abonnement Unibet Coolblue
pi_213822784
*O* Mijn bod op een prachtig huis is geaccepteerd! O+

Echter, nu kreeg ik van een buurman daar verontrustend nieuws: het huis zelf is in de jaren '80 helemaal gestript en tiptop in orde gemaakt.
Alle troep daarvan, inclusief asbest, is in de kelder van de aanbouw gegooid waarna de toegang van de kelder dichtgegooid is.
Hierdoor krijg je een hermetisch afgesloten luchtbel onder de aanbouw die door veranderende waterstanden enorm kan gaan werken. (terwijl ik dit aan het typen ben, krijg ik te horen dat het bomvol zand en puin is en er nauwelijks lucht in zit.)
20 jaar geleden is er een andere aanbouw op de fundering van de oude aanbouw gezet, en de buren hebben later ook een muur van hun nieuwe aanbouw deels op deze fundering geplaatst.
Korte tijd geleden is de waterstand zo hoog gekomen dat door de druk in die kelder een rij tegels in de aanbouw is gaan barsten. De tegels zijn toen verwijderd; bij de bezichtiging van het huis zag ik inderdaad de resten ervan.
De buren hebben echter veel meer schade; een enorme barst in hun muur die door de vloer naar de andere muur toe loopt.
Ze stellen mij als toekomstige koper hier uiteraard niet voor aansprakelijk, maar zeggen dat als ik geen schade aan de aanbouw van mijn toekomstige woning wil hebben, dat ik de kelder leeg moet halen en lek moet steken.
Ik heb gehoord dat als de aanbouw op de gehele oude fundering staat, dat je je dan weinig zorgen hoeft te maken, zoals wat bij dit huis wat ik wil kopen het geval is. De buurman loopt meer risico als de waterschap het water weer zo hoog laat stijgen; zijn aanbouw kan meer schade oplopen omdat het maar voor een deel op "mijn" fundering rust. Hij zegt nogmaals dat het zijn eigen probleem is en niet dat van mij, maar is er niet alsnog een risico dat ik aansprakelijk gesteld kan worden?
Ik ben nu op de hoogte van de oorzaak van zijn problemen, en dat komt door wat er onder de grond van de aanbouw van mijn toekomstige huis aan de hand is.
Heb ik de plicht dit te verhelpen om verdere schade bij hem te voorkomen? We praten over meerdere kubieke meters aan puin, zand en asbest platen.
De buurman is super vriendelijk en hij lijkt echt niks van plan te zijn, maar als bij hem de boel straks in elkaar zou lazeren, weet je natuurlijk nooit wat je kunt verwachten.
  vrijdag 7 juni 2024 @ 13:41:13 #2
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_213822815
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 13:36 schreef ToT het volgende:
De buurman is super vriendelijk en hij lijkt echt niks van plan te zijn
De huidige buurman.

Over de juridische kant komt vast iemand die dit beter weet, maar ik zou sowieso niet van de vriendelijkheid van de beste man uitgaan. Wat als hij het huis over een jaar verkoopt?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_213823220
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 13:36 schreef ToT het volgende:
20 jaar geleden is er een andere aanbouw op de fundering van de oude aanbouw gezet, en de buren hebben later ook een muur van hun nieuwe aanbouw deels op deze fundering geplaatst.
Dan hebben ze hun aanbouwmuur op jouw fundering en daarmee op jouw grond geplaatst?

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 13:36 schreef ToT het volgende:
maar zeggen dat als ik geen schade aan de aanbouw van mijn toekomstige woning wil hebben, dat ik de kelder leeg moet halen en lek moet steken.
Dan komt ie vol met grondwater te staan dat vervolgens in de muren trekt??

[ Bericht 16% gewijzigd door blomke op 07-06-2024 14:31:04 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213823286
- weg -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213823628
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 14:23 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan hebben ze hun aanbouwmuur op jouw fundering en daarmee op jouw grond geplaatst?
[..]
Dan komt ie vol met grondwater te staan dat vervolgens in de muren trekt??
Klopt, hij staat in principe deels op mijn toekomstige eigendom, en mijn toekomstige eigendom heeft schade bij hem veroorzaakt en kan in de toekomst voor meer schade zorgen.

@ lek steken en gevolgen met water: de huidige aanbouw heeft een gezonde dikke bodemlaag bovenop de oude fundering.
pi_213823884
quote:
3s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 13:41 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
De huidige buurman.

Over de juridische kant komt vast iemand die dit beter weet, maar ik zou sowieso niet van de vriendelijkheid van de beste man uitgaan. Wat als hij het huis over een jaar verkoopt?
Ik heb niet de indruk dat ze de boel gaan verkopen; hij is de 2e generatie die daar woont. :)
pi_213823907
Inmiddels heb ik te horen gekregen dat het voor hem heel moeilijk zou zijn om te bewijzen dat de kelder onder "mijn" aanbouw de oorzaak van zijn problemen zou zijn; voor het zelfde geld is bij hem gewoon de grond gaan werken en is de fundering waarop hij het bij mij gebouwd heeft juist op z'n plek gebleven, maar in het allerergste geval zou een aansprakelijkheidsverzekering en een opstalverzekering zijn schade moeten dekken.
Mijn verzekeringsagent bevestigt dit.

Toch blijven eventuele adviezen hier zeer zeker welkom! :Y
Een schriftelijke verklaring van de buurman dat hij mij niet verantwoordelijk zal houden is natuurlijk helemaal mooi, maar ik ga hem daar natuurlijk niet meteen als nieuwe buurman mee lastig vallen.
pi_213824428
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 15:27 schreef ToT het volgende:
Toch blijven eventuele adviezen hier zeer zeker welkom! :Y
Gewoon blij zijn met het huis en er lekker gaan wonen.

Maak een paar foto's van de situatie zoals ie nu is en leg een archiefje aan van de ontwikkelingen, incl. email wisselingen met de buren. Zo'n kelder leeghalen en leksteken, is kolder, eufemistisch uitgedrukt. Btw, wat is het bouwjaar oorspronkelijk?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213824523
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 16:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Gewoon blij zijn met het huis en er lekker gaan wonen.

Maak een paar foto's van de situatie zoals ie nu is en leg een archiefje aan van de ontwikkelingen, incl. email wisselingen met de buren. Zo'n kelder leeghalen en leksteken, is kolder, eufemistisch uitgedrukt. Btw, wat is het bouwjaar oorspronkelijk?
Was ik ook helemaal van plan, dat genieten! ^O^
Met de buren heb ik rechtstreeks gesproken, niet gemaild. Dat maakt het juridisch gezien wat wankeler natuurlijk.
Toch heb ik absoluut niet de indruk dat ze wat kwaads in de zin hebben: de man zei zelf ook al dat als hij iemand aansprakelijk had willen stellen, dat hij dat al bij de oude eigenaren had gedaan en niet bij mij. :)

Het gaat om een vrij modern pandje trouwens; pas net iets over 300 jaar oud! ^O^ (De kelder waar het om gaat is minstens net zo oud.)
pi_213824544
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 16:49 schreef ToT het volgende:
Het gaat om een vrij modern pandje trouwens; pas net iets over 300 jaar oud! ^O^ (De kelder waar het om gaat is minstens net zo oud.)
In centrum Leiden?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213824577
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 16:50 schreef blomke het volgende:

[..]
In centrum Leiden?
Haha nee iets meer richting het oosten. :P
pi_213869037
Ik vind het verhaal dat het water een druk opbouwt onder je vloer nogal gezocht eerlijk gezegd. Dan moet de vloer zo goed als waterdicht zijn, en op een of andere manier een overdruk onder je vloer ontstaan. Het zou ook betekenen dat de rest van de waterstand HOGER staat dan onderkant vloer. Lijkt me flauwekul het verhaal eerlijk gezegd.

Persoonlijk denk ik meer aan optrekkend vocht, maar goed.

Dus ik zou er niet teveel aadacht aan besteden. Dat er asbest ligt, is natuurlijk wel vervelender als je het wil ruimen.

Helaas staat menig koopakte vol met rommel als asbest-clausules, maar je kan als koper altijd expliciet vragen, met ja / nee, of verkopende partij ooit asbest uit huis heeft gehaald, of verkopende partij asbest heeft gezien in woning, en of verkopende partij ooit asbest heeft begraven in tuin / perceel / of waar dan ook in perceel. Ik heb dat ooit gedaan, en dat via e-mail bevestigd gekregen. Het is niet veel, maar iets is beter dan niets.
pi_213869079
Als je echt bang bent voor overdruk in je kelder, kijk of je een paar ontluchtigsgaten kan kopen en daar een pvc pijp in steken. (Normaal boren ze die gaten voor ontluchting).

Zal niks ontluchting als de kelder vol is met rommel, maar water zou er dan wel uit kunnen ontsnappen. Zorg ervoor dat er geen water in kan ;)
pi_213869105
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 13:22 schreef skrn het volgende:
Ik vind het verhaal dat het water een druk opbouwt onder je vloer nogal gezocht eerlijk gezegd. Dan moet de vloer zo goed als waterdicht zijn, en op een of andere manier een overdruk onder je vloer ontstaan. Het zou ook betekenen dat de rest van de waterstand HOGER staat dan onderkant vloer. Lijkt me flauwekul het verhaal eerlijk gezegd.
Bij een kelder is dat gewoon de hydrostatische druk van het water indien de grondwaterstand > keldervloer.

Mensen die een IBC-tank in de grond willen ingraven, zien 'm omhoog komen als het grondwater hoog is en de tank leeg.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 11-06-2024 17:34:29 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213869110
Hoe komt de buurman aan al die kennis en wie heeft daar een bouwkundige analyse op los gelaten?
Het verhaal klinkt nog niet erg aannemelijk moet ik eerlijk zeggen.
pi_213869138
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 13:28 schreef blomke het volgende:

[..]
Bij een kelder is dat gewoon de hydrostatische druk van het water indien de grondwaterstand > keldervloer.

Mensen die een IBC-tank in e grond willen ingraven, zien 'm omhoog komen als het grondwater hoog is en de tank leeg.
Ik vind dat wel een extreem geval, dat het grondwater hoger staat van de vloer.
pi_213869179
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 13:31 schreef skrn het volgende:

[..]
Ik vind dat wel een extreem geval, dat het grondwater hoger staat van de vloer.
Bij een keldervloer eerder regel dan uitzondering
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213869243
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 13:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Bij een keldervloer eerder regel dan uitzondering
Zeker maar ik stelde een situatie voor dat de kelder volloopt (want die is volgestort) en dat de water tot aan de beganegrondvloer komt (plafond kelder dus).
pi_213869302
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 15:27 schreef ToT het volgende:
Inmiddels heb ik te horen gekregen dat het voor hem heel moeilijk zou zijn om te bewijzen dat de kelder onder "mijn" aanbouw de oorzaak van zijn problemen zou zijn; voor het zelfde geld is bij hem gewoon de grond gaan werken en is de fundering waarop hij het bij mij gebouwd heeft juist op z'n plek gebleven, maar in het allerergste geval zou een aansprakelijkheidsverzekering en een opstalverzekering zijn schade moeten dekken.
Mijn verzekeringsagent bevestigt dit.

Toch blijven eventuele adviezen hier zeer zeker welkom! :Y
Een schriftelijke verklaring van de buurman dat hij mij niet verantwoordelijk zal houden is natuurlijk helemaal mooi, maar ik ga hem daar natuurlijk niet meteen als nieuwe buurman mee lastig vallen.
Ik zou hem zeker niet mee lastiggevallen, en als buurman zou ik hem ook weigeren te tekenen t rouwens.

Desalniettemin denk ik dat het heel lastig, zo niet onmogelijk is, om zijn schade te gaan claimen bij jou. Het is wel eigen aan gebouwen dat er interactie ontstaat tussen gebouwen onderling, en heel Nederland staat vol met gedeelde funderingen, muren, vloeren, of daken. Kijk, als jij je waterafvoer niet goed regelt, en al jouw water van jouw dak komt bij de buren op het dak, is er wellicht een zaak.

Maar in dit geval? Lijkt me heel sterk.
pi_213869379
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 13:39 schreef skrn het volgende:

[..]
Zeker maar ik stelde een situatie voor dat de kelder volloopt (want die is volgestort) en dat de water tot aan de beganegrondvloer komt (plafond kelder dus).
Ah, op die manier! Ik ging van de bestaande situatie uit. Overigens in de bestaande situatie is de kelder volgestort; aangezien het Sg van puin/zand/beton >> dan Sg water, zal die kelder nu ook al niet omhoog komen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213869794
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 13:22 schreef skrn het volgende:
Ik vind het verhaal dat het water een druk opbouwt onder je vloer nogal gezocht eerlijk gezegd. Dan moet de vloer zo goed als waterdicht zijn, en op een of andere manier een overdruk onder je vloer ontstaan. Het zou ook betekenen dat de rest van de waterstand HOGER staat dan onderkant vloer. Lijkt me flauwekul het verhaal eerlijk gezegd.

Persoonlijk denk ik meer aan optrekkend vocht, maar goed.

Dus ik zou er niet teveel aadacht aan besteden. Dat er asbest ligt, is natuurlijk wel vervelender als je het wil ruimen.

Helaas staat menig koopakte vol met rommel als asbest-clausules, maar je kan als koper altijd expliciet vragen, met ja / nee, of verkopende partij ooit asbest uit huis heeft gehaald, of verkopende partij asbest heeft gezien in woning, en of verkopende partij ooit asbest heeft begraven in tuin / perceel / of waar dan ook in perceel. Ik heb dat ooit gedaan, en dat via e-mail bevestigd gekregen. Het is niet veel, maar iets is beter dan niets.
Wat ik heb begrepen is dat de kelder waterdicht afgesloten is en dat met extreem hoge waterstanden (wat het waterschap korte tijd geleden heeft toegelaten) de waterdruk van buitenaf naar binnen toe naar de kelder te hoog is geworden waardoor de betonnen vloer in de aanbouw omhoog is gekomen, maar door beweging in de muur van de kelder is de aanbouw bij de buren (die met een hoek op die muur is gebouwd) deels meegeschoven.

Ik snap alleen niet precies wat het afgesloten zijn van de kelder er mee te maken kan hebben; dat zou het probleem veroorzaakt hebben. Als het geen luchtdichte bubbel zou zijn, was het geen probleem. :?
pi_213869812
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 13:28 schreef archito het volgende:
Hoe komt de buurman aan al die kennis en wie heeft daar een bouwkundige analyse op los gelaten?
Het verhaal klinkt nog niet erg aannemelijk moet ik eerlijk zeggen.
Die buurman heeft een technisch beroep in de bouw, maar ik weet ff niet meer wat.
Hij had schade an zijn aanbouw en toen vertelde de eigenaar hem over wat er in de kelder gebeurd was.
Dit heb ik inmiddels ook geverifieerd gekregen van de huidige eigenaar zelf. (Degene van wie ik het ga kopen.)
pi_213869829
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 13:39 schreef skrn het volgende:

[..]
Zeker maar ik stelde een situatie voor dat de kelder volloopt (want die is volgestort) en dat de water tot aan de beganegrondvloer komt (plafond kelder dus).
Ik denk niet dat dat bedoeld werd; volgens mij was het meer dat het grondwater van de zijkanten tegen de keldermuren aan drukt en dat daar werking in is gekomen.
Maar die werking zou je toch ook krijgen als hij niet volgestort en afgesloten was geweest? :?
pi_213869929
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 14:30 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik denk niet dat dat bedoeld werd; volgens mij was het meer dat het grondwater van de zijkanten tegen de keldermuren aan drukt en dat daar werking in is gekomen.
Maar die werking zou je toch ook krijgen als hij niet volgestort en afgesloten was geweest? :?
Ja. Overigens zou je de keldermuren dan moeten kunnen inspecteren, en dat kan nu ook al niet. Dus het zijn allemaal aannames, die niet hard te bewijzen zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213870351
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 14:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja. Overigens zou je de keldermuren dan moeten kunnen inspecteren, en dat kan nu ook al niet. Dus het zijn allemaal aannames, die niet hard te bewijzen zijn.
En daarbij kan het ook zijn eigen land zijn wat is gaan werken, terwijl de keldermuur gewoon doodleuk op z'n plaats bleef staan; zijn aanbouw leunt met 1 hoek op die muur. Wat is aannemelijker; dat die muur na 300 jaar gaat bewegen, of dat er werking in zijn eigen grond zit?
  dinsdag 11 juni 2024 @ 15:30:34 #26
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_213870481
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 15:27 schreef ToT het volgende:
Inmiddels heb ik te horen gekregen dat het voor hem heel moeilijk zou zijn om te bewijzen dat de kelder onder "mijn" aanbouw de oorzaak van zijn problemen zou zijn; voor het zelfde geld is bij hem gewoon de grond gaan werken en is de fundering waarop hij het bij mij gebouwd heeft juist op z'n plek gebleven, maar in het allerergste geval zou een aansprakelijkheidsverzekering en een opstalverzekering zijn schade moeten dekken.
Mijn verzekeringsagent bevestigt dit.

Toch blijven eventuele adviezen hier zeer zeker welkom! :Y
Een schriftelijke verklaring van de buurman dat hij mij niet verantwoordelijk zal houden is natuurlijk helemaal mooi, maar ik ga hem daar natuurlijk niet meteen als nieuwe buurman mee lastig vallen.
Vraag je verzekerings agent eens naar een bouw fout / constructie fout.

Vrees dat ze niks gaan uitkeren.

Kun je ook zelf in de voorwaarden opzoeken.
winter is comming!
pi_213870511
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:17 schreef ToT het volgende:

[..]
En daarbij kan het ook zijn eigen land zijn wat is gaan werken, terwijl de keldermuur gewoon doodleuk op z'n plaats bleef staan; zijn aanbouw leunt met 1 hoek op die muur. Wat is aannemelijker; dat die muur na 300 jaar gaat bewegen, of dat er werking in zijn eigen grond zit?
Is de huidige aanbouw een lichte constructie? Het kan zijn dat de oorspronkelijke opbouw veel zwaarder was en voldoende tegendruk gaf. Aan de andere kant, als de kelder helemaal volgestort is dan kan er haast geen sprake meer zijn van opwaartse druk volgens mij, zoals bij een schip moet er wel 'lucht' zijn. Anders zinkt het.
pi_213871676
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:17 schreef ToT het volgende:
En daarbij kan het ook zijn eigen land zijn wat is gaan werken, terwijl de keldermuur gewoon doodleuk op z'n plaats bleef staan; zijn aanbouw leunt met 1 hoek op die muur. Wat is aannemelijker; dat die muur na 300 jaar gaat bewegen, of dat er werking in zijn eigen grond zit?
Zijn er überhaupt foto's, metingen of andere waarnemingen die kunnen staven wat er gebeurt?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213871699
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:30 schreef meethenoob het volgende:

[..]
Vraag je verzekerings agent eens naar een bouw fout / constructie fout.

Vrees dat ze niks gaan uitkeren.

Kun je ook zelf in de voorwaarden opzoeken.
Ja da's dan van de buren. Als het daadwerkelijk om een bouwfout zou gaan, moeten ze mij er ook niet lastig mee vallen. (Maar nogmaals; hij is dat ook absoluut niet van plan.)
pi_213871704
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:34 schreef archito het volgende:

[..]
Is de huidige aanbouw een lichte constructie? Het kan zijn dat de oorspronkelijke opbouw veel zwaarder was en voldoende tegendruk gaf. Aan de andere kant, als de kelder helemaal volgestort is dan kan er haast geen sprake meer zijn van opwaartse druk volgens mij, zoals bij een schip moet er wel 'lucht' zijn. Anders zinkt het.
Beide aanbouwen zijn van baksteen en gewoon solide. :)
pi_213871731
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Zijn er überhaupt foto's, metingen of andere waarnemingen die kunnen staven wat er gebeurt?
Niks; buurman zei een keer tegen de eigenaar van mijn toekomstige woning dat hij scheuren in zijn aanbouw kreeg.
"Oh, bij mij is de vloer van de aanbouw omhoog gekomen."
Toen ging het vervolgens over de kelder en dat die volgegooid was met zooi en afgesloten was, en de buurman zei toen dat het daar dan aan moest liggen en zei dat hij de boel lek had moeten steken om de druk te egaliseren. Wilde hij verdere problemen met de aanbouw voorkomen, dan was het verstandig om de kelder leeg te halen, alles af te voeren en de boel alsnog lek te prikken. De schade aan zijn eigen aanbouw nam hij voor lief; hij heeft de eigenaar van mijn toekomstige huis daar dan ook niet aansprakelijk voor gesteld.
Vind ik erg netjes en daarom verwacht ik in de toekomst ook geen problemen, maar tja; stel dat onder extreme omstandigheden de aanbouw bij hem alsnog in elkaar sodemietert, wat dan? Gaat hij van gedachten veranderen of niet? En wat zijn de eventuele gevolgen dan voor mij?
pi_213871993
Heb je goed naar de handen gekeken van die buurman ? Volgens mij heeft hij hele grote duimen...
pi_213872094
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 18:09 schreef paardendokter het volgende:
Heb je goed naar de handen gekeken van die buurman ? Volgens mij heeft hij hele grote duimen...
Whehe! :P

Nee maar hij zei sowieso dat hij niet van plan was er iets mee te doen; hij nam de barsten voor lief.
Nogmaals; anders had hij het wel op de huidige eigenaren verhaald.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 20:54:20 #34
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_213873903
Wat het ook is, je kan het later niet meer echt op een verborgen gebrek gooien.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_213874261
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 20:54 schreef GrumpyFish het volgende:
Wat het ook is, je kan het later niet meer echt op een verborgen gebrek gooien.
Sowieso teken ik voor een ouderdoms- en niet-zelf bewoningsclausule. :)
pi_213874301
Een gebouw maar half op een fundering zetten is gewoon vragen om problemen. Dat zal ook de oorzaak van de gescheurde tegels zijn.

De fundering blijft op zijn plek, terwijl de grond eromheen inklinkt. Aanbouw blijft deels op zijn plek terwijl de rest wegzakt. Die kelder heeft er niets mee te maken. Ik zou eerder blij zijn met die kelder en gezien de huidige m2-prijzen uitzoeken wat het kost om hem weer bruikbaar te maken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_213874338
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 21:17 schreef stavromulabeta het volgende:
Een gebouw maar half op een fundering zetten is gewoon vragen om problemen. Dat zal ook de oorzaak van de gescheurde tegels zijn.

De fundering blijft op zijn plek, terwijl de grond eromheen inklinkt. Aanbouw blijft deels op zijn plek terwijl de rest wegzakt. Die kelder heeft er niets mee te maken.
Dat is dus ook wat ik dacht! :Y
quote:
Ik zou eerder blij zijn met die kelder en gezien de huidige m2-prijzen uitzoeken wat het kost om hem weer bruikbaar te maken.
_O- Dat is dus ook wat ik dacht! :D
pi_213874994
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 21:17 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik zou eerder blij zijn met die kelder en gezien de huidige m2-prijzen uitzoeken wat het kost om hem weer bruikbaar te maken.
Je wilt niet weten wat ik een plezier van kelders heb en heb gehad: opslag van eten en drinken, klushoek, bulkgoederen, de vriezer etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213875011
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:41 schreef ToT het volgende:
Toen ging het vervolgens over de kelder en dat die volgegooid was met zooi en afgesloten was, en de buurman zei toen dat het daar dan aan moest liggen en zei dat hij de boel lek had moeten steken om de druk te egaliseren. Wilde hij verdere problemen met de aanbouw voorkomen, dan was het verstandig om de kelder leeg te halen, alles af te voeren en de boel alsnog lek te prikken.
Echte kolder.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213875033
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 21:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Echte kolder.
Ik blijf het ook een vreemd verhaal vinden.
pi_213877019
Maar goed; de vloer van de aanbouw van mijn toekomstige huis is ongeveer tegelijkertijd omhoog gekomen met dat bij de buurman al die barsten in zijn aanbouw kwamen tijdens extreem hoog grondwater.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')