---------------------------------------quote:Accijnsverhoging heeft succes: een op de tien rokers is gestopt
In 2023 werd de belasting op tabaksproducten verhoogd. Het RIVM ziet sindsdien een afname van het aantal rokers. Wel kopen meer mensen rookwaren in het buitenland.
Na het verhogen van de belasting op tabaksproducten in 2023 is 10 procent van de Nederlandse rokers gestopt met roken. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder ruim 1.600 mensen. Wel is het kopen van bijvoorbeeld sigaretten in het buitenland toegenomen sinds de accijnsverhoging.
Bijna een op de vijf rokers is minder vaak gaan roken en 28 procent van de respondenten heeft sinds de accijnsverhoging een stoppoging gedaan. Gezondheid blijft nog altijd de belangrijkste reden voor mensen om te stoppen met roken, maar van de ondervraagden die een stoppoging hebben ondernomen - met of zonder succes - laat ruim de helft weten dat toegenomen kosten meespeelden. Wel meldt het RIVM dat de meeste mensen die probeerden te stoppen dat al van plan waren voor de prijzen van bijvoorbeeld een pakje sigaretten stegen. Het onderzoek toont daarom vooral aan, volgens het RIVM, dat een accijnsverhoging impact heeft als iemand al wilde stoppen.
Het aantal aankopen van tabaksproducten in het buitenland is wel toegenomen. Het RIVM schat dat na de accijnsverhoging zo’n 11 procent meer rookwaren in het buitenland zijn gekocht. De Nederlandse overheid streeft naar een „rookvrije generatie” in 2040. In Nederland kost een pakje sigaretten gemiddeld 11,10 euro.
Jongeren roken vaker
Eind mei bleek uit een onderzoek van onder meer het RIVM dat in vergelijking met eerdere metingen het aantal vapende en rokende jongeren is toegenomen. Volgens de Gezondheidsmonitor Jeugd vapet inmiddels bijna een op de tien jongeren: een verviervoudiging in vier jaar. In 2019 gaf nog 5 procent van de jongeren aan wekelijks te roken of vapen, in 2023 was dat 11 procent.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-is-gestopt-a4856045
Netjes zou het pas zijn, als de regeringen er op zouden toezien dat ondernemers de ongezonde en schadelijke producten niet meer konden produceren.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 18:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
---------------------------------------
Dat is best veel! NetjesWat fijn dat 10% van de rokers nu gezonder is gaan leven
Hopelijk gaan er nog veel meer rokers stoppen!
Is het niet een idee om ook vlees duurder te maken? Zo maken mensen misschien sneller de overstap naar producten zonder dierenleed
Echt ,gooi jezelf gewoon wegquote:Op dinsdag 11 juni 2024 18:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Is het niet een idee om ook vlees duurder te maken? Zo maken mensen misschien sneller de overstap naar producten zonder dierenleed
Wat? Is toch een goed ideequote:
Nee , dat jij geen vlees eet , moet jezelf weten , maar ga andere mensen opschepen met PVDD bubbelquote:
Hypocriet dan ook belasting op vega spul ivm belasting op natuur en eco systemen.quote:
Vlees is een grotere belasting op natuur en eco systemen.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:14 schreef Nagelslak het volgende:
Hypocriet dan ook belasting op vega spul ivm belasting op natuur en eco systemen.
Goed ideequote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:14 schreef Nagelslak het volgende:
Laten we ook meteen op McDonalds tassen foto's van buikoperaties van veel te dikke mensen plaatsen. Lekker bloederig.
Geen zorgen je hoeft niet per se vegetariėr te worden hoor!quote:Op dinsdag 11 juni 2024 18:55 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Nee , dat jij geen vlees eet , moet jezelf weten , maar ga andere mensen opschepen met PVDD bubbel
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:17 schreef Perox het volgende:
[..]
Geen zorgen je hoeft niet per se vegetariėr te worden hoor!Haha!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Droptaks.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:14 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Hypocriet dan ook belasting op vega spul ivm belasting op natuur en eco systemen.
Laten we ook meteen op McDonalds tassen foto’s van buikoperaties van veel te dikke mensen plaatsen. Lekker bloederig.
En wat als al die rokers straks gestopt zijn met de staatskas spekken. Waar moet dat geld dan vandaan komen
Met die redenatie kan je beter (het nemen van) kinderen ontmoedigen en duurder maken. Die zijn pas belastend. Maarja, daar ligt nog te veel een taboe helaas.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:16 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Vlees is een grotere belasting op natuur en eco systemen.
6 sloffenquote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:33 schreef bijdehand het volgende:
Vorige week nog 6 sloffen peuken moeten meenemen voor mijn zwager, kostte totaal 145 euromaar ook in duitsland goedkoper. Geloof er niets van dat 10% is gestopt.
Sterker nog, 25% van de lege pakjes die buiten gevonden worden zijn niet Nederlands.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 18:42 schreef Toilet_knuffelaar het volgende:
10% haalt de kankerstokken nu in het buitenland of de illegale handel
Misschien gooien accijns ontduikers hun pakjes eerder op straat. Lijkt me welquote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:48 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Sterker nog, 25% van de lege pakjes die buiten gevonden worden zijn niet Nederlands.
Ontduikers, of ontwijkers?quote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Misschien gooien accijns ontduikers hun pakjes eerder op straat. Lijkt me wel
Dit is geen belasting ontduiking, hoe hard je het ook gaat lopen roepen.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Misschien gooien accijns ontduikers hun pakjes eerder op straat. Lijkt me wel
Ook hier wordt nog genoeg gekocht hoor, en ik woon vlakbij de grens.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 20:16 schreef Hathor het volgende:
Nou ken ik vrij veel rokers, en volgens de cijfers van dit onderzoek zou 10% van hen dus gestopt moeten zijn. Nou, voor zover ik weet heeft zo'n beetje 100% een alternatief bedacht voor de achterlijke prijzen in Nederland, zij het even de grens over wippen of sloffen kopen in het illegale circuit. het enige dat er veranderd is, is dat de Nederlandse sigarenboer de nek omgedraaid is, die heeft geen inkomsten meer.
Daar zou ik gewoon een half jaar mee vooruit kunnen, zeer aantrekkelijk dus om dat in Duitsland te gaan kopen voor die prijzen.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
6 sloffenEn hoe snel heeft ie dat op?
¤11,10 per topicquote:Op dinsdag 11 juni 2024 20:16 schreef Charged het volgende:
Is het een idee om Za en starhopper topics gelijk te belasten met hun accounts,komt FoK ten goede alleen maar.
Dat is 300 euro aan sigaretten per jaar. Dat valt best mee danquote:Op dinsdag 11 juni 2024 20:19 schreef Hathor het volgende:
[..]
Daar zou ik gewoon een half jaar mee vooruit kunnen, zeer aantrekkelijk dus om dat in Duitsland te gaan kopen voor die prijzen.
Toen was alcohol helemaal verboden.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 20:24 schreef Seeburg54 het volgende:
Mijn bejaarde moeder rookt al zo'n 60 jaar. Ik ben er niet blij mee, maar dat ouwe lijf weet niet meer beter, dus je doet er weinig meer aan. Ook de accijnsverhoging gaat dat niet veranderen. Als het moet haal ik die troep wel uit Duitsland. Dat is wat de overheid ermee bereikt, de mensen worden vindingrijk.
Kijk naar de drooglegging in de VS. En leer ervan.
En werd moonshine geboren.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 20:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Toen was alcohol helemaal verboden.
Belastingoptimalisatie, zo lang je maar onder de 800 (dacht ik voor EU) sigaretten blijftquote:Op dinsdag 11 juni 2024 20:17 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dit is geen belasting ontduiking, hoe hard je het ook gaat lopen roepen.
De titel van je topic is niet goed.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 18:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat is best veel! NetjesWat fijn dat 10% van de rokers nu gezonder is gaan leven
Hopelijk gaan er nog veel meer rokers stoppen!
Precies, en de ondernemers die veel ongezonde en/of schadelijke producten produceren zijn de lachende derde partij.quote:
Geef het even tijd.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 20:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Toen was alcohol helemaal verboden.
Maar als we het dan toch helemaal eerlijk willen doen zullen we toch meer naar de persoon gaan kijken.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 21:06 schreef Nebelwerfer het volgende:
Het is niet meer dan logisch dat mensen gaan stoppen nu die troep zo duur wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |