quote:OM eist 200 uur werkstraf tegen FvD-Kamerlid Van Meijeren
Het Openbaar Ministerie heeft 200 uur werkstraf geëist tegen Forum voor Democratie-Kamerlid Gideon van Meijeren. Volgens het OM is de 36-jarige politicus schuldig aan twee gevallen van opruiing. Van Meijeren spreekt tegen dat hij schuldig is en noemt het een "politiek strafproces".
In juli 2022 gaf Van Meijeren een toespraak op een boerenmanifestatie in het Gelderse dorp Tuil. Daarin wees hij de aanwezigen erop dat het wettelijk toegestaan is om in bepaalde gevallen geweld tegen de overheid te gebruiken. Hij legde daarbij een verband met de mogelijke onteigening van boeren.
De tweede aanklacht betreft een interview dat in oktober en november 2022 online stond, waarin het FvD-Kamerlid sprak over "een revolutionaire beweging" die "zich heel duidelijk onderscheidt van een protestbeweging" en die "bij wijze van spreken naar het parlement trekt en zegt: wij gaan hier gewoon niet meer weg".
Oproep tot geweld
Van Meijeren zei in de rechtszaal dat hij niet tot geweld heeft opgeroepen, maar dat zijn uitspraken in essentie oproepen betroffen tot geweldloos verzet.
De officier van justitie is het daar niet mee eens. Volgens hem is Van Meijeren strafbaar omdat hij kon weten dat de uitlatingen kunnen worden opgevat als een aansporing tot geweld.
Niet in deze zaak, maar in de politieke vervolging van Richard de Mos heeft het OM met het bewijsmateriaal geknoeid in een poging de rechter om de tuin te leiden.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 16:26 schreef FreshFruit het volgende:
Waar ziet u vervalst bewijsmateriaal in deze zaak?
ER KOMEN TRIBUNALEN!!! Aldus mensen die vinden dat het rechtssysteem niet als rechterarm gebruikt mag worden.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 16:04 schreef epicbeardman het volgende:
Amerikaanse taferelen, waar de overheid het rechtssysteem gebruikt als rechterarm.
Eisen is wat anders dan krijgen.
Vind jij dat dat wel mag dan? Of denk jij dat er tribunalen komen?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
ER KOMEN TRIBUNALEN!!! Aldus mensen die vinden dat het rechtssysteem niet als rechterarm gebruikt mag worden.
Maar daar is hier geen sprake van.Wat de Mos betreft geef ik u gelijk.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 16:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet in deze zaak, maar in de politieke vervolging van Richard de Mos heeft het OM met het bewijsmateriaal geknoeid in een poging de rechter om de tuin te leiden.
FvD is een vooruitgeschoven post van een buitenlandse grootmacht die ons dagelijks bedreigd met oorlog.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:13 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Vind jij dat dat wel mag dan? Of denk jij dat er tribunalen komen?
Ik ben ook geen fan van die club, maar wat heeft dat hiermee te maken?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
FvD is een vooruitgeschoven post van een buitenlandse grootmacht die ons dagelijks bedreigd met oorlog.
Waarom begin je er dan over?quote:Tribunalen zijn wel het minste wat zou moeten volgen.
Mag toch hopen van niet.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:31 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zou hij nog in hoger beroep kunnen gaan?
Hoger beroep? Is er al een uitspraak dan?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:31 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zou hij nog in hoger beroep kunnen gaan?
Omdat ik een onopvallende nsb vergelijking wilde maken.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:28 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik ben ook geen fan van die club, maar wat heeft dat hiermee te maken?
[..]
Waarom begin je er dan over?
niet gelezenquote:Op dinsdag 28 mei 2024 16:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Als je eerst de betekenis van delictsomschrijvingen oprekt om de kring van strafbare gedragingen uitbreidt om dan vervolgens selectief niet te vervolgen en te vervolgen op basis van de politieke kleur, dan is dat inderdaad een politieke vervolging.
Het staat niet alleen op gespannen voet met het 'chilling effect' van het EHRM, het is ook gewoon in strijd met het willekeurverbod wat ook het OM betreft. Maar rechters sussen en steken een bestraffend vingertje op tegen het OM ipv het niet-ontvankelijk te verklaren de laatste tijd. Zelfs het vervalsen van bewijsmateriaal mag van onze met de goddelijke wijsheid beklede rechters.
Ik weet niet waar je het over hebt, maar er is me nooit iets gebleken dat Forum voor Democratie de belangen van de Verenigde Staten zou dienen. Ik neem aan dat je dat bedoelt, want de Verenigde Staten zijn de enige buitenlandse grootmacht die ons met oorlog bedreigt. Joe Biden heeft niet lang geleden nog gedreigd met een invasie in het geval dat Benjamin Netanyahu ooit in handen van het Internationaal Strafhof valt.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
FvD is een vooruitgeschoven post van een buitenlandse grootmacht die ons dagelijks bedreigd met oorlog.
quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je het over hebt, maar er is me nooit iets gebleken dat Forum voor Democratie de belangen van de Verenigde Staten zou dienen. Ik neem aan dat je dat bedoelt, want de Verenigde Staten zijn de enige buitenlandse grootmacht die ons met oorlog bedreigt. Joe Biden heeft niet lang geleden nog gedreigd met een invasie in het geval dat Benjamin Netanyahu ooit in handen van het Internationaal Strafhof valt.
quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je het over hebt, maar er is me nooit iets gebleken dat Forum voor Democratie de belangen van de Verenigde Staten zou dienen. Ik neem aan dat je dat bedoelt, want de Verenigde Staten zijn de enige buitenlandse grootmacht die ons met oorlog bedreigt. Joe Biden heeft niet lang geleden nog gedreigd met een invasie in het geval dat Benjamin Netanyahu ooit in handen van het Internationaal Strafhof valt.
In lijn met de strafrechtelijke richtlijnen.quote:
Niet ontvankelijkheid is de enige sanctie tegen een wetsovertredend OM. Een wetsovertredend OM is een heel groot rechtsstatelijk probleem. Er is de laatste jaren zeer vaak aanleiding geweest het OM te corrigeren, omdat dat niet is gebeurd gaat het OM gewoon door met het overtreden van de wet.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:15 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Maar daar is hier geen sprake van.Wat de Mos betreft geef ik u gelijk.
Nou nee, aangezien mensen voor meer niet vervolgd zijn.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:17 schreef Fok-it het volgende:
[..]
In lijn met de strafrechtelijke richtlijnen.
Bedoelt hij niet zijn werk als maaktijdboxinpakker?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het argument dat Van Meijeren door de rechtszaak niet aan zijn werk toekomt is een onzin-argument. FvD is van alle partijen het minst aanwezig bij debatten en stemmingen. En als Gideon dan een keer in de Tweede kamer is, dan is dat om complotfilmpjes op te nemen.
'Als ik iemand in elkaar sla en ik krijg hier een taakstraf voor is het onterecht want ik ken iemand die is weggekomen met het mishandelen van zijn vrouw'quote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou nee, aangezien mensen voor meer niet vervolgd zijn.
Dat is natuurlijk onzin, die richtlijnen worden normaal gesproken genegeerd maar nu ineens niet. Dit is de afwijking.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:28 schreef Fok-it het volgende:
[..]
'Als ik iemand in elkaar sla en ik krijg hier een taakstraf voor is het onterecht want ik ken iemand die is weggekomen met het mishandelen van zijn vrouw'
Is goed hoor knul. Waarschijnlijk staat er een schuimbekkend FvD-journaal online straks. Daar zal iedereen wel echt de waarheid sprekenquote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, die richtlijnen worden normaal gesproken genegeerd maar nu ineens niet. Dit is de afwijking.
Ach, ventje toch. Vrolijk kerstfeestquote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:34 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Is goed hoor knul. Waarschijnlijk staat er een schuimbekkend FvD-journaal online straks. Daar zal iedereen wel echt de waarheid spreken
Je lult.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, die richtlijnen worden normaal gesproken genegeerd maar nu ineens niet. Dit is de afwijking.
quote:Justitie eist werkstraffen tot negentig uur tegen zeven klimaatactivisten van Extinction Rebellion die hebben opgeroepen tot twee blokkades van de snelweg A12 in Den Haag.
Ja dat kan. Het OM kan besluiten tante Greet met drie volgers op X niet meteen te vervolgen maar iemand met autoriteit en een groot bereik wel. Dat blijkt ook uit het betoog van het OM.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee hoor. Genoeg mensen die vergelijkbare dingen hebben geroepen die niet vervolgd werden.
Dat heeft helemaal niets met de zaak van van Meijeren te maken. Je had het over vergelijkbare gevallen, weet je nog? Oproepen tot geweld tegen de overheid is bij de zaak tegen die demonstranten niet aan de orde.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:47 schreef MoreDakka het volgende:
Of zie dit: https://www.parool.nl/ned(...)okkade-a12~b581ce42/
[..]
Opruiing.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:49 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat heeft helemaal niets met de zaak van van Meijeren te maken. Je had het over vergelijkbare gevallen, weet je nog?
Wat een bereik zeg, een boerenmanifestatie in een dorpquote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:47 schreef recursief het volgende:
[..]
Ja dat kan. Het OM kan besluiten tante Greet met drie volgers op X niet meteen te vervolgen maar iemand met autoriteit en een groot bereik wel. Dat blijkt ook uit het betoog van het OM.
Volksvertegenwoordiger in de spotlights. Enfin, dit wordt weer een oogkleppendiscussie. Veel plezier ermee.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een bereik zeg, een boerenmanifestatie in een dorp
Welke spotlights?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:55 schreef recursief het volgende:
[..]
Volksvertegenwoordiger in de spotlights.
Voorbeeldfunctie weegt zwaarderquote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:47 schreef MoreDakka het volgende:
Of zie dit: https://www.parool.nl/ned(...)okkade-a12~b581ce42/
[..]
Wat een gelul, het OM bepaalt niet wat voor voorbeeld een verkozen volksvertegenwoordiger of wie dan ook moet geven.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 19:03 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Voorbeeldfunctie weegt zwaarder
Lees je eens in zou ik zeggen
Kan je gelul vinden. Het is gewoon de hoogste straf gradatie bij opruiing delictenquote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat een gelul, het OM bepaalt niet wat voor voorbeeld een verkozen volksvertegenwoordiger of wie dan ook moet geven.
Onzin. Dat heeft een of andere OvJ helemaal zelf en zonder expertise helemaal zelf uit haar kont getrokken.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:06 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Kan je gelul vinden. Het is gewoon de hoogste straf gradatie bij opruiing delicten
https://www.om.nl/onderwe(...)ng-opruiing-2017r006quote:Op dinsdag 28 mei 2024 21:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onzin. Dat heeft een of andere OvJ helemaal zelf en zonder expertise helemaal zelf uit haar kont getrokken.
Dat zeg ik dus, door een of andere OM-er uit de kont getrokken. Niet gebaseerd op de wet dus daar hebben deze juristen geen expertise in. .Het is ook niet aan het om willekeurig personen met een voorbeeldfunctie aan te wijzen. Een democratisch ongecontroleerd deel van de staat dat je maar even een onbetaalde functie toebedeeld, achteraf, en dan nog een verkozen volksvertegenwoordiger ook, een wetgever die dat net zo min als zijn medewetgevers niet in de wet heeft gezet? De functie-omschrijving van een volksvertegenwoordiger staat in de grondwet.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 21:56 schreef Fok-it het volgende:
[..]
https://www.om.nl/onderwe(...)ng-opruiing-2017r006
Alles wat jij zegt is uit je kont getrokken.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 21:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onzin. Dat heeft een of andere OvJ helemaal zelf en zonder expertise helemaal zelf uit haar kont getrokken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |