het zijn ook vaak blanken die er namens zwarten aanstoot aan nemen, vanuit een soort holier-than-thou houding en een soort 'wij blanken beschermen die arme zwarte mensen wel even want dat kunnen ze zelf niet'. Ja, er is een klein groepje zwarten dat er - vaak vanuit financieel oogpunt (quincy gario, sylvana simons etc) want geld ophalen voor 'activisme') - ook aanstoot aan neemt, maar het meerendeel snapt gewoon dat er totaal geen kwaad in schuilt.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:22 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Dit is gewoon zeuren om te kunnen zeuren
Ik herinner me nog ergens 20 jaar geleden toen ik 22 was dat ik en een paar vrienden verkleden als een paar NBA-spelers voor een carnavalsfeest thuis (De elfde van de elfde) .Later die avond zaten we te drinken in een kroeg en een groep zwarte mensen zag ons en begonnen hard te lachen, We begonnen samen te dansen en te drinken. Letterlijk niemand heeft iets vreemds of beledigend gezien, ze zagen gewoon stel mensen die plezier hebben.
Ja, erg leuk het anekdotische bewijs dat twintig jaar geleden een groep donkere mensen erom kon lachen maar das hetzelfde niveau als ‘op de basisschool vonden de donkere kinderen zwarte piet ook leuk’. Tijden veranderen en wat maatschappelijk geaccepteerd is ook.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:22 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Dit is gewoon zeuren om te kunnen zeuren
Ik herinner me nog ergens 20 jaar geleden toen ik 22 was dat ik en een paar vrienden verkleden als een paar NBA-spelers voor een carnavalsfeest thuis (De elfde van de elfde) .Later die avond zaten we te drinken in een kroeg en een groep zwarte mensen zag ons en begonnen hard te lachen, We begonnen samen te dansen en te drinken. Letterlijk niemand heeft iets vreemds of beledigend gezien, ze zagen gewoon stel mensen die plezier hebben.
Een van m’n beste vrienden pleegde rond dezelfde leeftijd zelfmoord en zelfs nu 25 jaar later denk ik nog had ik niet dit dat of zo over het hoofd gezien.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:31 schreef Danny het volgende:
[..]
ik zag geen enkel voorteken. dat is imo gewoon falen, hoe vaak mensen ook zeggen dat dat niet zo is.
inderdaad. die kindertreiterende activisten waren onvermurwbaar. Ook in hun dreigementen met, aanzetten tot en goedkeuren van het gebruik van geweld.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:44 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ja, erg leuk het anekdotische bewijs dat twintig jaar geleden een groep donkere mensen erom kon lachen maar das hetzelfde niveau als ‘op de basisschool vonden de donkere kinderen zwarte piet ook leuk’. Tijden veranderen en wat maatschappelijk geaccepteerd is ook.
Je hoeft heus niet alles te verbieden maar ‘je niet meer donker schminken als blank persoon’ is een prima grens om te trekken en daar hoort dit ook tussen. Als dat beetje aanpassingsvermogen al teveel is.
Dat voortdurend erbij betrekken dat bepaalde mensen nogal makkelijk de slachtofferrol inschieten vind ik ook maar vermoeiend. Dat doe je net zo goed door te huilen dat niks meer mag omdat je jezelf niet meer zwart mag schminken.
Los daarvan: ik vind het ook allemaal niet zo’n punt he. In een ideale wereld moet dit gewoon kunnen maar we leven nou eenmaal niet in een ideale wereld en het idee van je donker schminken is nou gewoon te vaak misbruikt waardoor er iets naars achter zit. De context is een beetje ondergesneeuwd wat dat betreft, zeker de afgelopen tien jaar met de Zwarte pieten discussie. Waar het ‘hakken in het zand’ steken enorm aan heeft bijgedragen. Helaas
De andere groep riep net zo goed tot geweld op, kan een vriendin van mij beamen. Als je iedere groep over één kam scheert op basis van het meest extremistische plukje en daarop al hun ideeën afwijst kom je nooit ergens, sterker zelfs, daarop is veel racisme en volkerenhaat gebaseerd.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:52 schreef Danny het volgende:
[..]
inderdaad. die kindertreiterende activisten waren onvermurwbaar. Ook in hun dreigementen met, aanzetten tot en goedkeuren van het gebruik van geweld.
quote:Op maandag 17 juni 2024 13:57 schreef Danny het volgende:
[..]
Dat was omdat ik persoonlijke dreigementen kreeg waar met geweld tegen mijn vrouw en kinderen werd gedreigd, niet omdat ik daar persoonlijk achter sta. Ik heb helemaal niets met roetveeg Zwarte Pieten.
Precies niet zo moeilijk doen en je jankmuil houden.quote:Op maandag 17 juni 2024 08:54 schreef Lt.Bookman het volgende:
Net als bij zwarte piet zijn de intenties niet slecht, maar kan het in historische context wel als racistisch ervaren worden. Je kan je hakken dan in het zand zetten of gewoon niet te moeilijk doen. Niet alles is een strijd waard.
"Ons als volk"quote:Op maandag 17 juni 2024 18:04 schreef Cuendillar het volgende:
[..]Dit vind ik dus echt schokkend. Dan kun je ook gewoon niet anders.
En het illustreert natuurlijk ook mijn standpunt dat er geen discussie is geweest en dat deze "mening" ons als volk is opgedrongen: "gij zult vinden wat wij vinden."
Om dan vervolgens daaronder een heel betoog te zien staan dat alleen maar draait op mensen indelen naar huidskleurquote:Op maandag 17 juni 2024 17:27 schreef Haags het volgende:
NeDeRlAnD iS sUpEr RaCiStIsCH.
Rot toch op met je gejank.
Maar ik wil geen stroopwafelgullit of clownsgullitquote:Op maandag 17 juni 2024 18:41 schreef Document1 het volgende:
Mensen hebben altijd de neiging om voor iedereen te praten maar ik kan me prima vinden in een roetveegpiet. Of een gele of een stroopwafel of weet ik veel wat.
Jawel hoor. Gullit is hier de grote boosdoener, dat is geen rastafarian en zelfs niet eens een Jamaicaan en heeft hun dreadlocks cultureel geapproprieerd en daarmee het wit nationalisme gediend. Je kunt niet zomaar doen alsof de maatschappij een beetje verandert, je moet helemaal mee.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:34 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ja dat is nou precies waar de grens ligt. Een rastapruik opdoen heeft bij lange na niet dezelfde connotatie als jezelf zwart schminken.
Blackface is Amerikaans en Engels, zoals het woord al zegt en zoals blijkt uit het totaal ontbreken van het woord in andere talen. Heeft niets met Nederland te maken, het is allemaal een campagne van projectie van Amerikaans racisme op Nederland geweest die uiteindelijk alleen maar om geld en antiblank racisme draait. Daar kun je voor buigen of niet. Als je daar niet voor buigt dan kun je best wat veranderen en aanpassen om wat voor overweging dan ook. Maar als je buigt moet je blijven buigen, bukken en kruipen,quote:Met een beetje gezond verstand kan je na tien jaar gigantische discussie erover én het feit dat in veel landen blackface überhaupt al niet oké is ook wel inzien dat het gewoon iets is wat je beter niet meer kunt doen. Als dit wel oké is kunnen onderdrukkende racisten hun gedrag weer rechtvaardigen als een 'ja maar dit mag toch ook??' en dan moet je weer per casus gaan inschatten of het 'maar' een grapje is of niet.
Nee, je kunt ook gewoon zeggen dat het racistisch blackface in de jaren 90 "al" klaar was. Ik ben klaar met geschiedvervalsing, Amerikaanse culturele overheersing, vals slachtofferschap en ordinaire blankenhaat. Uiteindelijk moeten wij hier iets laten omdat Amerikanen in de 20e eeuw zo achterlijk waren.quote:Denk dat de culturele impact hiervan inmiddels duidelijk genoeg is dat je gewoon kan zeggen dat jezelf bruin schminken om een donker persoon te imiteren gewoon klaar is. Het heeft ook nauwelijks toegevoegde waarde en niet alles heeft nuance nodig.
Voor mij staat de negatieve connotatie aan donker schminken eigenlijk veel meer aan de Zwarte Pieten-discussie en al het gedoe wat erbij kwam dan aan het Amerikaanse blackface.quote:Op maandag 17 juni 2024 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, je kunt ook gewoon zeggen dat het racistisch blackface in de jaren 90 "al" klaar was. Ik ben klaar met geschiedvervalsing, Amerikaanse culturele overheersing, vals slachtofferschap en ordinaire blankenhaat. Uiteindelijk moeten wij hier iets laten omdat Amerikanen in de 20e eeuw zo achterlijk waren.
Je bent de boel aardig aan het verdraaien,het blijf gewoon triest dat iets positiefs en eerbetoon aan een groot voetballer door mensen met een kronkel in hun kop zo negatief verdraait wordt. Waarschijnlijk begrijpen ze niet eens de link naar het EK 88 en weten ze niet eens dat het om Gullit gaat.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:44 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ja, erg leuk het anekdotische bewijs dat twintig jaar geleden een groep donkere mensen erom kon lachen maar das hetzelfde niveau als ‘op de basisschool vonden de donkere kinderen zwarte piet ook leuk’. Tijden veranderen en wat maatschappelijk geaccepteerd is ook.
Je hoeft heus niet alles te verbieden maar ‘je niet meer donker schminken als blank persoon’ is een prima grens om te trekken en daar hoort dit ook tussen. Als dat beetje aanpassingsvermogen al teveel is.
Dat voortdurend erbij betrekken dat bepaalde mensen nogal makkelijk de slachtofferrol inschieten vind ik ook maar vermoeiend. Dat doe je net zo goed door te huilen dat niks meer mag omdat je jezelf niet meer zwart mag schminken.
Los daarvan: ik vind het ook allemaal niet zo’n punt he. In een ideale wereld moet dit gewoon kunnen maar we leven nou eenmaal niet in een ideale wereld en het idee van je donker schminken is nou gewoon te vaak misbruikt waardoor er iets naars achter zit. De context is een beetje ondergesneeuwd wat dat betreft, zeker de afgelopen tien jaar met de Zwarte pieten discussie. Waar het ‘hakken in het zand’ steken enorm aan heeft bijgedragen. Helaas
Dat is het van hetzelfde laken een pak natuurlijk.quote:Op maandag 17 juni 2024 19:43 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Voor mij staat de negatieve connotatie aan donker schminken eigenlijk veel meer aan de Zwarte Pieten-discussie en al het gedoe wat erbij kwam dan aan het Amerikaanse blackface.
De wereld is wel een beetje de weg kwijt als we ons niet meer als ludieke actie mogen verkleden. Ja Ruud Gullit was niet blank. Nou en? Juist door dat te verbieden treed je steeds verder van elkaar ipv dat je nader tot elkaar komt en elkaar accepteert, inclusief huidskleur, zoals iemand is. Nu wordt op basis van huidskleur bepaald wat wel en niet toegestaan is; dát noem ik pas racisme.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:44 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Nu heb je ook wel een vrij rare kronkel in je kop als je je anno 2024 zwart gaat schminken. Ongeacht of het moet kunnen of niet.quote:Op maandag 17 juni 2024 19:52 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Je bent de boel aardig aan het verdraaien,het blijf gewoon triest dat iets positiefs en eerbetoon aan een groot voetballer door mensen met een kronkel in hun kop zo negatief verdraait wordt. Waarschijnlijk begrijpen ze niet eens de link naar het EK 88 en weten ze niet eens dat het om Gullit gaat.
Ik vind dit best wel gevaarlijk, iets wat duidelijk bedoeld is als (tegenwoordig voor iedereen duidelijk als kwetsend) karikatuur vergelijken met het uitbeelden van/uitdossen als een volksheld die toevallig een ander kleurtje heeft.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:34 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ja dat is nou precies waar de grens ligt. Een rastapruik opdoen heeft bij lange na niet dezelfde connotatie als jezelf zwart schminken.
Met een beetje gezond verstand kan je na tien jaar gigantische discussie erover én het feit dat in veel landen blackface überhaupt al niet oké is ook wel inzien dat het gewoon iets is wat je beter niet meer kunt doen. Als dit wel oké is kunnen onderdrukkende racisten hun gedrag weer rechtvaardigen als een 'ja maar dit mag toch ook??' en dan moet je weer per casus gaan inschatten of het 'maar' een grapje is of niet.
Denk dat de culturele impact hiervan inmiddels duidelijk genoeg is dat je gewoon kan zeggen dat jezelf bruin schminken om een donker persoon te imiteren gewoon klaar is. Het heeft ook nauwelijks toegevoegde waarde en niet alles heeft nuance nodig.
Maar de actie was net zo leuk geweest zonder schmink, iedereen had het herkend als Gullit. En iedereen met gezond verstand weet dat het schminken een issue kán zijn. Het is gewoon zo onnodig en uiteindelijk begint het bij de actie en niet bij de reactie.quote:Op maandag 17 juni 2024 20:30 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ik vind dit best wel gevaarlijk, iets wat duidelijk bedoeld is als (tegenwoordig voor iedereen duidelijk als kwetsend) karikatuur vergelijken met het uitbeelden van/uitdossen als een volksheld die toevallig een ander kleurtje heeft.
Jezelf verkleden en schminken als Ruud Gullit is géén blackface en hier plaatsvervangend aanstoot aan nemen is bewust polariseren.
quote:Verkleed als Ruud Gullit en daarom racistisch? 'Ik stop ermee'
Meestal halen de Oranje-supporters in het buitenland op een positieve manier het nieuws, maar enkele supporters die verkleed waren als Ruud Gullit krijgen kritiek vanwege hun zwartgeschminkte gezichten. Dat zou racistisch zijn. Voor een van Gullits dubbelgangers is het aanleiding om te stoppen met zijn imitatie.
De nep-Ruud Gullits waren op veel foto's en beelden te zien. Onder meer de Britse krant Daily Mail schrijft dat er kritiek is op Nederlandse fans met zwart geschminkte gezichten. 'Netherlands fans are accused of doing 'blackface' in attempt to dress up as legend Ruud Gullit during Euro 2024 victory over Poland', kopt de krant.
Een van Gullits dubbelgangers zegt anoniem tegen RTL Nieuws dat hij zelf 'alleen maar leuke reacties' krijgt als look-a-like van Gullit. Toch heeft hij vandaag besloten om ermee te stoppen. "Die ophef zette me wel even aan het denken. Wellicht roept het bij anderen toch vervelende gevoelens op, ondanks dat ik Gullit echt adoreer en hem daarom nadoe. Dat neem ik dan ook oprecht aan."
https://www.msn.com/nl-nl(...)a93a5456ba7ae3&ei=11
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |