abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213748366
Ik heb eind 2023 de beslissing gemaakt om een oud huis uit 1886! te kopen en deze in eigen beheer en uitvoering zelf op te knappen! Natuurlijk is dit een gigantisch project waar ik de komende jaren mee bezig zal zijn, en omdat ik het zelf ook leuk vind om zulke dingen te zien deel ik het graag met jullie!

Zoals het was vóor dat het huis mij overkwam, toen alles er nog vreedzaam en nietsvermoedend bij lag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van binnen was het wel een zooitje! De vorige eigenaar bewaarde liever iets dan dat ie het kwijt was, voor het geval dat het ooit van pas mocht komen. Een hoop puin in een hoek gegooid, de kippenstront lag nog in de hokken, en de schuren nog vol met rotzooi. Helaas heb ik geen foto's meer van het daadwerkelijke woongedeelte, dit was gelukkig (redelijk) leeg.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk zo'n grote verbouwing, maar waar moet ik in de tussentijd wonen? In het huis zelf was geen optie want dat is onleefbaar tijdens de verbouwing. Een woning huren en een hypotheek is financiële zelf-sabotage en terug intrekken bij pap en mam de komende 3 jaar wordt niemand gelukkig van. Dan maar een paar containers in de achtertuin, wel zo handig toch? Eerst de ondergrond/fundering
SPOILER
Dan van de oude locatie:
SPOILER
Maar de nieuwe locatie:
SPOILER
Ook handig als de drolletjes weg kunnen en er stroom en water is!
SPOILER
In een volgende post beginnen we met de sloop! Ik ben benieuwd wat de Fokkers er van denken en welke tips en tricks ik mee kan nemen :)

[ Bericht 6% gewijzigd door benchy op 01-06-2024 18:30:07 ]
  Spellchecker vrijdag 31 mei 2024 @ 22:40:37 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_213748390
Heel veel succes!!!
En leuk weer; een foto-topic! :Y _O_ ^O^
pi_213748467
Mooi project, handig met die container.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 23:27:38 #4
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213748888
Herkenbaar project! Alleen bij ons was het een stacaravan.

Ik volg *O*
Spoilers!
  vrijdag 31 mei 2024 @ 23:30:12 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213748927
Doet me een beetje denken aan @BBach zijn project dit. Héérlijk! Succes TS, ik lees graag mee.
Resistance is futile.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 23:32:07 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213748941
Ik weet niet hoe ervaren je al bent in verbouwen, maar tip 1: ga niet zelf alles afvoeren in aanhangers naar de stort. Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat jij echt veel enorm grote containers nodig zult hebben. Zelf doen is een enorme besparing. ^O^
Resistance is futile.
pi_213749069
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 23:32 schreef Seven. het volgende:
Ik weet niet hoe ervaren je al bent in verbouwen, maar tip 1: ga niet zelf alles afvoeren in aanhangers naar de stort. Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat jij echt veel enorm grote containers nodig zult hebben. Zelf doen is een enorme besparing. ^O^
Zeker eens :Y En zelfs 2 of 3 containers bestellen en zelf afval scheiden kan nog lonen. Puin vs hout vs rest ofzo.
pi_213750949
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 23:44 schreef Puala het volgende:

[..]
Zeker eens :Y En zelfs 2 of 3 containers bestellen en zelf afval scheiden kan nog lonen. Puin vs hout vs rest ofzo.
Eens :Y
Spoilers!
pi_213750978
Whoei! Wat een project!
Mooie lokatie en ook in potentie wel een heel mooi gebouw.

Vertelvertel! Wat zijn de plannen? Doe je alles alleen of heb je een club handige mensen om je heen of hark jij geld binnen en gaat een leger 'mannetjes' opdrachten uitvoeren?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 1 juni 2024 @ 09:12:03 #10
249756 Symphonic
Look o Look
pi_213751357
Dat wordt een pittige klus.
Succes! Leuk om te volgen
Juin uit Eigen Tuin!
pi_213754413
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 23:32 schreef Seven. het volgende:
Ik ben al een keer of 10 naar de stort gereden om alle rotzooi weg te krijgen (puur en alleen omdat het 11 euro per keer kostte 8-) ). Voor het echte werk laat ik gewoon een paar containers komen!

quote:
14s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 08:07 schreef sigme het volgende:
Whoei! Wat een project!
Mooie lokatie en ook in potentie wel een heel mooi gebouw.

Vertelvertel! Wat zijn de plannen? Doe je alles alleen of heb je een club handige mensen om je heen of hark jij geld binnen en gaat een leger 'mannetjes' opdrachten uitvoeren?
zon 80-90% ga ik zelf / met hulp van handige vrienden / familie / buren uitvoeren. Het enige wat ik echt laat doen door een professional is het dak, dat lijkt me toch zo'n dingetje dat je liever goed gedaan wilt hebben :)
  zaterdag 1 juni 2024 @ 20:53:24 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213757555
Ah, heerlijk! Een aantal mensen hier hebben al een paar keer met dit bijltje gehakt. Onze bevindingen:

Zorg voor goed gereedschap. Er zijn dingen die je maar een keer of 4 gaat gebruiken maar alles waarmee je gaat boren of zagen: het is de investering waard. Bouwstofzuiger is ook zoiets wat je keer op keer nodig hebt. Sleuven maken doe je waarschijnlijk maar een paar keer, dan is Parkside prima.

Hornbach is echt vele malen goedkoper dan Gamma/Karwei (als ze niet in de buurt zitten, plaats dan gewoon een grote bestelling).

Zorg dat je eindplaatje helder is. Later je plannen aanpassen is vaak lastig en onnodig duur vanwege het leidingwerk. En een helder eindplaatje in je hoofd motiveert enorm.

Verder: zorg ervoor dat je caravan geen bouwplaats wordt. In eerste instantie stoor je je niet echt aan de zooi maar na een paar maanden wordt het wel een ding om wit stof uit je hoofdkussen te slaan voor je gaat slapen :') .

Werk veilig, vooral met slopen. Hechtingen, staal scherven uit je ogen laten boren, @Puala heeft ook nog een interessant verhaal (iets met een slagaderlijke bloeding) :+ .

En als laatste: alles pakt duurder uit dan je in eerste instantie denkt. Helaas :+ .
Resistance is futile.
  Moderator zaterdag 1 juni 2024 @ 21:37:32 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_213758560
Tof project!

Veilig en opgeruimd werken idd :Y
Veilig spreekt voor zich. Opgeruimd zorgt voor (meer) veiligheid. Maar ook voor veel minder frustratie dat je dingen niet kan vinden :+
  maandag 3 juni 2024 @ 13:56:16 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_213776187
Wow, "projectje". Gaaf hoor :Y .
Is dit je eerste project? Of heb je al veel ervaring met dit soort huizen?

Ons huis was achterstallig qua onderhoud, maar die van jou is wel overtreffende trap :P . Das overigens juist het gaafste, want dan wordt het tijdens het slopen al beter :D .
pi_213784198
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 13:56 schreef bleiblei het volgende:
Wow, "projectje". Gaaf hoor :Y .
Is dit je eerste project? Of heb je al veel ervaring met dit soort huizen?

Ons huis was achterstallig qua onderhoud, maar die van jou is wel overtreffende trap :P . Das overigens juist het gaafste, want dan wordt het tijdens het slopen al beter :D .
Nope! Ik heb hooguit wat ervaring met helpen met klussen etc., Maar ik heb familie / vrienden met de benodigde kennis die ik kan raadplegen, en daarbij de kennis op het wereldwijdeweb, dus dat komt wel goed. :)

Een kleine tegenvaller: Na 3 maanden wachten weet Odido mij eindelijk te vertellen dat ze geen glasvezel aan kunnen leggen naar mijn adres, want de kabel zit onder de weg? Dan maar proberen bij KPN en/of Ziggo, ik hoop dat zij wat competenter zijn :')
  dinsdag 4 juni 2024 @ 12:09:53 #17
36431 bleiblei
pi_213784995
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 10:45 schreef benchy het volgende:

[..]
Nope! Ik heb hooguit wat ervaring met helpen met klussen etc., Maar ik heb familie / vrienden met de benodigde kennis die ik kan raadplegen, en daarbij de kennis op het wereldwijdeweb, dus dat komt wel goed. :)

Een kleine tegenvaller: Na 3 maanden wachten weet Odido mij eindelijk te vertellen dat ze geen glasvezel aan kunnen leggen naar mijn adres, want de kabel zit onder de weg? Dan maar proberen bij KPN en/of Ziggo, ik hoop dat zij wat competenter zijn :')
Ah! Dus adviezen zijn welkom.
Dan hierbij de eerste, containers shoppen via internet. Dat is goedkoper dan een containerboer bellen. En vaak komt dan de desbetreffende containerboer alsnog de container voor je deur zetten (online zijn landelijke organisaties die een lokale leverancier sturen).

En probeer een account met korting los te peuteren bij een bouwmaterialenhandel. We hadden een account van RaabKarcher waar we 40% korting op de webshopprijzen kregen.

Dan zit je op of een fractie onder Hornbach qua prijzen. Maar kan je op rekening bestellen en heb je geen zooi met idiote marges (lees de kleine lettertjes van Hornbach maar. Heb ooit 18mm OSB plaat gehaald die allemaal een andere dikte hadden, tussen de 16 en 20mm. Wat gruwelijk klote is als je een rechte vloer wil maken).

Oh, en ze komen het brengen voor zeg 100 euro (weet de kosten niet meer). Wat veel lijkt. Maar significant makkelijker is dan 10keer op en neer rijden met een aanhangwagen.
pi_213790962
Hier dan hoe het uiteindelijk moet uit gaan zien.

De buitenkant: Ik zit helaas in een welstandsplichtig gebied, dus het moet een beetje binnen het dorpsaanzicht passen.
SPOILER
En de binnenkant (links is oud, rechts is nieuw en bij de doorsnedes zijn de bovenste oud en de onderste nieuw):
SPOILER
Gelijk is te zien dat de woonruimte een flink stuk uitgebreid wordt! waar eerst de woonkamer 21m2 was gaan we nu naar 38,75 die doorloopt naar de keuken die weer uitkomt op de bijkeuken.

Waar de eerste verdieping voorheen twee kleine slaapkamertjes en een grote overloop waren, komt er enorm veel ruimte bij met 3 slaapkamers en een grote badkamer, en 3 dakkapellen voor en een grote aan de achterkant.

De schuur en zolder erboven worden gelijk mee geisoleerd en via een deur toegankelijk gemaakt met de gang in de bovenverdieping, dan kan hier in de toekomst nog makkelijk een woongedeelte van gemaakt worden.

Ik hoor graag welke tips jullie nog hebben, nu kan ik het nog makkelijk aanpassen, straks wordt dat wat lastiger :P
  dinsdag 4 juni 2024 @ 23:16:49 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213792045
Wat een idioot grote bijkeuken in de bestaande situatie :+ . Hele mooie indeling zo, ook het slopen van de huidige aanbouw doet echt wonderen voor de gevel straks. Een schuin dak dat overloopt in een schuin dak aanbouw oogt toch altijd een beetje knullig.

Hoezo gooi je de kelder dicht?

Boven kan ik de indeling niet goed genoeg plaatsen, maar klinkt als een zinnig plan.
Resistance is futile.
pi_213795994
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 23:16 schreef Seven. het volgende:
Wat een idioot grote bijkeuken in de bestaande situatie :+ . Hele mooie indeling zo, ook het slopen van de huidige aanbouw doet echt wonderen voor de gevel straks. Een schuin dak dat overloopt in een schuin dak aanbouw oogt toch altijd een beetje knullig.

Hoezo gooi je de kelder dicht?

Boven kan ik de indeling niet goed genoeg plaatsen, maar klinkt als een zinnig plan.
Die bijkeuken is een omgebouwde stal, beetje de indeling behouden.
De kelder gaat dicht omdat:
a) de ingang anders straks midden in de woonkamer zou zitten (ook een beetje lomp zo'n trapgat midden erin)
b) er een stuk aarde wordt afgeschept ivm de nieuwe isolatie + vloer + dekvloer, en dan zit het gewelf van de kelder in de weg.
Verder is het ook maar een klein vochtig hol dus heel veel zal ik het niet missen.
pi_213835190
Het vernieuwbouwhuis: Tastes like Asbest?

Genoeg mensen die een ouder huis hebben verbouwd zijn er wel bekend mee (en de kosten die het met zich meebrengt), the Miracle Mineral! Oftewel Asbest.

Ook ik ontsnapte er helaas niet aan, en er zat dus wat asbest in het huis en de daken van de schuren.
SPOILER
Bron 1: Golfplaten 172m2 op de schuren: Very much asbest
Bron 2: Tegellijm in de keuken en badkamer: Geen asbest!
Bron 3: Tegellijm in de bijkeuken: Geen asbest!
Bron 4: Stopverf op de raamkozijnen: Geen asbest!
Bron 5: Dakbeschot circa 30m2 op het plafond en onder de dakpannen: Ook asbest :{
Bron 6: Dakbeschot circa 60m2 onder de dakpannen, Geen asbest! :D

Hierna enkele bedrijven benaderd, aantal offertes gekregen en om zoveel mogelijk geld te besparen zal ik zelf de dakpannen en niet-asbest houdende dakbeschot verwijderen. En zo geschiedde!
SPOILER
En toen kwamen de saneerders, met het betere materiaal! Ik stond versteld hoe snel ze waren, ik denk dat ze in totaal een uurtje of 6 bij mij zijn geweest incl. opstellen en opruimen.
SPOILER
Het zag er ook totaal anders uit toen ze klaar waren.
SPOILER
Het volgende klusje wordt het platgooien van die schuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door benchy op 09-06-2024 20:28:56 (Privacy info verwijderd) ]
pi_213835233
Dat zal wel flink wat gekost hebben :X

Had je er al rekening mee gehouden vanwege de leeftijd van de materialen of is het een stevige tegenvaller?

En leuk om weer zo'n groot project te volgen ^O^
  zaterdag 8 juni 2024 @ 16:47:34 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213835241
Zo dan, met zulke hoeveelheden zal je dat een flinke duit gekost hebben. Maar fijn om er vanaf te zijn, en ook fijn dat je nu door kunt pakken met schuren slopen.
Resistance is futile.
pi_213836474
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 16:46 schreef Faraday01 het volgende:
Dat zal wel flink wat gekost hebben :X

Had je er al rekening mee gehouden vanwege de leeftijd van de materialen of is het een stevige tegenvaller?

En leuk om weer zo'n groot project te volgen ^O^
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 16:47 schreef Seven. het volgende:
Zo dan, met zulke hoeveelheden zal je dat een flinke duit gekost hebben. Maar fijn om er vanaf te zijn, en ook fijn dat je nu door kunt pakken met schuren slopen.
Qua kosten was het zelfs een flinke meevaller! Ik had gerekend op zo'n 10.000 euro voor alleen het woonhuis, en de schuren eventueel later te doen als het huis af is.

Uiteindelijk voor huis + schuur 5.626,50 netto betaald, weer een 4,5k die ik ergens anders in kan steken (wat ongetwijfeld nodig zal zijn, iedereen weet dat klusbegrotingen 100% kloppen toch? :') )
  zaterdag 8 juni 2024 @ 19:19:16 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213836778
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 19:01 schreef benchy het volgende:

[..]
[..]
Qua kosten was het zelfs een flinke meevaller! Ik had gerekend op zo'n 10.000 euro voor alleen het woonhuis, en de schuren eventueel later te doen als het huis af is.

Uiteindelijk voor huis + schuur 5.626,50 netto betaald, weer een 4,5k die ik ergens anders in kan steken (wat ongetwijfeld nodig zal zijn, iedereen weet dat klusbegrotingen 100% kloppen toch? :') )
Wij zijn echt enorm nat gegaan op budget :') . De tweede keer nog véél meer dan de eerste verbouwing dus fijn dat je een meevaller hebt! ^O^
Resistance is futile.
pi_213836801
Mooi project. Wat heeft het huis gekost qua aanschaf en wat is je bouwbudget?
pi_213837034
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 19:20 schreef Poepz0r het volgende:
Mooi project. Wat heeft het huis gekost qua aanschaf en wat is je bouwbudget?
Het huis was 155k, en voor de verbouwing heb ik een bouwdepot + duurzaamheidsdepot van 140k gecombineerd. Hier lukt het grootste deel van de verbouwing wel mee, maar dan is de afwerking (keuken, badkamer, vloeren etc.) zeer basic.
pi_213837045
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 19:35 schreef benchy het volgende:

[..]
Het huis was 155k, en voor de verbouwing heb ik een bouwdepot + duurzaamheidsdepot van 140k gecombineerd. Hier lukt het grootste deel van de verbouwing wel mee, maar dan is de afwerking (keuken, badkamer, vloeren etc.) zeer basic.
155k das geen geld. Ik zou zeker kijken of er ruimte is voor een betere keuken en badkamer. Daar ga je zoveel plezier aan hebben.
  zaterdag 8 juni 2024 @ 22:18:37 #29
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_213839557
mag ik vragen waar je optrekje staat? mag globaal, maar het komt me bekend voor.
  zaterdag 8 juni 2024 @ 22:34:41 #30
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213840003
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 19:35 schreef benchy het volgende:

[..]
Met 140k kom je een heel eind als je alles zelf doet. Hoeveel is je duurzaamheidsdepot?

En mooie prijs voor het huis ook! Het doet Limburgs aan.
Resistance is futile.
pi_213844090
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 22:18 schreef Fietsertje70 het volgende:
mag ik vragen waar je optrekje staat? mag globaal, maar het komt me bekend voor.
Ergens in Limburg, ik wil de specifieke locatie liever niet noemen ivm privacy :)

quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 22:34 schreef Seven. het volgende:

[..]
Met 140k kom je een heel eind als je alles zelf doet. Hoeveel is je duurzaamheidsdepot?

En mooie prijs voor het huis ook! Het doet Limburgs aan.
Het duurzaamheidsdepot is 37k, en zal volledig naar isolatie van vloer, wand en dak gaan. Het plan is om via de ISDE subsidies ook nog wat terug te krijgen, maar dan moet je het door een professional laten doen, even uitzoeken hoe ik dat aan ga pakken nog.
pi_213844262
Ik wens je heel veel succes want hier kan je iets moois van maken.
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  zondag 9 juni 2024 @ 21:19:06 #33
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213851527
Wat een koopje zeg, die asbestsanering! Wij hebben 2500 }:| betaald voor enkel 15 vierkante meter asbest in onze woonkamer verwijderen. Daar zijn ze een paar uur mee bezig geweest.
Spoilers!
pi_214022466
Update! De afgelopen weken bezig geweest met het slopen van de schuren achterom, en dit weekend met een van de kopgevels verstevigen voor als straks de dakconstructie weg is (de andere kopgevel wordt deels gesloopt).

In totaal iets van 20m3 aan beton en puin afgevoerd, maar nu heb ik eindelijk genoeg ruimte en kan ik door met het huis zelf :)

SPOILER
  zondag 23 juni 2024 @ 17:53:39 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214024207
Partytent op de bouwplaats ^O^

Lekker bezig zo!
Resistance is futile.
pi_214024328
Opgeruimd staat netjes!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214030259
Mooi contragewicht, die schuren van die betonplaten waren echt niet om aan te gluren. Wij hadden een schutting van die krengen vroeger, troosteloze boel. Lekker bezig!
pi_214042129
Gaaf project, succes! Wat zijn je plannen voor isolatie, ventilatie en verwarming?
pi_214056346
Leuk, ben benieuwd ^O^
pi_214057397
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 12:09 schreef ArnosL het volgende:
Gaaf project, succes! Wat zijn je plannen voor isolatie, ventilatie en verwarming?
Isolatie: vloer krijgt 100mm EPS onder een nieuwe betonplaat. De muren krijgen aan de binnenkant een spouwmuur met 100mm PIR, en op het dak komen dakplaten met 250mm isolatie. Als ik hier geen aangename temperatuur mee krijg dan weet ik het ook niet meer :+

Qua verwarming wil ik beneden over vloerverwarming leggen, voor de 2e verdieping neig ik nu nog naar radiatoren ivm de kosten. Alles aangevoerd door een CV ketel op gas (of eventueel een combiketel als het budget het toelaat, we zullen zien).

Voor de ventilatie wil ik elke ruimte af en aagevoerd hebben via een centrale ventilatieunit met WtW, en wss nog ergens iets van airco's maar ik moet me nog bedenken hoe ik dat aan wil pakken.
pi_214063376
Warm krijgen moet zeker lukken, alleen zou ik persoonlijk die RC waarde van je vloer opkrikken naar RC5. Kost nu niet veel terwijl het op de lange termijn wel prettig is aan je voeten :)

En algemene tip: mocht je in de toekomst naar een warmtepomp over willen dan is het handig om je systeem er nu meteen geschikt voor te maken. Nu een kleine investering waar je op een later moment blij mee gaat zijn.
pi_214063538
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 20:32 schreef ArnosL het volgende:
En algemene tip: mocht je in de toekomst naar een warmtepomp over willen dan is het handig om je systeem er nu meteen geschikt voor te maken. Nu een kleine investering waar je op een later moment blij mee gaat zijn.
Dat zou ik wel graag willen, nu is het nog makkelijk van alles aan te passen. Buiten een vloerverwarming op de eerste verdieping waar moet ik nog meer rekening mee houden?
pi_214063945
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 20:32 schreef ArnosL het volgende:
Warm krijgen moet zeker lukken, alleen zou ik persoonlijk die RC waarde van je vloer opkrikken naar RC5. Kost nu niet veel terwijl het op de lange termijn wel prettig is aan je voeten :)

Ja, ook de wanden iets dikker als dat mogelijk is. Je kan het maar een keer doen.

En inderdaad nadenken over airco of andere vorm van koeling.
pi_214064389
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 20:45 schreef benchy het volgende:

[..]
Dat zou ik wel graag willen, nu is het nog makkelijk van alles aan te passen. Buiten een vloerverwarming op de eerste verdieping waar moet ik nog meer rekening mee houden?
Alvast een leiding van de mogelijke plek waar de binnenunit moet komen te staan door de vloer en door je fundering naar buiten leggen is een belangrijke. Let wel op dat het een goed geïsoleerde leiding is vanwege het warmteverlies wat je anders hebt en leg er vast een 5-aderige kabel en een stroomkabel (5×2,5mm2) naast. 32mm kunststof kun je daarvoor gebruiken en ook vast een 32mm standleiding naar de verdeler van je vloerverwarming. Voor de verdeler zo eentje nemen zonder pomp: https://www.technim.nl/ve(...)KKIWxHRoCNygQAvD_BwE

Resultaat is dat je met hele lage temperaturen gaat werken en dus zo efficiënt mogelijk. Gevolg is wel dat je radiatoren niet heel veel meer doen. Daarom is het goed om oversized radiatoren met minimaal twee platen te kiezen. Liefst aangevuld met ventilatortjes zodat de warmte beter verspreid wordt. De radiatorventilatoren moeten bij een zo laag mogelijke cv temperatuur aanpringen. Heatfans is daarvoor een goed merk.

Zorg op je radiatoren vast voor juiste leidingdiameters (liefst 25mm kunststof) en goede radiatorkranen die een flink debiet door kunnen laten. Verder zal je installateur waarschijnlijk over zoneregeling beginnen zodat je per ruimte een thermostaat krijgt en overal afzonderlijk de temperatuur kunt regelen. Begin daar vooral niet aan. Door de lage cv temperatuur duurt het enorm lang voor een ruimte op temperatuur komt, beter laat je alles 24/7 dezelfde temperatuur. Zo'n zoneregeling maakt het vooral complex en kost heel erg veel geld terwijl het bij een goed geïsoleerde woning niks toevoegt.

En airco's op de slaapkamers is sowieso een goeie. Goed geïsoleerde woningen zijn eenvoudig warm te krijgen maar moeilijk af te koelen.
pi_214065670
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 21:23 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Alvast een leiding van de mogelijke plek waar de binnenunit moet komen te staan door de vloer en door je fundering naar buiten leggen is een belangrijke. Let wel op dat het een goed geïsoleerde leiding is vanwege het warmteverlies wat je anders hebt en leg er vast een 5-aderige kabel en een stroomkabel (5×2,5mm2) naast. 32mm kunststof kun je daarvoor gebruiken en ook vast een 32mm standleiding naar de verdeler van je vloerverwarming. Voor de verdeler zo eentje nemen zonder pomp: https://www.technim.nl/ve(...)KKIWxHRoCNygQAvD_BwE

Resultaat is dat je met hele lage temperaturen gaat werken en dus zo efficiënt mogelijk. Gevolg is wel dat je radiatoren niet heel veel meer doen. Daarom is het goed om oversized radiatoren met minimaal twee platen te kiezen. Liefst aangevuld met ventilatortjes zodat de warmte beter verspreid wordt. De radiatorventilatoren moeten bij een zo laag mogelijke cv temperatuur aanpringen. Heatfans is daarvoor een goed merk.

Zorg op je radiatoren vast voor juiste leidingdiameters (liefst 25mm kunststof) en goede radiatorkranen die een flink debiet door kunnen laten. Verder zal je installateur waarschijnlijk over zoneregeling beginnen zodat je per ruimte een thermostaat krijgt en overal afzonderlijk de temperatuur kunt regelen. Begin daar vooral niet aan. Door de lage cv temperatuur duurt het enorm lang voor een ruimte op temperatuur komt, beter laat je alles 24/7 dezelfde temperatuur. Zo'n zoneregeling maakt het vooral complex en kost heel erg veel geld terwijl het bij een goed geïsoleerde woning niks toevoegt.

En airco's op de slaapkamers is sowieso een goeie. Goed geïsoleerde woningen zijn eenvoudig warm te krijgen maar moeilijk af te koelen.
Hij kan ook voor Jaga convectoren gaan (aangevuld met ventilatoren), die kunnen wel omgaan met lage temperaturen.
  woensdag 26 juni 2024 @ 22:31:58 #46
36431 bleiblei
pi_214065932
Met jaga's heb je toch geen ventilatoren nodig? Die dingen zijn uit zichzelf al LTV. Sowieso, radiatoren met ventilatoren. Kan je of gaan klooien met accu's /batterijen of bij elke radiator ook een stopcontact aanleggen. Daar zit toch niemand op te wachten 8)7 .
pi_214066050
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 22:22 schreef Managarm het volgende:

[..]
Hij kan ook voor Jaga convectoren gaan (aangevuld met ventilatoren), die kunnen wel omgaan met lage temperaturen.
Kan idd, maar die Jaga's zijn vreselijk duur en hun DBH ventilatoren gaan pas bij 3328 graden aanvoertemperatuur aan. Met zo'n goed geïsoleerd huis kom je amper aan 30 graden aanvoertemperatuur bij -5.
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 22:31 schreef bleiblei het volgende:
Met jaga's heb je toch geen ventilatoren nodig? Die dingen zijn uit zichzelf al LTV. Sowieso, radiatoren met ventilatoren. Kan je of gaan klooien met accu's /batterijen of bij elke radiator ook een stopcontact aanleggen. Daar zit toch niemand op te wachten 8)7 .
Jawel, die ventilatoren zijn accessoires. Met hele lage temperaturen mis je convectiewarmte en dat compenseer je met die ventilatortjes. Kost je wel een stopcontact idd maar die kun je achter de radiator wegwerken als alles toch opnieuw moet.
  woensdag 26 juni 2024 @ 22:45:36 #48
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214066308
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 11:42 schreef benchy het volgende:

[..]
Isolatie: vloer krijgt 100mm EPS onder een nieuwe betonplaat. De muren krijgen aan de binnenkant een spouwmuur met 100mm PIR, en op het dak komen dakplaten met 250mm isolatie. Als ik hier geen aangename temperatuur mee krijg dan weet ik het ook niet meer :+

Qua verwarming wil ik beneden over vloerverwarming leggen, voor de 2e verdieping neig ik nu nog naar radiatoren ivm de kosten. Alles aangevoerd door een CV ketel op gas (of eventueel een combiketel als het budget het toelaat, we zullen zien).

Voor de ventilatie wil ik elke ruimte af en aagevoerd hebben via een centrale ventilatieunit met WtW, en wss nog ergens iets van airco's maar ik moet me nog bedenken hoe ik dat aan wil pakken.
Mooie plannen. Wij hebben boven vloerverwarming, en op zich is dat wel veel mooier. Maar het is wel lastiger om de temperatuur op de slaapkamer aanzienlijk kouder te zetten dan de rest van het huis (wij hebben geen airco). Onze WTW verdeelt de temperatuur in huis heel gelijkmatig per verdieping. Als we eenmaal klaar zijn met alle ramen vervangen, dan verwacht ik een veel constantere temperatuur in het hele huis. Nu wordt het wel warmer als we naar boven gaan omdat we boven nog enkel glas hebben en beneden nog geen screens hebben om de warmte buiten te houden.

Anyway, WTW vond ik persoonlijk wel een enorm buizencircus, maar achteraf wel blij met de keuze want de luchtkwaliteit is echt wel superfijn. Denk alvast na over de ventielen, er zijn mooie instrucbare ventielen te krijgen maar die zijn ook wel serieus aan de prijs. En met WTW zou je in principe niet meer natuurlijk moeten ventileren door ramen open te zetten of ventilatieroosters. Aan de hand daarvan hebben wij gekozen voor triple glas zonder ventilatieroosters.

En wij hebben gekozen voor een huur CV ketel, met gaslos garantie via consumentenbond. Oftewel, als wij overstappen op een warmtepomp, dan komen ze de ketel weer ophalen. In ons vorige huis is dat prima bevallen, na 2 jaar is de ketel voor 250 euro weer weggehaald en zijn we volledig gasloos gegaan dmv elektrische warmtepomp. En dat huis was bij lange na niet zo goed geïsoleerd als wat jij gaat doen ^O^ .

[ Bericht 2% gewijzigd door Seven. op 26-06-2024 22:51:08 ]
Resistance is futile.
  woensdag 26 juni 2024 @ 22:47:41 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214066348
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 20:45 schreef benchy het volgende:

[..]
Met gewone LTV op de eerste verdieping red je dat ook prima hoor, het is ons gelukt met LTV boven en VV beneden in het vorige huis.
Resistance is futile.
pi_214067760
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 22:36 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Kan idd, maar die Jaga's zijn vreselijk duur en hun DBH ventilatoren gaan pas bij 3328 graden aanvoertemperatuur aan. Met zo'n goed geïsoleerd huis kom je amper aan 30 graden aanvoertemperatuur bij -5.
[..]

Ik had ze allemaal op Marktplaats bij elkaar gesprokkeld, in allerlei nieuwbouwprojecten werden Jaga's geplaatst en de kosten voor vloerverwarming waren dubbel de prijs dan het achteraf laten doen. Dus als het huis werd opgeleverd gingen de Jaga's eruit.

Je hoeft overigens niet hun DBE te gebruiken, er zijn goedkoperen instelbare opties.

quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 22:31 schreef bleiblei het volgende:
Met jaga's heb je toch geen ventilatoren nodig? Die dingen zijn uit zichzelf al LTV. Sowieso, radiatoren met ventilatoren.
Die ventilatoren verkorten ook de opwarmtijd van een kamer, ik vond ze erg prettig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')