abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:05:24 #1
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_213665427
Ha allemaal,

Ik ben gevraagd om werkzaamheden voor een klant uit te voeren op een locatie in Zwitserland, dus buiten de EU.
Nu heb ik eerder voor hen eens wat spullen die kant opgestuurd, maar dat gaf een enorme hoeveelheid gezeik.

Daar op locatie werken zal vast niet makkelijker worden. Wat zijn zaken waar ik rekening mee moet houden wanneer ik daar op locatie aan de slag ga?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_213665616
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:05 schreef goed_volk het volgende:
Ha allemaal,

Ik ben gevraagd om werkzaamheden voor een klant uit te voeren op een locatie in Zwitserland, dus buiten de EU.
Nu heb ik eerder voor hen eens wat spullen die kant opgestuurd, maar dat gaf een enorme hoeveelheid gezeik.

Daar op locatie werken zal vast niet makkelijker worden. Wat zijn zaken waar ik rekening mee moet houden wanneer ik daar op locatie aan de slag ga?
Het hangt er natuurlijk heel erg vanaf, wat voor een werkzaamheden.

IT inrichten voor een kantoor of laptops migreren, is heel wat anders dan een gebouw verbouwen met je eigen gereedschap.
Een weekje vs maanden, ben je ZZPer of doe je dit vanuit een werkgever.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:29:40 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_213665654
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:26 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Het hangt er natuurlijk heel erg vanaf, wat voor een werkzaamheden.

IT inrichten voor een kantoor of laptops migreren, is heel wat anders dan een gebouw verbouwen met je eigen gereedschap.
Een weekje vs maanden, ben je ZZPer of doe je dit vanuit een werkgever.
Het gaat om in totaal ongeveer een ruime week werk, als zzp-er. Het gaat om een lichte verbouwing, dus wat gaten aftimmeren, de boel schilderen en lampen ophangen. Wat spullen die in een busje passen, daarheen rijden, beetje klussen en met een beetje mazel er een vakantie achteraan plakken.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
pi_213665730
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:29 schreef goed_volk het volgende:

[..]
Het gaat om in totaal ongeveer een ruime week werk, als zzp-er. Het gaat om een lichte verbouwing, dus wat gaten aftimmeren, de boel schilderen en lampen ophangen. Wat spullen die in een busje passen, daarheen rijden, beetje klussen en met een beetje mazel er een vakantie achteraan plakken.
Ik zie dat in de bouw een meldings plicht is

https://www.rvo.nl/blogs/regels-bij-tijdelijk-werken-zwitserland

Ook dat je gereedschap moet aanmelden.

Verzekering zou ik nog even heel goed uitzoeken, want die zal je ook moeten afsluiten waarschijnlijk voor buiten de EU.

Mijn eerste reactie zou zijn, denk er goed over na, of je dit wel wilt doen, met alle risico's die er bij komen.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 13:42:10 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_213666369
quote:

[..]
Daar zou ik niet aan beginnen voor een weekje om heel eerlijk te zijn. Ik woon in Zwitserland en werklui uit Duitsland vlak over de grens wilden hier niet in huis komen klussen (en dat was dan voor een aantal weken), want daar was veel te veel papierwerk voor nodig.
pi_213666716
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 13:42 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Daar zou ik niet aan beginnen voor een weekje om heel eerlijk te zijn. Ik woon in Zwitserland en werklui uit Duitsland vlak over de grens wilden hier niet in huis komen klussen (en dat was dan voor een aantal weken), want daar was veel te veel papierwerk voor nodig.
Precies dit. Een in CH wonende vriend van mij heeft ooit uitgezocht of het loonde om kennissen uit NL aan zijn villa te laten klussen, maar heeft daar snel van afgezien gezien de rompslomp. CH is erg strikt op het reguleren van buitenlands werkvolk. Als daar een NL klusbus voor een CH pand staat krijg je onherroepelijk controle.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 14:22:53 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_213666790
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 14:17 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Precies dit. Een in CH wonende vriend van mij heeft ooit uitgezocht of het loonde om kennissen uit NL aan zijn villa te laten klussen, maar heeft daar snel van afgezien gezien de rompslomp. CH is erg strikt op het reguleren van buitenlands werkvolk. Als daar een NL klusbus voor een CH pand staat krijg je onherroepelijk controle.
Dat sowieso. Maar het begint aan de grens al. De kans dat je er met een buitenlands busje uit wordt gepikt voor controle is heel groot. En als je dan net een dingetje niet in orde hebt heb je gelijk een probleem.
pi_213666920
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:37 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Ik zie dat in de bouw een meldings plicht is

https://www.rvo.nl/blogs/regels-bij-tijdelijk-werken-zwitserland

Ook dat je gereedschap moet aanmelden.

Verzekering zou ik nog even heel goed uitzoeken, want die zal je ook moeten afsluiten waarschijnlijk voor buiten de EU.

Mijn eerste reactie zou zijn, denk er goed over na, of je dit wel wilt doen, met alle risico's die er bij komen.
Ik heb precies dit eens aan de hand gehad en toen was dat niet nodig. Op het moment dat je het gereedschap mee neemt in je bus hoef je dat niet aan te melden om dezelfde reden als dat je niet aan hoeft te melden als je je fototoestel of mobiele telefoon meeneemt.

Als je het gereedschap apart verstuurd moet je het tijdelijk exporteren en later weer importeren en als je dat vaker hebt kun je dat via een ATA carnet regelen maar voor een eenmalige klus zou ik gewoon kiezen voor tijdelijke export.

Even een disclaimer, dat je het niet aan hoeft te melden als het in je bus ligt heb ik niet zelf bedacht maar dit is mijn verteld door onze douane agent. Ik heb wel meermaals personeel voor klussen naar Zwitserland gestuurd, nooit het gereedschap aangemeld en nooit gedoe mee gehad. Maar vertrouw niet op mijn woord en schakel een deskundige in.

[ Bericht 10% gewijzigd door Kapitein_Scheurbuik op 24-05-2024 14:40:10 ]
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_213667016
quote:

[..]
De spullen in je busje? Laat je die daar achter of neem je dat weer mee naar Nederland? Als je het daar achter laat moet je het dus exporteren uit Nederland en moet er ook een importerende partij in Zwitserland zijn.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 24 mei 2024 @ 15:10:17 #10
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_213667311
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 14:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Even een disclaimer, dat je het niet aan hoeft te melden als het in je bus ligt heb ik niet zelf bedacht maar dit is mijn verteld door onze douane agent. Ik heb wel meermaals personeel voor klussen naar Zwitserland gestuurd, nooit het gereedschap aangemeld en nooit gedoe mee gehad. Maar vertrouw niet op mijn woord en schakel een deskundige in.
Heb jij een tip voor mij voor een douaneagent? Het mooiste is natuurlijk wanneer iemand alles voor mij regelt. De klant betaalt dat, of niet, maar dan voer ik het werk ook niet uit.
pi_213669179
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 14:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik heb precies dit eens aan de hand gehad en toen was dat niet nodig. Op het moment dat je het gereedschap mee neemt in je bus hoef je dat niet aan te melden om dezelfde reden als dat je niet aan hoeft te melden als je je fototoestel of mobiele telefoon meeneemt.

Als je het gereedschap apart verstuurd moet je het tijdelijk exporteren en later weer importeren en als je dat vaker hebt kun je dat via een ATA carnet regelen maar voor een eenmalige klus zou ik gewoon kiezen voor tijdelijke export.

De informatie op Internet is wel vrij duidelijk

quote:
Of er op gecontroleerd/gehandhaafd wordt, is een tweede. Maar de regels zijn er wel officieel duidelijk over. Zeker zakelijk moet je geen risico's hierover willen nemen.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 18:11:26 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_213669197
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 18:09 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
De informatie op Internet is wel vrij duidelijk
[..]
Of er op gecontroleerd/gehandhaafd wordt, is een tweede. Maar de regels zijn er wel officieel duidelijk over. Zeker zakelijk moet je geen risico's hierover willen nemen.
Er wordt zeker gecontroleerd/gehandhaafd hier. En het is ook gebruikelijk dat de buren de politie bellen als ze ook maar iets potentieel illegaals zien gebeuren (zoals grasmaaien op zondag, dus moet je nagaan hoe ze reageren op illegale klusjesmannen :D ).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')