quote:
Man doet zich ten onrechte voor als advocaat van gemeente Roermond, rechter laat hem zijn toga uittrekken: ‘Met stomheid geslagen’
Roermond - Een 30-jarige man heeft woensdag de gemeente Roermond vertegenwoordigd tijdens een rechtszaak. Tot zover niets geks. Hij droeg echter een toga, in een rechtbank enkel voorbehouden aan aanklagers, advocaten en rechters. De man is niets van dat alles.
Pas toen de zitting, die draaide om de sluiting van een kapperszaak in de Hamstraat in Roermond, was stilgelegd voor rechterlijk beraad, ontdekte de rechter dat ze helemaal niet met een advocaat van doen had. „Ik ben met stomheid geslagen”, sprak ze de man toe. „U wekt de schijn dat u advocaat bent. Dat is onwaarachtig. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.” De man kan strafrechtelijk vervolgd worden, bijvoorbeeld voor ‘het opzettelijk dragen van onderscheidingstekens behorende tot een ambt dat hij niet bekleedt’.
Kappersoorlog
De Roermondse burgemeester Yolanda Hoogtanders besloot op 11 mei twee kapsalons in de Hamstraat te sluiten tot de middag van 25 mei, vanwege een gewelddadige vete tussen de beide eigenaren. Die sluiting is met twee weken verlengd. Gemeente en politie wijzen onder meer op inmenging van motorclub Animals MC in het conflict.
Woensdag vocht een van de kappers de sluiting aan, omdat hij en zijn broer de slachtoffers zouden zijn in deze zaak. „Cliënten missen inkomen, al het spaargeld zit in de zaak. Financieel zitten ze klem”, zei advocaat Tom Hameleers. Namens de gemeente pleitte de 30-jarige man voor het handhaven van de sluiting.
Zoetermeer
Gedurende de zitting droeg hij een toga. Die moest hij – na de ontdekking – uittrekken van de rechter. „Sorry, ik was me echt van geen kwaad bewust”, zei de man herhaaldelijk. „Bent u wel gemachtigd door de gemeente Roermond om namens haar het woord te voeren?”, vroeg de rechter. „Nee, ik wist niet dat ik gemachtigd moest zijn”, was het antwoord.
De man vertelde dat hij lesgeeft op een rechtenuniversiteit. Zijn gegevens zijn inderdaad op de website van deze universiteit te vinden. Op die universiteit bootsen ze zittingen na en zo kwam hij aan de toga, vertelde hij. De ‘advocaat’ zei bovendien voor een kantoor in Zoetermeer te werken.
Last minute
De rechter gaf de man tot donderdagmorgen 10.00 uur om een machtiging te krijgen van de gemeente Roermond. Krijgt hij die niet, dan gaat er een streep door alles wat hij tijdens de zitting heeft aangedragen. Wat advocaat Tom Hameleers betreft, is het al te laat. „Ik vind dat de gemeente hier haar kansen heeft verspeeld.”
Woensdagavond bleek de man zelf niet bereikbaar voor commentaar. „Hij is door ons ingehuurd via Eiffel (juridisch dienstverlener, red.)”, vertelt een gemeentewoordvoerster. „Hij geeft daarnaast les aan de universiteit, waar hij tijdens nep-rechtszaken een toga aantrekt. Pal voor deze zitting had hij zo’n oefenrechtszaak. Hij is met toga en al in de auto gesprongen en heeft op geen enkel moment gedacht: ‘Verhip, ik heb die toga nog aan.’ Dat is zijn verhaal.”
Hoe zit het dan met dat kantoor in Zoetermeer? „Hij heeft ons verteld dat hij dat kantoor juridisch advies heeft gegeven als freelancer, maar hij werkt gewoon bij Eiffel”, zegt de gemeentewoordvoerster. „En via Eiffel heeft hij deze zaak in opdracht van de gemeente gedaan. Hij is alleen vrij last minute ingevlogen.” De gemeente laat het er desondanks niet bij zitten. „We nemen de kwestie hoog op en zullen stappen zetten.”
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20240529_97211052