Jawel, wij hebben allerlei spaarprocessen geautomatiseerd. Er zijn natuurlijk meerdere manieren waarop je daarmee om kunt gaan. De les die ik mijn kinderen vooral mee wil geven: bedenk manieren waarop verstandig gedrag een norm wordt en niet iets wat moeilijk vol te houden is. Elke week moeten zeuren om geld zou bij mij vallen in de categorie 'moeilijk vol te houden'.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 11:09 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Maar je laat van je loon toch ook niet een deel op je spaarrekening storten? Dat doe je zelf, automatisch of handmatig. En als je een maand wat krapper/ruimer zit is het wat meer of minder. Daarom lijkt het me handig als kinderen dat ook zelf doen, ongeacht hoe. Dus dat ze daar zelf even bewust bij stil staan in plaats van een spaarrekening die zich automatisch vult.
De rest ben ik het overigens geheel mee eens. Het idee van zakgeld is vooral om kinderen met geld om te leren gaan.
Mijn oudste is sowieso niet zo van het nutteloos brassen. Voorheen kreeg hij geld contant en dat spaarde hij altijd. Hij heeft voor zichzelf bepaald dat 90,- voor hem de ondergrens is in z’n spaarpot. Minder mag er dus niet in zitten van hem. Vind ik wel mooi.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 00:03 schreef FlyingFish het volgende:
Wat is het idee achter die 1,50 op de betaalrekening als ze daar nog niets mee mogen? Een dergelijk beginbedrag op de betaalrekening van een kind lijkt me juist uitnodigen tot nutteloos geld uitgeven. Dat gaat in de 1e klas op aan chips en frikandelbroodjes…
Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst contant geld heb gezien.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 12:30 schreef Hupje het volgende:
Onze 9 jarige krijgt het zakgeld per week contant. Moet er in principe zelf om vragen maar in de praktijk leg ik het op een vaste dag klaar. Vergeten we het allebei, tja, dan is het jammer.
Hij heeft 2 potjes en daar gaat per week ook de helft van het zakgeld heen: vrij uit te geven en sparen (dat mag in overleg met ons uitgegeven worden).
In het zakgeld zit geld voor bepaalde cadeautjes gebudgetteerd. Dat mag uit de spaar-pot.
Tot nu toe doen wij zakgeld ook contant. Dat is hetzelfde setje geld dat steeds rouleertquote:Op vrijdag 14 juni 2024 13:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst contant geld heb gezien.
Ha, ha, heel herkenbaar. Houdt ook niet op trouwens. Mijn 22-jarige geeft me nog steeds haar fooien die ze contant krijgt zodat ik het naar haar rekening kan overmaken. Ze kunnen echt niks met contant geldquote:Op vrijdag 14 juni 2024 13:21 schreef miss_sly het volgende:
S krijgt als ze heeft opgepast altijd contant betaald, levert dat direct bij mij in met het verzoek dat bedrag op haar rekening over te maken, zodat het op de bankrekening staat.
Dat is tevens de enige reden dat wij tegenwoordig altijd wat contant geld in huis hebben
Zelfs de collectanten komen tegenwoordig langs met QR-codes. En m'n kinderen en hun vrienden sturen elkaar tikkies. Ik weet gewoon niet meer wanneer ik contant geld nodig zou hebben.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 13:24 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Tot nu toe doen wij zakgeld ook contant. Dat is hetzelfde setje geld dat steeds rouleert. Kind wil iets kopen in de winkel, wij schieten het met pinpas voor, thuis halen we het uit de spaarpot en gaat het in een ander bakje, waarvan we het zakgeld weer betalen. Heel soms moeten we iets aanvullen. Dan wissel ik een briefje van 10 met kleingeld uit de spaarpot. Repeat
.
In-app aankopen mochten hier altijd wel. Ik vroeg m'n zoon laatst hoe hij hierop terugkijkt. Zijn reactie: "Het zijn dierbare herinneringen".quote:Op vrijdag 14 juni 2024 13:28 schreef exode het volgende:
Als de wereld vergaat, komen jullie allemaal bij mij smeken om contant geldOh nee, wacht dan heb je er ook niet zoveel aan.
Ik had altijd veel contant geld vanwege de massagepraktijk, nu al tijden niet meer zoveel. Hier in het dorp hebben we ook een eetcafe die alleen contact geld accepteert.
Wij geven overigens maar 2 regels mee met het zakgeld: het moet geschikt zijn voor je leeftijd, geen in game aankopen. Verder moet B het zelf weten, al koopt ie de hele snoepafdeling leeg, op=op.
Nutteloos en verslaving in de hand werkend? Dat is althans wat ik van veel andere ouders hoorde. Ik ben zelf zo'n ouder die eraan meedoet (op dit moment met Brawl Stars, dan kopen we tegelijk een battle pass).quote:Op vrijdag 14 juni 2024 15:57 schreef capricia het volgende:
Wat is het probleem met in-game aankopen?
Hier moeten ingame aankopen door een ouder worden goedgekeurd, dus ze kunnen gelukkig niet zo maar blijven kopen. Het moet echt in overlegquote:Op vrijdag 14 juni 2024 16:20 schreef exode het volgende:
In game aankopen zijn te makkelijk en inderdaad verslavend. Daar is B gevoelig voor. Mijn neefje heeft zo in 1 maand ongemerkt 300 Euro er doorheen gejaagd. Dat zie ik B ook doen.
Roblox heb ik ook lang tegengehouden en daarna inderdaad blijven monitoren. Hij ging dan facetimen met klasgenoten en elkaar ontmoeten in roblox. Maar blij dat ie daar vanaf is, vreselijk spel vond ik dat.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 16:21 schreef exode het volgende:
Maar ik ben ook een ouder die Roblox lang tegenhield en dat nu monitort. Dus ik ben digitaal strenger geloof ik.
Hier ook, tablet dit en tablet dat is het soms.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 16:38 schreef Hupje het volgende:
Schermtijd blijft hier een heikel punt. Kind mag relatief weinig als ik vergelijk met klasgenootjes, maar hij kan het alsnog niet loslaten buiten de schermtijd. De juf had de indruk dat hij echt heel veel spelletjes deed aan de hand van zijn verhalen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 17 juni 2024 09:09 schreef Schanu het volgende:
Ik denk dat 6 jaar juist een hele mooie leeftijd is om met zakgeld te beginnen, jong geleerd is oud gedaan
Ik zou willen dat ik goede, helpende adviezen had, waardoor de zon voor jullie alle vier meteen weer zou gaan schijnen en alles helemaal goed was. Ik kan je alleen een welgemeende knuffel geven en hopen dat je snel de hulpinstantie te pakken krijgt, dat ze doorpakken, en dat jullie daarmee geholpen zijnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
quote:Op maandag 17 juni 2024 09:09 schreef Schanu het volgende:
Ik denk dat 6 jaar juist een hele mooie leeftijd is om met zakgeld te beginnen, jong geleerd is oud gedaan
Ik ken het gevoel en heb ook zo'n tweede die zich al jaren zelden eerste prio voelt. Zo zwaar voor iedereenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Is er meer hulp mogelijk? Uit netwerk dan wel vanuit gemeente? Dat antwoord lijkt in eerste instantie altijd nee, maar soms helpt het tochOp 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
Ik snap dat je e.e.a. graag via de psycholoog wil laten lopen, maar als de nood zo hoog is, zou ik haar met ingang van morgen ziekmelden. School kan hoog en laag springen, maar als het zorgt voor zoveel spanning dat alle gezinsleden erdoor worden beïnvloed, lijkt me dat alle doelen voorbij schieten. Dan kan je daarna, vanuit rust, op zoek gaan naar oplossingen.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:28 schreef Schanu het volgende:
Bedankt voor al jullie reactiesIk heb de praktijk ondertussen kunnen bereiken, ik word teruggebeld over mijn verzoek om de afspraak te vervroegen, desnoods om te zetten naar telefonisch contact zodat het zo snel mogelijk kan. We willen de psycholoog vragen om een bevestiging dat we Jewel halve dagen naar school kunnen laten gaan zodat we dit aan school kunnen overhandigen, gaat ze daar niet toe over dan moeten we misschien inderdaad een ziekmelding overwegen als de juf ook niet mee wil denken over kortere/minder schooldagen.
Qua meer hulp, we hebben als gezinsbegeleiding gehad en nu ouderbegeleiding. Ik zou zo graag hulp voor Jewel zelf willen, want zij schiet er niets mee op als wij over haar blijven praten. In zoverre dat haar koppie er niet rustiger van wordt, daarvoor zal zij zelf met iemand kunnen praten of een andere vorm van therapie moeten krijgen. Daar gaan we nu wel werk van maken, want dit is iets wat wij als ouders niet beter kunnen maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |