abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 juni 2024 @ 08:41:40 #26
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_213806755
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 07:55 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik dacht vroeger ook zo over de vrije keuze, maar geloof nu dat het helemaal geen vrije keuze is om te roken. Het zijn verslaafden die in het merendeel van de gevallen illegaal gelokt zijn in hun jeugd door een criminele industrie die nog steeds miljarden uitgeeft aan kinderen verleiden.
Dan moet je het verbieden en niet steeds een beetje duurder maken (om de staatskas te spekken) en mensen wel gewoon de kanker laten krijgen, letterlijk en figuurlijk
Laffe huichelaar
  donderdag 6 juni 2024 @ 09:09:33 #27
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_213807010
Luxemburg is nog goedkoper. Slof camel yellow grote pakjes 52 ¤ en de gewone maat 56 ¤ per slof. Shag 96 ¤ per slof.
Ik ben gelukkig al ruim 30 jr geleden gestopt maar denk ook dat de huidige prijzen pure diefstal is.
En de volksgezondheid gaat er echt niet op vooruit. In plaats van rokers zijn dezelfde mensen nu vreters geworden. Ze steken geen sigaret meer op maar stoppen eten in hun mond. Is dat nu echt gezonder ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 6 juni 2024 @ 09:27:43 #28
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_213807231
Het is nu zelfs goedkoper om naar het Oostblok te vliegen, daar een nachtje in een hotel, zuipen, sloffen mee en alsnog minder kwijt zijn dan dat je in Nederland koopt _O_

EUGoden _O_
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_213807259
quote:
10s.gif Op donderdag 6 juni 2024 00:39 schreef ACT-F het volgende:
[ afbeelding ]

Op amper 3 minuten van de grens, in Gronau, runt Gerhard Becker (58) zijn nieuwe winkel Tabak XXL. Een paradijs voor rokers die hoge accijnzen willen ontwijken. Supermarkten balen, Duitse ondernemers profiteren. 'Ze halen winkelkarren vol shag.'

'Het grootste assortiment net over de grens!' Tabak XXL, een nieuwe tabakszaak in Gronau, adverteert in het Nederlands. In de zaak hangen rood-wit-blauwe vlaggetjes, de toonbank is feloranje en - ja hoor - achter diezelfde feloranje toonbank staan ook Nederlandse medewerkers.

Ondernemer Gerhard Becker (58) klapt zijn handen op elkaar. "Wir machen menschen glücklich. Ge-wel-dig!", klinkt het triomfantelijk. Hij pakt een pakje Van Nelle uit het schap. Hier betaal je 12 euro voor deze shag, in Nederland meer dan het dubbele: 27 euro. Ook de prijs van sigaretten scheelt een paar euro.

Becker kan geen betere plek en tijd bedenken om zijn Tabak XXL te openen. Het Nederlandse tabaksbeleid wordt strenger: accijnzen gaan omhoog en supermarkten mogen per 1 juli geen rookwaar meer verkopen. Dit leidt tot frustratie onder Twentse ondernemers. Zij vrezen nog meer klanten te verliezen aan de oosterburen. Duitse deals lonken.

De Königstraße in Gronau, hemelsbreed een kilometer van de grens, is in trek bij Nederlanders. Dat hoor en zie je. Veel auto's met gele kentekens vullen de parkeerplaats. Naast Tabak XXL bevinden zich hier drie grote supermarkten, een drogisterij (DM) en een drankenhandel. 'Paradijsjes' voor mensen die hoge btw-tarieven en accijnzen willen vermijden.

[ afbeelding ]
Auto's met gele kentekens voor de deur van Tabak XXL. Foto: Charissa van Willigen

Winkelwagens vol shag

Het overgrote deel van de klanten bij Tabak XXL, dat sinds twee weken open is, woont in Nederlandse grensplaatsen. "Maar er komen hier ook mensen uit het westen", zegt Becker. Slaan zij flink in? "Een winkelwagen vol."

Justin Kivits (27) leunt op de oranje toonbank. Hij bestelt een hele voorraad sigaretten. "In Nederland betaal je een godsvermogen. Dat spookt wel eens door mijn hoofd, ja", zegt hij. Rokers zijn in Duitsland voordeliger uit. Tenminste, in hun portemonnee. "Als ik zou stoppen, zou het om het financiële plaatje zijn, niet om de gezondheid."

Eigenaar Becker begrijpt de frustratie van Twentse grensondernemers, maar vindt het ook 'slecht' dat rokers met een aangescherpt beleid te maken hebben. Becker heeft al vier jaar een tabakswinkel in Nordhorn. Hij ziet deze tweede zaak als een logische stap. Medewerker Rachel ten Hoopen denkt er net zo over: "Heel eerlijk? Ik vind de hoge prijzen in Nederland bijna diefstal. Belachelijk."

Kritiek

Terwijl de sloffen in Gronau als warme broodjes over de toonbank gaan, nemen supermarkten in Twente langzaam afscheid van de rookwaren. Sommige winkels openen een aparte tabakszaak in de buurt. Dat mag namelijk wel. Overigens is daar ook veel kritiek op, want de overheid wil juist minder verkooppunten, op weg naar een rookvrije en dus gezondere generatie.

Vooruitlopend op de nieuwe regels openden Annie Harmsen en Marc Koenders, eigenaren van supermarkt Plus in Eibergen, al in 2022 een tabakswinkel tegenover hun zaak. Veel mensen uit het dorp halen overigens hun rookwaar al in Duitsland. "Duitsland is het walhalla ten opzichte van Nederland."

Volgens Annie Harmsen werken de strikte tabaksregels en hoge accijnzen de illegale handel in de hand. Ze gelooft niet in het ontmoedigingsbeleid. "Sigaretten worden op scholen verhandeld. Kinderen van 13, veertien jaar komen via TikTok en Instagram aan vapes. Sterker nog: ze kunnen ze gewoon bestellen via Amazon en Chinese sites. Je bent de controle helemaal kwijt."

Ze is van mening dat accijnzen en btw binnen Europa 'rechtgetrokken' moeten worden. "De wereld houdt niet op bij onze landsgrenzen. We hebben het niet voor niks over world wide web."

[ afbeelding ]
Nederlandse klant gaat naar Duitsland voor sigaretten. Foto: Charissa van Willigen

https://www.nu.nl/uit-and(...)derlands-beleid.html

Je verwacht het niet hé :o Na brandstof- en dranktoerisme nu ook tabak. Een slof Marlboro kost hier ¤111 en daar ¤80, dus ¤31 prijsverschil. Je mag 4 sloffen per keer meenemen. Ruim een maand geleden scoorde ik een aanbieding van 6x2L frisdrank Coca Cola, Sprite of Fanta voor ¤7,75 waar het in Nederland 4x1,5L in de aanbieding ¤7,50 is. Dit is gewoon de helft goedkoper 8)7 Dus 3 sixpacks gingen mee naar Nederland. En zijn uiteraard de sterke dranken ook goedkoper. Met 3 à 4 flessen scheelt het al gauw een tientje of meer. Vlees bij de Turkse slager is met ¤11 per kilo voor vetarme biefstukken zeer aantrekkelijk geprijsd. De benzinerijder gooit de tank ook gelijk vol en reken maar uit je winst.

Eenmaal terug in Nederland zie ik onder de rokers dat c.a. 40% van de pakjes gekleurd is, dus onmogelijk een Nederlandse kan zijn die zwart is. Toch wel lief van onze regering dat we onze oosterburen financieel bijspringen O+

Wat doen jullie deze zomer? :7
Ik denk dat dat ook niet het punt is wat de overheid wil maken, roken is heel erg ongezond.

Heel veel mensen stoppen juist omdat het zo duur is.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_213807267
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 08:41 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Dan moet je het verbieden en niet steeds een beetje duurder maken (om de staatskas te spekken) en mensen wel gewoon de kanker laten krijgen, letterlijk en figuurlijk
Precies, gewoon ongezonde en schadelijke producten niet laten produceren.
  donderdag 6 juni 2024 @ 09:34:32 #31
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_213807302
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 08:35 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Jij rijdt niet met een auto? Al die uitlaatgassen die ziek makend zijn? Die doen meer schade dan een sigaret
Ja maar als je rookt en je krijgt die uitlaatgassen binnen is het dubbelop, he?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_213807649
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 03:13 schreef quirina het volgende:
Degenen die roken moeten dat zelf weten. net zoals mensen die elke dag wijn of bier drinken of zich diabetes vreten.
Het is hun eigen leven en eigen keuze.
Je vergeet voor het gemak even dat rokers godsgruwelijk stinken en het voor hun hele omgeving verpesten. Als ik met een emmer koeienmest op een terras ga zitten wordt ik ook weggejaagd, waarom worden die gore sigaretten dan wel geaccepteerd? :r
pi_213807663
En dit is nieuws omdat?
pi_213807758
Van Nelle 50gr kost 28 euro in Nederland.
In Duitsland betaal je 11 euro.

Met één slof bespaar je al 170 euro.
Het maakt geen kut meer uit hoeveel kilometer je moet rijden. Prijsverschil is ondertussen zo groot, dat het effect van domweg de prijzen verhogen niet meer helpt.

Zo'n beetje iedereen die ik ken, rookt ondertussen shaq uit Duitsland
pi_213807788
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2024 10:25 schreef GM78 het volgende:

Het maakt geen kut meer uit hoeveel kilometer je moet rijden. Prijsverschil is ondertussen zo groot, dat het effect van domweg de prijzen verhogen niet meer helpt.

pi_213807794
Ondernemer maakt gebruikt van mogelijkheden van de markt.
Gebeurt al jaren, kijk maar eens hoeveel uitbaters van tankstations net over de grens Nederlanders zijn.

maar deze ondernemer belt de krant voor een mooi stukje gratis reclame.

Rokers hebben ook altijd een "ego-dillema" want aan de ene kant willen ze kankeren (goeie!) dat het duur is, maar aan de andere kant willen ze laten blijken dat ze "de staat" te slim af zijn door in Duitsland (of elders) te gaan halen.

Verder is het ook van alle tijden dat je voor "goedkoop" soms extra moeite moet doen.
Ook binnen een land.

Verder ken ik geen een roker die niet al een aantal stop pogingen heeft gedaan. Het gros van de rokers wil er gewoon vanaf, maar het is een verslaving. Ze weten zelf ook wel dat ze slecht bezig zijn.

(ik ken ook geen een gestopte die er spijt van heeft, wel gestopte die weer begonnen die daar dan weer spijt van hebben)
  donderdag 6 juni 2024 @ 10:31:14 #38
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_213807830
Hoe zit het eigenlijk met het percentage rokers in Duitsland? De vele hogere prijzen in NL worden doorgaans verkocht als ontmoedigingsbeleid. Ok prima, met mensen ontmoedigen om te roken is weinig mis. Maar dan zouden er in Duitsland dus veel meer mensen moeten paffen dan hiero. Het is daar immers veel goedkoper. Is dat dus ook zo?
pi_213807885
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 00:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hiermee heb je je post wel een beetje verneukt.
'Libellevlees' zoals @:Pietverdriet dat altijd noemde.

11 euro/kg is nog zonde van het geld daarvoor. Kan je beter stoppen in vette stukken.
Of je blijft eigenwijs en laat ze voor mij liggen. Ook goed.
Verschrikkelijk, die zo mager mogelijke Nederlandse biefstukjes.

Leeft Piet nog?
"Pools are perfect for holding water"
pi_213807931
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2024 10:16 schreef Lt.Bookman het volgende:

[..]
Je vergeet voor het gemak even dat rokers godsgruwelijk stinken en het voor hun hele omgeving verpesten. Als ik met een emmer koeienmest op een terras ga zitten wordt ik ook weggejaagd, waarom worden die gore sigaretten dan wel geaccepteerd? :r
Vind persoonlijk van die figuren die een bad hebben genomen in parfum veel erger :r
pi_213808039
quote:

[..]
Als jij de rokers kon ruiken, dan ben jij ook nooit op gepaste afstand gebleven van de rokers.
pi_213808061
quote:

[..]
Alles goed verder?
Trauma van rokers over gehouden? Heeft een roker je mishandeld of zo?
  donderdag 6 juni 2024 @ 10:53:01 #43
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_213808099
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2024 10:25 schreef GM78 het volgende:

Als iedereen die je kent shag rookt zou ik willen adviseren je vriendenkring te heroverwegen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 6 juni 2024 @ 10:54:37 #44
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213808118
Ik ken bijna geen mensen die roken, zie op mijn werk ook nooit mensen roken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213808122
Toch wel heel triest gesteld met je als een winkelwagen vol aan shag moet gaan kopen (mag trouwens helemaal niet, er is een maximum dat je over de grens mag meenemen en dat is geen winkelwagen vol).
Dus dan ben je zo zwaar verslaafd dat je duizenden pakjes shag nodig hebt?
Dan ben je echt meelijwekkend.
  donderdag 6 juni 2024 @ 10:57:05 #46
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213808146
quote:
16s.gif Op donderdag 6 juni 2024 10:54 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik ken bijna geen mensen die roken, zie op mijn werk ook nooit mensen roken.
Ik zie wel steeds meer jonge mensen weer sigaretten roken, echt opvallend. Een tijd lang zag ik dat vrijwel niet, en nu echt dagelijks meerdere keren (meestal bij stations of ook wel bij een opleidingscentrum waar ik regelmatig ben).
Dan bedoel ik echt tieners en vroege twintigers.
Nou woon en werk ik dichtbij België en Duitsland, misschien vertekent dat het beeld omdat ze wellicht hun sigaretten daar halen.
pi_213808148
quote:
11s.gif Op donderdag 6 juni 2024 10:31 schreef Twiitch het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het percentage rokers in Duitsland? De vele hogere prijzen in NL worden doorgaans verkocht als ontmoedigingsbeleid. Ok prima, met mensen ontmoedigen om te roken is weinig mis. Maar dan zouden er in Duitsland dus veel meer mensen moeten paffen dan hiero. Het is daar immers veel goedkoper. Is dat dus ook zo?
Naar mijn ervaring wordt er meer gerookt daar
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  donderdag 6 juni 2024 @ 10:57:48 #48
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_213808149
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 10:57 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Ik zie wel steeds meer jonge mensen weer sigaretten roken, echt opvallend. Een tijd lang zag ik dat vrijwel niet, en nu echt dagelijks meerdere keren (meestal bij stations of ook wel bij een opleidingscentrum waar ik regelmatig ben).
Dan bedoel ik echt tieners en vroege twintigers.
Nou woon en werk ik dichtbij België en Duitsland, misschien vertekent dat het beeld omdat ze wellicht hun sigaretten daar halen.
Ik zie die groep vooral vapen eigenlijk
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_213808151
Onlangs begrepen dat vapen geen roken is dus hoeveel mensen vapen er?
pi_213808180
quote:
11s.gif Op donderdag 6 juni 2024 10:31 schreef Twiitch het volgende:
Heb het even opgezocht

Ze roken inderdaad veel meer dan in Nederland.

Bron: https://www.vzinfo.nl/roken/internationaal
edit: Wat oudere data maar neem aan dat het nog aardig hetzelf is qua verhoudingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')