Vooropgesteld, ik ben heel blij met D-Day, en dat we daardoor na WO II in een vrij land kunnen leven.quote:Frankrijk: Rusland niet uitgenodigd voor herdenking D-day
Artikel door RTL Nieuws • 8u • 1 minuten leestijd
Rusland is niet uitgenodigd voor de officiële herdenking van D-day volgende week in Normandië. "De omstandigheden zijn verkeerd, gelet op de aanvalsoorlog die Rusland voert in Oekraïne", staat in een verklaring van het kantoor van de Franse president Emmanuel Macron.
Vorige maand gaf de organisatie van de herdenking al aan dat de Russische president Vladimir Poetin niet welkom was, maar dat Rusland wel zou worden uitgenodigd en een andere vertegenwoordiger zou mogen sturen.
Maar van deze uitnodiging wordt nu alsnog afgezien, zeiden diplomatieke bronnen tegen persbureau Reuters. En dit wordt nu bevestigd door het Franse kantoor.
Tweede Wereldoorlog
Het is dit jaar tachtig jaar geleden dat geallieerde troepen landden op de stranden van Normandië. De invasie leidde het einde in van de Tweede Wereldoorlog in Europa. De herdenking zal door veel wereldleiders worden bijgewoond, onder wie de Amerikaanse president Joe Biden. Ook de Oekraïense president Volodymyr Zelensky komt naar Normandië. Hij is uitgenodigd om 'de rechtvaardige strijd' die zijn land voert tegen Rusland, aldus het Élysée.
Volgens het kantoor van Macron zal in de plechtigheden wel worden stilgestaan aan de bijdrage die de Sovjet-Unie heeft geleverd aan het verslaan van Hitler-Duitsland.
Is je oom die vorig jaar je nichtje heeft betast nog welkom op de verjaardag van jouw kind?quote:Op vrijdag 31 mei 2024 10:58 schreef Idisrom het volgende:
Ik vind dat je D-Day moet zien in historisch perspectief, en daar horen de Russen bij die herdenking wel vertegenwoordigd bij te zijn.
Dat is wel een interessante vergelijking. Wat mij betreft zou je Putin of een vertegenwoordiger van de Russische staat best mogen uitsluiten maar dan zou je nog altijd Russische vertegenwoordiging kunnen hebben door middel van veteranen (voor zover die nog in leven zijn).quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Is je oom die vorig jaar je nichtje heeft betast nog welkom op de verjaardag van jouw kind?
Omdat vanuit historisch perspectief die man bij de familie hoort?
Zo ja:
Wordt dat een gezellige verjaardag?
Putin kan sowieso niet komen want dat is directe arrestatie.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:07 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is wel een interessante vergelijking. Wat mij betreft zou je Putin of een vertegenwoordiger van de Russische staat best mogen uitsluiten maar dan zou je nog altijd Russische vertegenwoordiging kunnen hebben door middel van veteranen (voor zover die nog in leven zijn).
Precies dit. Zonder geallieerde steun was de Russische beer gevild. En daarna uit dankbaarheid doodleuk heel Oost-Europa bezetten en alsnog onder het juk van een totalitaire ideologie uitbuiten en miljoenen mensen in kampen stoppen.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Nja, de Russen hebben toentertijd alleen maar een tegenoffensief op poten kunnen zetten omdat ze geallieerde steun kregen. Het is juist geschiedvervalsing om te zeggen dat de Russen de nazi's hebben verslagen. Ze hebben er een hele grote rol in gehad, maar die rol hadden ze dus nooit kunnen invullen zonder de geallieerden.
En verzoening/banden aanhalen met dit soort zaken beginnen we pas aan als die tuinlaaf in het Kremlin zijn troepen uit Oekraïne haalt
Vergeet ook niet dat Rusland WO II samen met de Nazi's begonnen is en dat hetgeen wat wij als "bevrijding van de Nazi's" zien in werkelijkheid voor midden en oost Europa niets anders was dan de ene bezetter voor de andere verruilen.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:01 schreef Cilantro het volgende:
Lijkt me nogal ongepast aangezien de Russen nu hetzelfde doen als wat de Duitsers toen deden.
Waarom zouden oorlogsmisdadigers uitgenodigd moeten worden voor een herdenkingsbijeenkomst voor D-Day?quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:07 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is wel een interessante vergelijking. Wat mij betreft zou je Putin of een vertegenwoordiger van de Russische staat best mogen uitsluiten maar dan zou je nog altijd Russische vertegenwoordiging kunnen hebben door middel van veteranen (voor zover die nog in leven zijn).
Het Oostfront keerde bij de slag om Stalingrad en tot die tijd was de geallieerde steun minimaal te noemen. Ruim 90% van de lend-lease werd pas na die slag geleverd. Het heeft wel degelijk het ineerstorten van de Duitsers later in 43, 44 en 45 versneld natuurlijk.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:12 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Precies dit. Zonder geallieerde steun was de Russische beer gevild. En daarna uit dankbaarheid doodleuk heel Oost-Europa bezetten en alsnog onder het juk van een totalitaire ideologie uitbuiten en miljoenen mensen in kampen stoppen.
De Russen hebben bijgedragen aan het verslaan van de Nazi's, niet aan het bevrijden van Europa. D-day gaat wél over bevrijding, dus daar hebben Russen helemaal niets te zoeken.
Dat een leger oorlogsmisdaden pleegt betekent nog niet dat elke soldaat van dat leger een oorlogsmisdadiger is.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:18 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Waarom zouden oorlogsmisdadigers uitgenodigd moeten worden voor een herdenkingsbijeenkomst voor D-Day?
Die zitten momenteel in de loopgraven in de Donbas.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:07 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er zouden ook geen soldaten uitgenodigd worden maar vertegenwoordigers van de regering.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat een leger oorlogsmisdaden pleegt betekent nog niet dat elke soldaat van dat leger een oorlogsmisdadiger is.
Met die gedachte mag geen enkel land aanwezig zijn, lijkt me?quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:18 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Waarom zouden oorlogsmisdadigers uitgenodigd moeten worden voor een herdenkingsbijeenkomst voor D-Day?
Maar ik kan me voorstellen dat men juist daar niet op zit te wachten gezien de door de Russische politiek veroorzaakte oorlog in Oekraïne.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:34 schreef Farenji het volgende:
[..]
Er zouden ook geen soldaten uitgenodigd worden maar vertegenwoordigers van de regering.
Niet iedere Wehrmacht of SS soldaat pleegde oorlogsmisdaden, toch worden ze niet uitgenodigd omdat het regime waar ze voor vochten misdadig was. Hetzelfde hoort voor de Russen te gelden.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat een leger oorlogsmisdaden pleegt betekent nog niet dat elke soldaat van dat leger een oorlogsmisdadiger is.
No shit, Sherlock.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar ik kan me voorstellen dat men juist daar niet op zit te wachten gezien de door de Russische politiek veroorzaakte oorlog in Oekraïne.
Maar met dezelfde criteria kun je ook prima een hele reeks andere landen uitsluiten. De Fransen zelf hebben bijvoorbeeld ook behoorlijk huis gehouden in Algerije.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:38 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Niet iedere Wehrmacht of SS soldaat pleegde oorlogsmisdaden, toch worden ze niet uitgenodigd omdat het regime waar ze voor vochten misdadig was. Hetzelfde hoort voor de Russen te gelden.
Doe maar niet daar, die debielen zijn gek genoeg om hem te komen terughalen dan.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:11 schreef zakjapannertje het volgende:
Poetin mag toekijken vanuit de gevangenis in Scheveningen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |