abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213901593
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen. Ofzo.
pi_213901672
Interessant om te lezen hoe iedereen keuzes maakt met zakgeld.

B en Juul hebben wel een spaarrekening maar die is tot hun 18e sowieso voor grotere uitgaven voor hun zoals van alles wat op de Middelbare school betaald moet worden en collegegeld. Kortom, ze staan op naam maar is niet vrij opneembaar of uitgeefbaar voor beide koters. Ze weten ook niet van het bestaan.

Juul haar spaarpot is leeg, die koopt veel onzin, benieuwd hoe dat gaat als ze zakgeld krijgt. B heeft net voor 40 Euro een Pokemon trainer box gekocht. Daar is ie vervolgens weken mee zoet.

Hij heeft ook van alles op Marktplaats staan, de opbrengsten zijn voor hem zelf.
pi_213901885
De jongens krijgen nu beide 15 euro per maand op hun rekening. Ze zijn 12&16, maar die 16 jarige heeft ook geen behoefte aan extra geld, hij krijgt dit al niet op. En als die behoefte wel komt, dan heeft hij wel tijd voor een baantje. Hij geeft amper iets uit, dus kon hij 2 maand geleden en nieuwe 3d printer kopen (de helft van ons, want wij gebruiken hem ook).

Jongste koopt elke maand of 2 wel een game van 10-20 euro. En de rest gaat op aan ijsjes bij de snackbar op weg naar huis. Maar hij houdt die 15 euro echt wel in de gaten.

Spaarrekening hebben ze wel, maar kunnen zij niet zien. Dat gebruiken we voor rijbewijzen, studie en andere grote aanschaffen.

Ik geloof dat we bij oudste begonnen met 50 ct per week. Na 6 weken dacht niemand er nog aan, dus met 7 maar opnieuw begonnen. Steeds iets meer. met 10&11 was het 10 euro per maand.
pi_213901891
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 11:09 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Maar je laat van je loon toch ook niet een deel op je spaarrekening storten? Dat doe je zelf, automatisch of handmatig. En als je een maand wat krapper/ruimer zit is het wat meer of minder. Daarom lijkt het me handig als kinderen dat ook zelf doen, ongeacht hoe. Dus dat ze daar zelf even bewust bij stil staan in plaats van een spaarrekening die zich automatisch vult.

De rest ben ik het overigens geheel mee eens. Het idee van zakgeld is vooral om kinderen met geld om te leren gaan.
Jawel, wij hebben allerlei spaarprocessen geautomatiseerd. Er zijn natuurlijk meerdere manieren waarop je daarmee om kunt gaan. De les die ik mijn kinderen vooral mee wil geven: bedenk manieren waarop verstandig gedrag een norm wordt en niet iets wat moeilijk vol te houden is. Elke week moeten zeuren om geld zou bij mij vallen in de categorie 'moeilijk vol te houden'.

Ik kan je ook nog wel vertellen over allerlei rare dingen die we doen waar niemand hier het mee eens zal zijn, maar dat zal ik je besparen. :+ We willen denk ik allemaal onze kinderen 'financiële geletterdheid' bijbrengen en doen dat op onze eigen manier.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213902157
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 00:03 schreef FlyingFish het volgende:
Wat is het idee achter die 1,50 op de betaalrekening als ze daar nog niets mee mogen? Een dergelijk beginbedrag op de betaalrekening van een kind lijkt me juist uitnodigen tot nutteloos geld uitgeven. Dat gaat in de 1e klas op aan chips en frikandelbroodjes…
Mijn oudste is sowieso niet zo van het nutteloos brassen. Voorheen kreeg hij geld contant en dat spaarde hij altijd. Hij heeft voor zichzelf bepaald dat 90,- voor hem de ondergrens is in z’n spaarpot. Minder mag er dus niet in zitten van hem. Vind ik wel mooi.
Een betaalrekening met 50 cent erop vind ik zinloos. Die is praktisch onbruikbaar, er valt ook niet zoveel mee te leren. Vandaar het beginnetje. We hebben uiteraard ook gesprekken hierover gehad en ik heb hem ook uitgelegd dat je 125,- zó hebt uitgegeven, maar met 1,50 per week een stuk trager weer aanvult. Hij krijgt die pinpas overigens ook niet zomaar standaard mee op zak. Als hij het wel heel snel uitgeeft aan onzin: ook prima, leert hij van. Ik ga het namelijk niet nog een keer of sneller aanvullen.

Ik doe ook maar wat. Ik ben zelf enorm van het rollende geld en hoop de kinderen iets verstandiger te krijgen :+
pi_213902552
Onze 9 jarige krijgt het zakgeld per week contant. Moet er in principe zelf om vragen maar in de praktijk leg ik het op een vaste dag klaar. Vergeten we het allebei, tja, dan is het jammer.
Hij heeft 2 potjes en daar gaat per week ook de helft van het zakgeld heen: vrij uit te geven en sparen (dat mag in overleg met ons uitgegeven worden).
In het zakgeld zit geld voor bepaalde cadeautjes gebudgetteerd. Dat mag uit de spaar-pot.
  vrijdag 14 juni 2024 @ 12:41:43 #7
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_213902659
Er zijn wel werknemers die hun salaris naar twee verschillende rekeningen laten storten. ¤500 naar direct naar hun spaarrekening bijvoorbeeld. Als het kan bij een werkgever wordt er wel gebruik van gemaakt is mijn ervaring dus ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_213903138
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 12:30 schreef Hupje het volgende:
Onze 9 jarige krijgt het zakgeld per week contant. Moet er in principe zelf om vragen maar in de praktijk leg ik het op een vaste dag klaar. Vergeten we het allebei, tja, dan is het jammer.
Hij heeft 2 potjes en daar gaat per week ook de helft van het zakgeld heen: vrij uit te geven en sparen (dat mag in overleg met ons uitgegeven worden).
In het zakgeld zit geld voor bepaalde cadeautjes gebudgetteerd. Dat mag uit de spaar-pot.
Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst contant geld heb gezien. :o
pi_213903194
Wij betalen zwemles ook contant, ik vind contant zeker voor jonge kinderen echt wel fijn. Ik merk dat B het nu ook lastig vindt, dat het niet zichtbaar is in zijn beleving.
  Moderator vrijdag 14 juni 2024 @ 13:21:56 #10
5428 crew  miss_sly
pi_213903205
S krijgt als ze heeft opgepast altijd contant betaald, levert dat direct bij mij in met het verzoek dat bedrag op haar rekening over te maken, zodat het op de bankrekening staat.

Dat is tevens de enige reden dat wij tegenwoordig altijd wat contant geld in huis hebben :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213903238
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 13:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst contant geld heb gezien. :o
Tot nu toe doen wij zakgeld ook contant. Dat is hetzelfde setje geld dat steeds rouleert _O-. Kind wil iets kopen in de winkel, wij schieten het met pinpas voor, thuis halen we het uit de spaarpot en gaat het in een ander bakje, waarvan we het zakgeld weer betalen. Heel soms moeten we iets aanvullen. Dan wissel ik een briefje van 10 met kleingeld uit de spaarpot. Repeat :P.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 14 juni 2024 @ 13:24:54 #12
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_213903241
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 13:21 schreef miss_sly het volgende:
S krijgt als ze heeft opgepast altijd contant betaald, levert dat direct bij mij in met het verzoek dat bedrag op haar rekening over te maken, zodat het op de bankrekening staat.

Dat is tevens de enige reden dat wij tegenwoordig altijd wat contant geld in huis hebben :D
Ha, ha, heel herkenbaar. Houdt ook niet op trouwens. Mijn 22-jarige geeft me nog steeds haar fooien die ze contant krijgt zodat ik het naar haar rekening kan overmaken. Ze kunnen echt niks met contant geld :D

Ik heb het nog wel eens nodig voor de glazenwasser vooral. En verder vind ik het altijd wel handig om wat contant geld in huis te hebben.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_213903292
Als de wereld vergaat, komen jullie allemaal bij mij smeken om contant geld ;) Oh nee, wacht dan heb je er ook niet zoveel aan.

Ik had altijd veel contant geld vanwege de massagepraktijk, nu al tijden niet meer zoveel. Hier in het dorp hebben we ook een eetcafe die alleen contact geld accepteert.

Wij geven overigens maar 2 regels mee met het zakgeld: het moet geschikt zijn voor je leeftijd, geen in game aankopen. Verder moet B het zelf weten, al koopt ie de hele snoepafdeling leeg, op=op.
pi_213905510
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 13:24 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Tot nu toe doen wij zakgeld ook contant. Dat is hetzelfde setje geld dat steeds rouleert _O-. Kind wil iets kopen in de winkel, wij schieten het met pinpas voor, thuis halen we het uit de spaarpot en gaat het in een ander bakje, waarvan we het zakgeld weer betalen. Heel soms moeten we iets aanvullen. Dan wissel ik een briefje van 10 met kleingeld uit de spaarpot. Repeat :P.
Zelfs de collectanten komen tegenwoordig langs met QR-codes. En m'n kinderen en hun vrienden sturen elkaar tikkies. Ik weet gewoon niet meer wanneer ik contant geld nodig zou hebben.
pi_213905524
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 13:28 schreef exode het volgende:
Als de wereld vergaat, komen jullie allemaal bij mij smeken om contant geld ;) Oh nee, wacht dan heb je er ook niet zoveel aan.

Ik had altijd veel contant geld vanwege de massagepraktijk, nu al tijden niet meer zoveel. Hier in het dorp hebben we ook een eetcafe die alleen contact geld accepteert.

Wij geven overigens maar 2 regels mee met het zakgeld: het moet geschikt zijn voor je leeftijd, geen in game aankopen. Verder moet B het zelf weten, al koopt ie de hele snoepafdeling leeg, op=op.
In-app aankopen mochten hier altijd wel. Ik vroeg m'n zoon laatst hoe hij hierop terugkijkt. Zijn reactie: "Het zijn dierbare herinneringen". _O-
  Moderator vrijdag 14 juni 2024 @ 15:57:55 #16
236264 crew  capricia
pi_213905547
Wat is het probleem met in-game aankopen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213905583
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 15:57 schreef capricia het volgende:
Wat is het probleem met in-game aankopen?
Nutteloos en verslaving in de hand werkend? Dat is althans wat ik van veel andere ouders hoorde. Ik ben zelf zo'n ouder die eraan meedoet (op dit moment met Brawl Stars, dan kopen we tegelijk een battle pass).
pi_213905800
In game aankopen zijn te makkelijk en inderdaad verslavend. Daar is B gevoelig voor. Mijn neefje heeft zo in 1 maand ongemerkt 300 Euro er doorheen gejaagd. Dat zie ik B ook doen.
pi_213905815
Maar ik ben ook een ouder die Roblox lang tegenhield en dat nu monitort. Dus ik ben digitaal strenger geloof ik.
pi_213905850
Ingame aankopen mogen hier wel, maar in beperkte mate. En afhankelijk waarvoor. Ik vind een skin namelijk nutteloos (ik zeg niet dat ze dat daarom nooit mag, maar dat probeer ik wel te matigen en uit te leggen waarom. Heb daar al lang geen vraag meer over gehad dus volgens mij goed gelukt).

De brawlpass kopen ze hier soms van hun zakgeld/verjaardagsgeld.

En over verslaving, de jongste heeft nog een schermtijdbeperking. De oudste niet meer maar gaat hem wel weer krijgen (hij is nu z’n telefoon even kwijt vanwege een ander voorval) maar toen ik laatst naar z’n schermtijd keek heb ik met hem een goed gesprek gehad en gaf hij zelf toe dat hij verslaafd was geraakt aan dat ding.

Dus nu afgesproken dat wanneer hij zijn telefoon weer terug krijgt hij weer een schermtijdbeperking krijgt. Dit wilde hij zelf graag. En de telefoon blijft in de avond niet meer op de slaapkamer.

Heb ook gezegd hier streng op te acteren qua maatregelen (die we samen hebben afgesproken). Want hij wil zelf ook graag van de verslaving af zegt ie.

Ik wist wel dat hij veel op dat ding zat, ook z’n punten hadden er onder te lijden. Had gehoopt na afspraken gemaakt te hebben dat het beter zou gaan, maar toen ik de schermtijd bekeek bleek het erger dan ik dacht (ook na bedtijd). Was er wel van geschrokken.
pi_213905865
Mijn kinderen hebben mijn aversie tegen in-app aankopen overgenomen. Als een level alleen gehaald kan worden door er extra geld in te stoppen voor sterkere features, dan vind ik het een stom spel. Ik liep daar op een gegeven moment tegenaan met Candy Crush. Lang gespeeld, ook veel plezier aan beleefd. Maar na bepaalde levels kan je gewoon niet verder komen zonder het kopen van extra zetten oid. Nou, laat dan maar. Ik vind zo oneerlijk. Dat je kan kiezen voor een escape tegen betaling heb ik niet zo'n moeite mee, maar als het de enige mogelijkheid is, haak ik af. Ik vind het juist bevredigend als het na veel proberen uiteindelijk toch lukt op eigen kracht.

Met outfits kopen in bijvoorbeeld Fornite heb ik dan weer geen moeite. Persoonlijk vind ik het zonde van het geld, maar als dat is waar je je geld aan wil uitgeven, so be it :P (ze spelen overigens geen fortnite en hebben ook totaal geen behoefte aan uitgaven aan skins, maar in theorie).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213905867
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 16:20 schreef exode het volgende:
In game aankopen zijn te makkelijk en inderdaad verslavend. Daar is B gevoelig voor. Mijn neefje heeft zo in 1 maand ongemerkt 300 Euro er doorheen gejaagd. Dat zie ik B ook doen.
Hier moeten ingame aankopen door een ouder worden goedgekeurd, dus ze kunnen gelukkig niet zo maar blijven kopen. Het moet echt in overleg
  vrijdag 14 juni 2024 @ 16:34:52 #23
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_213905962
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 16:21 schreef exode het volgende:
Maar ik ben ook een ouder die Roblox lang tegenhield en dat nu monitort. Dus ik ben digitaal strenger geloof ik.
Roblox heb ik ook lang tegengehouden en daarna inderdaad blijven monitoren. Hij ging dan facetimen met klasgenoten en elkaar ontmoeten in roblox. Maar blij dat ie daar vanaf is, vreselijk spel vond ik dat.

Ik bedoelde met in-game aankopen uitbreidingen trouwens bedenk ik me. Mario kart banen, animal crossing extra module. Dat koopt hij in overleg van zijn zakgeld.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_213906000
Schermtijd blijft hier een heikel punt. Kind mag relatief weinig als ik vergelijk met klasgenootjes, maar hij kan het alsnog niet loslaten buiten de schermtijd. De juf had de indruk dat hij echt heel veel spelletjes deed aan de hand van zijn verhalen... :')
  vrijdag 14 juni 2024 @ 16:44:54 #25
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_213906095
Woensdag is het wisselochtend en nog geen nieuwe formatie bekend bij de ouders :'). De vakanties en studiedagen wel gelukkig.
pi_213906616
Ik heb zo gezellig gewinkeld met B O+ Hij was zo vrolijk en dus gezellig.

Hij sprak zelf een medewerker aan bij de Lush en heeft aan zo'n beetje alle bathbombs en Bubblebars geroken, vroeg naar de verschillen etc. Er stond echt een grote jongen ineens. Normaal vind ie dat lastig en moet ik het woord doen. Nu ging ie er zelf voor. Stoertje.

En verder veel gekletst en rondgekeken samen. Topmiddag.
pi_213906855
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 16:38 schreef Hupje het volgende:
Schermtijd blijft hier een heikel punt. Kind mag relatief weinig als ik vergelijk met klasgenootjes, maar hij kan het alsnog niet loslaten buiten de schermtijd. De juf had de indruk dat hij echt heel veel spelletjes deed aan de hand van zijn verhalen... :')
Hier ook, tablet dit en tablet dat is het soms.
Daar zit gewoon een tijdslot op en geen internettoegang dus alleen de dingen die ik er vooraf op heb gezet. Maargoed L is nog een kleuter, daarbij zijn die grenzen nog wat makkelijker.

En soms is het spraakverwarring, dat L over een bordspel verteld en de ander denkt aan een spelcomputer. Die situatie hadden we vandaag.
pi_213907347
Hier net de klassenindeling binnen. Helaas zit dochter niet meer bij haar beste vriendin in de klas maar alleen bij de meiden waarmee ze de ene keer beste vriendin is en die haar daarna keihard laten vallen, tot ze weer ruzie hebben met een ander en dan weer bij haar terug komen (helaas is ze zelf daarin niet daadkrachtig genoeg om op zo’n moment nee te zeggen). Dus ze baalde echt wel.

Verder zit een andere vriendin van haar ook in de andere klas bij twee meiden waar ze blijkbaar al een paar jaar niet meer bij in de klas mocht zitten omdat dat écht niet goed ging vertelde dochter me net.

Maar goed, ze zit wel weer in de klas bij een meisje waar ze jaren geleden erg goed bevriend mee was maar al een paar jaar niet meer bij in de klas zit, dus wat een beetje verwaterd was. Daar was ze wel weer blij mee.

We gaan wel zien hoe volgend schooljaar loopt.

Hopelijk blijft ze wel nog vriendinnen met haar beste vriendin ook al zitten ze niet meer bij elkaar in de klas (en gaan wij net wat verder weg wonen van haar zodat spontaan even binnenlopen net wat lastiger wordt).

Over de leraar is ook nog wat onduidelijkheid, in de lijst staat dat juf x klas 8b gaat doen maar bij de klassenindeling staat meester y bij klas 8b (ze hoopt op de juf overigens :D )

Maar goed, zal vast loslopen. Sowieso ook musical die ze met beide klassen gaan doen
pi_213909371
Geld krijgen = geld uitgeven hier. 21 mei werd Davin (zoon) 16 jaar oud, ¤150 gekregen van de visite + zo'n ¤60 aan salaris van 2 weken + ¤30 zakgeld (per maand, op 1 juni binnen) en 4 juni was alles op.....

Daar ken 'ie zo af en toe een sneer over krijgen en van dat geld heb ik hem al zijn uitgaven bij elkaar op laten tellen van 21 mei t/m 4 juni, zodat 'ie kon zien wat 'ie allemaal uit had gegeven in die periode en gevraagd wat 'ie daar nou van vond, maar het deert hem niet. En waar gaat het aan op? Fortnite skins, Free Fire diamonds en Rocket League. En af en toe wat eten op school. Geen spaardoelen, hij hoeft niet per se een rijbewijs op zijn 18e, geen eigen Playstation op zijn kamer, niks, nada, noppes. Jammer, jammer, jammer, maar tegelijkertijd doet 'ie maar. Hij komt zichzelf nog wel een keer tegen. Hoop ik.

Voor de rest zal dit verhaal niet geheel onbekend zijn hier. :+
pi_213909818
Dank voor alle reacties op het zakgeld! Veel meer berichten dan verwacht haha. :9

Onze dochter wordt deze zomer 6 jaar. Wel erg bezig met geld, dus twijfelde over beginnen met zakgeld, maar voelde anderzijds ook weer vroeg.. Zou het zelf sowieso contant gaan doen, veel tastbaarder en overzichtelijker wat ze dan krijgt lijkt me. Nu hebben ze ook al een spaarpot en dat doet/leeft veel meer dan bankrekening.

Ze hebben hier overigens twee spaarrekeningen per persoon, maar daar weten ze in principe niet vanaf.
Een zilvervlootspaarrekening met 10% bonusrente na 18 jaar die op hun naam komt (mits we ze dat toevertrouwen als ze 18 zijn..) en een spaarrekening op onze naam waar alle kinderbijslag en kindgebonden budget heen gaat voor grote uitgaven die we ter zijner tijd zelf niet meer kunnen dragen. Hopelijk als fijne start voor het volwassen leven ooit.
pi_213943548
Ik denk dat 6 jaar juist een hele mooie leeftijd is om met zakgeld te beginnen, jong geleerd is oud gedaan :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator maandag 17 juni 2024 @ 09:20:24 #32
5428 crew  miss_sly
pi_213943611
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 09:09 schreef Schanu het volgende:
Ik denk dat 6 jaar juist een hele mooie leeftijd is om met zakgeld te beginnen, jong geleerd is oud gedaan :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zou willen dat ik goede, helpende adviezen had, waardoor de zon voor jullie alle vier meteen weer zou gaan schijnen en alles helemaal goed was. Ik kan je alleen een welgemeende knuffel geven en hopen dat je snel de hulpinstantie te pakken krijgt, dat ze doorpakken, en dat jullie daarmee geholpen zijn :*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213943621
Sterkte :'( :*
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  maandag 17 juni 2024 @ 09:26:37 #34
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213943649
Ach Schanu, wat een verdriet... ik heb geen oplossing voor je, maar wens je wel ongelooflijk veel sterkte. En je meisjes en partner natuurlijk ook.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213943653
Schanu :* :*
  maandag 17 juni 2024 @ 09:27:59 #36
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_213943659
Schanu :*
pi_213943723
Ach, Schanu, wat een verdrietig verhaal :'( . Hopelijk heb je de instantie snel te pakken en kan je afspraak vervroegd worden. Ik heb verder geen adviezen, maar leef met je mee! Heel veel sterkte voor jullie alle 4!
Knuffel :* :*
  maandag 17 juni 2024 @ 09:48:51 #38
35189 Troel
scherp en bot
pi_213943803
Och schanu :'(

Toch maar in PM :@

[ Bericht 40% gewijzigd door Troel op 17-06-2024 10:25:55 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 juni 2024 @ 10:27:34 #39
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_213944069
Schanu, op het moment dat mijn zoon dit soort dingen ging zeggen heb ik de huisarts gebeld en heb daar huilend gezegd dat er nu wat moest gebeuren. Dat heeft wat deuren geopend. En het gaf mij een moment om even bij een onafhankelijke derde in te storten en mijn hart te luchten. Zonder mijn man, zonder mijn kind. Even alleen voor mezelf. Wellicht iets om te overwegen?

Heel veel sterkte. Ik herken veel in wat je schrijft, er is geen makkelijk of standaard antwoord vrees ik, maar wat ruimte zoeken voor jezelf kan wellicht wat helpen. :*
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_213944198
Ach Shanu, wat een verdriet en onmacht. Ik heb geen tips of advies alleen een dikke knuffel. :*
  maandag 17 juni 2024 @ 10:50:29 #41
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_213944240
Schanu, wat ontzettend moeilijk. Heel veel sterkte! En ik hoop dat je snel iemand te pakken krijgt, misschien via de huisarts zoals Livelink schrijft?
:*
pi_213944359
En als je denkt dat ze echt minder naar school moet en de juf werkt niet mee, dan kan je haar ook gewoon ziek melden (maar dan moet je haar wel thuis kunnen opvangen natuurlijk). Op een gegeven moment moet je kiezen voor wat goed is voor haar en niet wat de school wil.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_213944521
Als juf niet mee wil werken zou ik het sowieso een stap hogerop zoeken, bij ib-er of directeur, desnoods direct in overleg met leerplicht mocht je daar een ingang hebben. Uiteindelijk wil niemand dat een kind helemaal uitvalt. En ik zou ook contact opnemen met de huisarts, wellicht kent die andere ingangen voor hulp, ook voor jullie zelf.
pi_213944523
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 09:09 schreef Schanu het volgende:

SPOILER
Ik ken het gevoel en heb ook zo'n tweede die zich al jaren zelden eerste prio voelt. Zo zwaar voor iedereen :'(

Is er meer hulp mogelijk? Uit netwerk dan wel vanuit gemeente? Dat antwoord lijkt in eerste instantie altijd nee, maar soms helpt het toch
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 17 juni 2024 @ 12:11:53 #45
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_213944934
Sterkte Schanu, en goed om meer hulp te zoeken. Ik weet ook uit ervaring dat het voor het andere kind inderdaad ook heel lastig kan zijn. Wat verdrietig allemaal zo. Dikke knuffel vanuit hier.
Flauwe reactie van je schoonmoeder ook zeg. Die zal het ook vast allemaal niet zo bedoelen (vast onmacht), maar dat kwam wel heel lullig over zo. Ik denk dat 't desondanks goed is om je zorgen open te blijven delen, dus ik hoop dat je je muren niet te hoog optrekt. :*
in de haak.
pi_213946154
Bedankt voor al jullie reacties O+ Ik heb de praktijk ondertussen kunnen bereiken, ik word teruggebeld over mijn verzoek om de afspraak te vervroegen, desnoods om te zetten naar telefonisch contact zodat het zo snel mogelijk kan. We willen de psycholoog vragen om een bevestiging dat we Jewel halve dagen naar school kunnen laten gaan zodat we dit aan school kunnen overhandigen, gaat ze daar niet toe over dan moeten we misschien inderdaad een ziekmelding overwegen als de juf ook niet mee wil denken over kortere/minder schooldagen.

Qua meer hulp, we hebben als gezinsbegeleiding gehad en nu ouderbegeleiding. Ik zou zo graag hulp voor Jewel zelf willen, want zij schiet er niets mee op als wij over haar blijven praten. In zoverre dat haar koppie er niet rustiger van wordt, daarvoor zal zij zelf met iemand kunnen praten of een andere vorm van therapie moeten krijgen. Daar gaan we nu wel werk van maken, want dit is iets wat wij als ouders niet beter kunnen maken.
  maandag 17 juni 2024 @ 15:28:09 #47
344469 Amsel
zonder t
pi_213946761
Ach @Schanu, wat een rotte situatie. Ik herken veel van je verhaal, wij zitten in een vergelijkbare situatie.

Goed dat er ook hulp voor Jewel zelf gaat komen. En van de juf zou ik me niet te veel aantrekken. Ze is toch op de hoogte van de problematiek? Dan zou je wel wat meer inlevingsvermogen verwachten. Het is nog altijd beter dat Jewel halve dagen naar school gaat dan dat je haar helemaal ziek moet melden. Ik zou ook niet vragen of het mag, maar mededelen dat dit het plan wordt vanaf nu tot het eind van het schooljaar. En daar doet ze het dan maar mee.
pi_213947000
@Schanu :* deels herkenbaar, hier ook een kind die het gevoel heeft dat de oudste veel meer tijd/aandacht krijgt en veel makkelijker met dingen wegkomt. We leggen uit en we proberen bewust om ook wat meer met haar alleen te doen. En dat is iets makkelijker nu ze ouder zijn en de oudste ook wel alleen thuis kan blijven (gelukkig).

Oudste zit beter op haar plek nu op de nieuwe school en dit is het eerste jaar dat ik niet aftel naar de vakantie in de zin van dat ik haar op haar tandvlees zie lopen. En een school die gewoon meedenkt, wat een verademing!

Als juf/school niet mee wil werken aan halve dagen, dan zou ik de leerplichtambtenaar benaderen en haar (al dan niet halve dagen) ziek melden. Hopelijk kan je snel met de hulpverlening overleggen, soms luisteren scholen daar beter naar dan naar ouders.
Kom maar op voor Jewel :* .
Fake it till you make it...
pi_213947250
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 14:28 schreef Schanu het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties O+ Ik heb de praktijk ondertussen kunnen bereiken, ik word teruggebeld over mijn verzoek om de afspraak te vervroegen, desnoods om te zetten naar telefonisch contact zodat het zo snel mogelijk kan. We willen de psycholoog vragen om een bevestiging dat we Jewel halve dagen naar school kunnen laten gaan zodat we dit aan school kunnen overhandigen, gaat ze daar niet toe over dan moeten we misschien inderdaad een ziekmelding overwegen als de juf ook niet mee wil denken over kortere/minder schooldagen.

Qua meer hulp, we hebben als gezinsbegeleiding gehad en nu ouderbegeleiding. Ik zou zo graag hulp voor Jewel zelf willen, want zij schiet er niets mee op als wij over haar blijven praten. In zoverre dat haar koppie er niet rustiger van wordt, daarvoor zal zij zelf met iemand kunnen praten of een andere vorm van therapie moeten krijgen. Daar gaan we nu wel werk van maken, want dit is iets wat wij als ouders niet beter kunnen maken.
Ik snap dat je e.e.a. graag via de psycholoog wil laten lopen, maar als de nood zo hoog is, zou ik haar met ingang van morgen ziekmelden. School kan hoog en laag springen, maar als het zorgt voor zoveel spanning dat alle gezinsleden erdoor worden beïnvloed, lijkt me dat alle doelen voorbij schieten. Dan kan je daarna, vanuit rust, op zoek gaan naar oplossingen.
pi_213947437
De praktijk belde net terug en we kunnen er morgenochtend al terecht. Voelt goed dat er vaart achter wordt gezet. Deze week heeft Jewel donderdag en vrijdag studiedag, vanaf volgende week wordt het dan wat ons betreft sowieso halve dagen naar school. Inderdaad dan maar ongeacht wat school daarvan vindt, al ga ik ervan uit dat ze wel mee willen werken als het advies vanuit de psycholoog er ook ligt. Zowel de juf als de intern begeleider is al een paar jaar bekend met de situatie.

Nogmaals bedankt, fijn om even mijn hart te kunnen luchten. O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')