:07 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213999238
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:47 schreef ToT het volgende:

[..]
ff per ongeluk iemands hand aanraken als je iets wil pakken en diegene beweegt op dat moment net toevallgi ook valt dus ook onder die definitie?
Nee, wat mij betreft niet.
pi_213999245
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:48 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Ow dus nu wordt het toch wat specifieker?
  vrijdag 21 juni 2024 @ 17:49:54 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213999249
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:48 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Er zullen kerels zijn die dat echt onwenselijk vinden, ja.
pi_213999259
Ik heb op het werk ook wel eens zachte klapjes op de kont van een (aantrekkelijke) vrouwelijke collega gekregen.
Ik was ICT'er en moest onder het bureau wat kabels aanleggen en ineens voelde ik 3 klopjes op mijn achterwerk.
Niet dat ik dat erg vond, maar opvallend was het wel.
(Ze was helaas getrouwd. :P )
pi_213999263
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:49 schreef ToT het volgende:

[..]
Ow dus nu wordt het toch wat specifieker?
Op het voetbalveld zie je het toch elke dag in elke wedstrijd? Bij ons in de werkplaats zie ik het ook dagelijks gebeuren.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 17:51:55 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213999272
OK. Misschien moeten we maar weer terug naar het onderwerp van deze reeks.
pi_213999277
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:51 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Op het voetbalveld zie je het toch elke dag in elke wedstrijd? Bij ons in de werkplaats zie ik het ook dagelijks gebeuren.
Ik dacht dat het hier nu ging over echt elke vorm die ongevraagd was?
pi_213999279
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Er zullen kerels zijn die dat echt onwenselijk vinden, ja.
“Joh gast, doe ff niet. Vind ik niet fijn”

“Ok, zal t niet meer doen”
pi_213999284
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:51 schreef Lienekien het volgende:
OK. Misschien moeten we maar weer terug naar het onderwerp van deze reeks.
Ranzige mannen en dat slachtoffers zelf de schuld krijgen idd! :Y
pi_213999289
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:52 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]

"Gast, ben je homo of zo?" is een normalere reactie.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 17:54:47 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213999312
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:52 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]

Dit voegt ook weinig toe, eerlijk gezegd. Je doet op deze manier totaal geen recht aan de soms behoorlijk schrijnende situaties die zich op de werkvloer kunnen voordoen en hoe onveilig mensen zich daarbij voelen.

Ik ben nu wel klaar met deze vruchteloze discussie.
pi_213999372
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dit voegt ook weinig toe, eerlijk gezegd. Je doet op deze manier totaal geen recht aan de soms behoorlijk schrijnende situaties die zich op de werkvloer kunnen voordoen en hoe onveilig mensen zich daarbij voelen.

Ik ben nu wel klaar met deze vruchteloze discussie.
Voor kerels heeft het in het algemeen veel minder impact.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 18:02:04 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213999414
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:59 schreef ToT het volgende:

[..]
Voor kerels heeft het in het algemeen veel minder impact.
Voor mannen kan het evengoed een (groot) probleem zijn.
pi_213999423
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 18:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Voor mannen kan het evengoed een (groot) probleem zijn.
Ja als je genadeloos hard in je arie genomen wordt idd, maar een klopje op de bips?
  vrijdag 21 juni 2024 @ 18:03:09 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213999432
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 18:02 schreef ToT het volgende:

[..]
Ja als je genadeloos hard in je arie genomen wordt idd, maar een klopje op de bips?
Jemig, doe normaal.
pi_213999992
Ik had eens een collega, die keek alleen maar.
En dat was eigenlijk al grensoverschrijdend.

Geile Gerard werd hij genoemd in de wandelgangen, moet je toch niet willen als man.
Als een vlinder die toch vliegen kan tot in de blauwe lucht.
Als een vlinder altijd vrij en voor het leven op de vlucht. Wil ik sterven op het water maar dat is een zorg van later Ik wil nu als vlinder vliegen op de bloemenbladeren wiegen.
pi_214006138
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 18:02 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik vind het respectloos…
pi_214007514
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 23:36 schreef DeathonStrike het volgende:

[..]
Ik vind het respectloos…
Is het ook, maar ik denk echt dat in verreweg de meeste gevallen het voor mannen veel minder impact heeft dan voor vrouwen. In zeer extreme gevallen is het uiteraard ook verschrikkelijk voor mannen, maar een klopje p de kont? Da's gewoon gay, niet doen!
Zit maar eens bij een vrouw aan de kont, dat heeft emotioneel meestal een heel andere impact.
pi_214007676
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 07:35 schreef ToT het volgende:

[..]
Is het ook, maar ik denk echt dat in verreweg de meeste gevallen het voor mannen veel minder impact heeft dan voor vrouwen. In zeer extreme gevallen is het uiteraard ook verschrikkelijk voor mannen, maar een klopje p de kont? Da's gewoon gay, niet doen!
Zit maar eens bij een vrouw aan de kont, dat heeft emotioneel meestal een heel andere impact.
Mja. Weleens dat vrouwen steunend op m'n schouder hangen of even hun hand op mijn knie leggen. Zullen de meeste mannen geen probleem vinden als een vrouw dat (ongevraagd) doet. Ik in principe ook niet.

Omgekeerd zal het nog weleens uitdraaien op gezeik.
pi_214007681
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 08:23 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mja. Weleens dat vrouwen steunend op m'n schouder hangen of even hun hand op mijn knie leggen. Zullen de meeste mannen geen probleem vinden als een vrouw dat (ongevraagd) doet. Ik in principe ook niet.

Omgekeerd zal het nog weleens uitdraaien op gezeik.
Nou, dat dus idd.
Zelfs als een lelijke vrouw het zou doen heb ik er nog geen moeite mee, als de intentie goed is.
Mocht iemand zich aan mij zitten op te dringen terwijl ik er geen behoefte aan heb, doe ik wel een stapje achteruit met een voorzichtige afwerende beweging.
pi_214007904
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 18:40 schreef Avianflu het volgende:
Ik had eens een collega, die keek alleen maar.
En dat was eigenlijk al grensoverschrijdend.

Geile Gerard werd hij genoemd in de wandelgangen, moet je toch niet willen als man.
_O_
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 22 juni 2024 @ 10:26:26 #27
506975 Eindsnelheid
Terminal velocity - vt
pi_214008299
Als je als vrouw kijken grensoverschrijdend vindt dan mag je thuis blijven of een boerka dragen.
pi_214008782
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 10:26 schreef Eindsnelheid het volgende:
Als je als vrouw kijken grensoverschrijdend vindt dan mag je thuis blijven of een boerka dragen.
Dus als een man tijdens een gesprek naar het decolleté van een vrouw kijkt ipv haar ogen, moet ze zich volgens jou maar meer bedekken?

Edit: ik als vrouw zijnde zou dat écht niet prettig vinden en zeggen waar mijn ogen zich bevinden
Suyderseemeermin fan
  zaterdag 22 juni 2024 @ 11:43:41 #29
302898 RockNijntje
Je dagelijkse dosis Zillennial
pi_214009156
quote:
Zit er voor vrouwen die dat vinden geen nuance in "kijken"? Heel verschil of het snel even kijken of minutenlang staren is. Ik heb zelf nog nooit iemand moeilijk horen doen over dat eerste, vandaar mijn vraag
Als je mij ziet posten ben ik verdwaald in het verleden of mis ik jullie
pi_214009357
Tja. Als je als man gemeden wordt en berucht staat bij de meeste vrouwen binnen een bedrijf omdat je “kijkt”.

Dan gaat het niet een vluchtige blik. En ligt het probleem toch vooral bij de “kijkende” man.
En niet elke vrouw binnen dat bedrijf die gek is.
Als een vlinder die toch vliegen kan tot in de blauwe lucht.
Als een vlinder altijd vrij en voor het leven op de vlucht. Wil ik sterven op het water maar dat is een zorg van later Ik wil nu als vlinder vliegen op de bloemenbladeren wiegen.
pi_214009378
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 11:06 schreef Poppejans1.4 het volgende:

[..]
Dus als een man tijdens een gesprek naar het decolleté van een vrouw kijkt ipv haar ogen, moet ze zich volgens jou maar meer bedekken?

Edit: ik als vrouw zijnde zou dat écht niet prettig vinden en zeggen waar mijn ogen zich bevinden
Waarom je tieten showen als je niet wilt dat men naar je tieten kijkt?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 12:09:00 #32
441859 crew  Lenny77
pi_214009384
quote:
Er is kijken en kijken...
Iedere vrouw kent dit verschil.
Mss ben jij een normale kijker en dan kan jij je er niets bij voorstellen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_214009405
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 12:09 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Er is kijken en kijken...
Iedere vrouw kent dit verschil.
Mss ben jij een normale kijker en dan kan jij je er niets bij voorstellen.
Maar waarom noem je het 2e kijken niet "staren" zegmaar, of zitten daar ook nog verschillen in?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 12:17:06 #34
441859 crew  Lenny77
pi_214009440
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 12:11 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar waarom noem je het 2e kijken niet "staren" zegmaar, of zitten daar ook nog verschillen in?
Omdat het niet persé hoeft te gaan om staren of de lengte van het kijken.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_214009448
quote:
5s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 12:07 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waarom je tieten showen als je niet wilt dat men naar je tieten kijkt?
Buiten dat ik dat ook niet begrijp zal er ook nog een verschil zitten in wie de kijker is. Is het die viespeuk van ICT of die knappe manager die je een promotie kan geven.
  zaterdag 22 juni 2024 @ 12:18:40 #36
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214009452
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 12:11 schreef ludovico het volgende:

[..]
Daar is zeker ook nog verschil in. Er is vluchtig kijken, er is nét wat langer dan normaal kijken naar bijv. het decolleté of de billen, er is van boven naar onder en weer terug omhoog kijken, er is uitkleden met de ogen etc..
Náást langer of korter staren.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_214009497
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 12:18 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Daar is zeker ook nog verschil in. Er is vluchtig kijken, er is nét wat langer dan normaal kijken naar bijv. het decolleté of de billen, er is van boven naar onder en weer terug omhoog kijken, er is uitkleden met de ogen etc..
Náást langer of korter staren.
Maar dat alles is nog niet gelijk bedreigend denk ik, of ongemakkelijk.
Als iemand non stop staart en je nooit spreekt is dat wel een vreemde dynamiek natuurlijk. Kan me best voorstellen dat dat vaker gebeurt.... Zullen wel eenzame mannen zijn.
pi_214009506
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 12:18 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Buiten dat ik dat ook niet begrijp zal er ook nog een verschil zitten in wie de kijker is. Is het die viespeuk van ICT of die knappe manager die je een promotie kan geven.
Of die lekkere van ICT of die vieze manager die je promotie wilt geven.
  zaterdag 22 juni 2024 @ 12:28:26 #39
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214009532
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 12:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar dat alles is nog niet gelijk bedreigend denk ik, of ongemakkelijk.
Als iemand non stop staart en je nooit spreekt is dat wel een vreemde dynamiek natuurlijk. Kan me best voorstellen dat dat vaker gebeurt.... Zullen wel eenzame mannen zijn.
Dat is zeer zeker op zijn minst ongemakkelijk. Bedreigend kan het ook zijn, afhankelijk vd de tijd en plaats waar het gebeurt en de grootte vh gezelschap.
pi_214009584
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 12:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat is zeer zeker op zijn minst ongemakkelijk. Bedreigend kan het ook zijn, afhankelijk vd de tijd en plaats waar het gebeurt en de grootte vh gezelschap.
Mijn vermoeden is dat het eenzame mannen zijn die nooit een vrouw spreken, dus in die zin ben je een half object ook want het komt niet verder dan de uiterlijke schil.

Wel triest verder.
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 13:12:31 #41
5428 crew  miss_sly
pi_214009898
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 08:24 schreef ToT het volgende:

[..]
Nou, dat dus idd.
Zelfs als een lelijke vrouw het zou doen heb ik er nog geen moeite mee, als de intentie goed is.
Mocht iemand zich aan mij zitten op te dringen terwijl ik er geen behoefte aan heb, doe ik wel een stapje achteruit met een voorzichtige afwerende beweging.
Het heeft niets te maken met lelijk of niet. Dat is ook zo'n ontzettendefoute aanname: het is pas grensoverschrijdend als de man in kwestie niet knap is. Het heeft er niets mee te maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 22 juni 2024 @ 13:14:22 #42
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214009918
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 12:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mijn vermoeden is dat het eenzame mannen zijn die nooit een vrouw spreken, dus in die zin ben je een half object ook want het komt niet verder dan de uiterlijke schil.

Wel triest verder.
Haha, you wish..
pi_214009926
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het heeft niets te maken met lelijk of niet. Dat is ook zo'n ontzettendefoute aanname: het is pas grensoverschrijdend als de man in kwestie niet knap is. Het heeft er niets mee te maken.
I know, het gaat er mij om dat ik in het algemeen niet emotioneel geschaad word door een aanraking.
Het kan soms echt wel onprettig zijn, maar de meeste mannen zijn daar gewoon snel overheen. Het levert meestal vooral irritaties op.
Voor vrouwen ligt het een stuk gevoeliger.
pi_214009936
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Haha, you wish..
They're all psycho killers?
  zaterdag 22 juni 2024 @ 13:17:47 #45
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214009948
quote:
11s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:16 schreef ludovico het volgende:

[..]
They're all psycho killers?
Nee.
Maar het zijn echt niet allemaal incels. Verre van zelfs.
pi_214009955
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:17 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nee.
Howd you know?
pi_214009959
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:17 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nee.
Een Ali B bijvoorbeeld. (Innocent until proven guilty natuurlijk.)
  zaterdag 22 juni 2024 @ 13:19:23 #48
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214009961
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Howd you know?
Ervaring. En de ervaringen van andere vrouwen/meisjes.
pi_214009980
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:19 schreef ToT het volgende:

[..]
Een Ali B bijvoorbeeld. (Innocent until proven guilty natuurlijk.)
Die zal wel tegen je praten, en meer ook.
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 13:22:01 #50
5428 crew  miss_sly
pi_214009981
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:15 schreef ToT het volgende:

[..]
I know, het gaat er mij om dat ik in het algemeen niet emotioneel geschaad word door een aanraking.
Het kan soms echt wel onprettig zijn, maar de meeste mannen zijn daar gewoon snel overheen. Het levert meestal vooral irritaties op.
Voor vrouwen ligt het een stuk gevoeliger.
Waarom zou dat het geval zijn?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')