Hoeft niet per kwade wil te zijn, maar ik sta er toch anders in. Er zijn genoeg consumenten die nog nooit zo'n grote uitgave hebben gedaan, of zelfs wantrouwen hebben naar bouwbedrijven omdat die altijd in eerste instantie met te hoge prijzen komen, of dat ze naderhand aan komen kloppen met meerwerk.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 14:51 schreef stavromulabeta het volgende:
Wat vervolgens gebeurt is, is dan de vraag. Kan best dat die beste man van het isolatiebedrijf gewoon gezegd heeft: "Dit is de offerte, kijk er maar even naar en als u akkoord bent, moet u hier tekenen." om toe te lichten hoe de opdrachtverstrekking werkt. En als dat direct getekend wordt (waarbij de vader van TS denkt dat hij de offerte vrijblijvend accepteert en de medewerker denkt dat die vader gewoon weet wat hij wil), tja, dan is het eerder een misverstand dan kwade wil.
Is toch raar om bij bezoek #1 al offerte uit te brengen, zonder de spouw onderzocht te hebben (wat pas bij bezoek #2 is gebeurd)?quote:Op woensdag 19 juni 2024 08:27 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik interpreteer de OP en #13 anders, namelijk als twee bezoeken, waarvan één op afspraak en de tweede op een random moment (want op zich tamelijk vreemd is - voor zo'n klus aan je huis plan je normaliter een datum in onderling overleg).
Ja maar wie heeft het allereerste initiatief genomen om tot die afspraak te komen? Dát lees ik niet in de OP.quote:[..]
Ik lees 'zouden komen' als ware er een afspraak was voor een bezoek (om tot een offerte te komen).
[..]
Dat zou kunnen maar 'de klus' was spouwonderzoek, wat onderdeel is van een offerte. Dan kun je de prospect niet éérst, bij moment #1 al, laten tekenen (waarmee de offerte omgezet wordt in een opdrachtbevestiging).quote:Ik lees dit als: voor het uitvoeren van de klus (op een ander moment dan #1) kwamen ze onaangekondigd.
Herkenbaar natuurlijk. Laatst had ik een aannemer over de vloer voor inspectie. Ik zei nog, ik ben heel flexibel, je kan langskomen BEHALVE maandagochtend. Wie staat er dan maandagochtend 8.00 op de stoep.quote:Op woensdag 19 juni 2024 10:42 schreef freak1 het volgende:
-bedrijf is langsgeweest voor initieele werkzaamheden. zonder afspraak maargoed, het is de bouw
Onbegrijpelijk. Straks zit ts aan twee contracten vast, kun je de spouw dubbel isoleren.quote:-ts neemt nogal de tijd om met bedrijf contact op te nemen (wachtne op gemeente etc. etc.)
ik vind dit niet zo vreemd. er worden gewoon standaard bedragen en voorwaarden opgenomen in die offerte, een beetje bedrijf met ervaring in die sector doet een goede gok met een gezonde marge. en eventuele tegenslag wordt of in de kosten vooraf opgenomen of uitgesloten in de voorwaarde van de offerte. meer onderzoek is meer tijd benodigd voor het uitbrengen van een offerte en meer kans de klant kwijt te raken. de meeste van dit soort snelle jongens brengen ter plekke een offerte op. en van wat we horen van TS zat er een gezonde marge in om tegenslag te verwerken.quote:Op woensdag 19 juni 2024 13:19 schreef r_one het volgende:
[..]
Is toch raar om bij bezoek #1 al offerte uit te brengen, zonder de spouw onderzocht te hebben (wat pas bij bezoek #2 is gebeurd)?
Nog raarder om na bezoek #1 de klant een opdrachtbevestiging te laten tekenen, zonder vermelding van de kosten (dat neem ik tenminste aan, de spouw was immers toen nog niet onderzocht)?
Of zou het heeeeel misschien kunnen dat het bedrijf de zaken toch anders heeft voorgesteld bij bezoek #1?
TS zegt "Die zouden komen om een offerte te maken en dat hebben ze gedaan. Vrijblijvend. Maar toen de offerte klaar was vroeg die man om een handtekening onder de offerte en die heeft mijn vader gezet met het oog op dat het een offerte is en geen opdracht."quote:[..]
Ja maar wie heeft het allereerste initiatief genomen om tot die afspraak te komen? Dát lees ik niet in de OP.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de vader van TS het telefoonboek heeft gepakt, dit bedrijf geprikt heeft en ze gebeld heeft of ze langs wilden komen voor een offerte.
dat is een grote aanname. dat spouwonderzoek is naar mijns inziens geen onderdeel van de offerte. zie mijn commentaar hierboven. ind e offerte doen ze annames die ze bijstellen na aanname van de klus.quote:[..]
Dat zou kunnen maar 'de klus' was spouwonderzoek, wat onderdeel is van een offerte. Dan kun je de prospect niet éérst, bij moment #1 al, laten tekenen (waarmee de offerte omgezet wordt in een opdrachtbevestiging).
meeste staat gewoon in het topicquote:Op woensdag 19 juni 2024 13:50 schreef skrn het volgende:
Hoe vermakelijk ik dit topic ook vind, het is allemaal nog steeds erg onduidelijk wat er precies is gebeurd. Voordat ts gaat klagen bij het bedrijf, zou ik toch adviseren eens voor jezelf na te gaan wat er feitelijk aan de hand is. En dan een eigen versie van het gebeurde voorleggen aan het bedrijf.
-uit de OP is duidelijk dat de vader wist dat het bedrijf langs zou komen, er is dus een afspraak gemaaktquote:Wat is er gebeurd toen bedrijf voor eerste keer langskwam?
- Heeft vader van TS nu dat bedrijf wel of niet uitgenodigd voor het maken van een offerte bij hem thuis?
- Was de spouwinspectie, wat normaliter gebeurt voordat bedrijf prijsvaste offerte kan uitbrengen, uitgevoerd op die dag, of gebeurde dat op een ander tijdstip?
- Welke papieren zijn er nu precies ondertekend?
- Hebben jullie de ondergetekende papieren teruggekregen? Zijn die in jullie bezit?
- Was er al een prijs genoemd?
- Kreeg de vader op een later moment een (opdracht)bevestiging van bedrijf?
faire vraag maar zoals ik het lees kwamen ze onaangekondigd en hebben ze enkel wat gaten in de spouw geboord om te kijken hoe en wat. doet verder niet ter zake voor de kosten, bedrijf heeft een getekende offerte waar dingen in zijn afgesproken.quote:Wat gebeurde er nu precies toen het bedrijf terugkwam?
- Kwamen er enkel 1 of 2 man terug voor extra inspectiewerkzaamheden of was de gehele spouwvulploeg met draaiende motoren van de vrachtwagens en alle toeters en bellen present? Nogal een verschil als we het gaan hebben over kosten natuurlijk en wat nu de verwachting was van beide partijen
- Was er een afspraak gemaakt, telefonisch of per e-mail of kwamen ze echt totaal onaangekondigd aan.
- Hoe reageerden ze toen jullie hun de deur wees?
- Wanneer kwam het bedrijf terug? Praten we meteen over de volgende dag, binnen een week, of maand, of langer na het eerste bezoek bij je vader thuis?
hier ben ik het mee eens. veel is al gemeld maar ik ben het iig niet eens met dat het bedrijf de vader erin wil luizen.quote:En toen kwam de rekening.
- Is de rekening het volledige bedrag van de offerte? Of een deelbedrag? Is die rekening te herleiden naar ondergetekende papieren?
- Heeft het bedrijf geen andere keer geprobeerd terug te komen voor het vullen van de spouw? Heeft het bedrijf geprobeerd contact te leggen dat jij geen toegang wilde verlenen tot uitvoeren van werkzaamheden?
- Heeft het bedrijf gemeld dat ze niet bij jullie konden werken?
Ts, ik zou echt gaan werken aan het verhaal, hoe jij de gang van zaken ziet. Genoeg suggesties van users die je willen helpen, maar je lijkt wel enkel geinteresseerd in het feit dat je vader erin is geluisd. Ja, dat gaat je niet helpen denk ik.
Ik weet niet of ik dat zeg. Ik vind, als ik het zo lees, dat de houding van het bedrijf vriendelijker mag zijn voor consumenten. Zeker van een relatief grote speler in de isolatie-branche, met klanten die gewoon willen besparen op stookkosten. Maar een houding aannemen dat er sprake is van oplichting helpt niet en bedrijf lijkt niet buitensporing te hebben gehandeld. Ik probeer daarom ts handen en voeten te geven om een eigen verhaal - op basis van feiten - op te stellen. Ook al staat ts zeer waarschijnlijk niet in haar recht.quote:Op woensdag 19 juni 2024 14:36 schreef freak1 het volgende: hier ben ik het mee eens. veel is al gemeld maar ik ben het iig niet eens met dat het bedrijf de vader erin wil luizen.
Zou fijn zijn als @TS nog weer even in zijn eigen topic komt posten om meer duidelijkheid te verschaffen. Tot die tijd ga ik er even verder geen energie insteken.quote:Op woensdag 19 juni 2024 14:32 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik vind dit niet zo vreemd. er worden gewoon standaard bedragen en voorwaarden opgenomen in die offerte, een beetje bedrijf met ervaring in die sector doet een goede gok met een gezonde marge. en eventuele tegenslag wordt of in de kosten vooraf opgenomen of uitgesloten in de voorwaarde van de offerte. meer onderzoek is meer tijd benodigd voor het uitbrengen van een offerte en meer kans de klant kwijt te raken. de meeste van dit soort snelle jongens brengen ter plekke een offerte op. en van wat we horen van TS zat er een gezonde marge in om tegenslag te verwerken.
[..]
TS zegt "Die zouden komen om een offerte te maken en dat hebben ze gedaan. Vrijblijvend. Maar toen de offerte klaar was vroeg die man om een handtekening onder de offerte en die heeft mijn vader gezet met het oog op dat het een offerte is en geen opdracht."
dus irrelevant of ze zijn uitgenodigd of zichzelf hebben uitgenodigd. de vader van TS was op de hoogte dat ze langskwamen, heeft ze binnengelaten en heeft ene offerte laten uitbrengen. dat is dus geen colportage. wie het gesprek heeft geinitieerd doet denk ik niet ter zake. uiteindelijk is er een afspraak voor een offerte te maken opgesteld. dus niet ongevraagd zomaar aan de deur.
[..]
dat is een grote aanname. dat spouwonderzoek is naar mijns inziens geen onderdeel van de offerte. zie mijn commentaar hierboven. ind e offerte doen ze annames die ze bijstellen na aanname van de klus.
op die fiets.quote:Op woensdag 19 juni 2024 15:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Zou fijn zijn als @:TS nog weer even in zijn eigen topic komt posten om meer duidelijkheid te verschaffen. Tot die tijd ga ik er even verder geen energie insteken.
Kan je alleen wel verklappen dat het terdege valt onder “Verkopen buiten de verkoopruimte”; hoe je het ook wendt of keert.
Als je uitgaat van de traditionele betekenis, heb je een punt. Maar tegenwoordig wordt de term breder gebruikt, voor Jip, voor Janneke. Zo ook het populistische “Colportagewet”.quote:Op woensdag 19 juni 2024 15:44 schreef freak1 het volgende:
[..]
op die fiets.
en ja, eens met dat TS best even zich kan komen melden en de zaken verhelderen ipv het bedrijf zwart maken.
als ik even wat doorzoek kom ik o.a. op
https://www.ictrecht.nl/b(...)ten-de-verkoopruimte
uit en hier zijn we het samen over eens. jij had het echter over colportage en dat was dit niet. maargoed, hier wordt ook duidelijk gemeld dat er in de offerte en de overeenkomst afgezien kan worden van het herroepingsrecht e.d. dus die offerte is hier van belang. en het feit dat TS amar blijft dralen helpt ook niet.
Doorgaans wel ja. Maar dan moet dat wel vermeld staan, het is geen 100% automatisme “van rechtswege”.quote:Op woensdag 19 juni 2024 15:56 schreef Lospedrosa het volgende:
Even afgezien van dat die ouwe man niet helder was.
Als je een offerte tekent geef je toch gewoon opdracht?
dit lijkt me het meest voor de hand liggende verhaal,bijna dagelijks proberen ze het bij oudere mensen,als ze niet heel helder meer zijn,wordt er gewoon misbruik van gemaakt,van mij mogn ze dit soort gasten hard aanpakken.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het klinkt wel alsof ze hem een streek geleverd hebben, misbruik gemaakt van zijn vertrouwen.
Ik denk wel dat je zou moeten beginnen met eens goed doorlezen waar hij zijn handtekening nu onder heeft gezet. En eens googelen of anderen ook slachtoffer zijn geworden van hun werkwijze.
Grote dank aan de gemeenteman!quote:Op donderdag 27 juni 2024 14:43 schreef oppiedoppie het volgende:
Voordat ik zelf actie wou ondernemen wou ik het bezoek van die gemeenteman afwachten. Die zou de 19e komen maar had dat verplaatst naar gisteren. Die man heeft dus, in het bijzijn van mijn vader, dat isolatiebedrijf gebeld en op een vrij agressieve manier geeist dat ze de rekening moesten verscheuren of anders zou er een advocaat (van de gemeente) op worden gezet. Dit bedrijf stond bij de gemeente ook bekend als een 'bonafide' bedrijf die zich niet altijd aan de regels houdt.
Dus zeer waarschijnlijk loopt het met een sisser af.
Daarnaast krijgt mijn vader nu ook een flinke subsidie voor het isoleren en voor zonnepanelen, klinkt allemaal heel gunstig in ieder geval.
Denk zelf ook dat dat soort van bluf was.quote:Op donderdag 27 juni 2024 16:15 schreef baskick het volgende:
Fijn dat het goed af lijkt te lopen, maar wel bijzonder dat de gemeente rechtshulp zou financieren voor een kwestie waar ze geen partij in is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |