https://nos.nl/artikel/25(...)eiligheid-geen-themaquote:Phishing-oplichters hebben het gemunt op klanten van onlinebank Bunq, waarbij ze per slachtoffer bedragen van vaak tienduizenden euro's weten buit te maken. Dat blijkt uit onderzoek van NOS en NRC.
Volgens experts heeft de werkwijze van de aanvallers waarschijnlijk geen succes bij andere banken, en ook de hoogte van de buitgemaakte bedragen wekt verbazing. Beveiligingsmaatregelen die andere banken wel hebben ontbreken, en klanten worden in de regel niet gecompenseerd.
NOS en NRC verifieerden de verhalen van 28 slachtoffers die in de afgelopen zeven maanden werden opgelicht. Ze raakten samen ruim 1,6 miljoen euro kwijt, gemiddeld bijna 60.000 euro per geval.
[..]
De aanvallers gebruiken voornamelijk twee methodes. In zeker acht door de NOS geverifieerde gevallen weten ze de logingegevens én de vereiste gezichtsherkenningsscan van klanten te kapen, kunnen ze inbreken op het account en daarna grote sommen geld overmaken. "Dat is echt verdacht gedrag, dat zou een rode vlag moeten zijn", zegt Slappendel.
[..]
Je kan ook van alles vinden van Ali Niknam maar hier heeft ie gewoon gelijk. Het gaat hier niet eens om bejaarden die het allemaal niet meer zo goed begrijpen. Het zijn vaak goed opgeleide mensen die gewoon beter zouden moeten weten. Zo moeilijk is het niet om even het adres van de site te checken, daar hoef je echt geen informatica voor gestudeerd te hebben. En als bunq zelf altijd waarschuwt "WE BELLEN JE NOOIT" en dan word je gebeld en dan geef je toch al je gegevens af, tja, dan ben je gewoon dom, en tegen domheid is geen enkele beveiliging bestand. Zie het als leergeld.quote:In de regel krijgen slachtoffers niets terug van Bunq. Weg is weg, is het mantra van Bunq-oprichter Niknam. "Het is alsof je buiten op straat iemand je autosleutels geeft. Dan is je auto weg", zei Niknam in gesprek met een slachtoffer.
Helemaal eens, maar dat vind ik wel iets anders dan waar het hier om gaat.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:43 schreef FlippingCoin het volgende:
Van de week was ook bij Radar een geval, oplichters hadden 70+ subaccounts aangemaakt, en met iedere account heb je een direct opneembaar limiet van 1000 euro. Die vrouw kreeg dus 70 bankpassen op de mat; er gaat in zo'n geval dan nergens een belletje rinkelen in hun systemen bij zowel die subaccounts als het afleveren van die stapel bankpassen in, bizar slecht voor een financiele instelling.
Ja akkoord, alleen maakt Niknam zich er wel makkelijk van af en valt er zeker wel het eea te verbeteren op technisch gebied.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
Helemaal eens, maar dat vind ik wel iets anders dan waar het hier om gaat.
Nou, dat dus. Vrijwel elke spaarbank of beleggingsbank die ik ken heeft een vaste tegenrekening.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:46 schreef Cilantro het volgende:
Het hele probleem bij Bunq is dat ze niet met een vaste tegenrekening werken.
Ja ik vind het nogal een lul. Ik zou zelf nooit een account bij die bank openen, eigenlijk vooral door hem en z'n toxische werksfeer waar je veel over hoort. Maar je krijgt er veel rente en daar komen veel mensen op af. "Vier voormalig bunq-werknemers met wie NRC en NOS spraken zeggen ieder dat Niknam vanwege zijn tech-achtergrond uiteindelijk gebruiksgemak belangrijker vindt dan veiligheid" staat in het nrc artikel, en ik vraag me dan af (als techie) wat die achtergrond dan voorstelt. Front end developer zeker.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:48 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja akkoord, alleen maakt Niknam zich er wel makkelijk van af en valt er zeker wel het eea te verbeteren op technisch gebied.
Vind je het niet zorgwekkend dat we enerzijds in een wereld leven waar steeds meer online gebeurt, en dat aan de andere kant mensen de meest basale capaciteiten ontberen om zichzelf een beetje te beschermen. Dat wordt dan allemaal op de bank afgewenteld. Maar aan de andere kant, als banken heel erg proactief handelen en bijvoorbeeld de rekening blokkeren als ze denken dat er er iets verdachts gebeurt, dan is de wereld ook vaak te klein.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:51 schreef RamboDirk het volgende:
Ach weer zo'n topic waar het alleen maar gaat om victim blaming. Boring.
Doen ze dat bij de Rabobank of ING dan wel?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:46 schreef Cilantro het volgende:
Dit. Overigens van wat ik zo vluchtig zie willen ze het ook niet doen; https://together.bunq.com(...)-vaste-tegenrekening. Zegt genoeg over hoe belangrijk ze de veiligheid van hun spaarders vinden.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:46 schreef Cilantro het volgende:
Ik vind dit lastig om te geloven, is dit het hele verhaal?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 22:05 schreef ChipsZak. het volgende:
bunq is echt een enorm slecht beveiligde bank. Ik heb er wel een rekening maar ging ergens ook een keer wat mis (als in: er verdween geld) en ik had nergens mijn gegevens vrijgegeven, ergens op geklikt of wat dan ook. Vanaf dat moment zet ik er enkel nog wat ekkies op als ik een e-book wil kopen want ik gebruik ‘m voor m’n Kindle,.
M’n ex heeft hetzelfde gezeik gehad maar veel meer geld kwijt dan ik. Voor mij ging het om een paar tientjes, bij hem echt grotere bedragen. Ook toen gaf bunq. geen thuis.
Heb je het artikel wel gelezen? Andere banken zijn wel beschermd tegen deze domheid, zoals in het artikel te lezen staat.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:39 schreef Farenji het volgende:
...LEN JE NOOIT" en dan word je gebeld en dan geef je toch al je gegevens af, tja, dan ben je gewoon dom, en tegen domheid is geen enkele beveiliging bestand. Zie het als leergeld.
13% van de mensen is zwakbegaaft. Moeten we deze mensen allemaal maar bedrogen laten worden en daarvan wegkijken 'want die mensen die erin trappen zijn oliedom en dus eigen schuld enzo' terwijl andere banken het schijnbaar beter voor elkaar hebben en schade kunnen beperken?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:42 schreef TweedeKlum het volgende:
Hey, daar kreeg ik laatst ook een SMS van, maar ik heb geen rekening bij die bank. Sowieso oliedom dat men daar nog steeds intrapt.
Je doelt waarschijnlijk op de daglimiet die bunq niet heeft (wat ik zelf ook benoem in de OP) maar je mag me uitleggen welke bescherming er bestaat tegen mensen die vrijwillig al hun credentials afgeven en dus hun hele rekening overgeven aan derden.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 00:34 schreef embedguy het volgende:
[..]
Heb je het artikel wel gelezen? Andere banken zijn wel beschermd tegen deze domheid, zoals in het artikel te lezen staat.
Zou goed zijn om er wetgeving tegen te maken, zodat je in ieder geval het competitieve voordeel van op al dat soort dingen besparen verdwijnt.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 00:46 schreef embedguy het volgende:
[..]
13% van de mensen is zwakbegaaft. Moeten we deze mensen allemaal maar bedrogen laten worden en daarvan wegkijken 'want die mensen die erin trappen zijn oliedom en dus eigen schuld enzo' terwijl andere banken het schijnbaar beter voor elkaar hebben en schade kunnen beperken?
In programma's als Kassa zijn ook vaak genoeg andere banken langsgekomen waar klanten veel geld zijn kwijtgeraakt door een babbeltruuk dan wel fishing-aanval, en die ook moeilijk deden bij terugbetalen. Tegelijkertijd gaat het ook regelmatig over banken die zomaar rekeningen blokkeren wegens vermoeden van verdachte transacties, waardoor mensen soms ook in flinke problemen raken. Dat is het andere uiterste en daar wordt men ook heel boos om.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 00:46 schreef embedguy het volgende:
[..]
13% van de mensen is zwakbegaaft. Moeten we deze mensen allemaal maar bedrogen laten worden en daarvan wegkijken 'want die mensen die erin trappen zijn oliedom en dus eigen schuld enzo' terwijl andere banken het schijnbaar beter voor elkaar hebben en schade kunnen beperken?
Ik vind het zorgwekkender dat sommige bedrijven maken dat dit soort criminaliteit lonend is en daarmee de criminaliteit mede aanwakkeren. Ik vind het zorgwekkender dat de politie helaas geen capaciteit heeft adequaat op te treden tegen dit soort criminaliteit. Ik vind het zorgwekkender dat sommige mensen, het wel bekende sexy geklede meisje de schuld geven dat ze wordt verkracht.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
Vind je het niet zorgwekkend dat we enerzijds in een wereld leven waar steeds meer online gebeurt, en dat aan de andere kant mensen de meest basale capaciteiten ontberen om zichzelf een beetje te beschermen. Dat wordt dan allemaal op de bank afgewenteld. Maar aan de andere kant, als banken heel erg proactief handelen en bijvoorbeeld de rekening blokkeren als ze denken dat er er iets verdachts gebeurt, dan is de wereld ook vaak te klein.
Voorzij is geen feministische stichting.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 00:16 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Een andere reden waarom je beter geen rekening bij Bunq kan aanhouden, is dat Bunq zich het recht voorbehoudt om zomaar van de ene dag op de andere zonder opgave van redenen, je rekening te sluiten zoals ze bij de rekening van de feministische stichting Voorzij hebben gedaan.
Jij ook?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 00:46 schreef embedguy het volgende:
[..]
En dan heb ik het er nog niet over dat niet zwakbegaafde het ook voor elkaar kunnen krijgen om erin te trappen. 'Slimme mensen' kunnen soms hele domme dingen doen.
Een daglimiet bijvoorbeeld en 'verdachte transactie' detectie, zoals andere banken dat hebben.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 00:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je doelt waarschijnlijk op de daglimiet die bunq niet heeft (wat ik zelf ook benoem in de OP) maar je mag me uitleggen welke bescherming er bestaat tegen mensen die vrijwillig al hun credentials afgeven en dus hun hele rekening overgeven aan derden.
Hoe log je normaal in bij Bunq? Als het alleen met je naam + wachtwoord is, kan het dan niet zijn dat je elders dezelfde combinatie hebt gebruikt (Denk bijvoorbeeld aan een webshop waar je ooit iets gekocht hebt en waar je een account voor moest aanmaken?)quote:Op vrijdag 24 mei 2024 22:05 schreef ChipsZak. het volgende:
bunq is echt een enorm slecht beveiligde bank. Ik heb er wel een rekening maar ging ergens ook een keer wat mis (als in: er verdween geld) en ik had nergens mijn gegevens vrijgegeven, ergens op geklikt of wat dan ook. Vanaf dat moment zet ik er enkel nog wat ekkies op als ik een e-book wil kopen want ik gebruik ‘m voor m’n Kindle,.
Het schijnt ook een vreselijke omgeving (werkgever) te zijn om in te werken.
Das zeker waarquote:Op zaterdag 25 mei 2024 00:57 schreef Farenji het volgende:
[..]
In programma's als Kassa zijn ook vaak genoeg andere banken langsgekomen waar klanten veel geld zijn kwijtgeraakt door een babbeltruuk dan wel fishing-aanval, en die ook moeilijk deden bij terugbetalen. Tegelijkertijd gaat het ook regelmatig over banken die zomaar rekeningen blokkeren wegens vermoeden van verdachte transacties, waardoor mensen soms ook in flinke problemen raken. Dat is het andere uiterste en daar wordt men ook heel boos om.
Punt is dat in het internet-tijdperk de klanten ook een eigen verantwoordelijkheid hebben, je kan het niet alleen bij de bank neerleggen. Het is niet meer zoals vroeger waar je persoonlijk bij de bank langsging om je goud en juwelen af te leveren die het dan wegstopte in de kluis waar alleen de bank de sleutel van heeft. Je krijgt als klant tegenwoordig ook de sleutel van je kluis, en als je die vrijwillig uit handen geeft aan anderen moet je ook de schuld voor een groot deel bij jezelf zoeken als je geld gestolen wordt.
Je kan het ook niet geloven,quote:Op vrijdag 24 mei 2024 23:15 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik vind dit lastig om te geloven, is dit het hele verhaal?
Ik heb al een tijd geen e-book gekocht dus geen idee hoe ik inlog. Zal straks checken. Maar dit speelde jaren geleden (dat van mij althans, dat van m’n ex denk ik twee jaar terug oid.) en ik weet niet meer hoe het inloggen toen was. Volgens mij toen ook al met code, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 07:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoe log je normaal in bij Bunq? Als het alleen met je naam + wachtwoord is, kan het dan niet zijn dat je elders dezelfde combinatie hebt gebruikt (Denk bijvoorbeeld aan een webshop waar je ooit iets gekocht hebt en waar je een account voor moest aanmaken?)
Zeg maar zijn de gegevens waarmee je inlogt bij Bunq uniek of gebruik je dat wachtwoord ook op andere plekken? Als zo'n andere plek gehackt wordt en je gebruikt dat wachtwoord op meerdere plekken heb je tools waarmee criminelen gewoon automatisch dat wachtwoord op honderden andere sites proberen.
Andere optie is nog dat er een keylogger op je pc staat oid, die opslaat wat je typt. Daarom hebben veel sites tegenwoordig een sleutel nodig die elke paar seconde veranderd.
Alleen is bunq geen spaarbank maar een 'gewone' bank met betaalrekeningen.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:46 schreef Cilantro het volgende:
Het hele probleem bij Bunq is dat ze niet met een vastetegenrekening werken.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:50 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou, dat dus. Vrijwel elke spaarbank of beleggingsbank die ik ken heeft een vaste tegenrekening.
Maar met de spaarrekening van Bunq kun je wel rechtstreeks naar iedere andere rekening geld overmaken.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 07:55 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Alleen is bunq geen spaarbank maar een 'gewone' bank met betaalrekeningen.
Dat is bij andere banken inderdaad ook zo. Maar (in ieder geval bij Triodos en Rabo) heb je - als je toegang hebt tot de spaarrekening - ook toegang tot de betaalrekening: je kunt het geld via je betaalrekening direct verder overmaken. Die veiligheid stelt dus in praktijk niets extra voor.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 08:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar met de spaarrekening van Bunq kun je wel rechtstreeks naar iedere andere rekening geld overmaken.
Van de Rabo spaarrekening kan ik alleen maar naar mijn eigen Rabo rekeningen overmaken, niet naar jouw rekening.
Geen 20K...quote:Op zaterdag 25 mei 2024 08:22 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat is bij andere banken inderdaad ook zo. Maar (in ieder geval bij Triodos en Rabo) heb je - als je toegang hebt tot de spaarrekening - ook toegang tot de betaalrekening: je kunt het geld via je betaalrekening direct verder overmaken. Die veiligheid stelt dus in praktijk niets extra voor.
Nee, maar helaas mailen ze soms wel... al dan niet onder het mom van een "nieuwsbrief" waar je je nooit voor aangemeld hebt.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 08:45 schreef TLC het volgende:
Zodra iemand van welke bank dan ook je belt gewoon meteen ophangen, banken bellen je niet
Nouja toch wel... De ABN heeft mij weldegelijk een keer uit het niets gebeld omdat ze zagen dat ik naar hun idee veel spaargeld heb en of ik dat niet zou willen investeren in het eoa.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 08:45 schreef TLC het volgende:
Zodra iemand van welke bank dan ook je belt gewoon meteen ophangen, banken bellen je niet
Ja. Ze mailen zelf met allerlei links. En het dan vreemd vinden als mensen een keer op een foutief linkje klikken.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 08:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar helaas mailen ze soms wel... al dan niet onder het mom van een "nieuwsbrief" waar je je nooit voor aangemeld hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |