Wout Weghorst was dolblij met zijn winnende doelpunt namens het Nederlands elftal tegen Polen. De spits schoot zijn ploeg twee minuten na zijn invalbeurt naar een 1-2 voorsprong. Dat was genoeg voor de eerste Nederlandse zege van dit EK.![OIP.PFzKwh3-vr3hdAt9ultzxgHaER?rs=1&pid=ImgDetMain]()
,,Ik ben heel blij, dit is onbeschrijfelijk”, zei de spits tegen de NOS. ,,Een eindtoernooi is zo speciaal. Het gevoel was zo goed bij ons allemaal. En dan is het begin zo belangrijk.” Hij hoorde voor het toernooi al van Ronald Koeman dat hij niet hoefde te rekenen op een basisplaats. ,,Ik kende mijn rol binnen dit team al en dan moet je ervoor zorgen dat je dat zo goed mogelijk invult. Voor mij persoonlijk is dit een droomscenario.”
Twee minuten na te zijn ingevallen, sloeg Weghorst al toe. ,,Ik liet het vanmorgen al weten aan mijn vriendin, ik ga scoren bij 0-0 of 1-1, vlak voor tijd. Ik kan je de appjes laten zien.” Om daarna meteen vooruit te kijken: ,,Ons absolute einddoel is om hier uiteindelijk met de beker te staan.”
Koeman: ‘Zwaarbevochten, maar verdiend’Bondscoach Ronald Koeman vond de Nederlandse zege terecht. ,,We komen weliswaar achter, maar ik vind dat we een uur heel goed gespeeld hebben. We moeten dan alleen wel met 3-1 of 4-1 voorstaan. Dan is de wedstrijd bij rust al gespeeld.”
,,Het rendement moet dus omhoog”, blikte Koeman alvast vooruit op de volgende groepsduels met Frankrijk en Oostenrijk. ,,Het is heel goed dat we zoveel kansen creëren. In onze laatste twee oefenduels deden we dat ook. Alleen maakten we er toen acht. Dus wat dat betreft kunnen we wel afronden.”
Naarmate de tweede helft vorderde, zag Koeman dat Oranje het lastiger kreeg tegen de Polen. ,,Maar toch hield ik het gevoel dat we de 2-1 nog gingen maken. En dan is het geweldig dat Wout de winnende maakt. Het was zwaarbevochten, maar meer dan verdiend.”
Koeman blikte nog terug op het gesprek dat hij vlak voor de start van het EK had met Weghorst. ,,Ik heb met alle spelers hun rol besproken en liet aan Wout weten dat ik voor hem vooral een rol als pinchhitter zag. Daar was hij een beetje teleurgesteld over. Sommige spelers stoppen dan met werken, maar dat geldt zeker niet voor Wout. Dat heeft hij vandaag weer laten zien.”
https://www.ad.nl/ek-voet(...)laten-zien~a56d7ce7/
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !