Plagerige toon. Hier een voorbeeld:quote:Op donderdag 20 juni 2024 14:22 schreef Sweet_Jane het volgende:
terwijl eentje duidelijk nee zei (maar op een plagerige toon? Say whut?)
De kans is inderdaad groot dat de jonge vrouw in kwestie het zo gezegd heeft.quote:
dat weet ik niet. ik was er niet bij. @Sweet_Jane leek niet te weten hoe zoiets op plagerige toon gezegd kan worden, vandaar het voorbeeld op briljante wijze voorgedaan door Bill Burr.quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De kans is inderdaad groot dat de jonge vrouw in kwestie het zo gezegd heeft.
Door een carabetier, dat is ook vast een hele goede weergave van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:22 schreef Danny het volgende:
[..]
dat weet ik niet. ik was er niet bij. @:sweet_jane leek niet te weten hoe zoiets op plagerige toon gezegd kan worden, vandaar het voorbeeld op briljante wijze voorgedaan door Bill Burr.
ik denk niet dat Bill Burr dat artikel kent. En ik heb het niet gelezen verder, ik reageerde - zoals ik al zei - op de vraag in die post met een voorbeeld van hoe zoiets eruit zou kunnen zien. Het is niet alsof dit soort speels gedrag nooit voor komt natuurlijk. Of dat hier is gebeurd, geen idee. Overigens zeggen ook verwondingen niet alles. Er zijn ook mensen die van ruig houden (ja, ook vrouwen).quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Door een carabetier, dat is ook vast een hele goede weergave van de werkelijkheid.
Geen woord over het artikel op zich, dat vind ik jammer.
Misschien moet je dan toch even het artikel lezen, want deze man is veroordeeld door de rechterquote:Op donderdag 20 juni 2024 15:44 schreef Danny het volgende:
[..]
ik denk niet dat Bill Burr dat artikel kent. En ik heb het niet gelezen verder, ik reageerde - zoals ik al zei - op de vraag in die post met een voorbeeld van hoe zoiets eruit zou kunnen zien. Het is niet alsof dit soort speels gedrag nooit voor komt natuurlijk. Of dat hier is gebeurd, geen idee. Overigens zeggen ook verwondingen niet alles. Er zijn ook mensen die van ruig houden (ja, ook vrouwen).
Het blijft dus lastige materie als je er niet zelf bij bent geweest. Gelukkig zijn daar rechters voor die hier kundig in worden geacht te zijn. In ieder geval kundiger dan jij en ik
Dat is totaal niet relevant voor de gestelde vraag en mijn reactie daaropquote:Op donderdag 20 juni 2024 16:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien moet je dan toch even het artikel lezen, want deze man is veroordeeld door de rechter
Wat goed dat Trouw deze serie maakt! Het is belangrijk om de verschillende gradaties te laten zien. Ik ben zelf ongewenst aangeraakt door vreemden, maar ook door bekenden die dachten dat het gewoon leuk en flirterig was (ook al was de context er totaal niet naar, bijv. overdag in een bus). Die vonden dat ik het als een compliment op moest vatten. Het waren geen kwaaie jongens...quote:Op donderdag 20 juni 2024 14:22 schreef Sweet_Jane het volgende:
https://www.trouw.nl/binn(...)nooit-doen~b906e9bc/
Ik las dit artikel net en het heeft wel te maken met de discussie in dit topic over wat kunnen mannen doen en victimblaming. Deze Patrick vindt dat niet alle verantwoordelijkheid bij hem neergelegd kan worden en had ook niet door dat de meisjes niet wilden, terwijl eentje duidelijk nee zei (maar op een plagerige toon? Say whut?) en een ander meisje gewoon fysiek letsel had.
Ook interessant dat het gaat over een “normale” jongen, die er gewoon sympathiek en betrouwbaar uitziet en met wie je normaal vriendschappelijk contact kunt hebben. Ook in dit topic ging het al snel over het bijna spreekwoordelijke korte rokje, terwijl de meeste verkrachtingen zijn zoals in het artikel en dus niets te maken hebben met een rokje en gewelddadig verkracht worden in de bosjes omdat je in een gevaarlijke wijk bent.
Alle argumenten zijn misschien al wel gegeven in de gevoerde discussie, maar voor geïnteresseerden is dit toch misschien nog wel interessant.
Ergens is het wel jammer dat je dat niet roept, of een "afblijven" sneren.quote:Op donderdag 20 juni 2024 22:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat goed dat Trouw deze serie maakt! Het is belangrijk om de verschillende gradaties te laten zien. Ik ben zelf ongewenst aangeraakt door vreemden, maar ook door bekenden die dachten dat het gewoon leuk en flirterig was (ook al was de context er totaal niet naar, bijv. overdag in een bus). Die vonden dat ik het als een compliment op moest vatten. Het waren geen kwaaie jongens...
Vandaag nog werd een mannelijke collega fysiek. Het was geen aanranding, maar wel ongewenst. Ik vond het vervelend opdringerig. Hoe kan iemand signalen zó slecht lezen? En natuurlijk ga ik niet meteen hard "BLIJF VAN ME AF!" roepen, maar deins ik terug en negeer ik hem. Het zit er zo ingebakken om me in zo'n situatie klein te maken en een confrontatie te vermijden. Dat vind ik achteraf suf van mezelf.
Zodra je er iets van zegt, is er een soort toon gezet. Is er een risico dat zoiets altijd tussen jou en die collega blijft inhangen. Als je pech hebt, gaat je collega je ermee pesten of belachelijk maken.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ergens is het wel jammer dat je dat niet roept, of een "afblijven" sneren.
Misschien dat hij het dan wel begrijpt.
Het illustreert wel hoe vrouwen er meestal mee omgaan idd, conflictvermijdend.
Maar waarom eigenlijk?
Aangeleerd gedrag. Lijfsbehoud. Je overrompeld voelen.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ergens is het wel jammer dat je dat niet roept, of een "afblijven" sneren.
Misschien dat hij het dan wel begrijpt.
Het illustreert wel hoe vrouwen er meestal mee omgaan idd, conflictvermijdend.
Maar waarom eigenlijk?
Maar je blijft altijd op je hoede voor die collega. Niet fijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Aangeleerd gedrag. Lijfsbehoud. Je overrompeld voelen.
en een knipoog?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:48 schreef quirina het volgende:
Als het op de werkvloer gebeurd kan je altijd om een vertrouwenspersoon vragen en daar de situatie voorleggen,
Pas met een teamoverleg over seksueel ongewenst gedrag gehad en wat je er aan kan doen.
Het gaat van gesprekken voeren tot samen met het bedrijf aangifte doen.
Het viel me wel op dat mannen makkelijker denken over lichamelijk contact en dat ze vinden dat een aanraking goedbedoeld is. We hebben afgesproken elkaar gewoon niet aan te raken. Ook niet amicaal. Elkaar een hand geven als een collega jarig is of als een begroeting is afdoende. De rest kan je met woorden wel overbrengen.
Ja en ook een schouderklopje doen we niet meer. “Goed gedaan!” Of “ mooi werk” zeggen.
In dit specifieke geval speelt er meer waardoor het nog raarder en onprettiger was. Dus je hoeft het niet vervelend voor me te vinden dat er een fijne relatie verloren is gegaan.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:47 schreef maily het volgende:
[..]
Maar je blijft altijd op je hoede voor die collega. Niet fijn.
In veel gevallen nemen leidinggevenden klachten niet serieus of wordt er niet kordaat genoeg gehandeld. Dat is een heel lastige situatie om in te zitten. Met een vertrouwenspersoon praten is goed om te doen, maar die kan het probleem niet voor je oplossen. Op zich is het ook niet raar dat zulke situaties ontstaan, want niet elk seksueel ongewenst gedrag is evident seksueel grensoverschrijdend voor iedereen. Dat laten de topics op het forum ook wel zien.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:48 schreef quirina het volgende:
Als het op de werkvloer gebeurd kan je altijd om een vertrouwenspersoon vragen en daar de situatie voorleggen,
Pas met een teamoverleg over seksueel ongewenst gedrag gehad en wat je er aan kan doen.
Jullie hebben er met elkaar over gesproken? Dat klinkt heel nuttig!quote:Het viel me wel op dat mannen makkelijker denken over lichamelijk contact en dat ze vinden dat een aanraking goedbedoeld is. We hebben afgesproken elkaar gewoon niet aan te raken. Ook niet amicaal. Elkaar een hand geven als een collega jarig is of als een begroeting is afdoende. De rest kan je met woorden wel overbrengen.
Ja en ook een schouderklopje doen we niet meer. “Goed gedaan!” Of “ mooi werk” zeggen.
Op zichzelf wellicht wel, maar dat is niet echt haalbare kaart. Ook het hebben van een vertrouwenspersoon niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 12:21 schreef quirina het volgende:
Eigenlijk moet elk bedrijf eens een overleg of workshop over (seksueel) ongewenst gedrag hebben. Niet iedereen voelt zich veilig of zeker genoeg om misstanden aan te geven.
En dan niet alleen gedrag dat seksueel overschrijdend is , maar ook pesten op de werkvloer ( is ook overschrijdend gedrag).
Jullie hebben minder dan 10 medewerkers?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 12:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Op zichzelf wellicht wel, maar dat is niet echt haalbare kaart. Ook het hebben van een vertrouwenspersoon niet.
Ik werk voor twee directeuren. Op mijn kantoor zitten nog 2 mannen die niet echt mijn collega's zijn, maar ons kantoor delen. Daar zie ik een vertrouwenspersoon en/of een cursus echt niet als optie. Ik heb er geen problemen mee, omdat ik a) nette collega's heb en b) zelf tegenwoordig heel goed terug kan bijten als er iets wordt gezegd of gedaan wat me niet bevalt.
Zo zie ik dat juist niet. Door open en eerlijk naar elkaar te zijn, komen we dichter tot elkaar en ontstaat er wederzijds begrip.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 12:45 schreef Electric_Eye het volgende:
Het past allemaal ook wel in het beeld dat niet de verzender maar de ontvanger bepaald wat ongewenst is. We hebben het in het racisme en zwarte pietdebat ook al gezien dat het ondanks de goede intenties de ontvanger is die bepaald of iets gepast is of niet. Enerzijds een goed teken dat we onze normen en waarden steeds aanpassen maar anderzijds worden we steeds in een strakker keurslijf gedrukt. Ieder fatsoenlijk mens weet dat je met je poten van andermans geslachtsdelen, borsten of billen blijft maar een vriendelijk bedoeld schouderklopje of iemand even aan tikken op de werkvloer verbieden gaat me dan weer wat ver.
I.p.v. de discussie op te zoeken en daadwerkelijk de oorzaak aan te pakken vervreemden we steeds verder van elkaar.
Feitelijk heb ik geen collega's en alleen twee directeuren, inderdaad.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 12:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jullie hebben minder dan 10 medewerkers?
Mijn punt is meer dat we nu via een soort maatschappelijk debat moeten bepalen wat ok is en wat niet, alsof iedere vrouw of man zich daar nu in kan vinden of niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 13:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zo zie ik dat juist niet. Door open en eerlijk naar elkaar te zijn, komen we dichter tot elkaar en ontstaat er wederzijds begrip.
Mijn vriend vindt het bijvoorbeeld een naar idee om per ongeluk dingen te zeggen of te doen waar iemand anders zich onprettig bij voelt. Hij is juist blij dat vrouwen (en andere groepen) nu vaker vertellen wat ok is en wat niet. Als het wordt doodgezwegen, kan je het ook niet altijd weten dat je iemand zich rot laat voelen. Ik merk in mijn omgeving dat heel veel mannen er zo over denken.
Voor wat je zegt over goede intenties hebben die niet altijd zo worden opgevat, geldt wat mij betreft hetzelfde. Het is toch juist fijn als mensen aangeven dat ze ergens door gekwetst worden? Erg vervelend om dat op je geweten te hebben natuurlijk maar wel fijn dat je het nu weet. Dan kan je het in de toekomst voorkomen. En als je de kennis hebt, is het de volgende keer natuurlijk niet meer met de beste intenties maar met kwade opzet.
Niks mis mee, fijn als dat kan en afdoende is. Maar dat is niet altijd zo. Wat stel je voor die gevallen voor?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 14:39 schreef Electric_Eye het volgende:
In mijn beleving kun je dat zonder allerlei trainingen ook gewoon tegen elkaar zeggen: goh, jij geeft me een schouderklopje, dankjewel maar ik vind dat niet prettig. Wat is daar mis mee?
Een assertiviteitstrainingquote:Op vrijdag 21 juni 2024 14:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Niks mis mee, fijn als dat kan en afdoende is. Maar dat is niet altijd zo. Wat stel je voor die gevallen voor?
En degene die iets doet wat de ander niet prettig vindt? Niets?quote:
Dat is in jouw optiek het enige probleem waar een oplossing voor nodig is, beleving?quote:
Wat een prachtige cirkelredenering. Vooral in het licht van het onderwerp van dit topic.quote:
Er overkomen mij dagelijks dingen die ik niet prettig vind. Moeten we al onze normen en waarden zodanig in gaan richten dat we maar niets negatiefs tegen elkaar hoeven zeggen?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 14:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En degene die iets doet wat de ander niet prettig vindt? Niets?
Nee. Maar we moeten wel onze maatschappij zo inrichten dat iedereen zich er veilig in kan voelen en kan bewegen. Het is dus handig dat iedereen weet hoe hij zich wel en niet kan gedragen. Zeker moeten mensen dus leren duidelijk te communiceren, maar tevens moeten anderen leren dat niet alles wat zij oké vinden dat ook is.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 14:54 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Er overkomen mij dagelijks dingen die ik niet prettig vind. Moeten we al onze normen en waarden zodanig in gaan richten dat we maar niets negatiefs tegen elkaar hoeven zeggen?
Ok. Stel, je geeft een vrouw een schouderklopje. Dit is toevallig een van die vrouwen die je direct laat weten dat ze dat niet tof vindt. Wat is jouw reactie dan?quote:
Helemaal mee eens. Maar naar mijn mening hoort daarbij dat we weer opnieuw leren communiceren met elkaar en dat we open en eerlijk zijn tegen elkaar over wat we wel en niet als prettig ervaren en dat we leren ieders mening en gevoelens moeten respecteren. Daar hoort naar mijn mening niet een set aan normen en waarden bij waarin we bij voorbaat al het verbale en non-verbale contact zoveel mogelijk in perken.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 14:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee. Maar we moeten wel onze maatschappij zo inrichten dat iedereen zich er veilig in kan voelen en kan bewegen. Het is dus handig dat iedereen weet hoe hij zich wel en niet kan gedragen. Zeker moeten mensen dus leren duidelijk te communiceren, maar tevens moeten anderen leren dat niet alles wat zij oké vinden dat ook is.
Ik weet bij voorbaat al wel een aardige inschatting te maken of die bewuste vrouw daarop zit te wachten of niet, dat is niet in woorden uit te drukken.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ok. Stel, je geeft een vrouw een schouderklopje. Dit is toevallig een van die vrouwen die je direct laat weten dat ze dat niet tof vindt. Wat is jouw reactie dan?
Zeggen dat het met de beste bedoelingen was? Of doe je het niet meer bij deze vrouw maar nog wel bij anderen want die zeggen er niets van?
Ik begrijp niet goed waar je aan refereert met die laatste zin.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:03 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar naar mijn mening hoort daarbij dat we weer opnieuw leren communiceren met elkaar en dat we open en eerlijk zijn tegen elkaar over wat we wel en niet als prettig ervaren en dat we leren ieders mening en gevoelens moeten respecteren. Daar hoort naar mijn mening niet een set aan normen en waarden bij waarin we bij voorbaat al het verbale en non-verbale contact zoveel mogelijk in perken.
Dat is een mooi betoog, maar het raakt niet aan het feit dat jij vindt dat iemand die ongewenst aangeraakt wordt, een assertiviteitstraining moet krijgen, en degene die de ongewenste aanraking deed verder niets hoeft. Dat slaat nergens op. Leren doen we met z'n allen. Dus ook degene die ongewenst aanraakt.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:03 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar naar mijn mening hoort daarbij dat we weer opnieuw leren communiceren met elkaar en dat we open en eerlijk zijn tegen elkaar over wat we wel en niet als prettig ervaren en dat we leren ieders mening en gevoelens moeten respecteren. Daar hoort naar mijn mening niet een set aan normen en waarden bij waarin we bij voorbaat al het verbale en non-verbale contact zoveel mogelijk in perken.
Je zou je nog eens aardig kunnen vergissen met je aardige inschatting. Laat dat nou een van de problemen zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:05 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik weet bij voorbaat al wel een aardige inschatting te maken of die bewuste vrouw daarop zit te wachten of niet, dat is niet in woorden uit te drukken.
Maar om op je laatste zin in te gaan ik weet waar je heen wil. Voor die mensen kan een assertiviteitstraining sowieso geen kwaad.
Je verdraait mijn woorden. Maar als je bij een ongewenste schouderklop je grenzen niet aan durft te geven …quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is een mooi betoog, maar het raakt niet aan het feit dat jij vindt dat iemand die ongewenst aangeraakt wordt, een assertiviteitstraining moet krijgen, en degene die de ongewenste aanraking deed verder niets hoeft. Dat slaat nergens op. Leren doen we met z'n allen. Dus ook degene die ongewenst aanraakt.
We hebben het over iets basaals als een schouderklopje. Als dat werkelijk ter discussie staat houdt het wmb wel op.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je zou je nog eens aardig kunnen vergissen met je aardige inschatting. Laat dat nou een van de problemen zijn.
Door dit vrij onschuldige voorbeeld bagatelliseer je m.i. nogal. Het gaat in de praktijk vaak over veel lastiger gedrag dat ongewenst is en de drempel om iemand erop te wijzen dat je daar niet van gediend bent is dan ook vaak groter.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:13 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Je verdraait mijn woorden. Maar als je bij een ongewenste schouderklop je grenzen niet aan durft te geven …
Je zou ook open kunnen staan voor redenen waarom mensen hun grenzen niet aangeven of aan durven geven, bijvoorbeeld de goedpraatcultuur en dat er repercussies kunnen zijn zoals een verziekte werksfeer.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:13 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Je verdraait mijn woorden. Maar als je bij een ongewenste schouderklop je grenzen niet aan durft te geven …
Ik heb helemaal niet gezegd en/of beweerd dat beleving het enige probleem is. Dus ik begrijp niet eens waarom je de vraag überhaupt stelt tbh. En natuurlijk spelen machtsverhoudingen een (grote) rol maar daar hadden we het volgens mij niet over. De discussie betreft machtscultuur is wel degelijk gaande en daar wordt de discussie ook over gevoerd. En natuurlijk begrijp ik dat het binnen zo’n cultuur wat lastiger is om je grenzen aan te geven. Maar in een situatie waarin 2 collega’s gelijkwaardig zijn (en daar hadden we het wat mij betreft in ieder geval over) moet je als volwassen man of vrouw toch in staat kunnen zijn om je grenzen aan te kunnen geven. Kan dat niet, dan is er ergens wat mis en moet je daar het gesprek over aangaan. Je lost dat niet op door de normen en waarden zodanig te veranderen dat we alle mogelijke ongemakken bij voorbaat al de deur wijzen en in de ban doen. Want waar er een aantal collega’s mogelijk moeite hebben met een schouderklopje zullen er mogelijk meerdere zijn die zich er wél prettig bij voelen en het zelfs waarderen.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je zou ook open kunnen staan voor redenen waarom mensen hun grenzen niet aangeven of aan durven geven, bijvoorbeeld de goedpraatcultuur en dat er repercussies kunnen zijn zoals een verziekte werksfeer.
Maar je hebt intussen nog geen antwoord gegeven op mijn vraag of je denkt dat beleving het enige probleem is. Ik ben oprecht benieuwd hoe je daar tegenaan kijkt. Als jij namelijk geen ander probleem ziet, dan snap ik wel waarom je denkt dat we er met een assertiviteitstraining zijn. Het is als een leidinggevende die een hoge werkdruk afwentelt op werknemers die een effectiviteitstraining moeten volgen om beter gebruik te maken van hun tijd (en die niet kritisch naar de werkcultuur in de eigen organisatie kijkt).
Ik vroeg al eerder wat je bedoelde met die normen en waarden, maar daar kwam geen antwoord op.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 16:43 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niet gezegd en/of beweerd dat beleving het enige probleem is. Dus ik begrijp niet eens waarom je de vraag überhaupt stelt tbh. En natuurlijk spelen machtsverhoudingen een (grote) rol maar daar hadden we het volgens mij niet over. De discussie betreft machtscultuur is wel degelijk gaande en daar wordt de discussie ook over gevoerd. En natuurlijk begrijp ik dat het binnen zo’n cultuur wat lastiger is om je grenzen aan te geven. Maar in een situatie waarin 2 collega’s gelijkwaardig zijn (en daar hadden we het wat mij betreft in ieder geval over) moet je als volwassen man of vrouw toch in staat kunnen zijn om je grenzen aan te kunnen geven. Kan dat niet, dan is er ergens wat mis en moet je daar het gesprek over aangaan. Je lost dat niet op door de normen en waarden zodanig te veranderen dat we alle mogelijke ongemakken bij voorbaat al de deur wijzen en in de ban doen. Want waar er een aantal collega’s mogelijk moeite hebben met een schouderklopje zullen er mogelijk meerdere zijn die zich er wél prettig bij voelen en het zelfs waarderen.
De antwoorden staan gewoon in mijn posts hoor. Onderstaande triggerde een aantal reacties waar ik op reageerde, willi het had in de post in eerste instantie moeten quoten.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 16:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vroeg al eerder wat je bedoelde met die normen en waarden, maar daar kwam geen antwoord op.
En weer heb je het over dat schouderklopje, terwijl het ook om gedragingen van een heel wat minder onschuldige orde kan gaan.
En op de vraag waarom je alleen degene die last heeft van het gedrag maar moet leren om er wat van te zeggen, en niet ook gewoon met elkaar zou bespreken wat in bepaalde omstandigheden (collega’s) in principe echt ongewenst is, zou ik ook nog wel antwoord willen zien.
Ik vind dat normen en waarden die niet in Nederland thuis horen. Een schouderklopje wordt niemand slechter van toch? Maar als je afspreekt dat je dat niet meer doet, is iedereen die het dan toch doet een “dader” van grensoverschrijdend gedrag.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:48 schreef quirina het volgende:ragen en daar de situatie voorleggen,
Het viel me wel op dat mannen makkelijker denken over lichamelijk contact en dat ze vinden dat een aanraking goedbedoeld is. We hebben afgesproken elkaar gewoon niet aan te raken. Ook niet amicaal. Elkaar een hand geven als een collega jarig is of als een begroeting is afdoende. De rest kan je met woorden wel overbrengen.
De normen en waarden zijn dan dat je elkaar op de werkvloer nooit onuitgenodigd aanraakt. Als je het dan wel doet, zal dat als eerste aanleiding zijn tot een gesprek en excuses. Lijkt me prima.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:07 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
De antwoorden staan gewoon in mijn posts hoor. Onderstaande triggerde een aantal reacties waar ik op reageerde, willi het had in de post in eerste instantie moeten quoten.
[..]
Ik vind dat normen en waarden die niet in Nederland thuis horen. Een schouderklopje wordt niemand slechter van toch? Maar als je afspreekt dat je dat niet meer doet, is iedereen die het dan toch doet een “dader” van grensoverschrijdend gedrag.
Heb je het liever niet dan spreek je diegene gewoon aan. Wanneer we het hebben over twee gelijkwaardige collega’s en je durft of kunt je grenzen daarin al niet duidelijk aangeven. Dan kan een assertiviteitstraining op zijn minst geen kwaad lijkt me.
In zo’n situatie kan ik me niet eens een dader voorstellen. Als je je niet uitspreekt tegen iets basaals als een schouderklopje (nogmaals) hoe kan de dader dan weten dat hij fout is?
Dan zijn er twee opties; alle fysieke contact op de werkvloer als grensoverschrijdend bestempelen zoals in de quote hierboven of een cultuur creëren waarbij het veilig is om je grenzen aan te geven zodat iedereen daar rekening mee kan houden. M.i. is de eerste optie de makkelijkste op de korte termijn maar het lost verder vrij weinig op. Sterker nog, zoals ik zeg kom je steeds verder van elkaar af te staan. En dat in een wereld waarin we steeds meer digitaal communiceren.
Dat is exact wat ik zeg. Maar naar mijn mening is het bij voorbaat afschaffen van alle fysieke contact op de werkvloer echt geen stap vooruit.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De normen en waarden zijn dan dat je elkaar op de werkvloer nooit onuitgenodigd aanraakt. Als je het dan wel doet, zal dat als eerste aanleiding zijn tot een gesprek en excuses. Lijkt me prima.
Hoe wil jij dan die cultuur creëeren waarin we elkaar kunnen aanspreken. Blijkbaar niet door met elkaar af te spreken wat wel en niet op de werkvloer thuishoort. Hoe dan wel?
Nogmaals, waarom zou je niet met elkaar vaststellen wat ongewenst is op de werkvloer?
Klopt het is lastig, vooral omdat degene die er niet van gediend is dan zogenaamd degene is die de sfeer verpest heeft.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zodra je er iets van zegt, is er een soort toon gezet. Is er een risico dat zoiets altijd tussen jou en die collega blijft inhangen. Als je pech hebt, gaat je collega je ermee pesten of belachelijk maken.
Nee, dat is zeker niet exact wat jij zegt. Jij bent van ‘ja, tenzij’, ik ben van ‘nee, tenzij’. Elkaar ongevraagd aanraken op de werkvloer is sowieso niet OK. En de verantwoordelijkheid voor de grenzen bepalen ligt imo niet voornamelijk bij degene die zou moeten aangeven dat een grens is overschreden, maar minstens net zozeer bij degene die mogelijk de grens zou kunnen overschrijden.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:22 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Dat is exact wat ik zeg. Maar naar mijn mening is het bij voorbaat afschaffen van alle fysieke contact op de werkvloer echt geen stap vooruit.
Ga met elkaar in gesprek en creëer een cultuur waarin men elkaar aanspreekt wanneer er grenzen overschreden worden.
Domweg alles als ongewenst bestempelen zodat elk fysiek contact als ongewenst kan worden ervaren en men elkaar vervolgens niet hoeft aan te spreken maar meteen richting leidinggevende of HR-manager kan is volgens mij het tegenovergestelde van met elkaar in gesprek gaan.
Daarnaast. Als ik vind dat het niet verstandig is om rechtsaf te slaan betekent het niet dat ik zeg dat je dan maar linksaf moet. Je kunt ook nog rechtdoor of mogelijk zelfs achteruit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |