abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213671420
quote:
Phishing-oplichters hebben het gemunt op klanten van onlinebank Bunq, waarbij ze per slachtoffer bedragen van vaak tienduizenden euro's weten buit te maken. Dat blijkt uit onderzoek van NOS en NRC.

Volgens experts heeft de werkwijze van de aanvallers waarschijnlijk geen succes bij andere banken, en ook de hoogte van de buitgemaakte bedragen wekt verbazing. Beveiligingsmaatregelen die andere banken wel hebben ontbreken, en klanten worden in de regel niet gecompenseerd.

NOS en NRC verifieerden de verhalen van 28 slachtoffers die in de afgelopen zeven maanden werden opgelicht. Ze raakten samen ruim 1,6 miljoen euro kwijt, gemiddeld bijna 60.000 euro per geval.

[..]

De aanvallers gebruiken voornamelijk twee methodes. In zeker acht door de NOS geverifieerde gevallen weten ze de logingegevens én de vereiste gezichtsherkenningsscan van klanten te kapen, kunnen ze inbreken op het account en daarna grote sommen geld overmaken. "Dat is echt verdacht gedrag, dat zou een rode vlag moeten zijn", zegt Slappendel.

[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)eiligheid-geen-thema

Ik las in de NRC een uitgebreider artikel (paywall) hierover waar een aantal slachtoffers aan het woord komen. Die zijn bijna allemaal erg boos op de bank omdat die niet genoeg zou doen. Maar in alle gevallen gaat het erom dat klanten zelf hun inloggegevens hebben weggegeven. Ze krijgen bijvoorbeeld een smsje, "BUNQ BANK. U bent verplicht uw nieuwe beveiliging te activeren via deze link" en daar klikken ze op en dan vullen ze klakkeloos hun inloggegevens in. Vervolgens wordt hun rekening leeggeroofd.

Omdat de bunq niet aan limieten doet kan dat heel snel. In een half uurtje zomaar een ton weg. En omdat ze een "tech bank" zijn hebben ze geen telefonische helpdesk. Daar kun je natuurlijk wat van vinden. Maar ik vind het vooral ontzettend dom dat je zomaar overal je inloggegevens invult. Dat je wel de capaciteiten hebt om zo veel te verdienen dat er een ton op je spaarrekening staat, maar dat je nog niet eens een fishing site van de echte site kan onderscheiden, en dat je ook zomaar je gegevens incl biometrische afgeeft aan de eerste de beste pipo die jou belt of smst en met een slap lulverhaaltje.

En nu zijn ze allemaal viesmad op bunq want die had dat allemaal moeten voorkomen en de schade vergoeden. Maar dat gebeurt niet:

quote:
In de regel krijgen slachtoffers niets terug van Bunq. Weg is weg, is het mantra van Bunq-oprichter Niknam. "Het is alsof je buiten op straat iemand je autosleutels geeft. Dan is je auto weg", zei Niknam in gesprek met een slachtoffer.
Je kan ook van alles vinden van Ali Niknam maar hier heeft ie gewoon gelijk. Het gaat hier niet eens om bejaarden die het allemaal niet meer zo goed begrijpen. Het zijn vaak goed opgeleide mensen die gewoon beter zouden moeten weten. Zo moeilijk is het niet om even het adres van de site te checken, daar hoef je echt geen informatica voor gestudeerd te hebben. En als bunq zelf altijd waarschuwt "WE BELLEN JE NOOIT" en dan word je gebeld en dan geef je toch al je gegevens af, tja, dan ben je gewoon dom, en tegen domheid is geen enkele beveiliging bestand. Zie het als leergeld.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 21:42:21 #2
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_213671434
Hey, daar kreeg ik laatst ook een SMS van, maar ik heb geen rekening bij die bank. Sowieso oliedom dat men daar nog steeds intrapt. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  vrijdag 24 mei 2024 @ 21:43:19 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213671440
Van de week was ook bij Radar een geval, oplichters hadden 70+ subaccounts aangemaakt, en met iedere account heb je een direct opneembaar limiet van 1000 euro. Die vrouw kreeg dus 70 bankpassen op de mat; er gaat in zo'n geval dan nergens een belletje rinkelen in hun systemen bij zowel die subaccounts als het afleveren van die stapel bankpassen in, bizar slecht voor een financiele instelling.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213671453
quote:
16s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:43 schreef FlippingCoin het volgende:
Van de week was ook bij Radar een geval, oplichters hadden 70+ subaccounts aangemaakt, en met iedere account heb je een direct opneembaar limiet van 1000 euro. Die vrouw kreeg dus 70 bankpassen op de mat; er gaat in zo'n geval dan nergens een belletje rinkelen in hun systemen bij zowel die subaccounts als het afleveren van die stapel bankpassen in, bizar slecht voor een financiele instelling.
Helemaal eens, maar dat vind ik wel iets anders dan waar het hier om gaat.
pi_213671465
Het hele probleem bij Bunq is dat ze niet met een vaste tegenrekening werken.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 21:48:07 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213671476
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:45 schreef Farenji het volgende:

[..]
Helemaal eens, maar dat vind ik wel iets anders dan waar het hier om gaat.
Ja akkoord, alleen maakt Niknam zich er wel makkelijk van af en valt er zeker wel het eea te verbeteren op technisch gebied.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213671495
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:46 schreef Cilantro het volgende:
Het hele probleem bij Bunq is dat ze niet met een vaste tegenrekening werken.
Nou, dat dus. Vrijwel elke spaarbank of beleggingsbank die ik ken heeft een vaste tegenrekening.
Mja
  vrijdag 24 mei 2024 @ 21:51:08 #8
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213671508
Ach weer zo'n topic waar het alleen maar gaat om victim blaming. Boring.

Het feit dat dit blijkbaar alleen bij Bunq gebeurd, zegt alles. Walgelijke bank, walgelijke werkgever.
pi_213671547
quote:
16s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:48 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja akkoord, alleen maakt Niknam zich er wel makkelijk van af en valt er zeker wel het eea te verbeteren op technisch gebied.
Ja ik vind het nogal een lul. Ik zou zelf nooit een account bij die bank openen, eigenlijk vooral door hem en z'n toxische werksfeer waar je veel over hoort. Maar je krijgt er veel rente en daar komen veel mensen op af. "Vier voormalig bunq-werknemers met wie NRC en NOS spraken zeggen ieder dat Niknam vanwege zijn tech-achtergrond uiteindelijk gebruiksgemak belangrijker vindt dan veiligheid" staat in het nrc artikel, en ik vraag me dan af (als techie) wat die achtergrond dan voorstelt. Front end developer zeker. ;)

Maar goed de zwakste schakel in alle beveiliging is vrijwel altijd de gebruiker. En in dit geval ook zeker.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 21:56:18 #10
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_213671572
Hoe veilig is Wise dan? Zij werken ook samen met Bunq..
En Allah weet het het beste
  vrijdag 24 mei 2024 @ 21:59:11 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213671608
Misschien weer terug naar een paar dagen verwerkingstijd van betalingen boven een bepaald bedrag? Dan kan je AI, of een stel stagiaires, rustig naar afwijkende transacties laten kijken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_213671610
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:51 schreef RamboDirk het volgende:
Ach weer zo'n topic waar het alleen maar gaat om victim blaming. Boring.
Vind je het niet zorgwekkend dat we enerzijds in een wereld leven waar steeds meer online gebeurt, en dat aan de andere kant mensen de meest basale capaciteiten ontberen om zichzelf een beetje te beschermen. Dat wordt dan allemaal op de bank afgewenteld. Maar aan de andere kant, als banken heel erg proactief handelen en bijvoorbeeld de rekening blokkeren als ze denken dat er er iets verdachts gebeurt, dan is de wereld ook vaak te klein.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 21:59:35 #13
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_213671613
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:46 schreef Cilantro het volgende:
Het hele probleem bij Bunq is dat ze niet met een vaste tegenrekening werken.
Doen ze dat bij de Rabobank of ING dan wel?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 24 mei 2024 @ 22:05:46 #14
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_213671669
bunq is echt een enorm slecht beveiligde bank. Ik heb er wel een rekening maar ging ergens ook een keer wat mis (als in: er verdween geld) en ik had nergens mijn gegevens vrijgegeven, ergens op geklikt of wat dan ook. Vanaf dat moment zet ik er enkel nog wat ekkies op als ik een e-book wil kopen want ik gebruik ‘m voor m’n Kindle, :').

M’n ex heeft hetzelfde gezeik gehad maar veel meer geld kwijt dan ik. Voor mij ging het om een paar tientjes, bij hem echt grotere bedragen. Ook toen gaf bunq. geen thuis.

Ik krijg wel mails en soms een sms’je van ‘ze’ maar 9/10x is het fake. Alleen al te herkennen aan het feit dat ze Bunq. schrijven ipv bunq. (hoofdletter vs kleine letter), maar ik snap wel dat dat niet zo snel opvalt voor velen. Je ziet het letterlijk al in het NOS-artikel, lol. Ook zij doen het verkeerd.

Het schijnt ook een vreselijke omgeving (werkgever) te zijn om in te werken.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  vrijdag 24 mei 2024 @ 22:06:54 #15
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213671675
Een vriend van mij kreeg vanavond weer zo'n typisch whatsapp scam bericht, dus ik gooide het voor de grap eens door de nieuwe GPT app die sinds kort ook screenshots kan verwerken met de vraag of dit een scam is.

Nu hoor je over AI vooral van de andere kant, als hulp bij het oplichten. Maar misschien kan dit ook wel een hulp zijn voor digibeten en niet zo snuggere mensen, in de toekomst:

Rechtsboven zie je dat ik een screenshot van een whatsapp bericht meestuur met de vraag is this a scam.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213671942
Liever wat meer betalen voor de "vertrouwde" banken/verzekeraars/energiebedrijven/internet-aanbieders dan zo'n goedkope hippe naam waar je alleen wat aan hebt zolang er niks misgaat.
pi_213671980
Die Nikman is volgens mij ook een verschrikkelijk persoon.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 22:52:47 #18
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_213672223
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:46 schreef Cilantro het volgende:
Het hele probleem bij Bunq is dat ze niet met een vaste tegenrekening werken.
Dit. Overigens van wat ik zo vluchtig zie willen ze het ook niet doen; https://together.bunq.com(...)-vaste-tegenrekening. Zegt genoeg over hoe belangrijk ze de veiligheid van hun spaarders vinden.
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_213672352
Niknam _O_ In z'n eentje de DNB kapoet geprocedeerd, prima werk.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_213672416
quote:
17s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 22:05 schreef ChipsZak. het volgende:
bunq is echt een enorm slecht beveiligde bank. Ik heb er wel een rekening maar ging ergens ook een keer wat mis (als in: er verdween geld) en ik had nergens mijn gegevens vrijgegeven, ergens op geklikt of wat dan ook. Vanaf dat moment zet ik er enkel nog wat ekkies op als ik een e-book wil kopen want ik gebruik ‘m voor m’n Kindle, :').

M’n ex heeft hetzelfde gezeik gehad maar veel meer geld kwijt dan ik. Voor mij ging het om een paar tientjes, bij hem echt grotere bedragen. Ook toen gaf bunq. geen thuis.
Ik vind dit lastig om te geloven, is dit het hele verhaal?
pi_213672742
Een andere reden waarom je beter geen rekening bij Bunq kan aanhouden, is dat Bunq zich het recht voorbehoudt om zomaar van de ene dag op de andere zonder opgave van redenen, je rekening te sluiten zoals ze bij de rekening van de feministische stichting Voorzij hebben gedaan.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 00:34:07 #22
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_213672809
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:39 schreef Farenji het volgende:
...LEN JE NOOIT" en dan word je gebeld en dan geef je toch al je gegevens af, tja, dan ben je gewoon dom, en tegen domheid is geen enkele beveiliging bestand. Zie het als leergeld.
Heb je het artikel wel gelezen? Andere banken zijn wel beschermd tegen deze domheid, zoals in het artikel te lezen staat.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 00:46:04 #23
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_213672835
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:42 schreef TweedeKlum het volgende:
Hey, daar kreeg ik laatst ook een SMS van, maar ik heb geen rekening bij die bank. Sowieso oliedom dat men daar nog steeds intrapt. :')
13% van de mensen is zwakbegaaft. Moeten we deze mensen allemaal maar bedrogen laten worden en daarvan wegkijken 'want die mensen die erin trappen zijn oliedom en dus eigen schuld enzo' terwijl andere banken het schijnbaar beter voor elkaar hebben en schade kunnen beperken?

En dan heb ik het er nog niet over dat niet zwakbegaafde het ook voor elkaar kunnen krijgen om erin te trappen. 'Slimme mensen' kunnen soms hele domme dingen doen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_213672841
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:34 schreef embedguy het volgende:

[..]
Heb je het artikel wel gelezen? Andere banken zijn wel beschermd tegen deze domheid, zoals in het artikel te lezen staat.
Je doelt waarschijnlijk op de daglimiet die bunq niet heeft (wat ik zelf ook benoem in de OP) maar je mag me uitleggen welke bescherming er bestaat tegen mensen die vrijwillig al hun credentials afgeven en dus hun hele rekening overgeven aan derden.
pi_213672843
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:46 schreef embedguy het volgende:

[..]
13% van de mensen is zwakbegaaft. Moeten we deze mensen allemaal maar bedrogen laten worden en daarvan wegkijken 'want die mensen die erin trappen zijn oliedom en dus eigen schuld enzo' terwijl andere banken het schijnbaar beter voor elkaar hebben en schade kunnen beperken?
Zou goed zijn om er wetgeving tegen te maken, zodat je in ieder geval het competitieve voordeel van op al dat soort dingen besparen verdwijnt.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_213672865
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:46 schreef embedguy het volgende:

[..]
13% van de mensen is zwakbegaaft. Moeten we deze mensen allemaal maar bedrogen laten worden en daarvan wegkijken 'want die mensen die erin trappen zijn oliedom en dus eigen schuld enzo' terwijl andere banken het schijnbaar beter voor elkaar hebben en schade kunnen beperken?
In programma's als Kassa zijn ook vaak genoeg andere banken langsgekomen waar klanten veel geld zijn kwijtgeraakt door een babbeltruuk dan wel fishing-aanval, en die ook moeilijk deden bij terugbetalen. Tegelijkertijd gaat het ook regelmatig over banken die zomaar rekeningen blokkeren wegens vermoeden van verdachte transacties, waardoor mensen soms ook in flinke problemen raken. Dat is het andere uiterste en daar wordt men ook heel boos om.

Punt is dat in het internet-tijdperk de klanten ook een eigen verantwoordelijkheid hebben, je kan het niet alleen bij de bank neerleggen. Het is niet meer zoals vroeger waar je persoonlijk bij de bank langsging om je goud en juwelen af te leveren die het dan wegstopte in de kluis waar alleen de bank de sleutel van heeft. Je krijgt als klant tegenwoordig ook de sleutel van je kluis, en als je die vrijwillig uit handen geeft aan anderen moet je ook de schuld voor een groot deel bij jezelf zoeken als je geld gestolen wordt.
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 01:08:23 #27
236264 crew  capricia
pi_213672890
Ik had een spaarrekening bij Bunq. Wat me opviel was:
Je kunt onbeperkt grote bedragen overmaken vanaf je spaarrekening. En geen wachttijd om zomaar duizenden euros over te maken.
En je kunt het overmaken naar ieder willekeurig rekeningnummer. Geen gekoppelde tegenrekening.

Echt zoveel rode vlaggen tov bijv een een ING of een andere bank, waar je eerst je limiet moet verhogen (en dan een paar uur moet wachten). Of waar je alleen kunt overmaken van spaar- naar tegenrekening.

Ik was er heel snel klaar mee. Want met een vraagje kon ik ze telefonisch ook niet bereiken en de chatbot gaf willekeurige niet relevante antwoorden.
Doei Bunq!

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 25-05-2024 01:15:04 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 01:25:27 #28
236264 crew  capricia
pi_213672933
Overigens kreeg ik van Bunq ook officiele berichtjes dat ik me moest identificeren via camera, en dat ik geld kon storten, met link etc. Bij het openen van de spaarrekening. Meerdere.

Dus zo vreemd is het niet als mensen een keer op een link klikken.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213673586
Bunq is great en ik vind het fijn geen 'echte' bank te fêteren. Dát zijn pas ratten maar daar lijkt iedereen aan voorbij te gaan. En waarom zou je vastgoed en dure directeurtjes sponsoren?
  zaterdag 25 mei 2024 @ 07:00:04 #30
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213673611
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:59 schreef Farenji het volgende:

[..]
Vind je het niet zorgwekkend dat we enerzijds in een wereld leven waar steeds meer online gebeurt, en dat aan de andere kant mensen de meest basale capaciteiten ontberen om zichzelf een beetje te beschermen. Dat wordt dan allemaal op de bank afgewenteld. Maar aan de andere kant, als banken heel erg proactief handelen en bijvoorbeeld de rekening blokkeren als ze denken dat er er iets verdachts gebeurt, dan is de wereld ook vaak te klein.
Ik vind het zorgwekkender dat sommige bedrijven maken dat dit soort criminaliteit lonend is en daarmee de criminaliteit mede aanwakkeren. Ik vind het zorgwekkender dat de politie helaas geen capaciteit heeft adequaat op te treden tegen dit soort criminaliteit. Ik vind het zorgwekkender dat sommige mensen, het wel bekende sexy geklede meisje de schuld geven dat ze wordt verkracht.
pi_213673632
Dit verhaal verbaast mij niks. Nadat ik samen met een compagnon een rekening had geopend en merkte dat ik via mijn telefoon en mijn inloggegevens in zijn account terecht kwam heb ik de boel snel weer opgezegd.

tEcHbaNK :')
pi_213673648
In de sector is al jaren bekend dat Bunq het niet zo nauw neemt met veiligheid. Goed dat dit nu wat doordringt bij het publiek
  zaterdag 25 mei 2024 @ 07:29:03 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213673682
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:16 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Een andere reden waarom je beter geen rekening bij Bunq kan aanhouden, is dat Bunq zich het recht voorbehoudt om zomaar van de ene dag op de andere zonder opgave van redenen, je rekening te sluiten zoals ze bij de rekening van de feministische stichting Voorzij hebben gedaan.
Voorzij is geen feministische stichting.
Dat ze zichzelf wel zo noemen doet niets af aan de intenties (transgenderhaat) die ze hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 25 mei 2024 @ 07:33:53 #34
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_213673695
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:46 schreef embedguy het volgende:

[..]
13% van de mensen is zwakbegaaft. Moeten we deze mensen allemaal maar bedrogen laten worden en daarvan wegkijken 'want die mensen die erin trappen zijn oliedom en dus eigen schuld enzo' terwijl andere banken het schijnbaar beter voor elkaar hebben en schade kunnen beperken?

En dan heb ik het er nog niet over dat niet zwakbegaafde het ook voor elkaar kunnen krijgen om erin te trappen. 'Slimme mensen' kunnen soms hele domme dingen doen.
Jij ook? :@
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  zaterdag 25 mei 2024 @ 07:38:17 #35
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_213673715
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:48 schreef Farenji het volgende:

[..]
Je doelt waarschijnlijk op de daglimiet die bunq niet heeft (wat ik zelf ook benoem in de OP) maar je mag me uitleggen welke bescherming er bestaat tegen mensen die vrijwillig al hun credentials afgeven en dus hun hele rekening overgeven aan derden.
Een daglimiet bijvoorbeeld en 'verdachte transactie' detectie, zoals andere banken dat hebben.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 07:38:39 #36
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213673721
quote:
17s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 22:05 schreef ChipsZak. het volgende:
bunq is echt een enorm slecht beveiligde bank. Ik heb er wel een rekening maar ging ergens ook een keer wat mis (als in: er verdween geld) en ik had nergens mijn gegevens vrijgegeven, ergens op geklikt of wat dan ook. Vanaf dat moment zet ik er enkel nog wat ekkies op als ik een e-book wil kopen want ik gebruik ‘m voor m’n Kindle, :').

Het schijnt ook een vreselijke omgeving (werkgever) te zijn om in te werken.
Hoe log je normaal in bij Bunq? Als het alleen met je naam + wachtwoord is, kan het dan niet zijn dat je elders dezelfde combinatie hebt gebruikt (Denk bijvoorbeeld aan een webshop waar je ooit iets gekocht hebt en waar je een account voor moest aanmaken?)

Zeg maar zijn de gegevens waarmee je inlogt bij Bunq uniek of gebruik je dat wachtwoord ook op andere plekken? Als zo'n andere plek gehackt wordt en je gebruikt dat wachtwoord op meerdere plekken heb je tools waarmee criminelen gewoon automatisch dat wachtwoord op honderden andere sites proberen.

Andere optie is nog dat er een keylogger op je pc staat oid, die opslaat wat je typt. Daarom hebben veel sites tegenwoordig een sleutel nodig die elke paar seconde veranderd.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 25 mei 2024 @ 07:40:36 #37
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_213673727
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:57 schreef Farenji het volgende:

[..]
In programma's als Kassa zijn ook vaak genoeg andere banken langsgekomen waar klanten veel geld zijn kwijtgeraakt door een babbeltruuk dan wel fishing-aanval, en die ook moeilijk deden bij terugbetalen. Tegelijkertijd gaat het ook regelmatig over banken die zomaar rekeningen blokkeren wegens vermoeden van verdachte transacties, waardoor mensen soms ook in flinke problemen raken. Dat is het andere uiterste en daar wordt men ook heel boos om.

Punt is dat in het internet-tijdperk de klanten ook een eigen verantwoordelijkheid hebben, je kan het niet alleen bij de bank neerleggen. Het is niet meer zoals vroeger waar je persoonlijk bij de bank langsging om je goud en juwelen af te leveren die het dan wegstopte in de kluis waar alleen de bank de sleutel van heeft. Je krijgt als klant tegenwoordig ook de sleutel van je kluis, en als je die vrijwillig uit handen geeft aan anderen moet je ook de schuld voor een groot deel bij jezelf zoeken als je geld gestolen wordt.
Das zeker waar ^O^
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 25 mei 2024 @ 07:48:00 #38
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_213673757
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 23:15 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik vind dit lastig om te geloven, is dit het hele verhaal?
Je kan het ook niet geloven, :+. Maar waarom zou ik dit verhaal bij elkaar liegen?
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 25 mei 2024 @ 07:53:17 #39
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_213673774
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 07:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Hoe log je normaal in bij Bunq? Als het alleen met je naam + wachtwoord is, kan het dan niet zijn dat je elders dezelfde combinatie hebt gebruikt (Denk bijvoorbeeld aan een webshop waar je ooit iets gekocht hebt en waar je een account voor moest aanmaken?)

Zeg maar zijn de gegevens waarmee je inlogt bij Bunq uniek of gebruik je dat wachtwoord ook op andere plekken? Als zo'n andere plek gehackt wordt en je gebruikt dat wachtwoord op meerdere plekken heb je tools waarmee criminelen gewoon automatisch dat wachtwoord op honderden andere sites proberen.

Andere optie is nog dat er een keylogger op je pc staat oid, die opslaat wat je typt. Daarom hebben veel sites tegenwoordig een sleutel nodig die elke paar seconde veranderd.
Ik heb al een tijd geen e-book gekocht dus geen idee hoe ik inlog. Zal straks checken. Maar dit speelde jaren geleden (dat van mij althans, dat van m’n ex denk ik twee jaar terug oid.) en ik weet niet meer hoe het inloggen toen was. Volgens mij toen ook al met code, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Hoe dan ook is het niet meer echt relevant want ik gebruik het toch al niet meer (op eboeken na). Vind het ook wel best. Heb andere rekeningen en die zijn imo sowieso beter.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_213673790
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:46 schreef Cilantro het volgende:
Het hele probleem bij Bunq is dat ze niet met een vaste
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:50 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou, dat dus. Vrijwel elke spaarbank of beleggingsbank die ik ken heeft een vaste tegenrekening.
tegenrekening werken.
Alleen is bunq geen spaarbank maar een 'gewone' bank met betaalrekeningen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 25 mei 2024 @ 08:06:42 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213673848
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 07:55 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Alleen is bunq geen spaarbank maar een 'gewone' bank met betaalrekeningen.
Maar met de spaarrekening van Bunq kun je wel rechtstreeks naar iedere andere rekening geld overmaken.
Van de Rabo spaarrekening kan ik alleen maar naar mijn eigen Rabo rekeningen overmaken, niet naar jouw rekening.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213673947
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 08:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar met de spaarrekening van Bunq kun je wel rechtstreeks naar iedere andere rekening geld overmaken.
Van de Rabo spaarrekening kan ik alleen maar naar mijn eigen Rabo rekeningen overmaken, niet naar jouw rekening.
Dat is bij andere banken inderdaad ook zo. Maar (in ieder geval bij Triodos en Rabo) heb je - als je toegang hebt tot de spaarrekening - ook toegang tot de betaalrekening: je kunt het geld via je betaalrekening direct verder overmaken. Die veiligheid stelt dus in praktijk niets extra voor.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 25 mei 2024 @ 08:39:06 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213674039
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 08:22 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dat is bij andere banken inderdaad ook zo. Maar (in ieder geval bij Triodos en Rabo) heb je - als je toegang hebt tot de spaarrekening - ook toegang tot de betaalrekening: je kunt het geld via je betaalrekening direct verder overmaken. Die veiligheid stelt dus in praktijk niets extra voor.
Geen 20K...

Gisteren de rekening van de garage betaald (¤ 500), toen ik het vanuit de factuur zelf (betaallink) wilde doen had ik daar de RaboScanner voor nodig, geen zin op te staan en scanner en pasje te pakken, vervolgens geprobeerd een betaalopdracht aan te maken (garage staat in het "adresboek" van mijn rekening), toen kon ik wel gewoon met de app bevestigen, zonder RaboScanner.

Dus ook vanuit de betaalrekening is het niet zo simpel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213674043
De echte schande van de bank is wat mij betreft dat mensen geen ondersteuning kunnen krijgen wanneer zij zich realiseren dat er iets fout is gegaan..
pi_213674089
Zodra iemand van welke bank dan ook je belt gewoon meteen ophangen, banken bellen je niet :s)
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 25 mei 2024 @ 08:49:34 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213674132
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 08:45 schreef TLC het volgende:
Zodra iemand van welke bank dan ook je belt gewoon meteen ophangen, banken bellen je niet :s)
Nee, maar helaas mailen ze soms wel... al dan niet onder het mom van een "nieuwsbrief" waar je je nooit voor aangemeld hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213674208
Bunq kan met twee simpele veranderingen het veel moeilijker maken om een rekening snel leeg te plunderen zoals nu gebeurt: het onmogelijk maken om een spaarrekening met een handeling te veranderen in een lopende rekening en een wachttijd instellen voor het veranderen van de daglimiet. Beide zaken weigert Bunq te implementeren omdat de klant dit zogenaamd niet zou willen. Dan ben je als bank zelf ook nalatig bezig. Ook al omdat andere banken dit wel hebben en veel minder last heb van dit soort fraude hierdoor.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 09:00:56 #48
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213674227
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 08:45 schreef TLC het volgende:
Zodra iemand van welke bank dan ook je belt gewoon meteen ophangen, banken bellen je niet :s)
Nouja toch wel... De ABN heeft mij weldegelijk een keer uit het niets gebeld omdat ze zagen dat ik naar hun idee veel spaargeld heb en of ik dat niet zou willen investeren in het eoa.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213674280
Bunq met die walgelijke Ali :r
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 09:15:09 #50
236264 crew  capricia
pi_213674307
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 08:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar helaas mailen ze soms wel... al dan niet onder het mom van een "nieuwsbrief" waar je je nooit voor aangemeld hebt.
Ja. Ze mailen zelf met allerlei links. En het dan vreemd vinden als mensen een keer op een foutief linkje klikken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213674321
Wolf in schaapskleren.

[ Bericht 88% gewijzigd door GoldenAge op 25-05-2024 09:23:30 ]
pi_213674374
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:42 schreef TweedeKlum het volgende:
Hey, daar kreeg ik laatst ook een SMS van, maar ik heb geen rekening bij die bank. Sowieso oliedom dat men daar nog steeds intrapt. :')
Elke keer wel kassa van deze link.

Gelukkige blokkeren android gelijk dit nummer wegens span of oplichting.

Dat het zo goed werk op deze bank is simpel.
Er zijn veel telefoons en gegeven dan gelekt anders word het niet zo verstuurd.
pi_213674537
Enerzijds dom om je gegevens in te vullen, maar het wordt ook steeds moeilijker om nep van echt te onderscheiden, en dat gaat de komende jaren met AI nog veel erger worden. Vooral voor ouderen een probleem.

Ik neem al zelf nooit meer de telefoon op als het niet iemand is uit mijn contactenlijst, vanwege de hoeveelheid scammers en spoofcalls.
pi_213674689
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 07:00 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Ik vind het zorgwekkender dat sommige mensen, het wel bekende sexy geklede meisje de schuld geven dat ze wordt verkracht.
Wtf ga even ergens anders de boel volledig verdraaien.
pi_213674771
quote:
13s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 09:54 schreef Farenji het volgende:

[..]
Wtf ga even ergens anders de boel volledig verdraaien.
Dit is toch een prima vergelijking. Je legt de verantwoordelijkheid/schuld bij het slachtoffer ipv de klanten van de bank de mogelijkheid te geven om zichzelf te beschermen.

Op alle voorbeelden die hier gegeven worden waarbij andere banken wel maatregelen treffen en bunq dit niet doet, is wordt gedaan alsof de klant het niet zou willen. Echter de klant wordt niet eens de kans geboden om zichzelf te verdedigen. Je kan de klant ook de optie bieden om het te doen of het te deactiveren wanneer ze het maar gedoe vinden.
pi_213674774
quote:
17s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 07:48 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Je kan het ook niet geloven, :+. Maar waarom zou ik dit verhaal bij elkaar liegen?
Ik zeg niet dat het gelogen is, ik zeg dat het waarschijnlijk niet het hele verhaal is. Je hebt waarschijnlijk wel ergens op een link geklikt en ergens op de verkeerde plek wachtwoorden achtergelaten oid.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 10:08:17 #57
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_213674848
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 09:39 schreef Jed1Gam het volgende:
Enerzijds dom om je gegevens in te vullen, maar het wordt ook steeds moeilijker om nep van echt te onderscheiden, en dat gaat de komende jaren met AI nog veel erger worden. Vooral voor ouderen een probleem.

Ik neem al zelf nooit meer de telefoon op als het niet iemand is uit mijn contactenlijst, vanwege de hoeveelheid scammers en spoofcalls.
Dat bejaarden zich twintig jaar geleden een oor lieten aannaaien online kan ik nog begrijpen, maar je mag toch ondertussen wel verwachten dat iemand van 65 jaar het internet een beetje snapt? Die waren verdomme 35 toen het internet toegankelijk werd voor de gewone man en vrouw.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 10:21:14 #58
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_213674960
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:08 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Dat bejaarden zich twintig jaar geleden een oor lieten aannaaien online kan ik nog begrijpen, maar je mag toch ondertussen wel verwachten dat iemand van 65 jaar het internet een beetje snapt? Die waren verdomme 35 toen het internet toegankelijk werd voor de gewone man en vrouw.
Je moet eens zien hoe het in WhatsApp groepen gaat met mensen van ongeveer die leeftijd. Die delen AI foto´s die duidelijk nep zijn alsof ze echt zijn.
pi_213675001
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 09:39 schreef Jed1Gam het volgende:
Enerzijds dom om je gegevens in te vullen, maar het wordt ook steeds moeilijker om nep van echt te onderscheiden, en dat gaat de komende jaren met AI nog veel erger worden. Vooral voor ouderen een probleem.

Ik neem al zelf nooit meer de telefoon op als het niet iemand is uit mijn contactenlijst, vanwege de hoeveelheid scammers en spoofcalls.
Het is helemaal niet moeilijk om een nepsite van een echte site te onderscheiden. Check de domeinnaam, als dat geen (in dit geval) bunq.com is, is het een nepsite.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 10:25:40 #60
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213675005
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:42 schreef TweedeKlum het volgende:
Hey, daar kreeg ik laatst ook een SMS van, maar ik heb geen rekening bij die bank. Sowieso oliedom dat men daar nog steeds intrapt. :')
ik had er ook een rekening maar ik was gauw weg
het voelt echt niet goed, dat zwikkie oplichters

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 21:46 schreef Cilantro het volgende:
Het hele probleem bij Bunq is dat ze niet met een vaste tegenrekening werken.
ja ze rekenen geld per rekeing dus het maakt hen niet uit , als maar geld oplevert, de overheid moet deze tent snel sluiten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213675027
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:08 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Dat bejaarden zich twintig jaar geleden een oor lieten aannaaien online kan ik nog begrijpen, maar je mag toch ondertussen wel verwachten dat iemand van 65 jaar het internet een beetje snapt? Die waren verdomme 35 toen het internet toegankelijk werd voor de gewone man en vrouw.
Internet werd toegankelijk voor de gewone man in 1994? Ik denk dat je daar gerust 4 of 5 jaar bij op kan tellen. Fok was één van de eerste breed toegankelijke fora, en die komt uit 1999.

Kortom, mensen van 65 nu, kwamen vaak pas in aanraking met internet toen ze eind 30 begin 40 waren.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 10:30:07 #62
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213675051
quote:
16s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 09:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nouja toch wel... De ABN heeft mij weldegelijk een keer uit het niets gebeld omdat ze zagen dat ik naar hun idee veel spaargeld heb en of ik dat niet zou willen investeren in het eoa.
o ja en zei ie ook dat ie beleggingen in nigeria had voor jou?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213675076
ik moet wel zeggen dat al deze gevallen van phishing goed hebben afgerekend met de communicatie van ICS (International Card Services). jaren terug hadden die zelfs een radioreclame dat ze je gingen bellen of mailen om "het vinkje te zetten" oftewel je Mastercard te verifiëren. ik kreeg vervolgens alleen zo'n enorme golf spam van allerlei malafide adressen dat ik daar nooit op heb gereageerd. ik ben ook ooit door zo'n tante gebeld die zei dat ze van ICS was en waarom ik mijn kaart nooit heb geverifieerd. "omdat ik er niet van uit kan gaan dat ik echt ICS aan de lijn heb". moraal van het verhaal blijft altijd bij twijfel: hang op klik weg Bel uw bank (op een andere telefoon indien mogelijk)
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  zaterdag 25 mei 2024 @ 10:31:55 #64
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213675077
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 07:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Hoe log je normaal in bij Bunq? Als het alleen met je naam + wachtwoord is, kan het dan niet zijn dat je elders dezelfde combinatie hebt gebruikt (Denk bijvoorbeeld aan een webshop waar je ooit iets gekocht hebt en waar je een account voor moest aanmaken?)
De medewerkers van debank weten je wachtwoord wel he en een extra AUT verificatie inlog via je phone hebben ze niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 25 mei 2024 @ 10:32:53 #65
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213675087
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
o ja en zei ie ook dat ie beleggingen in nigeria had voor jou?
Nee, hij wou mijn wat ABN beleggingsvormen aansmeren, dit was echt iemand van de ABN; er zou ook niets per telefoon geregeld worden maar dat de bank nooit belt is feitelijk niet waar.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 25 mei 2024 @ 10:34:43 #66
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213675108
quote:
16s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:32 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nee, hij wou mijn wat ABN beleggingsvormen aansmeren, dit was echt iemand van de ABN; er zou ook niets per telefoon geregeld worden maar dat de bank nooit belt is feitelijk niet waar.
nou hoe dan ook ik zou gelijk de beller sluiten , bank of niet
maar ik denk dat jij het inderdaad geloofde toen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 25 mei 2024 @ 10:37:15 #67
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213675138
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou hoe dan ook ik zou gelijk de beller sluiten , bank of niet
maar ik denk dat jij het inderdaad geloofde toen
Nouja er kwam hieropvolgend ook post van de ABN, dus doe niet zo dom. :lijstje:
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213675425
Ik snap overigens die adoratie voor Ali Nikman niet zo. Hij wordt in de media neergezet als de Steve Jobs van de bankenwereld terwijl die kutbank van hem een honingpot is voor oplichters.
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 11:01:53 #69
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_213675461
Een jaar of vijf geleden was Bunq echt een prima en veelbelovende bank. Nog steeds superhandig om voor verschillende dingen verschillende rekeningen te kunnen openen.

Alleen jammer dat de focus daarna kwam te liggen op sociale functies (together), zogenaamde bomen verdienen en pretfuncties zoals een prijzenrad. Had die aandacht gericht op beveiligings- en personeelsbeleid...
pi_213675742
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:01 schreef snabbi het volgende:

[..]
Dit is toch een prima vergelijking. Je legt de verantwoordelijkheid/schuld bij het slachtoffer ipv de klanten van de bank de mogelijkheid te geven om zichzelf te beschermen.

Ik vind dit toch meer hierop lijken: NWS / Geblinddoekte Tinder ONS: geen verkrachting
pi_213675800
Leuk. Een "slachtoffers zijn dom en dat zou mij nooit overkomen" - topic.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 11:36:18 #72
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213675816
quote:
13s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 09:54 schreef Farenji het volgende:

[..]
Wtf ga even ergens anders de boel volledig verdraaien.
Anders leer je gewoon eens wat een metafoor is, druif.

Maar goed, je komt uberhaupt al niet al te bijster over als je niet kan begrijpen dat oplichting iedereen kan overkomen in een moment van zwakte.

Het feit dat dit bij de grootbanken bijna niet meer voorkomt tegenwoordig. Dat geeft alleen maar aan dat bunq te weinig doet. En niet degene die opgelicht worden.

Je hele intentie voor het openen van dit topic was al duidelijk bij de openingspost. Erg kinderachtig en ergens een beetje triestig als je zo in het leven staat.
pi_213675935
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:34 schreef Haushofer het volgende:
Leuk. Een "slachtoffers zijn dom en dat zou mij nooit overkomen" - topic.
Ik zeg niet dat dit me nooit zou overkomen. Ik ben meer dan eens opgelicht, niet bij de bank maar wel in genoeg andere situaties. Meestal gevolg van mijn eigen stommiteit. Maar dan neem ik wel verantwoordelijkheid voor mijn fouten, en leg ik niet de schuld ergens anders.

De bank zegt: wij bellen je nooit. De bank zegt ook: geef nooit je wachtwoorden aan anderen, ZEKER niet aan "bankmedewerkers". De bank zegt ook: klik nooit op links maar vul zelf het adres in. En de bank zegt: bij twijfel, hang op, klik weg, neem zelf contact met ons op.

Dus leg nog eens uit waarom het de schuld van de bank is als iemand AL DIE ADVIEZEN in de wind slaat.
pi_213675961
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:36 schreef RamboDirk het volgende:
Anders leer je gewoon eens wat een metafoor is, druif.
Ik weet wat een metafoor is, dit is gewoon een heel slechte.
pi_213676117
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:48 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat dit me nooit zou overkomen. Ik ben meer dan eens opgelicht, niet bij de bank maar wel in genoeg andere situaties. Meestal gevolg van mijn eigen stommiteit. Maar dan neem ik wel verantwoordelijkheid voor mijn fouten, en leg ik niet de schuld ergens anders.

De bank zegt: wij bellen je nooit. De bank zegt ook: geef nooit je wachtwoorden aan anderen, ZEKER niet aan "bankmedewerkers". De bank zegt ook: klik nooit op links maar vul zelf het adres in. En de bank zegt: bij twijfel, hang op, klik weg, neem zelf contact met ons op.

Dus leg nog eens uit waarom het de schuld van de bank is als iemand AL DIE ADVIEZEN in de wind slaat.
Ik zeg nergens dat het de schuld van de bank is. Ik vind wel dat een bank meer maatregelen moet nemen als je met één enkele muisklik een ton kunt verliezen, en vind de OP getuigen van een gebrek aan empathie.
pi_213676125
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 08:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Geen 20K...

Gisteren de rekening van de garage betaald (¤ 500), toen ik het vanuit de factuur zelf (betaallink) wilde doen had ik daar de RaboScanner voor nodig, geen zin op te staan en scanner en pasje te pakken, vervolgens geprobeerd een betaalopdracht aan te maken (garage staat in het "adresboek" van mijn rekening), toen kon ik wel gewoon met de app bevestigen, zonder RaboScanner.

Dus ook vanuit de betaalrekening is het niet zo simpel.
Zeg je nu dat je bij Bunq onbeperkt bedragen kunt overmaken zonder enige vorm van 2FA?

Ik was in de veronderstelling dat 2FA als sinds een jaar of 10 verplicht was voor banken. Dan lijkt me dat inderdaad een beveiligingsblunder van hier tot Tokyo.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_213676488
Niet alleen kan je rekening razendsnel leeggetrokken worden bij bunq. Ze zijn ook nauwelijks bereikbaar, je kunt ze niet bellen, en via de chat krijg je met een bot te maken.

Dat vind ik toch wel heel matig hoor, natuurlijk kun je als bank niet altijd voorkomen dat iemand opgelicht wordt, maar probeer dan in ieder geval zo snel mogelijk afterservice te bieden.

Hier een vrouw die opgelicht werd, en Jack die zich tot de bank richt. :')
  zaterdag 25 mei 2024 @ 12:57:57 #78
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213676582
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:36 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
. Dat geeft alleen maar aan dat bunq te weinig doet. En niet degene die opgelicht worden.

Bunq is een prive bank die op ALLE manieren geld wil verdienen , dat weet iedereen

als je daar een rekening opent dan ben je erg stom
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213676668
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 12:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat het de schuld van de bank is. Ik vind wel dat een bank meer maatregelen moet nemen als je met één enkele muisklik een ton kunt verliezen, en vind de OP getuigen van een gebrek aan empathie.
Ok, nou het zij zo. Het ontbreken van de limiet noem ik expliciet in de OP. De bank maakt daar geen geheim van en als je dat niet wil kun je een andere bank kiezen. Natuurlijk vind ik het heel naar voor de slachtoffers. Maar hoe ver zou die empathie dan moeten gaan? Als de bank geld zou gaan vergoeden in dit soort situaties kun je natuurlijk ook op je klompen aanvoelen wat er gaat gebeuren, dan krijg je het omgekeerde verhaal, mensen die een rekening openen en er veel geld op zetten, en dan met een handlanger een "beroving" in scene zetten. De bank betaalt het toch wel terug.
pi_213676689
Overigens krijg ik vrijwel dagelijks mailtjes en sms'jes die zogenaamd van bunq, bitvavo etc. zijn.
Mja
  zaterdag 25 mei 2024 @ 13:07:59 #81
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213676744
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:03 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ok, nou het zij zo. Het ontbreken van de limiet noem ik expliciet in de OP. De bank maakt daar geen geheim van en als je dat niet wil kun je een andere bank kiezen. Natuurlijk vind ik het heel naar voor de slachtoffers. Maar hoe ver zou die empathie dan moeten gaan? Als de bank geld zou gaan vergoeden in dit soort situaties kun je natuurlijk ook op je klompen aanvoelen wat er gaat gebeuren, dan krijg je het omgekeerde verhaal, mensen die een rekening openen en er veel geld op zetten, en dan met een handlanger een "beroving" in scene zetten. De bank betaalt het toch wel terug.
Dit gebeurd al, druif :')

quote:
De vier grootbanken hebben gezamenlijk besloten om particuliere klanten die slachtoffer zijn geworden van helpdesk fraude, ook wel spoofing geheten, te vergoeden. Banken gaan over tot dit besluit omdat deze vorm van fraude misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen van de klant.
Bij jou in het boekje is iedereen zelf schuldig als ze Bunq niet herkennen als frauduleus. Omdat het bunq is met een kleine letter.

Jij lult echt maar raak voor een knaak he? :') Om in geldtermen te blijven :D
pi_213677033
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:07 schreef RamboDirk het volgende:
Bij jou in het boekje is iedereen zelf schuldig als ze Bunq niet herkennen als frauduleus. Omdat het bunq is met een kleine letter.
Het gaat niet om hoofd- of kleine letters. Ik zal je uitleggen hoe het werkt. Op een website zie je in de locatiebalk van je browser een icoontje. Soms ziet het eruit als een slotje, dat aangeeft dat het een beveiligde verbinding is. Maar dat zegt op zichzelf nog helemaal niks. Klik op dat icoontje, en dan zie je niet alleen of het een secure verbinding is, maar je ziet vooral ook het adres waarvoor het certificaat geldig is. Dat is belangrijk. Als dat iets anders is dan "bunq.com" of "www.bunq.com" is het niet veilig.

pi_213677049
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:48 schreef Farenji het volgende:
Je doelt waarschijnlijk op de daglimiet die bunq niet heeft (wat ik zelf ook benoem in de OP) maar je mag me uitleggen welke bescherming er bestaat tegen mensen die vrijwillig al hun credentials afgeven en dus hun hele rekening overgeven aan derden.
In de eerste plaats al de daglimiet zelf. Als je die ophoogt krijg je een melding en zit er een wachttijd op van een aantal uren. Heb je in ieder geval de gelegenheid om actie te ondernemen.

Daarnaast wordt je rekening bevroren als er ongebruikelijke transacties plaatsvinden. Dus er is wel degelijk bescherming ook tegen mensen die "vrijwillig" hun gegevens overdragen.

Zoals bij bunq de ene afschrijving na de ander op je rekening zien gebeuren (wat toch vrij ongebruikelijk is) gebeurt bij "normale" banken niet. En wat nog het meest kwalijke is: als je het ziet gebeuren als klant zijnde en je beseft dat je wordt opgelicht, dan heb je dus niet de mogelijkheid om het te stoppen. De bank zelf is namelijk niet bereikbaar.

Kortom: je bouwt als bank geen beveiliging in om dit soort fraude te detecteren en de rekening per direct te blokkeren, maar je bent ook nog eens niet te bereiken als een klant actie wil ondernemen omdat de rekening op dat moment geplunderd wordt.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 13:31:54 #84
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213677161
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:24 schreef Farenji het volgende:

[..]
Het gaat niet om hoofd- of kleine letters. Ik zal je uitleggen hoe het werkt. Op een website zie je in de locatiebalk van je browser een icoontje. Soms ziet het eruit als een slotje, dat aangeeft dat het een beveiligde verbinding is. Maar dat zegt op zichzelf nog helemaal niks. Klik op dat icoontje, en dan zie je niet alleen of het een secure verbinding is, maar je ziet vooral ook het adres waarvoor het certificaat geldig is. Dat is belangrijk. Als dat iets anders is dan "bunq.com" of "www.bunq.com" is het niet veilig.

[ afbeelding ]
pi_213677264
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:31 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Ok ik heb je kinderachtige op de man gespeel al genegeerd maar nu ben ik klaar met je. Kleuter.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 13:41:17 #86
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_213677296
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:39 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ok ik heb je kinderachtige op de man gespeel al genegeerd maar nu ben ik klaar met je. Kleuter.
Jonge je maakt jezelf echt belachelijk hier in dit topic.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_213677310
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:41 schreef SilverMane het volgende:

[..]
Jonge je maakt jezelf echt belachelijk hier in dit topic.
Ik? Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor, maar ik onderbouw alles wel en speel niet op de man.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 13:45:39 #88
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_213677350
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:42 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik? Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor, maar ik onderbouw alles wel en speel niet op de man.
Je speelt het hier de ganse tijd al op de slachtoffers maar dat heb je klaarblijkelijk niet door...
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_213677395
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:45 schreef SilverMane het volgende:

[..]
Je speelt het hier de ganse tijd al op de slachtoffers maar dat heb je klaarblijkelijk niet door...
Dat is iets anders. Ik zeg dat ze zelf fouten hebben gemaakt en dat ze nu boos zijn op een partij die daar niet zo heel veel aan kon doen. Dat is niet op de man spelen. Dat is een onderbouwde mening. Nogmaals, waar je het mee oneens kan zijn. Maar kom dan met argumenten. Ik zie in dit topic vooral een heleboel post in de trant van "Ali is een lul, bunq is een kutbank, dus al die slachtoffers hebben gelijk en die bank moet kapot". Terwijl het toch wel iets genuanceerder zit.

(en zoals ik zelf al zei, Ali *is* nogal een lul maar dat staat hier wel los van he)
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 13:52:39 #90
236264 crew  capricia
pi_213677419
quote:
Ze raakte de 44.000 euro spaargeld voor haar nieuwe koophuis kwijt, nadat ze op een zaterdag op een link klikte. Toen ze bij bunq niemand te spreken kreeg, belde ze met de Rabobank. „Die hebben me geholpen om aangifte te doen.”
Tè triest voor woorden. Wetende dat bunq zelf ook heel veel linkjes stuurt waar je op moet klikken.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213677474
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Tè triest voor woorden. Wetende dat bunq zelf ook heel veel linkjes stuurt waar je op moet klikken.
Ik stoor me heel erg aan bedrijven die nog linkjes sturen ipv bijvoorbeeld een confirmatie dat er een bericht op je wacht in de app. Ik merk dit vooral ook bij zorgbedrijven/zorgverzekeraars die nog steeds acceptmail gebruiken.
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 14:01:08 #92
236264 crew  capricia
pi_213677508
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:57 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik stoor me heel erg aan bedrijven die nog linkjes sturen ipv bijvoorbeeld een confirmatie dat er een bericht op je wacht in de app. Ik merk dit vooral ook bij zorgbedrijven/zorgverzekeraars die nog steeds acceptmail gebruiken.
Juist. Helemaal eens.
Bij bunq krijg je gewoon linkjes in een email om je account te verifiëren etc.
Maar klik je op een verkeerd linkje, dan heb je pech, niet de schuld van bunq, en kun je fluiten naar je geld. Dan mag de Rabobank je helpen met aangifte omdat bunq niet bereikbaar is.

Ik vind het schandalig.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 25 mei 2024 @ 14:01:26 #93
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_213677512
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:50 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat is iets anders. Ik zeg dat ze zelf fouten hebben gemaakt en dat ze nu boos zijn op een partij die daar niet zo heel veel aan kon doen. Dat is niet op de man spelen. Dat is een onderbouwde mening. Nogmaals, waar je het mee oneens kan zijn. Maar kom dan met argumenten. Ik zie in dit topic vooral een heleboel post in de trant van "Ali is een lul, bunq is een kutbank, dus al die slachtoffers hebben gelijk en die bank moet kapot". Terwijl het toch wel iets genuanceerder zit.

(en zoals ik zelf al zei, Ali *is* nogal een lul maar dat staat hier wel los van he)
Lees jij wel de reacties van andere in dit topic? Legio voorbeelden van wat bunq hiertegen had kunnen doen. En zoals capricia aangeeft dat de bank zelf ook linkjes verstuurd is ook niet handig natuurlijk. Als je dan bovenstaande blijft volhouden dan ben je wel beetje een simpele.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_213677521
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:57 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik stoor me heel erg aan bedrijven die nog linkjes sturen ipv bijvoorbeeld een confirmatie dat er een bericht op je wacht in de app. Ik merk dit vooral ook bij zorgbedrijven/zorgverzekeraars die nog steeds acceptmail gebruiken.
Daar ontkom je helaas niet altijd aan. Als je bijvoorbeeld een email-adres moet valideren (wat vaak wel een essentiele beveiligingsmaatregel is) dan kun je niet altijd van mensen verwachten dat ze zelf een url intikken en daar een (mogelijk lastige) code gaan overtikken of plakken. Dat is vaak al een veel te hoge drempel voor veel mensen. Je hebt altijd een spanningsveld tussen beveiliging en gebruiksgemak, en een goede balans daartussen vinden is gewoon echt heel moeilijk. Zeker als je te maken hebt met publiek met heel varierende digitale vaardigheden.
pi_213677552
btw -- voor de gedupeerden zie ik een redelijke kans dat ze (een deel van de) schade vergoed kunnen krijgen.
https://wetten.overheid.n(...)4-05-01&g=2024-05-01

5. Indien de betaaldienstverlener nalaat om overeenkomstig artikel 525, eerste lid, onder c, passende middelen beschikbaar te stellen waarmee te allen tijde een kennisgeving als bedoeld in artikel 524, eerste lid, onder b, kan worden gedaan, is de betaler niet aansprakelijk voor de financiële gevolgen die uit het gebruik van dat betaalinstrument voortvloeien, tenzij hij frauduleus heeft gehandeld.

Het feit dat je afgescheept wordt met zo'n chatbot en dus geen melding kan maken, en zodoende ook dat de mogelijke terugboeking lijkt mij wel een afbreuk aan zo'n artikel
pi_213677589
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 14:01 schreef SilverMane het volgende:

[..]
Lees jij wel de reacties van andere in dit topic? Legio voorbeelden van wat bunq hiertegen had kunnen doen. En zoals capricia aangeeft dat de bank zelf ook linkjes verstuurd is ook niet handig natuurlijk. Als je dan bovenstaande blijft volhouden dan ben je wel beetje een simpele.
Als jij het topic had gelezen had je gezien dat ik 1. die dingen in de OP al noem en 2. in dit topic er al meerdere keren op gereageerd heb.
pi_213677611
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou ik snap Fok nog steeds niet hoor

als je tegen D66 en CU bent dan word je op POL gebanned voor eeuwig
Volgens mij snap je het prima!
pi_213677668
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:03 schreef Farenji het volgende:
Als de bank geld zou gaan vergoeden in dit soort situaties kun je natuurlijk ook op je klompen aanvoelen wat er gaat gebeuren, dan krijg je het omgekeerde verhaal, mensen die een rekening openen en er veel geld op zetten, en dan met een handlanger een "beroving" in scene zetten. De bank betaalt het toch wel terug.
Dat gebeurt dus niet als een bank meerdere veiligheidssystemen instelt. En ja, fraude hou je altijd. Maar dat lijkt me geen argument.
pi_213677713
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 14:02 schreef Farenji het volgende:

[..]
Daar ontkom je helaas niet altijd aan. Als je bijvoorbeeld een email-adres moet valideren (wat vaak wel een essentiele beveiligingsmaatregel is) dan kun je niet altijd van mensen verwachten dat ze zelf een url intikken en daar een (mogelijk lastige) code gaan overtikken of plakken. Dat is vaak al een veel te hoge drempel voor veel mensen. Je hebt altijd een spanningsveld tussen beveiliging en gebruiksgemak, en een goede balans daartussen vinden is gewoon echt heel moeilijk. Zeker als je te maken hebt met publiek met heel varierende digitale vaardigheden.
Het valideren van een mailadres is aan de voorkant/onboarding proces als klant. Dit gaat over het sturen van linkjes vanuit de normale operatie.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 14:22:02 #100
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213677715
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:39 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ok ik heb je kinderachtige op de man gespeel al genegeerd maar nu ben ik klaar met je. Kleuter.
Over kleuters gesproken. Inhoudelijk reageer je nauwelijks op mijn posts. Het blaat maar wat in het luchtledige.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')