Dit klopt ook. Voor elk kind wat zij “begeleiden ” krijgt jeugdzorg of elke andere stichting een flinke subsidie. Daarnaast mogen ze ook een buffer van miljoenen hebben.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 01:00 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Wel heel opvallend ja. Je zou bijna denken dat ze gewoon dik betaald krijgen voor elk kind dat ze bij een pleeggezin houden ipv bij de biologische ouders.
Er zijn ook veel goede pleegouders die gewoon het beste voorhebben met de kinderen. Je kan ook kiezen voor alleen weekend plaatsing of doordeweeks.quote:Op donderdag 30 mei 2024 21:24 schreef Forbry het volgende:
Ik heb zelf ook wel eens over pleegouderschap nagedacht. Omdat ik op zich graag moeder wilde worden, maar ook geen nieuw leven op de wereld wil(de) zetten. Maar ik vind pleegouderschap toch wel heel heftig met alle problematiek die erbij komt kijken! Ook ben en blijf je altijd "pleegouder". Een moeder (of vader) word je er niet mee en ik denk dat ik mij veels te veel zou hechten.
Helaas wel hoe het werkt . Bij een OTS (onder toezicht stelling) en bij een uithuisplaatsing is heel veel geld gemoeid. Als er enigszins perspectief is dat het kind weer naar huis kan dan zou daar de nadruk op moeten liggen.. maar dat gebeurd dus niet altijd want dan krijgt de instelling dus geen geld meer.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 01:00 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Wel heel opvallend ja. Je zou bijna denken dat ze gewoon dik betaald krijgen voor elk kind dat ze bij een pleeggezin houden ipv bij de biologische ouders.
Wat misschien een idee is waarbij je wel kinderen kunt helpen en het gezin ook, is om kinderen op te vangen waar het thuis niet lekker mee gaat. Hetzij door de problematiek in het gezin of door problematiek van het kind.quote:Op donderdag 30 mei 2024 21:24 schreef Forbry het volgende:
Ik heb zelf ook wel eens over pleegouderschap nagedacht. Omdat ik op zich graag moeder wilde worden, maar ook geen nieuw leven op de wereld wil(de) zetten. Maar ik vind pleegouderschap toch wel heel heftig met alle problematiek die erbij komt kijken! Ook ben en blijf je altijd "pleegouder". Een moeder (of vader) word je er niet mee en ik denk dat ik mij veels te veel zou hechten.
https://www.igj.nl/actuee(...)g-meisje-vlaardingenquote:De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) doet zelf onderzoek naar de geleverde kwaliteit en veiligheid van de zorg rond een meisje (10) tijdens haar verblijf in een pleeggezin. De IGJ ontving deze week een calamiteitmelding van de zorgorganisaties die bij het meisje betrokken zijn. Zij is zwaargewond en opgenomen in het ziekenhuis.
De IGJ doet het onderzoek samen met de Inspectie Justitie en Veiligheid. Ook de Onderwijsinspectie wordt bij het onderzoek betrokken.
De inspecties willen met dit onderzoek in kaart brengen of de geleverde kwaliteit en veiligheid van de zorg aan het meisje voldeden. Het onderzoek moet de betrokken zorgaanbieders leer- en verbeterpunten voor de toekomst opleveren. Het onderzoek start binnenkort. Het is niet bekend wanneer een rapport wordt gepubliceerd.
De pleegouders van het meisje zijn onlangs door de politie aangehouden. Zij worden verdacht van poging tot doodslag en zware mishandeling van hun pleegdochter in hun woning in Vlaardingen.
quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:40 schreef Nober het volgende:
IGJ onderzoekt zorg calamiteit mishandeling meisje (10) Vlaardingen
[..]
https://www.igj.nl/actuee(...)g-meisje-vlaardingen
Nou, dat lijkt me niet he.quote:De inspecties willen met dit onderzoek in kaart brengen of de geleverde kwaliteit en veiligheid van de zorg aan het meisje voldeden
Nou, de politie heeft onderzoek gedaan in hun huis en op basis daarvan is besloten om de verdachten langer vast te houden. Sterker nog, er is een aanklacht bij gekomen namelijk vrijheidsberoving. Ze zijn dus verdacht en er is bewijs maar inderdaad zijn ze nog niet echt veroordeeld maar het is echt niet zo dat er geen bewijzen zijn en dat ze ongefundeerde aanklachten hebben.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 12:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert, deze pleegouders zijn nu al volledig veroordeeld via de media.
Er is nog geen rechter of OM aan te pas gekozen, maar men weet in de media al zeker dat zij schuldig zijn. Hoeveel berichten ik al niet gelezen dat ze dit en dat zouden hebben gedaan. Niks geen bewijs, alleen maar vermoedens.
Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, is hier absoluut niet meer van toepassing.
En dat is echt heel eng...
Bewijzen worden pas bewijzen in de rechtbank. Tot die tijd zijn het vermoedens. Net als bij de aanklachten.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 12:54 schreef oppiedoppie het volgende:
maar het is echt niet zo dat er geen bewijzen zijn en dat ze ongefundeerde aanklachten hebben.
Tuurlijk. Dus als iemand is doodgeschoten door iemand wat iedereen heeft gezien maar dan is dat niet bewezen en is die pas echt dood als de rechter dat zegt. Tot die tijd vermoeden we alleen dat hij dood is.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 12:55 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Bewijzen worden pas bewijzen in de rechtbank. Tot die tijd zijn het vermoedens. Net als bij de aanklachten.
Ik wil eigenlijk niet eens reageren op zo'n vergelijking, zeker niet bij iemand die een verdachte al schuldig acht voordat deze door de rechter veroordeeld is.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 13:00 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Tuurlijk. Dus als iemand is doodgeschoten door iemand wat iedereen heeft gezien maar dan is dat niet bewezen en is die pas echt dood als de rechter dat zegt. Tot die tijd vermoeden we alleen dat hij dood is.
Ik mag toevallig wel de dood vaststellen als het hoofd meer dan 10 cm is verwijderd van de romp.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 13:12 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ik wil eigenlijk niet eens reageren op zo'n vergelijking, zeker niet bij iemand die een verdachte al schuldig acht voordat deze door de rechter veroordeeld is.
Maar goed, om toch jouw domme vergelijking om zeep te helpen: dat klopt inderdaad. Jij en ik mogen mensen niet doodverklaren. Daar heb je officiële instanties bij nodig. En laat dat nou net niet de rechter zijn.
Vind dat we mee vallen, er liggen feiten op tafel en het resultaat is dat er een meisje in coma ligt doe ondervoed is en tientallen botbreuken heeft.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 12:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert, deze pleegouders zijn nu al volledig veroordeeld via de media.
Er is nog geen rechter of OM aan te pas gekozen, maar men weet in de media al zeker dat zij schuldig zijn. Hoeveel berichten ik al niet gelezen dat ze dit en dat zouden hebben gedaan. Niks geen bewijs, alleen maar vermoedens.
Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, is hier absoluut niet meer van toepassing.
En dat is echt heel eng...
Lachen, gieren, brullen met jou.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 13:20 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Ik mag toevallig wel de dood vaststellen als het hoofd meer dan 10 cm is verwijderd van de romp.
Er liggen (sterke) vermoedens op straat. Niemand die nog weet wat de officiële oorzaak van het lijden van dat meisje is.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 13:20 schreef 111210 het volgende:
[..]
Vind dat we mee vallen, er liggen feiten op tafel en het resultaat is dat er een meisje in coma ligt doe ondervoed is en tientallen botbreuken heeft.
Wie dan wel? Jij? Ik? De media? Buurvrouw Jansen? Die dorpsgek op straat?quote:Daar hoeft echt geen rechter aan te pas te komen om te beoordelen of deze pleegouders fout zijn.
'is er vermoedelijk heel veel duidelijk'.quote:Ben het eens dat het soms wel heel fout kan gaan met social media en mensen die conclusies trekken, maar in dit geval is er al heel veel duidelijk. Daarnaast zitten deze mensen vast en gaat er gelukkig een rechter naar kijken.
Internet vergeet niks.quote:Tegen de tijd dat deze mensen vrij komen is iedereen het al weer vergeten, kijk maar naar die beesten die het meisje van Nulde mishandeld, vermoord en vervolgens in stukken hebben gehakt.
Moeder is vrij met een nieuwe naam en stiefvader gedraagt zich goed en zal ooit ook wel weer los gelaten worden.
En toch meen ik dat serieus. Voor een EHBO'er is dat het protocol, officieel. Hoe raar het ook klinkt.quote:
Onderzoek nr hoeveel? Waren vorige conclusies niet dat de zorg te gespreid is? Er teveel instanties bij betrokken zijn? Dat niet duidelijk is wie verantwoordelijk is? Dat de werkdruk te hoog is?quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:40 schreef Nober het volgende:
IGJ onderzoekt zorg calamiteit mishandeling meisje (10) Vlaardingen
[...
De IGJ doet het onderzoek samen met de Inspectie Justitie en Veiligheid. Ook de Onderwijsinspectie wordt bij het onderzoek betrokken.
De inspecties willen met dit onderzoek in kaart brengen of de geleverde kwaliteit en veiligheid van de zorg aan het meisje voldeden.
Het onderzoek moet de betrokken zorgaanbieders leer- en verbeterpunten voor de toekomst opleveren.
...]
https://www.igj.nl/actuee(...)g-meisje-vlaardingen
https://eenvandaag.avrotr(...)ijk-met-kinderen-om/quote:Een meisje uit Vlaardingen raakte zwaargewond nadat ze door haar pleegouders ernstig is mishandeld. Er waren eerder al signalen dat er sprake zou zijn van mishandeling. Toch heeft niemand ingegrepen. "Een pleeggezin zou een veilig onderkomen moeten zijn."
Het 10-jarige meisje ligt nog steeds in een zorgwekkende toestand in het ziekenhuis. In de buurt is het nieuws ingeslagen als een bom. In eerste instantie wilden inwoners hun steun betuigen met een stille tocht. Maar omdat moeder liet weten 'zich hier niet comfortabel bij te voelen', heeft de initiatiefnemer hier een streep doorgezet. Vanavond is er wel een informatiebijeenkomst van de gemeente waar buurtbewoners op het stadhuis samen kunnen komen om hun verdriet te delen.
Veel emoties
De woordvoerder van de gemeente Vlaardingen, Anneke van de Ven, laat weten dat mensen erg meeleven. "Mensen willen gewoon graag hun betrokkenheid tonen en hun verdriet met elkaar delen", vertelt ze. Als voorbeeld van betrokken buurtbewoners noemt ze de kaartenactie van de Vlaardingse Astrid die hoopt zoveel mogelijk kaartjes te verzamelen en uiteindelijk naar het meisje te sturen.
Eén van de initiatiefnemers achter de bijeenkomst van vanavond is raadslid Josette Hogewoning. Volgens haar is de emotie erg hoog onder de Vlaardingers. "Ze reageerden heel heftig, geëmotioneerd en ook boos op de omstandigheden", legt Hogewoning uit. Voor haar was dat het moment om een bijeenkomst te organiseren, "Zodat we elkaar kunnen troosten en steun kunnen betuigen aan het meisje." Bij de bijeenkomst is ook Slachtofferhulp Nederland aanwezig.
Hoop op een goede afloop
Hogewoning ziet dat er veel behoefte is om samen te komen. "Vlaardingen is een stad maar heeft een dorpse mentaliteit. Daarom is het ook belangrijk om het met elkaar te kunnen delen en daarover te kunnen spreken", benadrukt het raadslid.
Hoewel het meisje zelf de bijeenkomst niet meekrijgt, denkt Hogewoning dat het wel zal helpen. "Als het herstel komt, dan kan ze het natuurlijk wel meekrijgen en dan weet ze dat ze gedragen wordt door de hele gemeenschap."
Burgemeester diep triest
De burgemeester van Vlaardingen, Bert Wijbenga spreekt van een 'delicate situatie'. "Ik hoop dat dit een avond wordt van menselijkheid, dat we het ons heel erg aantrekken als andere mensen leed hebben. Het is ook indirect een oproep dat we echt fatsoenlijk met onze kinderen om moeten gaan", pleit Wijbenga.
De vraag die Hogewoning telkens terughoort in de buurt is: 'Hoe dit heeft kunnen gebeuren?'. "Een kind wordt bij haar ouders weggehaald. Een pleeggezin zou dan een veilig onderkomen moeten zijn", vertelt ze. "En nu blijkt dat dat dus helemaal niet zo was. Er is ontzettend veel boosheid."
Ontzettend veel boosheid
Die boosheid richt zich volgens de politica niet alleen tot de pleegouders, maar ook tot instanties als jeugdzorg. "De politie is gebeld, er zijn meldingen gedaan, maar dat is niet goed opgepakt", zegt Hogewoning. Die meldingen gaan van ondervoeding tot het kaalscheren. Als moeder van drie kinderen kan ze het zich niet voorstellen: "Het is schokkend om te lezen. Als je met dit wordt geconfronteerd, gaat het je pet te boven. Je hart breekt."
Ook de burgemeester ziet dat het veel mensen raakt, niet alleen in Vlaardingen. "Ik hoor van bewindspersonen en collega-burgemeesters, maar ook van honderden mensen uit Nederland bericht krijg: 'Dit is echt vreselijk, we trekken ons dit aan'." Wijbenga noemt het een 'triest dieptepunt', met veel impact voor hierna.
Aan de bel trekken
Op school zou het meisje zelf meerdere keren hebben aangegeven dat ze thuis werd mishandeld en het niet goed zou gaan. Hogewoning is zelf ook actief binnen het onderwijs. Volgens haar zijn er verschillende stappen die je als leerkracht kan nemen als je het vermoeden hebt dat een kind thuis wordt mishandeld.
"Er zijn mensen in het onderwijs waar je een signaal kan doorgeven, die pakken dat dan op. Als ik iets constateer van een kind buiten mijn school, dan kan je het wijkteam inschakelen. Dat zijn de professionals die daarover gaan", legt ze uit. Het verbaast haar enorm dat de betrokken instanties niet eerder hebben ingegrepen en hoopt door de landelijke aandacht dat er voortaan in soortgelijke situaties eerder aan de bel wordt getrokken. "Het is jammer. Er moet weer iets gebeuren voordat er weer wordt ingegrepen."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |