Plagerige toon. Hier een voorbeeld:quote:Op donderdag 20 juni 2024 14:22 schreef Sweet_Jane het volgende:
terwijl eentje duidelijk nee zei (maar op een plagerige toon? Say whut?)
De kans is inderdaad groot dat de jonge vrouw in kwestie het zo gezegd heeft.quote:
dat weet ik niet. ik was er niet bij. @Sweet_Jane leek niet te weten hoe zoiets op plagerige toon gezegd kan worden, vandaar het voorbeeld op briljante wijze voorgedaan door Bill Burr.quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De kans is inderdaad groot dat de jonge vrouw in kwestie het zo gezegd heeft.
Door een carabetier, dat is ook vast een hele goede weergave van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:22 schreef Danny het volgende:
[..]
dat weet ik niet. ik was er niet bij. @:sweet_jane leek niet te weten hoe zoiets op plagerige toon gezegd kan worden, vandaar het voorbeeld op briljante wijze voorgedaan door Bill Burr.
ik denk niet dat Bill Burr dat artikel kent. En ik heb het niet gelezen verder, ik reageerde - zoals ik al zei - op de vraag in die post met een voorbeeld van hoe zoiets eruit zou kunnen zien. Het is niet alsof dit soort speels gedrag nooit voor komt natuurlijk. Of dat hier is gebeurd, geen idee. Overigens zeggen ook verwondingen niet alles. Er zijn ook mensen die van ruig houden (ja, ook vrouwen).quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Door een carabetier, dat is ook vast een hele goede weergave van de werkelijkheid.
Geen woord over het artikel op zich, dat vind ik jammer.
Misschien moet je dan toch even het artikel lezen, want deze man is veroordeeld door de rechterquote:Op donderdag 20 juni 2024 15:44 schreef Danny het volgende:
[..]
ik denk niet dat Bill Burr dat artikel kent. En ik heb het niet gelezen verder, ik reageerde - zoals ik al zei - op de vraag in die post met een voorbeeld van hoe zoiets eruit zou kunnen zien. Het is niet alsof dit soort speels gedrag nooit voor komt natuurlijk. Of dat hier is gebeurd, geen idee. Overigens zeggen ook verwondingen niet alles. Er zijn ook mensen die van ruig houden (ja, ook vrouwen).
Het blijft dus lastige materie als je er niet zelf bij bent geweest. Gelukkig zijn daar rechters voor die hier kundig in worden geacht te zijn. In ieder geval kundiger dan jij en ik
Dat is totaal niet relevant voor de gestelde vraag en mijn reactie daaropquote:Op donderdag 20 juni 2024 16:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien moet je dan toch even het artikel lezen, want deze man is veroordeeld door de rechter
Wat goed dat Trouw deze serie maakt! Het is belangrijk om de verschillende gradaties te laten zien. Ik ben zelf ongewenst aangeraakt door vreemden, maar ook door bekenden die dachten dat het gewoon leuk en flirterig was (ook al was de context er totaal niet naar, bijv. overdag in een bus). Die vonden dat ik het als een compliment op moest vatten. Het waren geen kwaaie jongens...quote:Op donderdag 20 juni 2024 14:22 schreef Sweet_Jane het volgende:
https://www.trouw.nl/binn(...)nooit-doen~b906e9bc/
Ik las dit artikel net en het heeft wel te maken met de discussie in dit topic over wat kunnen mannen doen en victimblaming. Deze Patrick vindt dat niet alle verantwoordelijkheid bij hem neergelegd kan worden en had ook niet door dat de meisjes niet wilden, terwijl eentje duidelijk nee zei (maar op een plagerige toon? Say whut?) en een ander meisje gewoon fysiek letsel had.
Ook interessant dat het gaat over een “normale” jongen, die er gewoon sympathiek en betrouwbaar uitziet en met wie je normaal vriendschappelijk contact kunt hebben. Ook in dit topic ging het al snel over het bijna spreekwoordelijke korte rokje, terwijl de meeste verkrachtingen zijn zoals in het artikel en dus niets te maken hebben met een rokje en gewelddadig verkracht worden in de bosjes omdat je in een gevaarlijke wijk bent.
Alle argumenten zijn misschien al wel gegeven in de gevoerde discussie, maar voor geïnteresseerden is dit toch misschien nog wel interessant.
Ergens is het wel jammer dat je dat niet roept, of een "afblijven" sneren.quote:Op donderdag 20 juni 2024 22:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat goed dat Trouw deze serie maakt! Het is belangrijk om de verschillende gradaties te laten zien. Ik ben zelf ongewenst aangeraakt door vreemden, maar ook door bekenden die dachten dat het gewoon leuk en flirterig was (ook al was de context er totaal niet naar, bijv. overdag in een bus). Die vonden dat ik het als een compliment op moest vatten. Het waren geen kwaaie jongens...
Vandaag nog werd een mannelijke collega fysiek. Het was geen aanranding, maar wel ongewenst. Ik vond het vervelend opdringerig. Hoe kan iemand signalen zó slecht lezen? En natuurlijk ga ik niet meteen hard "BLIJF VAN ME AF!" roepen, maar deins ik terug en negeer ik hem. Het zit er zo ingebakken om me in zo'n situatie klein te maken en een confrontatie te vermijden. Dat vind ik achteraf suf van mezelf.
Zodra je er iets van zegt, is er een soort toon gezet. Is er een risico dat zoiets altijd tussen jou en die collega blijft inhangen. Als je pech hebt, gaat je collega je ermee pesten of belachelijk maken.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ergens is het wel jammer dat je dat niet roept, of een "afblijven" sneren.
Misschien dat hij het dan wel begrijpt.
Het illustreert wel hoe vrouwen er meestal mee omgaan idd, conflictvermijdend.
Maar waarom eigenlijk?
Aangeleerd gedrag. Lijfsbehoud. Je overrompeld voelen.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ergens is het wel jammer dat je dat niet roept, of een "afblijven" sneren.
Misschien dat hij het dan wel begrijpt.
Het illustreert wel hoe vrouwen er meestal mee omgaan idd, conflictvermijdend.
Maar waarom eigenlijk?
Maar je blijft altijd op je hoede voor die collega. Niet fijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Aangeleerd gedrag. Lijfsbehoud. Je overrompeld voelen.
en een knipoog?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:48 schreef quirina het volgende:
Als het op de werkvloer gebeurd kan je altijd om een vertrouwenspersoon vragen en daar de situatie voorleggen,
Pas met een teamoverleg over seksueel ongewenst gedrag gehad en wat je er aan kan doen.
Het gaat van gesprekken voeren tot samen met het bedrijf aangifte doen.
Het viel me wel op dat mannen makkelijker denken over lichamelijk contact en dat ze vinden dat een aanraking goedbedoeld is. We hebben afgesproken elkaar gewoon niet aan te raken. Ook niet amicaal. Elkaar een hand geven als een collega jarig is of als een begroeting is afdoende. De rest kan je met woorden wel overbrengen.
Ja en ook een schouderklopje doen we niet meer. “Goed gedaan!” Of “ mooi werk” zeggen.
In dit specifieke geval speelt er meer waardoor het nog raarder en onprettiger was. Dus je hoeft het niet vervelend voor me te vinden dat er een fijne relatie verloren is gegaan.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:47 schreef maily het volgende:
[..]
Maar je blijft altijd op je hoede voor die collega. Niet fijn.
In veel gevallen nemen leidinggevenden klachten niet serieus of wordt er niet kordaat genoeg gehandeld. Dat is een heel lastige situatie om in te zitten. Met een vertrouwenspersoon praten is goed om te doen, maar die kan het probleem niet voor je oplossen. Op zich is het ook niet raar dat zulke situaties ontstaan, want niet elk seksueel ongewenst gedrag is evident seksueel grensoverschrijdend voor iedereen. Dat laten de topics op het forum ook wel zien.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:48 schreef quirina het volgende:
Als het op de werkvloer gebeurd kan je altijd om een vertrouwenspersoon vragen en daar de situatie voorleggen,
Pas met een teamoverleg over seksueel ongewenst gedrag gehad en wat je er aan kan doen.
Het gaat van gesprekken voeren tot samen met het bedrijf aangifte doen.
Jullie hebben er met elkaar over gesproken? Dat klinkt heel nuttig!quote:Het viel me wel op dat mannen makkelijker denken over lichamelijk contact en dat ze vinden dat een aanraking goedbedoeld is. We hebben afgesproken elkaar gewoon niet aan te raken. Ook niet amicaal. Elkaar een hand geven als een collega jarig is of als een begroeting is afdoende. De rest kan je met woorden wel overbrengen.
Ja en ook een schouderklopje doen we niet meer. “Goed gedaan!” Of “ mooi werk” zeggen.
Op zichzelf wellicht wel, maar dat is niet echt haalbare kaart. Ook het hebben van een vertrouwenspersoon niet.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 12:21 schreef quirina het volgende:
Eigenlijk moet elk bedrijf eens een overleg of workshop over (seksueel) ongewenst gedrag hebben. Niet iedereen voelt zich veilig of zeker genoeg om misstanden aan te geven.
En dan niet alleen gedrag dat seksueel overschrijdend is , maar ook pesten op de werkvloer ( is ook overschrijdend gedrag).
Jullie hebben minder dan 10 medewerkers?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 12:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Op zichzelf wellicht wel, maar dat is niet echt haalbare kaart. Ook het hebben van een vertrouwenspersoon niet.
Ik werk voor twee directeuren. Op mijn kantoor zitten nog 2 mannen die niet echt mijn collega's zijn, maar ons kantoor delen. Daar zie ik een vertrouwenspersoon en/of een cursus echt niet als optie. Ik heb er geen problemen mee, omdat ik a) nette collega's heb en b) zelf tegenwoordig heel goed terug kan bijten als er iets wordt gezegd of gedaan wat me niet bevalt.
Zo zie ik dat juist niet. Door open en eerlijk naar elkaar te zijn, komen we dichter tot elkaar en ontstaat er wederzijds begrip.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 12:45 schreef Electric_Eye het volgende:
Het past allemaal ook wel in het beeld dat niet de verzender maar de ontvanger bepaald wat ongewenst is. We hebben het in het racisme en zwarte pietdebat ook al gezien dat het ondanks de goede intenties de ontvanger is die bepaald of iets gepast is of niet. Enerzijds een goed teken dat we onze normen en waarden steeds aanpassen maar anderzijds worden we steeds in een strakker keurslijf gedrukt. Ieder fatsoenlijk mens weet dat je met je poten van andermans geslachtsdelen, borsten of billen blijft maar een vriendelijk bedoeld schouderklopje of iemand even aan tikken op de werkvloer verbieden gaat me dan weer wat ver.
I.p.v. de discussie op te zoeken en daadwerkelijk de oorzaak aan te pakken vervreemden we steeds verder van elkaar.
Feitelijk heb ik geen collega's en alleen twee directeuren, inderdaad.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 12:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jullie hebben minder dan 10 medewerkers?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |