SPOILER: beschrijving van hoe het eruit zietOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het schijnt normaal te zijn, en je hoort in elk geval 3 weken te wachten (minstens) voor je weer in bad kan, mag zwemmen en gemeenschap kan hebben. Ivm mogelijke ontstekingen in de baarmoeder na de ingreep.
Ik moet dus nog minstens een week geduld hebben.... Maar ben zo bang dat mijn menstruaties nog steeds wel aanwezig zullen zijn.
Edit: Ik weet dus niet of, en wanneer ik dan ongesteld zou moeten worden of zijn, aangezien mijn cyclus al heel onregelmatig was, en ik al een half jaar inmiddels een Mirenaspiraal heb/had. Er zit nu een nieuwe spiraal in, want uiteraard moest die eruit voor de ballonbehandeling. /edit
Wie weet nog hoe haar tijd na de behandeling verliep? Houdt het een keer op?
-------------------------------
Novasure:
NovaSure is een innovatieve behandelmethode waarbij het slijmvlies aan de binnenkant van de baarmoeder met behulp van radiofrequentie-energie wordt verwijderd. Het is dus een vorm van endometriumablatie (endometrium = baarmoederslijmvlies en ablatie = verwijdering).
Voordelen van de NovaSure-behandeling zijn dat deze eenmalig is, kort duurt (maximaal twee minuten) en poliklinisch, onder plaatselijke verdoving, kan worden uitgevoerd [TS had algehele, kortdurende sedatie in het ziekenhuis waar het werd uitgevoerd]. Het herstel is snel. Meestal kun je de volgende dag je dagelijkse bezigheden alweer hervatten. De behandeling kan bovendien in elke fase van de menstruatiecyclus worden uitgevoerd.
bron : https://www.hevigbloedverlies.nl/oplossingen/novasure/
----------------------------
LiNA Librata™
De LiNA Librata™ is een ingreep met endometriale ablatie die ervoor zorgt dat menstruatiebloedingen verminderen of in zijn geheel stoppen. Tijdens de kortdurende behandeling van 2 minuten met de LiNA Librata™ wordt
er warmte aangebracht aan de baarmoederwand, die de bloedingen veroorzaakt.
De ingreep zorgt dat de zware menstruatie op een doeltreffende manier hanteerbaar wordt.
Voordelen van de LiNA Librata™:
* De thermische behandeling duurt 2 minuten
* Geen incisies
* Geen ziekenhuisopname (meestal kunnen vrouwen
direct na de ingreep naar huis)
* Eenvoudige ingreep (weinig stappen)
bron: https://www.kebomed.nl/fi(...)19_06_bv0154a_nl.pdf
[ Bericht 3% gewijzigd door Sally op 04-06-2024 13:48:05 ]Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
Ja, in principe soort van blijjvend, maar begreep dat in paar procent van de gevallen het slijmvlies weer aangroeit en het na een tijdje opnieuw herhaald wordt.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 12:29 schreef summer2bird het volgende:
Hmm ken het niet maar wel interessant. Heb nu aaneensluitend spiraal vanwege zware menstruatie.
Zijn die ingrepen langwerkend en word het vergoed?
Nu ja, ik weet dus niet of, en wanneer ik dan ongesteld zou moeten worden of zijn, aangezien mijn cyclus al heel onregelmatig was, en ik al een half jaar inmiddels een Mirenaspiraal heb/had. Er zit nu een nieuwe spiraal in, want uiteraard moest die eruit voor de ballonbehandeling.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 12:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb in 2019 een Novasure behandeling gehad vanwege heftig bloedverlies tijdens de menstruatie.
De behandeling zelf was prima. Dagbehandeling, 's avonds opgehaald en naar huis. In principe mag je de dag erna alles weer doen, maar toen had ik toch wel echt heel flinke buikpijn. Ik had zoveel pijn dat ik eigenlijk de hele dag op bed heb gelegen. Een paar dagen wat gevloeid, maar niet ontzettend veel.
De eerste menstruatie na de Novasure was minder heftig dan ik gewend was, maar ik vond het eigenlijk best nog veel. Omdat het een verbetering was ten op zichte van voor de behandeling, beschouwde ik hem toch maar als geslaagd.
De menstruatie erna was het nog heel weinig en daarna ben ik niet meer ongesteld geweest.
Ik vind achteraf alleen dat ik te lang heb uitgesteld om de behandeling te doen.
Het is vergelijkbaar met die Novasure methode, en brandt dus ook het slijmvlies weg alleen dan met heet water (ze blazen die ballon op met water van 80+ graden).quote:Op dinsdag 4 juni 2024 13:22 schreef Troel het volgende:
Ik heb ruim een jaar geleden de Novasure gehad. Paar weken beetje afscheiding gehad, daarna niets meer.
De laatste 3 maanden weer lichte afscheiding maar vooral heel veel buikpijn tijdens de menstruatie. Daar heb ik nu Tramadol voorgeschreven voor gekregen. Er is onlangs een echo gemaakt om te kijken of er wellicht een verklaring is voor de pijn.
Oplossingen zouden kunnen zijn: aan de anticonceptiepil (maar die werkt bij mij niet meer door bariatische chirurgie) of hormoonspiraaltje (maar ik gok dat dat net zo goed niet werkt als de anticonceptiepil). Op mijn leeftijd alles eruit (ik ben 41 (ik zal dit bericht morgen editten)) lijkt me wat vroeg, maar als die pijn blijft en er geen andere oplossingen zijn, dan weet ik niet of ik veel keuze heb.
Is die ballon wat men toen aan mij omschreef als "een balletje waarmee ze door de baarmoeder rollen?"
Spiraaltje wil ik ook eigenlijk niet. Na die Essure ben ik niet zo van de implantaten.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 13:26 schreef Sally het volgende:
[..]
Het is vergelijkbaar met die Novasure methode, en brandt dus ook het slijmvlies weg alleen dan met heet water (ze blazen die ballon op met water van 80+ graden).
De Novasure paste niet in mijn 'te kleine' baarmoeder (2x een onderzoek gehad, de waterecho mislukte en toen een kijkonderzoek gehad - eigenlijk standaardprocedure om te zien of er niks raars in je baarmoeder te zien is zeg maar, en meteen opmeten).
Als je de pdf aanklikt die ik bij Librata methode had gekopieerd, dan zie je plaatjes. Ook via internet plaatjes en filmpjes te vinden (vooral van de fabrikant) van hoe het in zn werk gaat.
P.S. ik ben inmiddels pas 48 geworden. Op mn 45e gestopt met de anticonceptiepil slikken - en is voor mij simpelweg geen optie meer. Nu dus spiraaltje (Mirena).
Ik had overleg met de HA, die wilde me ook wel hormoonpleisters geven (klachten waren 1) elke 3 weken ongesteld of na 3 weken al weer ongesteld als het bloeden net afgelopen was, en dan 2) meer dan 10 dagen (soms , en 3) dan ook heel hevig. Plus 4) hevige emoties die erbij kwamen kijken; vooral emo ipv ook chagrijnig dit keer (niet als in de pubertijd of jaren daar net na; ik leek PMS wel uitgevonden te hebbenquote:Op dinsdag 4 juni 2024 14:23 schreef Troel het volgende:
[..]
Spiraaltje wil ik ook eigenlijk niet. Na die Essure ben ik niet zo van de implantaten.
Hm, dat is dan balen.quote:Op donderdag 20 juni 2024 10:21 schreef Troel het volgende:
Inmiddels resultaat van de echo binnen. 'Men' ziet geen bijzonderheden. Dus maar gewoon zware pijnstillers blijven gebruiken. Volgende week afspraak bij de huisarts om aan te geven dat dat dus geen optie is wat mij betreft.
Geen vermoeden van endometriose. Mijn moeder had dat, maar dan was het zeer waarschijnlijk al eerder opgevallen (essure erin geeft denk ik geen beeld, maar eruit wel). Bovendien is die pijn echt nieuw.quote:Op donderdag 20 juni 2024 14:07 schreef Sally het volgende:
[..]
Hm, dat is dan balen.
Maar... jij hebt al wel een Novasure gehad begrijp ik.
Zou het dan een vorm van endometriose zijn bij jou? Dat zien ze bij mijn weten niet op een echo, alleen met een kijkoperatie en dan nog is het erg lastig beoordelen omdat de kleuren zo hetzelfde zijn van de weefsels inwendig.
Dat vermoeden hadden ze bij mij ook als tiener (endometriose), maar ik had niet de behoefte om me open te laten snijden. Weet niet meer of toen al een kijkoperatie tot de opties behoorde....
Oef, dat is dan mooie klote.quote:Op donderdag 20 juni 2024 19:03 schreef Troel het volgende:
[..]
Geen vermoeden van endometriose. Mijn moeder had dat, maar dan was het zeer waarschijnlijk al eerder opgevallen (essure erin geeft denk ik geen beeld, maar eruit wel). Bovendien is die pijn echt nieuw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |