De enigste reden dat dit niet loont is dat ze in goedkope sociale huur zitten.quote:Op zondag 2 juni 2024 10:28 schreef Nober het volgende:
Is toch algemeen bekend dat samenwonen niet loont.
Twee alleenstaanden hebben ook 2 keer huur en 2 keer kosten voor gas/water/licht. Dus netto zal het misschien nog 200 euro schelen.quote:Twee alleenstaanden krijgen dus samen 2.919,06 euro netto per maand en een gehuwd of samenwonend koppel krijgt gezamenlijk 1.983,74 euro. Besluiten die twee singles bij elkaar in te trekken, dan keldert hun inkomen met 935,23 euro netto per maand.
velen die voor de AOW leeftijd samenwonen / gehuwd zijn , die geven na de AOW leeftijd aan dat ze duurzaam gescheiden zijn en schrijven zich in bij een dochter of op het vakantiehuis in Spanjequote:Op zondag 2 juni 2024 10:33 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Twee alleenstaanden hebben ook 2 keer huur en 2 keer kosten voor gas/water/licht. Dus netto zal het misschien nog 200 euro schelen.
Als 200 euro je tegenhoudt in je relatie dan is samenwonen sowieso geen goed plan.
Fraude dus.quote:Op zondag 2 juni 2024 10:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
velen die samen wonen die geven aan dat ze duurzaam gescheiden zijn en schrijven zich in bij een dochter of op het vakantiehuis in Spanje
Toeslagen meegerekend?quote:Op zondag 2 juni 2024 10:33 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Twee alleenstaanden hebben ook 2 keer huur en 2 keer kosten voor gas/water/licht. Dus netto zal het misschien nog 200 euro schelen.
Als 200 euro je tegenhoudt in je relatie dan is samenwonen sowieso geen goed plan.
De overheid doet al 50 jaar lang niks aan de woningcrisis dus ze zullen er nu ook niks aan doen.quote:Op zondag 2 juni 2024 11:13 schreef -XOR- het volgende:
Nu houden die dus voor de vorm 2 huizen aan. Schrap je de samenwoonkorting of verlaag je hem flink dan verandert er weinig en komen er huizen vrij.
Dus alle samenwonende AOW’ers betalen alsof ze alleenstaand zijn?quote:Op zondag 2 juni 2024 11:13 schreef -XOR- het volgende:
Nu houden die dus voor de vorm 2 huizen aan. Schrap je de samenwoonkorting of verlaag je hem flink dan verandert er weinig en komen er huizen vrij.
edit: ah daar maakt het artikel ook al gewag van.
Je zou de korting kunnen verlagen zodat de incentive om een tweede huis aan te houden sterk vermindert, je hoeft hem niet helemaal af te schaffen.quote:Op zondag 2 juni 2024 11:23 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dus alle samenwonende AOW’ers betalen alsof ze alleenstaand zijn?
Even kort rekensommetje: er zijn 2,2 miljoen samenwonende AOW’ers, het verschil in uitkering met een alleenstaande is rond de 500 euro in de maand. Totale kosten 13,2 miljard per jaar. Denk dat je wel betere maatregelen kunt verzinnen om wat woningen vrij te spelen
Bv een basisinkomen waarbij de leefsituatie niets uitmaakt.quote:Op zondag 2 juni 2024 11:23 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Even kort rekensommetje: er zijn 2,2 miljoen samenwonende AOW’ers, het verschil in uitkering met een alleenstaande is rond de 500 euro in de maand. Totale kosten 13,2 miljard per jaar. Denk dat je wel betere maatregelen kunt verzinnen om wat woningen vrij te spelen
men moet weer bejaarden huizen / verzorgingshuizen gaan bouwen dan is dat probleem ook opgelostquote:Op zondag 2 juni 2024 11:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je zou de korting kunnen verlagen zodat de incentive om een tweede huis aan te houden sterk vermindert, je hoeft hem niet helemaal af te schaffen.
quote:Op zondag 2 juni 2024 11:23 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zo’n beetje elk rekenvoorbeeld van het basisinkomen dat ik heb gezien houdt in dat:quote:Op zondag 2 juni 2024 11:30 schreef Montagui het volgende:
[..]
Bv een basisinkomen waarbij de leefsituatie niets uitmaakt.
dan moet de overheid beter de eerste 20.000 euro belastingvrij maken , dat is ook beter tegen het zwarte geld en blijft men aan het werkquote:Op zondag 2 juni 2024 11:34 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zo’n beetje elk rekenvoorbeeld van het basisinkomen dat ik heb gezien houdt in dat:
1) ofwel het onbetaalbaar duur is (omdat je iedereen gaat betalen op het niveau waarop je nu de armste groepen ondersteunt)
2) ofwel dat de armste groepen er fors op achteruit gaan ten opzichte van de huidige situatie
Niet veel uitmaakt? Huur, gwl, internet en servicekosten delen door twee, minder spullen, minder en efficiënter koken.quote:Op zondag 2 juni 2024 10:41 schreef Het_Bokje het volgende:
Geef iedere AOW-er een gratis huis, gewoon omdat het kan.
Oh...wacht....
Overigens, dit is geen 'nieuws'. Er zijn ook genoeg jonge stellen die er voor kiezen om apart te leven (extra appartementje aanhouden), puur omdat het financieel niet veel uitmaakt. Als je je dan voor 100/mnd een woning kunt aanhouden, puur als backup voor als je prille samenwoonrelatie op de klippen loopt.... tja...
het is niet zaak om ouderen iets te verplichten , het is zaak om mogelijkheden te biedenquote:Op zondag 2 juni 2024 11:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Niet veel uitmaakt? Huur, gwl, internet en servicekosten delen door twee, minder spullen, minder en efficiënter koken.
Als je nu 80 bent dan wss niet.quote:Op zondag 2 juni 2024 10:51 schreef monkyyy het volgende:
Zou ik nog AOW krijgen over 35 jaar? Ik hou rekening met niets.
De rijkste generatie ooit. Vele malen rijker dan hun ouders ooit zijn geweest, rijker dan hun kinderen ooit zullen worden.quote:Op zondag 2 juni 2024 11:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in 2040 zijn er 5 miljoen AOW rechthebbenden![]()
![]()
![]()
als ze hun huis kunnen verkopen welquote:Op zondag 2 juni 2024 11:47 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De rijkste generatie ooit. Vele malen rijker dan hun ouders ooit zijn geweest, rijker dan hun kinderen ooit zullen worden.
Niet geheel, want de woning die leeg is hoef je niet warm te stoken, dus beiden sparen dus weer wat uit. Maar aan vaste lasten heb je idd een punt.quote:Op zondag 2 juni 2024 10:33 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Dat is de meeste uitgangspunt.quote:Op zondag 2 juni 2024 15:47 schreef Chandler het volgende:
[..]
Niet geheel, want de woning die leeg is hoef je niet warm te stoken, dus beiden sparen dus weer wat uit. Maar aan vaste lasten heb je idd een punt.
Maar ik snap het wel, werkt het niet dan kun je snel terug vallen op je eigen stekkie...
er zijn toch bruggen genoegquote:Op zondag 2 juni 2024 16:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het grootste probleem is, dat als de relatie niets wordt je niet meer aan een betaalbare woning komt. Zeker met een klein pensioentje heb je dan een groot probleem.
Ik verwacht dat we dan moeten wachten tot er een paar kabinetten met Wilders om zeep gaan en Links weer aan een meerderheid kan komen. Want er wordt nu uitstekend aan de huizenmarkt verdiend en dat kan volgens Rechts nog een stuk beter. Weg met sociale huur, dus.quote:Op zondag 2 juni 2024 18:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn toch bruggen genoeg
vraag maar aan een werkloze pool
misschien moeten we weer woningen gaan bouwen net als vroeger , Den Uyll had er geen probleem mee
Ik denk dat wilders het ook wel kan
volkshuisvestingquote:Op zondag 2 juni 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik verwacht dat we dan moeten wachten tot er een paar kabinetten met Wilders om zeep gaan en Links weer aan een meerderheid kan komen. Want er wordt nu uitstekend aan de huizenmarkt verdiend en dat kan volgens Rechts nog een stuk beter. Weg met sociale huur, dus.
Dat daarvoor de minimumlonen flink omhoog moeten, willen ze natuurlijk niet horen.
En als ze dan betrapt worden, krijgen ze een fikse terugvordering.quote:Op zondag 2 juni 2024 10:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
velen die voor de AOW leeftijd samenwonen / gehuwd zijn , die geven na de AOW leeftijd aan dat ze duurzaam gescheiden zijn en schrijven zich in bij een dochter of op het vakantiehuis in Spanje
buren weten niets anders dan dat ze vaak naar hun huis in spanje gaan , je moest eens weten , de envoudige ziel is het eerlijkst , die weet niet beter , het advocaten echtpaar praat nergens overquote:Op maandag 3 juni 2024 11:47 schreef Gia het volgende:
En er bestaan 'nsb' buren die je maar wat graag aangeven bij de SVB
Dan moet je wel een huis in Spanje hebben. Ik denk dat het gros van de mensen die 2 huizen bezet houden, vanwege alleenstaande AOW, dat niet hebben, maar gewoon regelmatig, misschien wel te vaak, bij elkaar verblijven. Ik heb ook niet het idee dat mensen met geld dit zouden doen. (op papier uit elkaar gaan, voor de AOW) Het zijn juist meestal de mensen die het met alleen een AOW'tje moeten doen.quote:Op maandag 3 juni 2024 17:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
buren weten niets anders dan dat ze vaak naar hun huis in spanje gaan , je moest eens weten , de envoudige ziel is het eerlijkst , die weet niet beter , het advocaten echtpaar praat nergens over
ha ha ha haquote:Op maandag 3 juni 2024 17:57 schreef Gia het volgende:
Ik heb ook niet het idee dat mensen met geld dit zouden doen. (op papier uit elkaar gaan, voor de AOW)
toeslagen die heb ik nog nooit gehad , geen ene stuiverquote:
bejaardenhuizen bouwen , is dat een idee?quote:Op zondag 2 juni 2024 11:23 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
heb je het over mij ??quote:Op maandag 3 juni 2024 18:19 schreef RamboDirk het volgende:
Dit soort gejank komt alleen van AOW'ers die geen pepernoot hebben opgebouwd in hun leven en altijd van vadertje staat hebben geleefd.
Kanloze marginalen, onrendabelen. Stuur ze een weekje op verlof naar Lagos.
quote:
AOW is een recht , bijstand is financiele ondersteuning voor hen die het nodig hebbenquote:Op maandag 3 juni 2024 17:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan moet je wel een huis in Spanje hebben. Ik denk dat het gros van de mensen die 2 huizen bezet houden, vanwege alleenstaande AOW, dat niet hebben, maar gewoon regelmatig, misschien wel te vaak, bij elkaar verblijven. Ik heb ook niet het idee dat mensen met geld dit zouden doen. (op papier uit elkaar gaan, voor de AOW) Het zijn juist meestal de mensen die het met alleen een AOW'tje moeten doen.
Persoonlijk denk ik dat ze voordeliger uit zijn als ze gewoon samen gaan wonen, verondersteld dat het qua liefde goed zit.
Maar goed, als je de voordeurdelersnorm zou afschaffen voor de AOW, moet je het ook voor de bijstand doen, vind ik.
Met drie personen samenwonen kan betekenen dat je juist niet gekort wordt. Je bent dan namelijk een meerpersoonshuishouden.quote:Op maandag 3 juni 2024 18:11 schreef Magister_Artium het volgende:
En terecht. Inderdaad vanwege de al door diverse leden genoemde vaste lasten, die aanzienlijk lager zijn per persoon.
Inwonende kinderen met een baan vind ik een ander verhaal.
of als je samenwoont met een kind van je dat kan ook zijn , je kunt ook in een mantelzorgwoning wonen bij een van je kinderen of bij vriendenquote:Op dinsdag 4 juni 2024 12:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Met drie personen samenwonen kan betekenen dat je juist niet gekort wordt. Je bent dan namelijk een meerpersoonshuishouden.
Dat is natuurlijk een foute prikkel aan alleenstaanden met AOW, aangezien die dan haast moeten maken om er financieel niet op achteruit te gaan.quote:Op donderdag 6 juni 2024 15:24 schreef Gia het volgende:
Dus, inderdaad, waarom niet die alleenstaande AOW verlagen, om de prikkel om samen te gaan wonen, sterker te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop